Helm 10 jaar oud: Nog te gebruiken?

Geitekaas

Rookie
18 okt 2008
22
13
Beste motor mensen,

Ik heb 10 jaar geleden twee helmen gekocht. Een Schuberth C1 (met zo'n kinbeugel) en een C3. De C3 heb ik dagelijks gedragen en de C1 alleen sporadisch in het eerste jaar. En na een paar jaar weer heel even een paar keer als overbrugging van de oude C3 naar een nieuwere versie.

Mijn vraag is of ik de C1 na zo'n tijd nog veilig kan dragen? Of is dat allemaal op na zo'n tijd. Hij voelt aan als nieuw en ziet er ook zo uit. Plus, ik kan nergens meer een model vinden met zo'n kinbeugel. Het is óf een hele klep óf gewoon open. En als je valt is zo'n beugel best handig!

Nu heeft Nolan zo'n helm waarbij je de gehele klep naar achteren kunt schuiven. Misschien is dat dan iets? Het lijkt me dan zo'n windvanger...
Iemand ervaring hiermee?

Dus: C1 10 jaar oud maar amper gebruikt, kan dat nog?
Nolan helm met hele klep naar achteren geschoven, is dat een windvanger?
(mischien een ander top advies voor helm voor een brildrager?)

Dank allen en een fijn rijdweekeinde.
 
Klopt wat betreft de D sluiting. Vind ik sowieso beter en zie je op steeds meer helmen want altijd strak genoeg.

Ik had altijd de Arai RX7RR (oid) maar die zijn wat prijzig als je toch wel een helm afschrijft elke 3 jaar door crashen. Nu de HJC RPHA 11.
Vreemd genoeg geeft mijn carbon X-Lite helm een rateltje inplaats van dubbel D.
Maar ook deze manier zit altijd goed strak.
Voor de race natuurlijk niet goedgekeurd. :)
 
In 2013 heb ik een motorongeluk gehad waarbij mijn helm mijn leven gered heeft.De helm was op dat moment ongeveer 15 jaar oud.Hoezo te oud ??
Polycarbonaat, glasvezel of iets anders?
Met een voorhamer kon ik de eerste inslaan, de tweede verre van.
Zag er na het strippen ook nog z.g.a.n. uit. :}

Hier meerdere keren gevallen zonder enige helm schade aan de buitenkant maar wel hersenschade.
Dus buiten een laboratorium is het lastig meten. :)
 
Er zijn wel officiële richtlijnen terug te vinden.
Je moet een motorhelm vervangen als deze betrokken is geweest bij een ernstig ongeval, als er zichtbare schade is, als hij meer dan vijf jaar oud is of als de fabrikant specifieke richtlijnen voor vervanging heeft. Regelmatige inspectie is essentieel voor de veiligheid.
 
Ooit gelezen dat de Fast Bikes (of één van die andere Engelse motorbladen) al hun gebruikte helmen lieten testen. Ze voldeden eigenlijk allemaal nog aan de geldende veiligheidseisen van toen de helm was gefabriceerd. Moeilijk geval. Heb hier ook nog een helm liggen die niet van nieuw is te onderscheiden, maar inmiddels 12 jaar oud. Is nu om af en toe te gaan karten.
 
Ooit gelezen dat de Fast Bikes (of één van die andere Engelse motorbladen) al hun gebruikte helmen lieten testen. Ze voldeden eigenlijk allemaal nog aan de geldende veiligheidseisen van toen de helm was gefabriceerd. Moeilijk geval. Heb hier ook nog een helm liggen die niet van nieuw is te onderscheiden, maar inmiddels 12 jaar oud. Is nu om af en toe te gaan karten.
Weekmakers in polycarbonaat vervliegen.
Een glasfiber helm heeft dat probleem minder, diverse fabrikanten spelen met een variant op polycarbonaat.
Die hebben ook weekmakers.
Of carbon veroudert weet ik niet.
Als je er maar geen onderzeeër van maakt. ;)

(Carbon geeft wel sneller deuken en scheuren weet ik uit ervaring, ondanks de verhalen hoe sterk het is)

De binnenvoering verouderd uiteraard ook, maar daar ben ik zelf minder kritisch op.
Al is dat ook iets met plastics die minder worden met de tijd.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn wel officiële richtlijnen terug te vinden.
Je moet een motorhelm vervangen als deze betrokken is geweest bij een ernstig ongeval, als er zichtbare schade is, als hij meer dan vijf jaar oud is of als de fabrikant specifieke richtlijnen voor vervanging heeft. Regelmatige inspectie is essentieel voor de veiligheid.
Waar komt deze richtlijn vandaan, uit de reglementen van de racerij (jij racet toch ook als ik het goed heb?).

Zelf wel eens omgerold met de driewieler en toen had ik voldoende aan een jethelm omdat ik een mooie schouderrol maakte. Die helm heb ik daarna uiteraard wel vervangen. Maar ik ben ook wel eens met mijn integraal van een half jaar oud tegen de deurpost aan gelopen die iets lager was dan ik dacht, daarna nog een paar jaar mee rond gereden.

Mijn huidige helm is volgens mij ook al 10 jaar oud, was een winkeldochter. Ik rij maar een paar keer per jaar en dan durf ik het wel aan, mede op basis van die eerder aangehaalde testresultaten mbt impact bescherming. Is voor mij ook deels een economische afweging want elke 5 jaar een nieuwe Arai van 800-900 euro (enige model wat om mijn buitencategorie hoofd past 🤪) die ik nauwelijks gedragen heb vind ik ook zonde geld. Maar het blijft subjectief.

Uiteindelijk blijft het motto natuurlijk dat het helemaal niet de bedoeling is om van je motor af te vallen dus eigenlijk is die helm helemaal niet nodig *



* disclaimer: dit is een grap 😇
 
Er zijn toch ook helmen waarbij het binnenmateriaal los(ser) zit zodat er minder kracht op je nek komt bij bepaalde krachten maar die zijn voor de Amerikaanse markt en in Europa niet toegestaan? Of zit ik er helemaal naast?

Update: Mips safety systems
1706559705095.png
 
Deze helm heb ik nu twee jaar. Dus leeftijd en voorschriften zeggen dus eigenlijk niks.
Bekijk bijlage 1968524
En ja dat de schuinlaag los zat hoorde en voelde je tijdens het rijden.
Zo, wat maak jij dan mee? 8)7
De laatste regel van de voorschriften luidde:
Regelmatige inspectie is essentieel voor de veiligheid.

moeten ze nog (meer) extra disclaimers maken voor 'gekke' helmen die de vijf jaar niet eens halen? :+
 
Zo, wat vaak jij dan mee? 8)7
De laatste regel van de voorschriften luidde:
Regelmatige inspectie is essentieel voor de veiligheid.

moeten ze nog (meer) extra disclaimers maken voor helmen die de vijf jaar niet eens halen? :+
Toen ik er achter kwam dat dit merk niet bij mijn hood paste de helm een jaar lang koel en donker weg gelegd als reserve/tweede helm.

Toen onder eruit gegaan met mijn snoei en deze weer te voorschijn gehaald. Toen kwam ik hier achter kwam zo snel mogelijk een nieuwe helm gehaald.

Mij valt dus niks te verwijten, alleen Shark.......
 
Waar komt deze richtlijn vandaan, uit de reglementen van de racerij (jij racet toch ook als ik het goed heb?).

Zelf wel eens omgerold met de driewieler en toen had ik voldoende aan een jethelm omdat ik een mooie schouderrol maakte. Die helm heb ik daarna uiteraard wel vervangen. Maar ik ben ook wel eens met mijn integraal van een half jaar oud tegen de deurpost aan gelopen die iets lager was dan ik dacht, daarna nog een paar jaar mee rond gereden.

Mijn huidige helm is volgens mij ook al 10 jaar oud, was een winkeldochter. Ik rij maar een paar keer per jaar en dan durf ik het wel aan, mede op basis van die eerder aangehaalde testresultaten mbt impact bescherming. Is voor mij ook deels een economische afweging want elke 5 jaar een nieuwe Arai van 800-900 euro (enige model wat om mijn buitencategorie hoofd past 🤪) die ik nauwelijks gedragen heb vind ik ook zonde geld. Maar het blijft subjectief.

Uiteindelijk blijft het motto natuurlijk dat het helemaal niet de bedoeling is om van je motor af te vallen dus eigenlijk is die helm helemaal niet nodig *



* disclaimer: dit is een grap 😇
Kijk maar bij de ARBO, daar staat het ook ruim omschreven bij bouwhelmen.
En die termijn is gelijk aan een motorhelm in het geval van polycarbonaat materiaal.
Bij fietshelmen beschrijven ze dit ook.
Dit was een ingekorte versie daarvan.

Hier onder van Motoport:
Levensduur van een helm
Wist je dat een helm eigenlijk maximaal 7 jaar meegaat? Dit heeft niet zozeer met de buitenschaal van de helm te maken, maar meer met de binnenkant. De dempende binnenschaal is gemaakt van polystyreen (piepschuim) en met de tijd verliezen de luchtkamertjes hun veerkracht. Dit heeft tot gevolg dat de binnenschaal verhardt en door het krimpen van de schaal wordt de helm dus ruimer. Dit laatste zorgt er dan voor dat de helm gaat schommelen, draaien en dus onveilig is geworden. Door het ontbreken van een goede dempende werking is de helm alleen nog een hoofddeksel, in plaats van een veiligheidshelm waar hij voor bedoeld is. Afhankelijk van de buitenschaal bevat de binnenschaal meer of minder luchtkamertjes. Hoe meer luchtkamertjes, des te beter de demping en hoe langer de helm meegaat. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.

Het niet dragen van de helm verlengt in geen geval dus de levensduur van een helm!Het veelvuldig gebruiken van de helm is wel van invloed op de levensduur, door intensief gebruik is de levensduur korter. Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.
 
Vroeger in ‘60 zat ik zo op de motor van mijn vader, en ik leef nog steeds….dus wat let je, Koop een nieuwe helm als je zelf aan toe bent want ze zijn een stuk beter dan vroeger.

Bekijk bijlage 1968554
Vraag bij een ziekenhuis hoeveel motorrijders ze op een dag binnenkrijgen. ;)

Gave foto trouwens! :}
 
Shoei: 3 jaar, voornamelijk vanwege pasvorm of mogelijke aantasting van de EPS liner door oplosmiddelen Others|FAQ about Products|Support|HELMET SHOEI

Schubert 5-7 jaar gebruik, reden: achteruitgang van materialen: Motorcycle FAQs

HJC 3-5 jaar (onduidelijk of het vanaf productie of eerste gebruik is), reden: UV inwerking en veroudering materialen HELMET USAGE.

Fabrikanten zijn aan de ene kant natuurlijk niet gek, maar aan de andere kant mogelijk ook bang voor claims etc dus extra voorzichtig.

Zullen we zelf eens een verzameling oude helmen laten testen? Wat zou een dagje TNO kosten?
 
Heb zelf een tijd in een motorwinkel gewerkt en helmen verkocht.
Volgens leveranciers geldt voor carbon en glasvezel helmen een max levensduur van 7 jaar na aanschaf, Polycarconaat (luxe plastic) max 5 jaar.

Een helm valt na deze tijd zeker niet uit elkaar of doormidden, gaat puur om de zachte schaal aan de binnenkant; deze droogt na die tijd uit.
Hij kan de klap van een eventuele val dus minder goed dempen waardoor hij minder beschermt.

Nou is het vanuit de fabrikant natuurlijk sowieso gunstig als klantlief zo snel mogelijk weer een nieuwe helm koopt :P
Heb overigens ook mensen gezien die het voor elkaar kregen hun helm in een week er als jaren oud uit te laten zien; lekker in de zon leggen en op de grond mee voetballen:+de levensduur is ook afhankelijk van hoe je ermee omgaat natuurlijk.

'goedkopere' polycarbonaat helmen hebben sowieso ook een goedkoper materiaal binnenvoering dan glasvezel/carbon helmen, waardoor deze sneller uit'loopt' en minder lang correct aansluit, dus een kortere levensduur:/
 
Fabrikanten zijn aan de ene kant natuurlijk niet gek, maar aan de andere kant mogelijk ook bang voor claims etc dus extra voorzichtig.
Logisch natuurlijk, het is lastig te voorspellen hoe goed een helm is onder omstandigheden die onbekend zijn. Als je er van uitgaat dat een helm na 10 jaar nog goed, of goed genoeg, is geef je op dat die na 5 jaar moet worden vervangen.
Gaat ook zo met dingen zoals motorolie of hydrauliekolie, koelvloeistof en remvloeistof en alle dingen die je niet echt kunt meten of waar dat wel kan maar waarvan de prijs niet in verhouding staat tot het product.
 
Maar nu ik weet dat Motoport dit schrijft ben ik gerustgesteld.
Want als een winkelketen dit beweert moet het wel waar zijn.

:')
Nee, die hebben geen commercieel belang. :+

Daar stond het meest uitgebreide verhaal en duidelijk goed onderbouwd in Jip en Janneke taal.

Ik zei al.. lees de voorschriften bij de ARBO maar na op het gebied van bouwhelmen en andere beschermingsmiddelen, polycarbonaat en andere materialen worden met naam en toenaam genoemd en zelfs de termijn is gelijk.
Een motorhelm heeft dan nog een binnen mschaal die alleen duidelijk in het andere verhaal werd genoemd.
Wel een goede beschrijving.
Zuinig op de klantjes. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan