Bout met pakking gebroken motorblok

Divoji

Rookie
22 nov 2017
3
0
Goede middag,

Vorige week mijn eerste motor aangeschaft en dacht vandaag maar is de olie te gaan verversen als leek.
Helaas heb ik eerst de verkeerde bout losgedraaid om de olie weg te laten lopen. Natuurlijk brak deze met het vastdraaien af. Het gaat om de imbusbout aan de zijkant van het motorblok (beide kanten zit zo een bout) vlak naast het oliepeil. Heeft iemand enig idee hoe dit heet en waar ik een nieuwe kan bestellen? als ik nu mijn motor start loopt de olie er net zo hard weer uit.heb er een foto bijgeplakt.

Het gaat om een Yamaha XJ600 Diversion uit 2003.
Alvast bedankt!
full
 
En misschien heb je hier ook wat aan http://www.technicon.nl/uploads/downloads/Aanhaalmomenten_voor_schroefverbindingen.pdf
i.c.m. een moment sleutel.
Niet sarcastisch bedoeldt!
Ik heb nl een collega die geregeld ergens wat schroefdraad verziekt.
Gozer is beresterk en onderschat zijn eigen kracht. (of overschat het aluminium/messing waar het moertje/boutje bij hoort) :')
Regelmatig dat ik dan uurtje bezig ben om het op te lossen. (hij heeft er weinig gedult voor......)

De kracht die ik op een bout M18 gebruik is vele malen groter dan M6.
Maar waar het eigenlijk op aankomt is dat je tzt zelf wel "aanvoelt" wat het max is van een boutje. En er ruim ervoor stopt.
Als er rubber tussen zit moet het al helemaal niet al te strak te zitten. Mocht het alsnog lekken dan kun je nog altijd wat aandraaien.
Ook al zit er geen rubber tussen maar wat anders dan hoeft het ook niet muurvast te zitten.
Andere onderdelen moeten juist wel op moment vast gezet worden. (Bougie, ankerbout, moer wiel assen, olie -aftap plug....)
Maar dat staat dan weer allemaal in de werkplaats handboek. WPH


Ik kan in de foto trouwens niet zien welke bout je bedoelt. Omcirkelen zou helpen. Mocht je er meer breken...) ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij het opbouwen van een xj700 blok ooit eens zo'n 'plug' afgebroken. Stom stom, maar de spanning was nu wel van de 'plug'af en met een mini schroevendraaier kon ik het restant er zo uittikken.

En de nieuw 'plug' met beleid vastzetten met een momentsleutel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan