Benelli Sei 750 - betrouwbaarheid

Tijger Tony

Die hard MF'er
5 aug 2020
559
2.187
Scherpenheuvel, België
Zijn er hier toevallig mensen (of eventueel motorrijders) met (genoeg ervaring met) een Benelli Sei 750? In een artikel in Classic & Retro stelt men dat de olieopbrengst zo laag is dat de krukaslagers drooglopen, wat op zich niet erg is omdat de primaire aandrijfketting de olieleiding toch sowieso al doormidden schuurt. Dit zegt Smits Bros. Nu snap ik ook dat zij specialisten ter zake zijn, maar vraag me af of dit een gevalletje wij van WC-eend is, of dat die Benelli’s echt onbetrouwbare hokken zijn.

Ik vraag dit voor een vriend :+
 
een kennis heeft een paar jaar met een 900 gereden , daar moest wel eens aan gesleuteld worden , maar vooral omdat het ding serieus getuned was
( grotere boring , andere zuigers , carburateurs en een 6 in ëén brulpijp) de koppeling kon het vermogen maar net aan , maar met krukaslagers geen problemen gehad
daarnaast wat electrische dingetjes.
prachtige fiets trouwens , alleen voor het geluid zou ik nu direct zo'n ding kopen
 
Zijn er hier toevallig mensen (of eventueel motorrijders) met (genoeg ervaring met) een Benelli Sei 750? In een artikel in Classic & Retro stelt men dat de olieopbrengst zo laag is dat de krukaslagers drooglopen, wat op zich niet erg is omdat de primaire aandrijfketting de olieleiding toch sowieso al doormidden schuurt. Dit zegt Smits Bros. Nu snap ik ook dat zij specialisten ter zake zijn, maar vraag me af of dit een gevalletje wij van WC-eend is, of dat die Benelli’s echt onbetrouwbare hokken zijn.

Ik vraag dit voor een vriend :+
Als je googelt op Rob Jansen motoraanpassing dan kun je bij hem informeren hij heeft eind jaren 70 met een Benelli Sei dragracer gehad. Later overgenomen door Rob van Ginneken ex Moto 73.
 
Die Rob van Ginneken kwam ik wel eens tegen geloof ik. Moet ik "Motor Magazine" 1978 - 1982 eens voor uitpluizen.
1672241269760.jpeg

Maar voor ik aan m'n eigen project Benelli begin, toch nog wat meer vertrouwen tanken. Basis van mijn angst is onderstaand artikel uit het ter ziele gegane Classic & Retro (beetje vreemd blad met erg wisselende kwaliteit):

IMG_6572.jpg

IMG_6573.jpg

IMG_6574.jpg

IMG_6575.jpg
IMG_6576.jpg

Wanneer er naar gevraagd stellen de Smits bros je:
  • Gerust: eigenlijk valt het nog wel mee, en volstaat een grotere carterpan en veelvuldige oliewissels
  • Niet gerust: wij hebben het te druk met Kawasaki 3-cilinders dus nemen geen werk aan Sei's meer aan.
Ook Six Center was niet overdreven optmistisch over het uithoudingsvermogen van de Sei. "Beschouw haar als een oud oma'tje waar je af en toe een rondje mee om de kerk kan."

Ach, misschien is dit gewoon het traject waarbij je schizofrene zelf redenen loopt te verzinnen om iets niet te doen, waarvan je al lang beslist hebt het wel te doen. Dus gewoon die Benelli kopen (hart), of beter een Laverda 750 SF (verstand) of een Ducati Darmah (beetje van alletwee)? En dan maar zien wat je tegenkomt...
 
als Bert dat zegt over de Benelli kan je dat wel aannemen.
Ik vind een Sei een leuk ding om te zien en te horen, maar ik heb zelf gekozen voor de CBX1000, de minst lelijke van de Japanse zescilinders, die is wat bedrijfzekerder, zeker als je de minpuntjes aanpakt en schiet wat beter op.
 
als je voor je verstand een koningsasser overweegt stel ik voor snel professionele hulp te zoeken.
buiten dat ze mechanisch niet bijzonder stabiel zijn en daardoor met regelmaat gesleuteld moet worden , zijn de onderdelen gewoon op.
wat er te koop komt verdwijnt voor de goudprijs.
ik heb een koningsassen 900SS
voor dat ding ooit naar een carterdekseltje gezocht , uiteindelijk een gevonden in australie...voor 800 euro.
als je voor verstand gaat kan ik een guzzi le mans aanbevelen, of gewoon net als de rest van de wereld een honda.
 
Ja als je echt verstandig bent blijf je gewoon lekker thuis. Een Darmah is zeker geen “verstandige keuze”, maar in de klasse van onverstandige motoren is de Darmah één van de minder onverstandige: er zijn verschillende specialisten in de benelux, met een beetje zoeken vind je de (courante) onderdelen, er komen meer en meer repro delen op de markt en zelfs een blokdeksel staat nu te koop voor 600USD. (En als je zo’n deksel nodig hebt, ben je allicht met je koningsasser op je snufferd gegaan, dan zijn er andere problemen dan 600USD). Verder is de Darmah toch ook de meest uitontwikkelde, minst geliefde koningsasser (ok na de Mille dan)(en na die Giugiaro gedrochten) dus prijzen voor fiets en stukken vallen heel goed mee ivm de rondcarters. Toch?
 
Ja als je echt verstandig bent blijf je gewoon lekker thuis. Een Darmah is zeker geen “verstandige keuze”, maar in de klasse van onverstandige motoren is de Darmah één van de minder onverstandige: er zijn verschillende specialisten in de benelux, met een beetje zoeken vind je de (courante) onderdelen, er komen meer en meer repro delen op de markt en zelfs een blokdeksel staat nu te koop voor 600USD. (En als je zo’n deksel nodig hebt, ben je allicht met je koningsasser op je snufferd gegaan, dan zijn er andere problemen dan 600USD). Verder is de Darmah toch ook de meest uitontwikkelde, minst geliefde koningsasser (ok na de Mille dan)(en na die Giugiaro gedrochten) dus prijzen voor fiets en stukken vallen heel goed mee ivm de rondcarters. Toch?
Mijn 900SS is door en vorige eigenaar voorzien van een oliefilter , door wat extra gaten in het carterdekseltje te boren.
gevalletje jammer dan.
op te lossen met een nieuw ( gebruikt) carterdekseltje , maar niet voor 800 euro.
een hobby moet ook leuk blijven.
ik rijd veel met mijn motoren, dus voor mij maakt de beschikbaarheid en onderdelenprijs wel degelijk uit.
Dus een fiets waar de onderdelen uit australie moeten komen gaat voor mij niet echt werken.
Mooi voor in de woonkamer , maar niet echt handig.
Maar als jij naar alle tevredenheid stad en land afrijdt met je koningsasser kan ik dat alleen maar toejuichen.
foto van jouw Darmah?
 
Ja die heb ik dus niet. En das meteen de reden van dit topic: horen van ervaringsdeskundigen met een Benelli of het allemaal wel meevalt, of een Darmah of 750SF een beter alternatief is. Misschien koop ik maar een OV chipkaart…
 
Ja, het "folded paper design" van Giugiaro viel niet bij eenieder in de smaak...



20211013_143343.jpg

Gelukkig maar _O-
 
Laatst bewerkt:
Ja die heb ik dus niet. En das meteen de reden van dit topic: horen van ervaringsdeskundigen met een Benelli of het allemaal wel meevalt, of een Darmah of 750SF een beter alternatief is. Misschien koop ik maar een OV chipkaart…
Ik heb een 750SF gehad,geweldige motor,stuurde en remde als de beste,alleen is het eigen net zoals met alle klassiekers
het mechanische moet dan wel in orde zijn anders kan je flink de buidel trekken,en zeker bij een SF een setje handknijpers kopen om te oefenen want de koppeling gaat heeeeeeeeeeel zwaar,al is daar ook wel een mod voor,verder heeft het niet de allure van een 6 cilinder,nog leuker is de 3 cilinder Laverda 1000,maar ja een goeie kost tegenwoordig ook al 10000+.
 
Ik heb op een Laverda 1000 met open Jota uitlaat gereden, rijdt echt heel gaaf, ouder type nog wat rechts en omgekeerd schakelde wat even wennen was maar wat een karakterfiets. :9
 
Ik heb zo'n eerste Sei gehad. Een 750, de 900 vind ik niet mooi. Motortje liep perfect, zat en stuurde ook lekker. Er zaten diverse reserve onderdelen bij (Honda zuigers, lagerschalen en carburateurs) en electronica. tevens zat er de bak in van een 900 Sei. Beter maar dan past ook de kickstarter niet meer, maakte mij niet uit. De meeste problemen had ik met het electrische gedeelte, het hele electrische gedeelte: stuurschakelaars, ontsteking, stekkers, kabelboom, bobines, zekeringkast, relais, tellers en lampjes. Maar in Duitsland zitten 2 grote handelaren die zo goed als alles van de Sei kunnen leveren, nieuw en/of 2e hands en zelfs reproductie. Ik heb zowel de Benelli als de Honda en de Kawasaki (DFI) gehad. De minste problemen had voor mij de Z1300 DFI (ik heb een van de carb versie gehad en heb nu mijn derde DFI staan). De meeste problemen had voor mij de CBX: 2 stuks van gehad. Tijdens het sleutelen ging zelfs van alles kapot alsof het peperkoek was. Kan natuurlijk zijn dat ze al kapot gesleuteld waren. De 750 Sei zat er voor mij tussenin. Qua design vond ik hem wel de mooiste van de drie, zekere met de originele uitlaten.
 

Bijlagen

  • IMG_3277.jpg
    IMG_3277.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 43
Oliefilter of oliekoeler? En kon je die gaatjes niet gewoon (laten) oplassen? Even polijsten en deksels als nieuw voor in het slechtste geval enkele tientjes…
oliefilter, ze hebben wat oliekanalen verlast voor het oliefilter , efficiënt en een echt voordeel voor een fiets met een rollager bigend.
maar ziet er dus niet uit.
wordt een vrij ingrijpende klus om dat terug te draaien.
 
Ik kon in 1993 een dergelijke en nette Benelli Sei kopen voor Hfl. 1.500,00.
Maar toen had ik geen geld voor onderhoud of calamiteiten.
Dus ik durfde niet.

Toch maar voor een versleutelde GS1000 gegaan.
Bestaan er tijdmachines? :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan