Kreta ... hoe en wat?

Sw@tLorD

MF veteraan
26 apr 2003
2.223
1
Antwerpen / België
Besten,

In augustus trek ik 8 dagen naar Kreta, Chersonissos meer bepaald. Buiten het nachtleven en de lokale zee & zwembaden wens ik meer te zien van het eiland.

Ik dacht al aan:

Knossos
Samaria Kloof
Mini Cruise met bbq



Zijn er hier mensen die er al zijn geweest? Wat raden jullie aan en hoe is het daar? Kan je daar makkelijk 'n motor huren? ...

Give me all you know :)
Thx
 
Bewn enkele keren met eigen motor naar Kreta geweest. Huren is echter geen probleem.Met de motor rondtouren is goed te doen. De Samaria lopen is erg leuk. Niet met de motor naar toe gaan, gewoon excursie boeken. Cruis met bbq is vreselijk oubollig, althans ik hou niet van dat groepsgedoe. Knossos is leuk, maar alleen als je het verhaal erachter kent. Het museum in Heraklion heeft prachtige stukken, zeer de moeite waard.
Tip: rij naar Anogia, echt bergdorp waar je heerlijk lam kan eten en er lopen nog echte traditioneel geklede kretenzers rond.
Rij rustig, de laatste twee keer dat ik onderuit ging was steeds in Griekenland.
Probeer een uziekavond bij te wonen. Worden vaak aangekondigd op plakaten in de buurt. Ik bedoel dan de traditionele muziek. meestal is er ook eten en drinken en ik kan daar heel erg van genieten.. NB. ik bedoel dus niet die georganiseerde "griekse avonden"waar je een showtje krijgt voorgeschoteld.
Anyway, veel plezier, alhoewel chersonissos nou niet direct mijn ding is.
 
Chersonissos, tjah ... dat zullen we wel zien. Maar we gaan echt voor de cultuur. Kan je al die dingen vanuit jouw hotel boeken (Samaria etc ...) ?
 
Excursies kun je het best zelf boeken bij een burootje in de plaats waar je zit. Zeker niet bij de hostess van je reisorganisatie, is zeker 25% duurder.
 
Verkeersregels zijn er wel maar daar wordt nogal 'los' mee omgesprongen. En het asfalt is echt spekglad daar. Ik lag bijna met de jeep in de afgrond :X
Jeep-safari naar de zuidkant van het eiland is ook best leuk.
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat iedereen waarschuwd voor glad asfalt........... maar deze tip moet je zeker onthouden. Reed daar ook een motorscooter en één ding wat je zeker niet wilt is een schuiver in je zwembroek. En o ja een helm is in de stad geloof ik niet verplicht.
 
oja en als je niet snel durft te rijden, ga dan gewoon de vluchtstrook op _O- . En ja in en uitvoegstroken kunnen kort zijn (heel erg kort) dus goed afremmen voordat je hem voorbij rijdt _O- of uit de bocht schiet |(

wij zijn vorige maand 2 weken op kreta geweest O-)
 
Ik denk dat wij met z'n allen een auto huren om te verkennen. Ik heb geen zin om in mijn zwemshort of jeans de baan op te gaan.

Ik heb reeds de jeepsafari op mijn lijstje gezet.

Zijn er archeologische sites die de moeite waard zijn, buiten Knossos of is Knossos geen halve dag waard?
 
Jeepsafari is in een lange rij rondrijden op plekken die je zelf ook goed kunt vinden. Vervolgens wordt er op diverse plaatsen gestopt om te eten/drinken. (men krijgt provisie)
Kortom, je rijdt de hele tijd een beetje als schapen :] achter elkaar aan. Huur zelf een jeep en zoek je eigen route!
Wat betreft de verkeersregels: griekse politieagenten kunnen zeer strikt zijn. Een helm is overal verplicht (ook al lijkt dat niet zo te zijn omdatveel mensen de helm niet dragen)
Op de grote weg gebruik je gewoon de vluchtstrook, is heel normaal en wordt verwacht.
 
Ik ben in de gelukkige omstandigehid dat ik famillie aan de zuidkant heb wonen.
irapetra.
Daar is erg weinig toerisme en helemaal mijn plek.
Een motor huren vind ik veel te duur. Ik kwam op 60 euro pd. Dan had ik een of andere afgeracht off the roadje.Voor dat geld verwacht ik wel een wat nieuwere motor.
Je kan beter een auto huren, die kost maar iets van 20 of 25 euri per dag.
als je ergens heen wil vraag gewoon een local of hij iets voor je kan doen, dan heb je een leukere dag dan wanneer je met een jeepsafari achter iemand zit die de jeep gehuurd heeft met 65+ korting.
Chrissie island schijnt erg mooi te zijn en er zijn mensen genoeg die een bootje hebben en wat bij willen verdienen.
 
Ik ben aan aantal jaren geleden op vakantie geweest op Kreta, ons appartement was in Rhetimnon. Prima stadje, rustig maar toch het nodige vertier 's avonds, vooral in de haven.
Via het reis organizelschap hebben we een jeep safari gemaakt. Het was een pracht toer maar, omdat ik in Nederland ook 4x4 rijdt, heb ik een 'aangepaste' route mogen rijden. Het was heerlijk, het water stond in de koplampen!!!
Ook de Samaria kloof gelopen. Echt prachtig, maar zorg dat je er vroeg aan begint. Als de vloed op komt kun je het einde niet echt goed bereiken, en 's middags is de warmte ontdragelijk.

Ik vond het een zeer prettig oord om vakantie te genieten, maar heb me wel beperkt tot scooter vervoer, een motorfiets vond ik iets te gevaarlijk. Glad wegdek, met gaten...

Fijne vakantie op Kreta!! Het is echt de moeite waard. Ook een bezoek aan Knossos trouwens, maar niet met 43 graden zoals wij hadden....
 
Ik ben er vorig jaar geweest en is erg goed bevallen. Aanrade:
Huur een scooter/quad. Leuke manier om veel van 't eiland te zien. Zo zijn we ook naar Knossos geweest. DIt viel helaas nogal tegen gezien alles herbouwd is, maar waarschijnlijk niet op de manier zoals het er ooit uit gezien zou moeten hebben.
Verder is een excursie naar het lepra-eiland (Spinalonga) erg leuk om te doen. Op de terugweg stoppen ze met de boot op een ander eiland waar je kunt zwemmen/bbq-en.
Jeepsafari is ook leuk om te doen, maar let op het weer. Wij hadden de pech dat die dag de hittegolf begon en met nietsontziende hitte is 't niet geweldig.

Het beste die vakantie was de samariakloof. Echt heel spectaculair. Een behoorlijke rit. ca. 4 uur met de bus, maar zeker de moeite waard. Tip: neem goede schoenen mee. In ieder geval een paar dat je kunt strikken (kon ik niet met mn ouwe nikes en verzwikte 3 keer m'n enkel)
 
over de vluchtstrook:
het is gebruikelijk dat je op de vluchtstrook gaat rijden als er een sneller voertuig achterop komt. op die manier kan hij je dus inhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan