De zoektocht naar een windruisloze helm

Ben dus uiteindelijk toch niet zo tevreden van de Ear Soft FX dopjes, ze hebben wel 39 dB demping maar ze zijn eigelijk voor mijn oren iets te groot waardoor je ze teveel moet samenknijpen. Dat heb ik dus niet met Ohropax color, die zijn iets kleiner, passen beter in mijn oren, gaan heel makkelijk in het oor en dempen voor mij het allerbeste, verkrijgbaar bij Holland&Barrett of online.
 
Ik zal ook even een duit in dit zakje doen.
Ondertussen rij ik meer dan 15 jaar dagelijks w-w verkeer bijna vanaf dag 1 ALTIJD met oordoppen in; van wegwerp plugjes, Alpine paddenstoelen en op maat gemaakte doppen, tot de laatste jaren in-ear koptelefoons omdat deze bij mij gewoon beter afsloten en je nog lekker naar een muziekje kunt luisteren. Maar ondertussen wel altijd de bekende motorruis (tinnitus) in mn linker oor.
Vrij recent heb ik Bose QuietComfort 25 in-ears gekocht (~€300). Die werken met anti-geluid en dat is eigenlijk wat je nodig hebt. De oordopjes zijn vrij plat dus komen niet tegen je helm aan.
De eerste meters WERKELIJKE FANTASTISCH!! ....tot je boven de 100km/h komt.... -O- Of ze draagt als het waait, en dat doet het heulll vaak in Nederland.
Dan kan de koptelefoon de luchtdruk verschillen niet meer verwerken en gaat dat oplossen door harde plop geluiden te maken, tsja bijna erger dan windruis. Schijnen alle merken last van te hebben.
Contact gezocht met Bose en ze kennen dit probleem, je kunt dat vergelijken met het ploppen van je oren in het vliegtuig, niets aan te doen.
Bewust al jaren Schuberth helmen vanwege dat deze stil zouden zijn en daarnaast bij mij gewoon goed zitten. Ik heb al meer schuim aan de binnenkant van de helm thv je oor geplaatst zodat er minder ruimte tussen oor en helm zit, dat helpt iets. Wel heb ik het idee dat het meeste geluid aan de onderkant naar binnen komt en dat daar nog wat te winnen valt.

Dus ja ook ik ben nog steeds hard op zoek naar een oplossing voor het windgeruis met name bij snelweg kilometers en een flinke wind.
 
Ben dus uiteindelijk toch niet zo tevreden van de Ear Soft FX dopjes, ze hebben wel 39 dB demping maar ze zijn eigelijk voor mijn oren iets te groot waardoor je ze teveel moet samenknijpen. Dat heb ik dus niet met Ohropax color, die zijn iets kleiner, passen beter in mijn oren, gaan heel makkelijk in het oor en dempen voor mij het allerbeste, verkrijgbaar bij Holland&Barrett of online.

Ik heb er nu 1 dag mee gereden (heen en terug) en ik ben er wel over te spreken!

Nu is 1 dag te weinig om het goed te beoordelen, maar zowel op de heen als de terugweg van mijn werk had ik het idee dat het toch allemaal wat rustiger was in mijn kop!

Alleen reed ik de terugweg gemiddeld 110 ipv 130 dus ik moet het nog even een aantal dagen testen.

Ik denk zelf dat als ik een hoge kraag weet te scoren (ik kan er echt geen vinden die ook op voorraad is) dat ik met deze 2 toch wel aardig op weg ben.
De eerste indruk is bij mij in ieder geval goed. Ze zijn inderdaad wat groter als mijn andere schuimpjes, maar ik heb daar niet zoveel moeite mee. Ik krijg ze goed in mijn oren.
 
Laatst bewerkt:
Wel heb ik het idee dat het meeste geluid aan de onderkant naar binnen komt en dat daar nog wat te winnen valt.

Dus ja ook ik ben nog steeds hard op zoek naar een oplossing voor het windgeruis met name bij snelweg kilometers en een flinke wind.

Dit is mijn geval niet enkel een idee. Houd je hand onder jouw kin tijdens het rijden en merk het verschil. Bij mij wordt het duidelijk stiller.
 
Ik heb er nu 1 dag mee gereden (heen en terug) en ik ben er wel over te spreken!

Nu is 1 dag te weinig om het goed te beoordelen, maar zowel op de heen als de terugweg van mijn werk had ik het idee dat het toch allemaal wat rustiger was in mijn kop!

Alleen reed ik de terugweg gemiddeld 110 ipv 130 dus ik moet het nog even een aantal dagen testen.

Ik denk zelf dat als ik een hoge kraag weet te scoren (ik kan er echt geen vinden die ook op voorraad is) dat ik met deze 2 toch wel aardig op weg ben.
De eerste indruk is bij mij in ieder geval goed. Ze zijn inderdaad wat groter als mijn andere schuimpjes, maar ik heb daar niet zoveel moeite mee. Ik krijg ze goed in mijn oren.

Gisteren gereden met deze oordoppen. Ze zijn inderdaad groot, maar ze dempen erg goed. Tevreden dus :)
Ik ben zelf ook bezig met dezelfde zoektocht. Recent overgestapt van een Shoei XR1000 naar een Arai Quantum-ST Pro. De Arai zit echt heerlijk, waar de Shoei 9 jaar lang erg strak heeft gezeten. Nu was de Shoei wel veel stiller dan de Arai in mijn geval. Zodra ik m'n hand onder m'n kin houd, is het 'gebulder' wang. Ik heb het plan om binnenkort langs Termaat te gaan, om te vragen om advies. Ze hebben allerlei 'opties' op voorraad voor Arai helmen en ik ben benieuwd of de oplossing er tussen zit. Zo heb je een kinstuk en kun je dikkere wangstukken en een muts in een dikkere maat kopen. Ik zal m'n ervaring hier delen.
 
En nog een duit in het zakje dan maar. Ik gebruik een Scorpion EvoAir 3000. En in combinatie met mijn lengte (1,92) en motor (Versys 1000) was het een takke-herrie. Nu heb ik laatst een hoger windscherm gemonteerd en dat scheelt veel. Maar nog niet genoeg.

Wat écht scheelde was als ik de luchthapper op de bovenkant van de helm dichthield. Dan was alle hoge-tonen-ruis verdwenen. Ik heb die luchthapper nu dichtgeplakt met isolatietape en vanmorgen eerste proefrit gemaakt en wát een verschil. Oké, ik weet niet hoe warm het nu wordt als het buiten 30 graden is en die luchthapper dichtzit, maar dat zien we dan wel weer.

Kortom, kijk eens naar de luchthappers in je helm. Your mileage may vary, maar bij mij deed het dichtplakken wonderen.
 
Bij mijn HJC maakte dit amper tot geen verschil. Ik heb ze allemaal dichtgeplakt behalve die op de kin, omdat ik bij die open of dicht geen verschil merkte mbt het geluid. Bij de bovenste wel, maar ook dichtgeplakt maakte ze geluid.


Ik ben inmiddels wel een stuk verder gekomen en vandaag voor het eerst in maanden weer best ontspannen naar mijn werk gereden. Het heeft een maand of 3 geduurd, maar nu lijk ik eindelijk daar te zijn waar ik wil zijn.

Het heeft wel het nodige gekost in mijn geval. Ik heb andere oordoppen gekocht zoals eerder aangegeven. Deze schuimpjes lijken toch iets beter de dempen dan de schuimpjes die ik eerst gebruikte.

Sinds gisteren heb ik weer mijn oude helm! Ik had voor mijn HJC Rhpha 11 een Shoei Qwest. Omdat ik ook op het circuit rij en die Shoei daar niet helemaal geschikt voor is (een beetje zwaar als je continu loopt te gassen) had ik dus de HJC gekocht, want die zou en stil zijn en goed voor het circuit. Ben ik daar mooi de mist in gegaan.... Als circuithelm zal ik deze wel blijven gebruiken, maar voor op straat is het dus 10 keer niets.


Vandaag met mijn nieuwe "oude" Shoei naar het werk gereden en jezus.... ik was schijnbaar vergeten hoe ontspannen het is wanneer jouw helm geen pleuris herrie maakt. Wat een verademing icm deze oordoppen!

Ook heb ik de Macna Windcollar binnen gekregen welke ik wil gebruiken om de onderkant van de helm af te dekken. In ieder geval aan de "voor zijkanten" zodat de wind er langs wordt geleid, maar ik had deze vanmorgen niet eens nodig.

Wellicht dat ik het vandaag op de terugweg probeer om te kijken of dat veel helpt. Ik moet alleen even kijken hoe ik dit het beste kan doen aangezien ik niet de bijbehorende jas heb en deze dus niet aan mijn jas vast kan ritsen. Een beetje zonde als die onderweg los komt en weg waait, maar daar vind ik wel wat op.

Als met al ben ik zo'n 350 euro verder, maar goed. Het is mij dat wel waard.

Mijn Shoei is inmiddels vervangen door een nieuwer model waardoor deze gelukkig maar 250 euro heeft gekost (originele prijs was 400) en ik hier best mee kan leven. De windstopper kraag \ hals van mijn vorige Shoei was nog goed dus die heb ik overgezet.

Die k**** HJC was 450 euro. Ik heb er 3 maanden mee gereden en nu ligt die ingepakt thuis in een hoes en doos om volgend (circuit) seizoen weer eens uit de kast gehaald te worden.

Dat vind ik dan weer best zonde, maar goed. Het zij zo.

De les die ik hieruit geleerd heb is dat helm reviews eigenlijk niet te vertrouwen zijn. Wat voor de ene goed is hoeft niet voor de andere goed te zijn. Ook maakt het veel uit denk welke motor er gebruikt wordt en hoe er getest wordt. Dagen lang, binnendoor alleen?, etc. et.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn HJC maakte dit amper tot geen verschil. Ik heb ze allemaal dichtgeplakt behalve die op de kin, omdat ik bij die open of dicht geen verschil merkte mbt het geluid. Bij de bovenste wel, maar ook dichtgeplakt maakte ze geluid.


Ik ben inmiddels wel een stuk verder gekomen en vandaag voor het eerst in maanden weer best ontspannen naar mijn werk gereden. Het heeft een maand of 3 geduurd, maar nu lijk ik eindelijk daar te zijn waar ik wil zijn.

Het heeft wel het nodige gekost in mijn geval. Ik heb andere oordoppen gekocht zoals eerder aangegeven. Deze schuimpjes lijken toch iets beter de dempen dan de schuimpjes die ik eerst gebruikte.

Sinds gisteren heb ik weer mijn oude helm! Ik had voor mijn HJC Rhpha 11 een Shoei Qwest. Omdat ik ook op het circuit rij en die Shoei daar niet helemaal geschikt voor is (een beetje zwaar als je continu loopt te gassen) had ik dus de HJC gekocht, want die zou en stil zijn en goed voor het circuit. Ben ik daar mooi de mist in gegaan.... Als circuithelm zal ik deze wel blijven gebruiken, maar voor op straat is het dus 10 keer niets.


Vandaag met mijn nieuwe "oude" Shoei naar het werk gereden en jezus.... ik was schijnbaar vergeten hoe ontspannen het is wanneer jouw helm geen pleuris herrie maakt. Wat een verademing icm deze oordoppen!

Ook heb ik de Macna Windcollar binnen gekregen welke ik wil gebruiken om de onderkant van de helm af te dekken. In ieder geval aan de "voor zijkanten" zodat de wind er langs wordt geleid, maar ik had deze vanmorgen niet eens nodig.

Wellicht dat ik het vandaag op de terugweg probeer om te kijken of dat veel helpt. Ik moet alleen even kijken hoe ik dit het beste kan doen aangezien ik niet de bijbehorende jas heb en deze dus niet aan mijn jas vast kan ritsen. Een beetje zonde als die onderweg los komt en weg waait, maar daar vind ik wel wat op.

Als met al ben ik zo'n 350 euro verder, maar goed. Het is mij dat wel waard.

Mijn Shoei is inmiddels vervangen door een nieuwer model waardoor deze gelukkig maar 250 euro heeft gekost (originele prijs was 400) en ik hier best mee kan leven. De windstopper kraag \ hals van mijn vorige Shoei was nog goed dus die heb ik overgezet.

Die k**** HJC was 450 euro. Ik heb er 3 maanden mee gereden en nu ligt die ingepakt thuis in een hoes en doos om volgend (circuit) seizoen weer eens uit de kast gehaald te worden.

Dat vind ik dan weer best zonde, maar goed. Het zij zo.

De les die ik hieruit geleerd heb is dat helm reviews eigenlijk niet te vertrouwen zijn. Wat voor de ene goed is hoeft niet voor de andere goed te zijn. Ook maakt het veel uit denk welke motor er gebruikt wordt en hoe er getest wordt. Dagen lang, binnendoor alleen?, etc. et.

Absoluut! Ik heb laatst een Jet helm er bij gekocht voor als het echt bloedheet is in het buitenland. Geselecteerd omdat hij volgens diverse reviews "uitzonderlijk stil" zou zijn. Heb nog nooit zo'n luide helm gehad (draag al 15 jaar Jet helmpjes). Je vraagt je dan toch af welke kneust zo'n helm "stil" noemt en of hij dan vroeger met een krant op zijn hoofd reed... Iets met referentiekader ;)
 
Weet je wat bij mijn laatste twee helmen behoorlijk hielp, een zgn windjammer.

Die maakt de onderkant van je helm, rondom, redelijk dicht. Dus als gebulder van onder komt kan dat wel goed werken. Bij m'n vorige hjc (fg15) en huidige airoh (movement) scheelde het behoorlijk.

Relatief goedkope optie/oplossing om misschien nog te proberen.
 
Die heb ik ook gebruikt op mijn vorige Shoei en het probleem was dat wanneer het geregend had deze nat bleef. De volgende dag was die nog nat \ vochtig. Ik was bang dat er misschien schimmel kon gaan ontstaan en daarom heb ik deze weer verwijderd.

Ik heb nu dus de windstopper van Shoei zelf (die is iets minder nauw als die windjammer) en ik wil dus middels de Macna windcoller (dat is een windstopper voor de buitenkant ipv onder de jas en in de helm) hetzelfde effect proberen te creëren. Zorgen dat de wind er langs gaat en niet via de onderkant de helm in.

Die windjammer hielp wel goed voor de wind. Hetgeen waar die voor bedoeld is!
 
Laatst bewerkt:
Rijd inmiddels ook al jaren met deze: (wel iedere keer nieuwe in de oren gedaan :P )
9200000023434386.jpg


En nu met schuberth c4, is wel iets stiller dan de caberg konda die ik hiervoor gebruikte.
Maar, mag graag met het vizier open rijden (ja, altijd een 'zonne'bril op de neus)
Dus deze dopjes zijn een uitkomst :t
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook gebruikt op mijn vorige Shoei en het probleem was dat wanneer het geregend had deze nat bleef. De volgende dag was die nog nat \ vochtig. Ik was bang dat er misschien schimmel kon gaan ontstaan en daarom heb ik deze weer verwijderd.

Ik heb nu dus de windstopper van Shoei zelf (die is iets minder nauw als die windjammer) en ik wil dus middels de Macna windcoller (dat is een windstopper voor de buitenkant ipv onder de jas en in de helm) hetzelfde effect proberen te creëren. Zorgen dat de wind er langs gaat en niet via de onderkant de helm in.

Die windjammer hielp wel goed voor de wind. Hetgeen waar die voor bedoeld is!
Ja, dat is inderdaad wel een klein minpuntje van de windjammer (dat ie aan de buitenkant zit). Nu heb ik verwarmde garage en zet helm op een handdoek. Dus doorgaans is alles wel weer droog als ik ga rijden :)
 
Ik ga ook maar het een en ander proberen uit dit topic. Ik merk dat ik aan het eind van mijn woon-werk rit toch lichtelijk last heb van oorsuizen. En dit zie ik wel als een waarschuwing. Ik neem het dermate serieus dat ik overweeg te stoppen met woon-werk te rijden op de motor en over te gaan op de auto. Zou het wel erg jammer vinden, dus ik ga ook wat van de hier genoemde opties proberen :)
 
Ik heb ook al zitten denken aan zoiets als de Windjammer, alleen heb ik een C3 basic systeemhelm. Is er al iemand die het op een systeemhelm geprobeerd heeft?

Want praktische gezien, als ik de voorkant loshaal en na het opzetten het kindeel dichtklap, is het dan te doen om de windjammer om het kindeel te plakken?
 
Ik heb ook al zitten denken aan zoiets als de Windjammer, alleen heb ik een C3 basic systeemhelm. Is er al iemand die het op een systeemhelm geprobeerd heeft?

Want praktische gezien, als ik de voorkant loshaal en na het opzetten het kindeel dichtklap, is het dan te doen om de windjammer om het kindeel te plakken?
Die windjammer lijkt me echt specifiek voor integraal. Want hij blijft erop zitten met een soort half plak antislip spul. Dat elke keer loshalen zal het niet beter maken op termijn..
 
Klopt, maar als brildrager is een Integraalhelm ook niet echt grappig. Heb het vroeger wel geprobeerd, maar de pootjes zitten altijd kut als je die na het opzetten weer achter de oren moet zien te krijgen.
 
Klopt, ik rijd daarom altijd zonder bril (ik heb nog goed zicht zonder bril). Met gaat het drukken wat gewoon niet comfortabel is (ik heb altijd integraalhelmen).

Ik heb zelf vandaag de Macna Windcollar gebruikt.
Deze
macna-windcollars-macna-windcollar-black-101-30.jpg


Gewoon los om mijn hals vastgezet met het klitteband en ben gaan hopen dat die niet los zou komen tijdens de rit. Het is goed blijven zitten en dekte de onderkant van mijn helm af! Geen gebulder \ wind wat daar naar binnen kwam. Wellicht ook goed te gebruiken met een systeemhelm. Ik denk van wel aangezien deze om de nek zit en gewoon los onder de helm zit. Open en dichtklappen zou het niet in de weg moeten zitten. Je zou het hoogstens weer ff goed moeten zetten als je de helm weer dicht klapt.

Ik kon vanmorgen weer eens tegen mijzelf praten en mijzelf dan ook horen praten zonder mijn stem te hoeven verheffen op de snelweg naar het werk. :]

Op het moment dat ik even niet meer weet of de windruis nu storend of niet storend is begin ik altijd maar tegen mijzelf te praten. Dat is mijn "check". :o


Ik ben nu 2 dagen tevreden heen en weer gereden. Gisteren en vanmorgen reed ik daarbij aardig door. Ik ga vandaag eens keurig terug naar huis rijden 110 op de teller. Ik denk dat het bij zulke snelheden nu zelfs fluisterstil is in mijn helm. *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan