Oud: Motor-Forum how-to's.... ze staan HIER!

Kan iemand eens posten hoe je best de plastieken kappen spuit??

Ik moet de topkuip herspuiten en ben al volop bezig met afschuren maar heb nog een hoop vragen:
- met welke korrel eindig ik best? te glad is ook niet goed of juist wel :?
- welke primer, verf en lak?
- primer ook opschuren?
- hoe zit het met meerdere kleuren? moet ik dan de primer afplakken en de ene kleur spuiten en laten drogen, dan die kleur afplakken en met de ander beginnen enzoverder??
- na de laatste verflaag ook nog 's schuren (nat met 2000 of zo)voordat de lak erop gaat, of geeft dat een mat effect?
 
Zelf een lap-timer op je fiets knutselen

Omdat we niet allemaal een RSV-Mille of ZX6RR hebben, hebben we niet allemaal een laptimer aan boord. Als je toch je rondetijden op ’t circuit wilt meten en je hebt niemand bereid gevonden langs de kant te gaan staan met een stopwatch bij alle circuitdagen die je afgaat zul je dus zelf wat moeten verzinnen.
Met wat knutselwerk is een laptimer voor montage op je motor vrij eenvoudig te maken.
full


Je hebt nodig:
-12v relais (mag een heel licht relais zijn, het hoeft nog geen mA te schakelen.
-mini-jack plugje en contraplugje
-metertje twee aderig snoer
-stopwatch met laptimer en geheugen voor genoeg ronden (100 of zo)

De laptimer bedien je met je grootlicht schakelaar (pass). We verbinden dus de 12v die van deze schakelaar afkomt en massa met de bekrachtiging van het relais.
Op m’n R1 heb ik hiervoor de kabelboom genomen die naar de tellers loopt.
(Deze hing toch al met tape bij elkaar omdat ik hier ook de Digi op aangesloten heb)
In het geval R1 moet je de gele (+) en zwarte (massa) draad hebben.

Dit relais heb ik vastgezet met tie-raps onder het linker (nepcarbon) dekseltje in de kuip. De schakelcontacten van ’t relais verbind je met via een stukje twee-aderig draad met ’t mini-jack contra-stekkertje.
full

Op het schakelkontakt van het relais soldeer een twee aderig kabeltje, aan de andere kant van dit kabeltje komt het contra mini-jack plugje.
Dit alles blijft dus altijd op je motor zitten.
Ik heb zowel de gesoldeerde verbindingen op ’t relais als die in ’t stekkertje volgegoten met Bison twee componentenlijm om te voorkomen dat ’t lostrilt.

Het meest tricky gedeelte is eigenlijk het modificeren van de stopwatch. (Stopwatch heb ik bij de Kijkshop gekocht, +/- 25 Euro, 100 rondetijden en geheugen voor snelste/langzaamste tijd)
De ellende is dat die dingen zo goedkoop mogelijk in elkaar gefabriekt zitten en er dus geen fatsoenlijke schakelaartjes inzitten, maar gewoon een stukje gebogen koper wat op een multi-layer printje gesoldeerd zit.
Je sloopt de stopwatch voorzichtig open en kijkt waar de kontakten zitten voor de ‘lap’ schakelaar. Hierop moet je nu twee (dunne, want anders is er geen ruimte) draadjes solderen en deze naar buiten leiden. Hierop komt dus het mini-jack stekkertje te zitten. Ook de soldeerverbindingen in de stopwatch en de doorvoer van de draad naar buiten heb ik ingegoten in twee componentenlijm om te voorkomen dat ’t losgetrokken word of dat ’t lostrilt.
full

(Ik ben tijdens dit werkje vergeten foto’s te maken en durf ’t ding niet meer uit elkaar te halen omdat alles nu vastgelijmd zit)

Om de stopwatch op de motor vast te zetten (over de snelheidsmeter, toch niet belangrijk) heb ik aan de achterkant van ’t tellerhuis een stripje aluminium met dubbelzijdig tape vastgezet.
full

De laptimer kan nu met twee elastiekjes (O-ringen) hier achter vastgehaakt worden. (wel even een rubbermatje aan de achterkant van de laptimer plakken tegen krassen op de dashboardje)
full


Uitvoerig getest op 't circuit en werkt perfekt! :)

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Omdat steeds meer mensen het (geweldige) initiatief nemen om how-to\'s te schrijven over diverse onderwerpen heb ik dit topic gestart. Hierin een overzicht van alle how-to\'s die hier zijn verschenen. Denk je dat een topic hier ook thuishoort, post dit dan even hieronder.

Technische how-to's

[*]Voorvork keerring vervangen
[*]How to: inclusief foto's : Racegaas monteren
[*]Olie wisselen (met plaatjes)
[*]How to inclusief foto's: motorbok voorkant bouwen
[*]How to: Koppeling vervangen/inspecteren inc foto
[*]Checklist niet startende motor
[*]De velgen en de TL het vervolg
[*]How to: velgen polijsten
[*]How to: velgen polijsten 2
[*]CDI unit repareren (doe het zelf)
[*]Zelf een lap-timer op je fiets knutselen

Algemene how-to's

[*]Motor importeren vanuit Duitsland, een uitleg


klik eens even op http://www.motorsloopbg.be/
 
Bij deze merk ik dat ik oude koeien uit de sloot haal...

maar goed, even een vraagje aan de moderators (en/of Revolution?!) Aangezien ik (en vele andere uiteraard) op het 25kw forum ook graag een How To-topic wilde hebben staan. De planning was er om onderandere dezelfde How To's te gebruiken als die van het MF, deze dus. Het probleem is alleen dat het 25kw forum niet zon grote bandbreedte heeft als het MF dus het 25kw forum niet al die fotos kan plaatsen. Is het mogelijk dat het 25kw forum (olafonline.nl) aan de toegestane domeinen kan worden gevoegd?!

(ps. ik heb zelf laatst ook een how to geplaatst: monoseat maken, het is misschien handig als deze ook aan de lijst wordt toegevoegd, deze staat nu nog in een apart topic.)

bvd, Spanky
 
Kan er iemand vertellen waar de checklist niet startende motor gebleven is? Dit was een hele nuttige om bij de how-to's te hebben |( . Wordt dat lijstje nog geupdate trouwens? laatste update was in september ofzow.

Ook heb ik ergens een how-to gezien van filerijden en zo zijn er wel meer (niet)technische how-to's gepost. Als ze bij elkaargehouden worden die how-to's is het een stuk overzichtelijker....

shadow
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan