XS 750

Status
Niet open voor verdere reacties.
inderdaad groenewold uit roden.
top bedrijf!

heb de vlotters gemonteerd en 3 nieuwe bougies.
motor gestart en liep perfect
geknal is ook over.

nu alleen nog de nieuwe remblokken en dan kan ik gaan testrijden.
ben benieuwd!!

de toekomst zal het leren.
 
Soms zit het mee, soms zit het tegen...........

Die 750 van me gooit er nogal wat olie uit. Broek en laarzen zitten er onder.
Volgens mij lekt de voetpakking aan de linkerkant.
Duur grapje om te vervangen.
Eigenlijk schrijf je zo'n motor dan a la minute af. Gaat zo'n 300 tot 400 euro kosten en dat ga ik er niet meer aan uitgeven.
Zal nog even goed kijken waar ie precies lekt, maar vrees het ergste.

Denk dat ik de wielen en banden ga overzetten op de XS 850. Banden zijn nog als nieuw.
Past dat ? Hoe moeilijk is het om zelf de wielen over te zetten ? ( ben niet zo'n sleutelaar )

Moet dan nog maar even kijken wat ik met de XS ga doen. Hij rijdt wel erg leuk, maar wordt zo'n smeerboel met al die olie. Verkoop levert ook niks mee op vrees ik.
 
De voetpakking lijkt me sterk want dan loopt ie ook niet meer lekker. Ik denk eerder aan een keerring. bv die bij de koppeling zit. Die kan je makkelijk zelf vervangen.

ge. Hans
 
Soms wil de buitenlangs-lopende olieleiding naar de kop wel eens scheuren, even goed kijken dus waar precies het spul lekt..
 
he henk kun je anders ook met de motor op een aanghanger naar leek komen kan ik wel even voor je kijken wat er aan de hand is en kijken of ik het onderdeel wat stuk is nog voor je heb groetjes jelke
 
Bedankt voor je aanbod Jelke, ga ik vast gebruik van maken !

Beide XSen liggen nu wat uit elkaar. Wilde de wielen omwisselen. De 750 z'n banden zijn vrijvel als nieuw, die van de 850 al aardig gebruikt.
Voorwielen was geen punt, ging allemaal goed. Achterwielen gedemonteerd ( moest ook de herriepijp van de XS 750 er nog af en een poging gedaan eea om te wisselen. Dat ging dus niet. Hoorde ook net van gearheadchopper dat dat ook niet gaat passen.
Ben ik toch mooi een paar uur voor niks aan het demonteren geweest. Maar goed, weer wat geleerd.
Zodra alles weer wat rijdbaar is kom ik es naar Leek !
 
Hé Gearheadchopper,
Een achterwiel van een 750 past blijkbaar wel in een 850 ! Die plastic cardan-dingen zijn gelijk volgens mij. Ik heb vanmorgen de wielen omgewisseld zonder al te veel problemen. Daarna een testritje gemaakt van 70 km en reed perfect. Misschien zit er wel iets gigantisch fout, maar niks van gemerkt.
Hij stuurt a la minute een stuk beter op deze vrij nieuwe Avons.

Heb ook nog een stuk op de olie-lekkende 750 gereden om te kijken of ook daar weer alles functioneerde wat de wielen betreft. Goh, blijft toch wel een erg leuk ding om op te rijden. Ben er nog steeds niet zeker van waar die olie nu vandaan komt.
 
wel ik heb inmiddles ook al weer de nodige kms gereden naar volle tevredenheid.
motor snort prima!

remblokken ook vervangen en remolie ververst.

tevens de motorolie ververst.

Nu lees ik echter hierboven van die lekkage.
dat doet de meine dus ook al een poosje.
ik denk ook aan een pakking.

is dit veel werk?
goed zelf te doen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn benzine tank weer terug van de spuiter want de lak liet los en het is nu opnieuw gedaan. Ziet er weer erg goed uit.
254101.jpg

By kornfed

Inmiddels heb ik ook de gasnaalden een standje hoger gehangen in de hoop dat hij wat mooier zou lopen bij flink doortrekken. Maar dat hielp niet echt.
Na de rit de bougies er eens uitgehaald. (zie foto op volgorde cilinder 1,2 en 3)
dscf4511.jpg

By kornfed
zoals je kunt zien is alleen de middelste cilinder mooi lichtbruin. de ander lijken eerder te rijk afgesteld te staan.
Ik heb er nu nieuwe bougies ingezet en hij rijdt nu een stuk beter en houdt ook niet meer in. Even afwachten dus.

Ook maar meteen nieuwe olie op het blok want er zat auto-olie op waardoor de koppeling doorslipte bij flink doortrekken.
Dus ook even afwachten of het nu over is. Was trouwens nog een hele klus omdat de bout van het oliefilter rond was. Uiteindelijk heb ik er een moer op moeten lassen om hem nog los te krijgen. Wel raar dat de maat van de filterplug M12 was. Ik heb er eentje van mijn sloopXS opgezet en die is M19.

Maar ik kan in ieder geval weer lekker rijden. :]
 
Laatst bewerkt:
@H: superstrak spuitwerk, nette kleur ook!
Ik rij eigenlijk altijd met auto-motorolie en merk geen koppelingsslip...?!
Bougie's: ik zou de buitenste cylinders de naald een tandje terug hangen, de middelste laten staan.
Vindt-ie ook prettiger, dat de middelste wat rijker staat (koeling).
Eerst maar eens zien wat de nieuwe plugs doen lijkt me.

Kom je nog naar P&P volgende week?
 
@H:
Kom je nog naar P&P volgende week?

Hij loopt nu heel mooi en de koppeling slipt ook niet meer. Op mijn rode XS zat ook auto-olie en die had er geen last van. Dat was wel een andere kwaliteit olie. Bij deze zat er minerale klassieker olie op.

P&P ga ik helaas niet halen. Vandaag vertrek ik voor een weekje vakantie naar Texel en kom zaterdag's weer thuis. Wel jammer lijkt me wel heel leuk en leerzaam.
Misschien een volgende keer.

gr. Hans
 
keerring aan de koppelingszijde lijkt het idd ook wel op.
of zit hier een papieren pakking achter het deksel?
kan ik dat zo loshalen zonder de olie er uit te halen?
 
ziet er weer geweldig uit
dit is mijn gedrocht moet hier en daar wel nog wat aan gebeuren
ding staat nu al 4 jaar verdietig in de hoek van de schuur maar heeft vandaag weer even daglicht gezien
benzine tank en zitje eraf gehaald en in de verkoop gedaan
moet nu maar eens aan het xsje gaan beginnen
want mijn andere xs 650 is reeds afgebouwd
 
formaat van foto,s is wel heel erg klein maar ja je kan wel zien wat het is en nu is het nog helemaal niks maar dat gaat goed komen
full
 
@Mark: als je de motor met het stuur tegen een muur laat leunen, kun je het linkercarterdeksel (ontsteking en koppeling) demonteren zonder dat je olie hoeft af te tappen.
Probleem is wel: voordat je bij de keerring van de koppelingsstift bent moet eerst de ontsteking en het complete linker deksel eraf.
Je zult dus je ontsteking opnieuw moeten (laten) afstellen straks bij hermontage.
De kleine keerring heb je er zo uit: prik een klein gaatje in de keerring en draai er een parker/ schroef in.
Pak vervolgens een tangetje en trek rustig aan de schroef de keerring eruit.
De nieuwe keerring (93102-08205-00) druk je er vervolgens zó in, met beleid.
Pak een dop die goed past op de keerring en tik hem er met rustige klapjes in het carter.
Succes
 
mooi dat gaat me wel lukken denk ik
dus alleen even die papieren pakking en die keerring bestellen.

die ontsteking is geen enkel probleem ik heb hem zelf ook gemonteerd,
is namelijk een elektronische van een xs 850.

gewoon bij groenewold bestellen zeker?
 
zo de pakking en de keerring zijn besteld
kwam Jelke uit leek ook toevallig tegen op een HONDA!!!!!
hahahaha

even gepraat en nog een goede tip over het terugmonteren van de keerring tussen de 2 helften
effe oppassen dus.

nu afwachten wanneer groenewold belt en de onderdelen klaar liggen
 
ik heb voor mijn xs 750 een polyester race kontje gekocht bij Ruig polyester en deze keer wel een met de juiste afmeting
de benzine tank gaat ook goed komen dus zo langzamerhand krijg ik de xs wel weer compleet
want deze xs uit 1977 heeft pas 32000km erop staan
en ik heb in het verleden er nog wel een paar gehad en de sound van een 3cilinder is echt bijzonder
dus aan de gang met die fiets
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan