achterbrug swap sv1000, welke brug past ertussen?

sjeeseend

MF'er
15 mei 2004
154
0
zuid-holland
Graag zou ik een andere achterbrug willen monteren/ modificeren in mijn sv 1000 uit 2003 omdat ik merk dat er een bepaalde flex in zit bij stevig sturen omdat er geen brace erop is gemaakt zoals je bij een gsx-r indertijd had welke bruggen komen in de buurt of passen één op één in een sv1000 frame rekening houdend met de achterste uitlaatbocht en schokbreker.

Heeft iemand ervaring of kennis hier in in dan hoor ik het graag.
 
Je kan er beter een brace op laten lassen want de shock heeft ook nog eens een offset naar rechts geloof ik.

Andere brug = ophangingen shock en linksysteem laten verlassen en bochten laten verlassen...
 
Hoe ik dat merk?

Onstabiliteit van de achterkant met het omgooien van de motor in snelle bochten met het gas er vroeg op, dan voel ik de brug wat torderen waardoor hij even een zijwaarts zwabbertje maakt vanuit de achterkant.

Het is een gevoels kwestie kan het niet even beter omschrijven als dit, ooit een yamaha fz 750 gehad en die had dit gevoel ook toen ik daar een dikkere fzr 1000 brug in monteerde was het weg en stuurde het ding strak en stijver de bocht om.

Ik heb al een iets zwaardere zx6 achterschokdemper gemonteerd met high en low speed demping wat opzich al een hele verbetering is met mijn 90 kg qua vering maar maar nu komt die onstabiliteit juist meer naar voren.
 
Je kan er beter een brace op laten lassen want de shock heeft ook nog eens een offset naar rechts geloof ik.

Andere brug = ophangingen shock en linksysteem laten verlassen en bochten laten verlassen...

+ wiel en ketting in lijn zien te krijgen met voortandwiel, remklauw bevestiging passend maken, beide as diameter eventueel passend maken..... een brace erop lassen is inderdaad minder werk......tenzij iemand jou vraag natuurlijk gewoon kan beantwoorden. Maar dan moet het ook nog een brug zijn die minder flex heeft dan de brug die er nu in zit, en dat zal ook wel een kleine gok zijn.
Voordeel van Suzuki is wel dat het net LEGO is.....
 
Je kan er beter een brace op laten lassen want de shock heeft ook nog eens een offset naar rechts geloof ik.

Andere brug = ophangingen shock en linksysteem laten verlassen en bochten laten verlassen...

klopt! de shock heeft inderdaad een offset naar rechts ik heb kortgeleden al een 2 in bochtenset gelast waardoor de bochten wat ruimer lopen ten opzichte van de achterbrug.

En brace erop lassen is inderdaad een optie, mischien wel de meest logische in dit geval maar wat moderner is de voorkeur eigenlijk het oog wil ook wat ;)
 
Inderdaad suzuki is net lego de voorvork, wielen klauwen, assen enz van een gsxr passen vaak één op één met de sv.

Ik ben nog steeds geen rossi en zal het ook nooit worden _O- maar blijkbaar bestaat dit probleem wel thx worldbeater voor de link :t

Ik ben benieuwd of er ook een lego achterbrug voor dit euveltje toe te passen is.
 
full

full

full

full

full



er is meer ruimte gecreëerd voor een ander brugje dan voorheen :Y
 
Ik heb nog twee bruggen liggen. 1 van een r6 2006 en 1 van een zx6r uit 2005.

Die van de zx6r heeft een extra ruimte in de brug voor een uitlaatspruitstuk. Moet je wel iets wat gaan re routen denk ik.
 
Kan dit gevoel ok niet komen van het feit dat je uitlaatbocht vlak langs je achterveer loopt? Warmte heeft een nefaste invloed op de werking van de demping van je veer.
Is dit standaard ook zo?
nee zo warm word hij niet door die uitlaat. ten eerste is lucht een hele goede warmte isolator en dan staat die lucht ook nog eens nooit stil tijdens het rijden.
heeft er gewoon mee te maken dat hij de grenzen aan het opzoeken is van de motorfiets. het ding is in de markt gezet als budget model met budget vering, budget demping, budget achterbrug en ga zo maar door. en dan vind je de limieten een stuk makkelijker als bij spul wat minder op het budget is ontworpen. en dus kom je eerst de schokbrekers tegen en als je die hebt verbeterd kom je het volgende punt tegen en dat is in dit geval de achterbrug en als je die goed hebt kom je waarschijnlijk weer het volgende tegen. dat is gewoon het probleem met het opzoeken van de grens van de motorfiets en zeker als die grens makkelijk bereikbaar is door het gebruik van een budget ontwerp. Suzuki had net zo makkelijk er wel goede spullen op kunnen zetten want ze weten hoe het moet (gsxr) maar dan was hij ook net zo duur geworden als een supersport en dan had haast niemand hem gekocht.
 
nee zo warm word hij niet door die uitlaat. ten eerste is lucht een hele goede warmte isolator en dan staat die lucht ook nog eens nooit stil tijdens het rijden.
heeft er gewoon mee te maken dat hij de grenzen aan het opzoeken is van de motorfiets. het ding is in de markt gezet als budget model met budget vering, budget demping, budget achterbrug en ga zo maar door. en dan vind je de limieten een stuk makkelijker als bij spul wat minder op het budget is ontworpen. en dus kom je eerst de schokbrekers tegen en als je die hebt verbeterd kom je het volgende punt tegen en dat is in dit geval de achterbrug en als je die goed hebt kom je waarschijnlijk weer het volgende tegen. dat is gewoon het probleem met het opzoeken van de grens van de motorfiets en zeker als die grens makkelijk bereikbaar is door het gebruik van een budget ontwerp. Suzuki had net zo makkelijk er wel goede spullen op kunnen zetten want ze weten hoe het moet (gsxr) maar dan was hij ook net zo duur geworden als een supersport en dan had haast niemand hem gekocht.


De limieten vinden??
Met straatbanden of met slicks.
Rij je met slicks op werktemperatuur dan snap ik dat je bij extreem circuitwerk torsi kan voelen. Maar met sportbanden op de openbare weg????
Sorry maar ik zou het probleem ergens anders zoeken.
Klinkt vreemd maar ik heb er redelijk verstand van, zowel als raceervaring, als met banden en met techniek.
De SV 1000 heeft een redelijk bemeten achterbrug en elke brug heeft een flex, die heb je ook hard nodig om niet steeds te gaan struikelen.
 
dat is een pure gok van je ?
nee een stukje warmteleer samen met een stuk praktijk ervaring. maar je bent zelf een handige donder dus het heet krijgen van een stuk staal moet voor jouw geen probleem zijn (liefst zelfs roodgloeiend). plaats dat stuk staal voor een kleine ventilator (en daar mag best wat afstand tussen ziten zodat de luchtstroming minimaal wordt) en houd je hand op een centimeter of 2 van het gloeiende stuk staal (tussen de schokbreker en uitlaat zit immers ook lucht en de veer dus aan 2 centimeter zit je zo) en voel hoeveel warmte overdracht er is naar je hand als er lucht tussen je hand en het staal door stroomt. en bedenk je dan ook nog een keer dat het alu aan de andere kant van de demper veel verder van de uitlaat zit maar weer helpt om de olie te koelen en ook continu koelwind krijgt. van deze proef zal je geen brandwonden oplopen dus meer als een graat of 40 wordt het niet bij je hand en dan mag je zelf gaan bedenken hoe warm die demper wordt van de uitlaat en daarna kan je je afvragen of ze voor de motoren die in Australië en de woestijnstukken van de USA geleverd worden de dempers met andere olie geleverd worden want daar zijn dat soort temperaturen normale omgevingstemperaturen.
 
je vergeet 1 ding : het is behoorlijk windstil op die plaats op een motor.

verder moet een motor steeds een zo voorspelbaar mogelijk gedrag vertonen, ook nadat hij net een half uur slechts stapvoets heeft kunnen voortbewegen wegens file terwijl er dus absoluut geen wind was om af te koelen.
Mijn praktijkervaring bestaat uit inbouwen van een SV650 blok in een KR1S frame. hiervoor moest het gat in de achterbrug groot genoeg worden voor vering EN uitlaat. vermits er niet oneindig veel plaats beschikbaar was, zitten beide vrij dicht opeen. dicht genoeg om te merken dat na een rit de demper veel warmer was dan op eendert welke andere motor en ik dus een hitteschild voorzien heb rond de uitlaat.

verder moet je maar eens kijken hoeveel moeite Honda en Ducati doen om de uitlaten van hun achterste cylinderbank weg te houden van de demper. Of vraag je eens af waarom Ducati de demperunit op de Panigale helemaal aan de zijkant heeft gezet, lekker ver van de uitlaat.

maar gezien jouw praktijkervaring (een (roodgloeiend?) warm stuk metaal en een ventilator), zal je wel gelijk hebben :$ :t
 
Laatst bewerkt:
je vergeet 1 ding : het is behoorlijk windstil op die plaats op een motor.

verder moet een motor steeds een zo voorspelbaar mogelijk gedrag vertonen, ook nadat hij net een half uur slechts stapvoets heeft kunnen voortbewegen wegens file terwijl er dus absoluut geen wind was om af te koelen.
Mijn praktijkervaring bestaat uit inbouwen van een SV650 blok in een KR1S frame. hiervoor moest het gat in de achterbrug groot genoeg worden voor vering EN uitlaat. vermits er niet oneindig veel plaats beschikbaar was, zitten beide vrij dicht opeen. dicht genoeg om te merken dat na een rit de demper veel warmer was dan op eendert welke andere motor en ik dus een hitteschild voorzien heb rond de uitlaat.

verder moet je maar eens kijken hoeveel moeite Honda en Ducati doen om de uitlaten van hun achterste cylinderbank weg te houden van de demper. Of vraag je eens af waarom Ducati de demperunit op de Panigale helemaal aan de zijkant heeft gezet, lekker ver van de uitlaat.

maar gezien jouw praktijkervaring (een (roodgloeiend?) warm stuk metaal en een ventilator), zal je wel gelijk hebben :$ :t

mijn reactie komt van het feit dat de TL 1000 dit probleem ook had. De rotatiedemper vanSuzuki was niet super maar door de uitlaatbocht die er langs liep, smolt de demping als sneeuw voor de zon bij wijze van spreken. Dunne olie dempt slecht zullen we maar zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan