VX800 rijders

Hallo,

Ook ik heb een VS51A, een bordeauxrode VX800. Die van mij is mijn eerste en enige bike, gemaakt in en aangeschaft in 1994. Er staat nog slechts 58000 km op de teller......heeft een tijdje stilgestaan, maar ik ben nu weer terug op de tweewieler. Gebruik 'm vooral voor woon- werkverkeer.

8-)
 
Laatst bewerkt:
full


Ziezo

Kheb de raming van de kosten ook binnen, kwam op 2200 euro '(
Moet zien dat ik niet naar een totaalverlies afsteven.
 
Verschillende VX800 modellen

Ik heb begrepen dat er twee verschillende versies zijn van de VX800: de VS51A en de VS51B. Het verschil zit voornamelijk in de "krukas hoek" (vrij vertaald van het engelse crankshaft angle), die voor de VS51A 45 graden is en voor de VS51B 75 graden. De 45 graden zou moeten zorgen voor meer koppel en wat meer imposant geluid en de VS51B voor meer vermogen en beperken van trillingen.

Voorzover ik begrijp was de VS51A voor de amerikaanse markt bestemt en de VS51B voor de Europese.

Ik heb nu echter gezien dat mijn VX800 een VS51A is (dus eigenlijk voor de amerikaanse markt) en ook in de VX800 registry (http://www.micapeak.com/reg/bikes/VX800/) zie ik dat er nog meer VS51A's in Europa zijn.

Ik ben dus benieuws welke uitvoering jullie hebben en of er ooit iemand verschillen zijn opgevallen.

Ha leuk, ik had tijdens de BBQ ongeveer dit verhaal aan Paul verteld, hij koopt binnekort z'n 3e VX en dat is er een met een mijlenteller dus waarschijnlijk een VS51A.

Hij kan dan wellicht het verschil voelen aan de trillingen of de trekkracht bij lage en bij hoge toeren. Ik ben benieuwd.

Het verbaast mij nog steeds dat de europese versie zo lekker door trekt richting de 7500 tpm. Voor een V twin schijnt dat redelijk apart te zijn.

Ik ben benieuwd of de amerika versie dat ook doet.

Groet,
Ronald
 
Hallo allemaal,

Klopt dat ik komend weekeinde, een VX (geimporteerd uit amerika) ga ophalen in belgie. Ik ben van plan deze motor 05 mei voor een grote beurt naar Sanders in Culumborg te brengen. Pas daarna kan ik iets mededelen over eventuel verschillen in rijden.
Ondertussen heb ik een vraag.Ik heb vandaag op een VX gereden, waarvan de motor op zich goed klonk. Alleen toen ik er op ging rijden viel mij op dat hij wel toeren maakt, maar niet omzet in vermogen. Hij schakelt wel normaal van bv 1 naar 2. Volgens de eigenaar is top 125 - 130km.
Heeft iemand enig idee hoe dit te verklaren is. ( versleten koppelingsplaten of iets dergelijks???) Ik zou het graag willen weten, want ik kan deze motor waarschijnlijk tegen een zeer redelijk prijsje overnemen als donormoter.


PMJ
 
De mijne blijkt ook een VS51A te zijn zoals precies bij de meeste.

Ik heb echter ook nog een vraagje welke ik ook zou kunnen posten bij techniek maar ik wou het eerst eens hier proberen bij de collega's.
het is het volgende;

Ik heb vandaag op verlaten terrein wat noodstoppen aan het oefenen geweest. Bij de helft van deze noodstoppen had ik achteraf problemen om de VX terug in eerste versnelling te krijgen.
Wat ik deed was dus tegen een 60 km/uur in 3° of 4° versnelling zo kort mogelijk remmen met de koppeling ingetrokken tot ik stil stond. Dan probeerde ik dus terug te schakelen maar ik kreeg hem soms 1 versnelling, soms 2, soms helemaal niet teruggeschakeld en dan zat die vast. Na wat gas geven en de koppeling wat te lossen lukte het wel maar als ik dan terug vertrok in eerste dan kreeg ik na een meter of 5 een korte schok net als je de koppeling te snel zou loslaten.
Raar fenomeen dat ik niet heb bij het 'normaal' rijden en terugschakelen terwijl de motor nog bolt.

Is dit fenomeen bij nog iemand herkenbaar of zou er een probleem zijn met mijn koppeling of iets anders? :?
Alvast bedankt

Toro :W
 
Ondertussen heb ik een vraag.Ik heb vandaag op een VX gereden, waarvan de motor op zich goed klonk. Alleen toen ik er op ging rijden viel mij op dat hij wel toeren maakt, maar niet omzet in vermogen. Hij schakelt wel normaal van bv 1 naar 2. Volgens de eigenaar is top 125 - 130km.
Heeft iemand enig idee hoe dit te verklaren is. ( versleten koppelingsplaten of iets dergelijks???)
Ha PMJ, je kan er donder opzeggen dat tie een slippende koppeling heeft en 130 km per uur, hoeveel toeren maakt tie dan? Is een veel voorkomend euvel van deze motor.Ik heb een test van een VX800 uit het motorblad van de ANWB en die had dit ook, de eigenaar wist het niet eens. :?
De mijne is trouwens ook een VS51A en lijkt me toch gewoon europees(km teller).
 
Hoi Adriano,

Deze eigenaar dacht ook dat 130 km normaal was voor de motor.
Ikzelf heb niet op de snelweg gereden, maar ik gelet op mijn ervaringen over het korte stukje dat ik gereden heb denk ik dat hij dan hoog in zijn tourental zal zitten.
Overigens schakelde de motor wel normaal?

PMJ
 
Deze eigenaar dacht ook dat 130 km normaal was voor de motor.
Ikzelf heb niet op de snelweg gereden, maar ik gelet op mijn ervaringen over het korte stukje dat ik gereden heb denk ik dat hij dan hoog in zijn tourental zal zitten.
Overigens schakelde de motor wel normaal?
Ha PMJ,
met een slippende koppeling schakel je gewoon goed want hij ontkoppeld prima alleen bij gasgeven gaat de koppeling slippen en gaat dus wel meer toeren maken maar de snelheid blijft gelijk. Meestal komt dat door gebruik van verkeerde (b.v. auto)olie. Helemaal fout, daar kunnen de platen niet tegen. Auto's hebben een droge kopeling.
 
Die van mij slipt niet bij 'gewoon rijden', maar bij vol opendraaien van het gas bij in de 4e en 5e versnelling loopt eerst de snelheid gewoon op tot de toerenteller op een 5000rpm komt, dan gaat de koppeling slippen en loopt de toerenteller op tot een 700 toeren, daarna pakt ie weer, vallen de toeren weer wat terug en gaat ie er als een speer vandoor. Is wel mooi, maar liever zou ik willen dat de koppeling niet slipt.

Is deze beschrijving herkenbaar voor iemand?
Hoe kom ik hier van af? Andere olie (ga ik dit weekend toch al verversen), en als het dan nog blijft andere koppelingsplaten en evt ook nieuwe veren?
Of is dit iets anders? De antihop koppeling heeft hier toch niets mee te maken?
 
Laatst bewerkt:
---Slippende koppeling----
Hoe kom ik hier van af? Andere olie (ga ik dit weekend toch al verversen), en als het dan nog blijft andere koppelingsplaten en evt ook nieuwe veren?
Of is dit iets anders? De antihop koppeling heeft hier toch niets mee te maken?
Vaak ontstaat het slippen door verkeerde olie (dus automotorolie - lekker goedkoop-) De koppelingplaten (soort kurk) gaan hierdoor kapot zeker ook door het slippen, als dat nog niet te erg is dan is goede, dus de voorgeschreven motorfietsolie, je redmiddel, anders zit je toch aan nieuwe platen vast, de veren hebben daar vaak niets mee te maken, of ze moeten erg oud zijn. Kijk even wat hij doet na het olieverversen. Wel de goeie olie hè :Y . De mijne slipte ook toen ik hem pas had, na nieuwe olie deed hij het perfect. Zelfs hierna naar Italië geweest, geen problemen meer. Succes.
 
Morgen ga ik de olie verversen, Eurol, 10W40 zoals voorgeschreven, semisynthetisch. En uiteraard geen auto-motorolie :X
Ik hoop dat daarmee het slippen van de koppeling is afgelopen, het rijdt wel mooi, net als een automaat, maar ik heb het liever niet.
Ben benieuwd

Vorige week kleppen gesteld en ook de luchtfilters en bougies vervangen, dit in de hoop het verbruik te verlagen: zit nu op 1l op 14,5km bij rustig rijden (80-100km/uur over polderwegen) :(
Loopt ook duidelijk te rijk: bij starten is choke niet nodig en het is ook te ruiken. Hij loopt prima, maar de oliesjeiks moeten niet te rijk aan mij worden.
Vandaag dus een flesje Pro-Tec brandstofsysteem reiniger in de tank gegoten, misschien doet het iets, maar het verbruik wordt er vast geen 1:19 van.
Zal wel sproeiers verwisselen worden.
Is dit een beetje zelf te doen of zit ik dan altijd met synchroniseren van de carbs?
 
Hallo PMJ
Ik plukte volgende info van het internet!
Hopelijk heb je er iets aan!
Zaterdag vertrek ik met 3 vrienden naar Frankrijk voor 4 dagen. We komen via de Moezel over het Eifelgebergte en de Voerstreek weer naar huis en hopelijk met gezonde koppelingsplaatjes!

De koppeling

Als je aan een proefrit begint kan je ook de koppeling even testen. Vertrek en laat de koppeling langzaam opkomen. Indien de motor plots wegwipt dan kan dit wijzen op versleten koppelingsplaten. Bij een normale koppeling kan je zonder schokjes wegrijden.

Het doorslippen van een koppeling kan je testen door eerst de motor warm te rijden. Schakel naar de hoogste versnelling aan een lage snelheid. Het motorblok gaat lage toeren draaien. Geef dan volgas. De motor zal in het begin traag in toeren klimmen, naarmate er meer toeren wordt gemaakt zal deze accelereren. Op een bepaald moment zullen de pk's vrijkomen en zal de motor het vermogen willen overbrengen via de koppeling. Dit kan je merken doordat de motor stevig zal beginnen optrekken.

Een slippende koppeling zal op dat moment de pk's niet kunnen overbrengen. Dit kan je merken doordat de toerenteller heel snel de hoogte ingaat terwijl de versnelling die gemaakt wordt niet merkbaar stijgt.

Marc
 
Fi en anderen, bedankt voor de goede tips.
Ik ga het allemaal uit proberen. Alleen niet op de motor die ik voor ogen had ( deze is naar mijn idee inmiddels voor veel te veel geld verkocht), maar op mijn eigen motor. Deze heeft origineel 25000km gelopen. Hij rijd prima en accelereert ook goed, alleen bij het optrekken in zijn 1e versnelling krijg je naa de eerste paar meters een schok en dan lijkt het wel of de motor dan pas echt oppakt. Adirano wist mij te vertellen dat dit wel eens aan verschillend versleten veren kon liggen, waardoor de koppelingsplaten scheef staan en dan pas na een paar meter "vol pakken".
Nu ga ik maar eens testen wat hij doet volgens de methode die Fi heeft gestuurd. Ik laat nog van mij weten.

Groetjes aan allen

PMJ
 
Ik heb vandaag op verlaten terrein wat noodstoppen aan het oefenen geweest. Bij de helft van deze noodstoppen had ik achteraf problemen om de VX terug in eerste versnelling te krijgen.
Wat ik deed was dus tegen een 60 km/uur in 3° of 4° versnelling zo kort mogelijk remmen met de koppeling ingetrokken tot ik stil stond. Dan probeerde ik dus terug te schakelen maar ik kreeg hem soms 1 versnelling, soms 2, soms helemaal niet teruggeschakeld en dan zat die vast. Na wat gas geven en de koppeling wat te lossen lukte het wel maar als ik dan terug vertrok in eerste dan kreeg ik na een meter of 5 een korte schok net als je de koppeling te snel zou loslaten.
Raar fenomeen dat ik niet heb bij het 'normaal' rijden en terugschakelen terwijl de motor nog bolt.

Soms als ik gestopt was zonder terug te schakelen, als ik wat vlugger moest reageren, dan kon ik niet altijd terugschakelen. Hij wou bv niet van 2 naar 1, dan laat ik ff de koppeling een klein beetje los en dan gaat het weer wel. Mijn vorige motor had dit ook, volgens mij is dit niet iets om van wakker te liggen. Maar die snok in eerste heb ik dan wel niet.

groeten
 
De koppeling


Het doorslippen van een koppeling kan je testen door eerst de motor warm te rijden. Schakel naar de hoogste versnelling aan een lage snelheid. Het motorblok gaat lage toeren draaien. Geef dan volgas. De motor zal in het begin traag in toeren klimmen, naarmate er meer toeren wordt gemaakt zal deze accelereren. Op een bepaald moment zullen de pk's vrijkomen en zal de motor het vermogen willen overbrengen via de koppeling. Dit kan je merken doordat de motor stevig zal beginnen optrekken.

Een slippende koppeling zal op dat moment de pk's niet kunnen overbrengen. Dit kan je merken doordat de toerenteller heel snel de hoogte ingaat terwijl de versnelling die gemaakt wordt niet merkbaar stijgt.

Dat doet de mijne dus precies :(

Ben benieuwd of olie verwisselen effect heeft, en anders gaan er andere koppelingsplaten en meteen ook maar nieuwe veren in
 
De mijne blijkt ook een VS51A te zijn zoals precies bij de meeste.

Ik heb echter ook nog een vraagje welke ik ook zou kunnen posten bij techniek maar ik wou het eerst eens hier proberen bij de collega's.
het is het volgende;


Wat ik deed was dus tegen een 60 km/uur in 3° of 4° versnelling zo kort mogelijk remmen met de koppeling ingetrokken tot ik stil stond.
Toro :W

Tsja, bij een noodstop moet je natuurlijk ook terwijl je remt en de koppeling ingetrokken houdt, met je linkervoet snel tikkend terugschakelen naar z'n 1. Als je in een hogere versnelling komt stil te staan vindt-ie dat niet leuk.....
 
Hallo PMJ
Ik plukte volgende info van het internet!
Hopelijk heb je er iets aan!
Zaterdag vertrek ik met 3 vrienden naar Frankrijk voor 4 dagen. We komen via de Moezel over het Eifelgebergte en de Voerstreek weer naar huis en hopelijk met gezonde koppelingsplaatjes!

De koppeling

Als je aan een proefrit begint kan je ook de koppeling even testen. Vertrek en laat de koppeling langzaam opkomen. Indien de motor plots wegwipt dan kan dit wijzen op versleten koppelingsplaten. Bij een normale koppeling kan je zonder schokjes wegrijden.

Het doorslippen van een koppeling kan je testen door eerst de motor warm te rijden. Schakel naar de hoogste versnelling aan een lage snelheid. Het motorblok gaat lage toeren draaien. Geef dan volgas. De motor zal in het begin traag in toeren klimmen, naarmate er meer toeren wordt gemaakt zal deze accelereren. Op een bepaald moment zullen de pk's vrijkomen en zal de motor het vermogen willen overbrengen via de koppeling. Dit kan je merken doordat de motor stevig zal beginnen optrekken.

Een slippende koppeling zal op dat moment de pk's niet kunnen overbrengen. Dit kan je merken doordat de toerenteller heel snel de hoogte ingaat terwijl de versnelling die gemaakt wordt niet merkbaar stijgt.

Marc

Hoi wellicht erg simpel gedacht maar als je kabel te strak staat kan hij toch ook blijven slippen?!

Ik heb trouwens wel eens gelezen dat je je veren ook moet vervangen samen met de koppelingsplaten.

Lees maar eens het verhaal van een intruder freak:

http://www.wil-intruders.nl/workshop.html/koppelingsplaten%20vervangen%20.html

Groet Ronald
 
Slippen door een te strakke kabel kan inderdaad, maar het lijkt mij niet dat dat bij mij het geval is, hij slipt ook alleen in de 5e bij vol accelereren bij ca. 80 km/u. Omdat ik veel op polderwegen naar mijn werk rijdt komt dat dan ook vaak voor.
Morgen eerst maar eens de olie vv
Morgen of overmorgen ook de chokehendel op het stuur demonteren en de choke kabel smeren, gaat erg stroef, eigenlijk niet te gebruiken. Hoeft dus ook niet omdat hij al zo rijk loopt, maar misschien blijft de choke wel hangen en daardoor het hoge verbruik |(
 
Tsja, bij een noodstop moet je natuurlijk ook terwijl je remt en de koppeling ingetrokken houdt, met je linkervoet snel tikkend terugschakelen naar z'n 1. Als je in een hogere versnelling komt stil te staan vindt-ie dat niet leuk.....


Nakedbiker, wingedsentry,

Blijkbaar dus een normaal fenomeen.
Ik ga me eens verdiepen in de werking van motorkoppelingen om het allemaal wat beter te begrijpen.
Ik redeneer en vergelijk het meestal met een wagen; als het in de wagen zo werkt dan werkt het ook zo op de motor. Maar zo is het dus niet. :N

Alvast bedankt voor de reactie en de geruststelling

Toro
 
Nakedbiker, wingedsentry,

Blijkbaar dus een normaal fenomeen.
Ik ga me eens verdiepen in de werking van motorkoppelingen om het allemaal wat beter te begrijpen.
Ik redeneer en vergelijk het meestal met een wagen; als het in de wagen zo werkt dan werkt het ook zo op de motor. Maar zo is het dus niet. :N

Alvast bedankt voor de reactie en de geruststelling

Toro

Ik denk dat het probleem met het terugschakelen helemaal los staat van slijtage aan de koppeling. Bij een auto is dit ook een normaal verschijnsel voor de 1e versnelling, het wordt veroorzaakt doordat deze versnelling niet gesynchroniseerd is.
Voorzover ik nu kan nagaan zijn alle versnellingen bij een motorfiets ongesynchroniseerd, en als je nu dus probeert te schakelen naar een andere versnelling terwijl je stilstaat moet je daarom regelmatig eerst de koppeling een stukje laten opkomen. En normaal gesproken probeer je dus inderdaad om terug te schakelen tijdens het rijden, daarmee voorkom je het hele probleem.
 
Bij een auto is dit ook een normaal verschijnsel voor de 1e versnelling, het wordt veroorzaakt doordat deze versnelling niet gesynchroniseerd is.
Voorzover ik nu kan nagaan zijn alle versnellingen bij een motorfiets ongesynchroniseerd

moer60,

weet jij misschien wat het verschil maakt in werking van de versnellingen dat je met de wagen in principe zo goed als stil moet staan om hem terug in eerste te zetten en bij de motor net het tegenovergestelde, ttz daar moet je juist nog met bollen :?

alvast bedankt

toro
 
Terug
Bovenaan Onderaan