Camera op de motor

Ik heb voor mijn verjaardag een Garmin Virb 30 gekregen. Heb 'm eergisteren gemonteerd op mijn helm en gisteravond een stukje gereden. Beeld zag er top uit alleen had m iets hoger moeten afstellen want ik filmde alleen het stukje weg voor me. Voor een beginner als mij kun je aardig wat editen met de downloadbare software.

Zoals hierboven een aantal keer gemeld ben ik niet voor de GoPro gegaan vanwege de prijs en de beeldstabilisatie. Twijfelde tussen de Sony FDR X3000 en de Garmin Virb.

De Garmin kost 359 en de Sony 529.
 
Dit is wel interessant om te kijken:

Dat is zeker interessant! Zo te zien een prima prijs-kwaliteit-verhouding voor de simpele filmert die niets meer of minder wil dan gewoon op 1080p kunnen filmen (op 30 fps, maar da's genoeg), een onopvallend draaibaar cameraatje met een handschoen-bestuurbare aan/uit knop en een microfooningang, en een redelijke beeldkwaliteit met ook in het donker nog acceptabele performance.

Geen image stabilization, geen twintig verschillende filmmodi, geen interval-foto-stand, geen wifi, geen onderstebovenstand (maar gewoon een buisje dus roteerbaar), geen interface met je televisie voor realtime playback, oftewel je hebt pretty much alles niet dat je niet hoeft als je gewoon je woonwerkritjes wilt opnemen.

Ik ga 'm morgen bestellen; ik ben benieuwd of ik er net zo'n "prima dingetje" gevoel van krijg als hij. Gaat sowieso een heel stuk minder installatie worden op de helm dan mijn oude Sony HDR-AS20, die het eindelijk begeven heeft.
 
jqL3o2t.jpg

3jtWM9S.jpg


*O* *O*

Ik ben benieuwd. Eerst maar eens opladen.

Voelt in ieder geval stevig aan, een beetje zoals zo'n mini maglite. Charging...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Replay XD HD, is ook zo'n buisje en filmt op 1080p@60fps. Vind zo'n buisje vele malen beter er uit zien dan een gopro model, alleen de interface zonder display is soms wel lastig..
 
Ja, n.a.v. een post op de vorige pagina die daarnaar wees. (Ik heb ook op die video geantwoord.)

Wat me vooral meteen beviel was de minimalistische back-to-basics aanpak van dit cameraatje. Gewoon 1080p @30 fps, en één super makkelijk te bedienen schakelaar voor aan en uit, en daarbij een mooie no-nonsense minimalistische helmbevestiging.

Dat geëikel met die Gopro's en Sony's '( Ik wilde gewoon een simpel no-nonsense cameraatje. En al die toestanden met wifi, lapse, image stabilization (had ik op de sony ook altijd uit), wifi, GPS... who cares. GPS is nog wel leuk maar dat houden mijn telefoons ook al bij via Google :)

Het enige jammere is dat er geen replaceable batterijtje in zit, maar hij kan gewoon opladen tijdens het filmen dus als je langer wilt filmen kun je evt iets ghetto'en met een powerbank, of op de 12v-boordaansluiting natuurlijk. Ach, hij zal er wel goedkoper van geworden zijn, een echte alles-in-één-oplossing.

Heb 'm ondertussen helemaal opgeladen en een keer helemaal laten recorden op mijn bureau, kreeg er 2 uur en 35 minuten film mee voordat 'ie het opgaf, en dat vind ik best aardig. Zal hem na wat langer gebruik nog een keer testen.

Het enige dat ik me nu nog afvraag is of hij meer dan 32 GB kaartjes ondersteunt. Hij zegt van niet, maar er zit nu een 64 gb kaartje in en dat doet het vooralsnog prima. Ben 'm nu tot over de 32 GB aan het laten lopen (opnemend aan het stroominfuus), ben benieuwd.
 
Ik heb de Replay XD HD, is ook zo'n buisje en filmt op 1080p@60fps. Vind zo'n buisje vele malen beter er uit zien dan een gopro model, alleen de interface zonder display is soms wel lastig..

Interface? Welke interface? :) Bij de SENA is de interface als volgt: hulsje naar voren schuiven is aan, naar achteren is uit. KLAAR *O*

Op de computer aan 't USB draadje hangen en filmpjes kopiëren en klaar is kees. Of gewoon in het machientje formatteren door het kleine "format"-speldeknopje naast het sd slot ingedrukt te houden.

Nou nog proberen hoe het zit met die externe microfoonaansluiting en of dat bij mij ook een beetje klinkt in de helm.
 
Overigens ben ik ook zeer te spreken over de minimalistische bevestiging van de SENA. Gewoon precies wat ik nodig heb voor op de helmpies, niets meer en niets minder :)

gKHc277.jpg

UiLCU6P.jpg


Tot nu toe best tevreden mee, maar ik heb er nog niet mee gereden.
 
Nou, ik ben over de max van 32 GB heen (dat duurt nog best even :) ) en hij doet 't nog steeds prima. Mic en speakertje in systeemhelm bevestigd. Mic is best wel verbazend goed, maar zo gevoelig dat als ik op normaal volume spreek in een stille ruimte, dat al een peak geeft. Dus ik heb 'm in de voering gefrommeld, wat de geluidskwaliteit niet helpt maar wel dempt, wat dan waarschijnlijk wel weer zal helpen voor de verstaanbaarheid tijdens het rijden.

Ondertussen is het droog geworden. Straks maar eens een stukje rijden.
 
Zijn er nou ook camera's ala de auto dashcams? Dus aan als hij stroom krijgt, uit als hij geen stroom heeft en automatisch alles opnemen/loopen?

Dan kan je hem erop laten zitten en alleen eraf halen als je iets bijzonders gereden hebt, of als er iets gebeurd is voor/achter je wat je wilt terugkijken.

Vaak rijd ik toch wat grotere stukken en dan denk ik halverwege een mooie weg, oja ik zal hem eens aanzetten(accu houd het geen dag vol bij mijn nikkei)
 
Zijn er nou ook camera's ala de auto dashcams? Dus aan als hij stroom krijgt, uit als hij geen stroom heeft en automatisch alles opnemen/loopen?

Dan kan je hem erop laten zitten en alleen eraf halen als je iets bijzonders gereden hebt, of als er iets gebeurd is voor/achter je wat je wilt terugkijken.

Vaak rijd ik toch wat grotere stukken en dan denk ik halverwege een mooie weg, oja ik zal hem eens aanzetten(accu houd het geen dag vol bij mijn nikkei)

Ja. Maar je moet natuurlijk wel permanent stroom hebben, en daar moet je op de meeste motoren iets voor doen (stroomstekkertje met usb poort monteren aan het boordnet). Daarbij moet voor jouw doeleinden de voeding dus genoeg leveren om de camera sneller op te laden dan dat 'ie verbruikt bij het opnemen. Tot slot moet je dan natuurlijk ook permanent een kabeltje van je boordnet naar je camera laten lopen om 'm altijd aan de stroom te hebben hangen (of 'm op je motor monteren natuurlijk, maar dat is niets voor mij).

Mijn SENA buisje van hierboven kun je met een firmware flash laten loopen (dan maakt 'ie filmpjes van 3 minuten en als het kaartje vol is overschrijft 'ie steeds de oudste). Dat kan vast met een boel andere cameras ook wel.

Ik heb meestal een stevige powerbank bij me, dus ik denk dat ik gewoon mijn helmcameraatje aan mijn powerbank in mijn rugzak zal hangen als 'ie bijna leeg is.
 
Vond de review van Techmoan maar wat matig, hij lult een hoop onzin waar je echt geen 22 minuten voor nodig hebt (ok, dat laatste stuk hoort er niet bij). Ik schrok in de eerste beelden, daar had het echt een paarse gloed op de donkere stukken. Techmoan kent zeker de Drift Ghost camera's niet? Die zijn ook compact en steken nog steeds minder uit dan zo'n Sena Prism Tube.

De vorm is natuurlijk klein vergeleken met de rest. De bitrate had wat mij betreft een stuk hoger gemogen, net als de 3.5Mpix CMOS. Nog een groot nadeel is dat het een interne vaste batterij heeft en dat je dus na 2.5u niets meer kan filmen. Tenzij je dus 3 uur wil opladen. Voor 150 euro vind ik het teveel geld. 99 euro had leuk geweest voor dit speeltje. Wel netjes dat er een externe microfoon op past, zonder zo'n optie is een camera echt waardeloos op de motor.

Ohja, ook in jouw filmpje, sadbunny, veel teveel paars. Voor 150 euro mag dat echt niet.
Voor 129 euro was er een GoPro Hero (eerste model), enige verschil is vorm en geen mogelijkheid voor externe mic, maar daar kwam echt een plaatje uit om door een ringetje te halen. 99 euro voor die Sena is leuk, 150 euro is echt teveel geld tegenwoordig.
 
Ik vind €150,00 voor deze kwaliteit ook absoluut geen cheap ass.... Oké de bediening mag wel fijn zijn maar voor deze prijs mag je betere beeldkwaliteit en beeldstabilisatie (dat mis ik echt in je filmpje) verwachten.
 
Ja, bij nader inzien vind ik de prijs kwaliteit verhouding ook niet bijzonder goed. Maar ook niet bijzonder slecht.

Die interne batterij is inderdaad niet heel cool. Maar ik heb er vandaag bijna 3 uur filmen uit gekregen (en dat was gewoon tijdens het rijden, paar keer aan en uit) en toen was ik weer thuis, en toen waarschuwde hij net voor "low battery", en daarna was hij in ca. anderhalf uur weer opgeladen (via een powered 4-poorts usb hubje met nog twee telefoons en een andere action cam eraan). Dus die specs van Sena zijn voorlopig aan de tamelijk voorzichtige kant, wat natuurlijk goed is.

Ik vind vooral het bedieningsgemak, het montagegemak (en de afstelmogelijkheden in het houdertje) en het makkelijke externe microfoontje goed bevallen. Het microfoontje zit bij mij trouwens nu helemaal onder het wangkussen naast mijn jukbeen gepropt; dat kan veel mooier gemonteerd worden.

Maar hij doet het wel, en hij is tamelijk sturdy en heel makkelijk in het gebruik. En als ik beeldstabilisatie had dan zou ik het uitzetten, ik word er altijd zeeziek van als ik daarnaar kijk.
 
Dat is digitale stabilisatie van bijv. YouTube zelf. Dat is ook rommel. Dat golft verschrikkelijk. Je moet optisch hebben. Daar komt een heel rustig plaatje uit. Maar daar betaal je ook de hoofdprijs voor.
 
Laatst bewerkt:
Bleh, digitale stabilisatie van Youtube :r
Mijn video heb ik zonder optical image stabilisation van Sony opgenomen. Maakt het wat levendiger :)
Met de wijde FOV kan je er dus wel nog mee wegkomen, anders wordt ik zeeziek :')

Bedieningsgemak van de tube is wel makkelijk omdat je daar gewoon een stukje moet verschuiven.

@monomuis, Techmoan heeft denk ik wel een review van een drift stealth en ghost s camera :)

Camera's onder de 200€ mijd ik als de pest, omdat die vooral lage kwaliteit sensors en brakke functies hebben.
Geef mij maar liever Sony en GoPro :Y
 
Bleh, digitale stabilisatie van Youtube :r
Mijn video heb ik zonder optical image stabilisation van Sony opgenomen. Maakt het wat levendiger :)
Met de wijde FOV kan je er dus wel nog mee wegkomen, anders wordt ik zeeziek :')

Bedieningsgemak van de tube is wel makkelijk omdat je daar gewoon een stukje moet verschuiven.

@monomuis, Techmoan heeft denk ik wel een review van een drift stealth en ghost s camera :)

Camera's onder de 200€ mijd ik als de pest, omdat die vooral lage kwaliteit sensors en brakke functies hebben.
Geef mij maar liever Sony en GoPro
:Y


Ben het niet helemaal met je eens. Ik heb een SJCAM SJ5000x. Het apparaat koste mij €90,00 en maakt prachtige opnames. Als je het vergelijkt met een GoPro zie je het verschil echt wel maar het verschil in prijs is groter dan het verschil in kwaliteit. En de SJCAM heeft hele goede stabiliteits software.

Ach ja, ieder heeft zijn pro's en cons v.w.b. kwaliteit, bediening en prijs. Maar het is de moeite waard om in China te shoppen.
 
Nee, ik bedoel niet die van Youtube. Ik had een Sony HDR AS20 en AS30 en daar zat die correctie ook in (kon gelukkig uit), en ik heb ook recordings gedownload van gopro met stabilisatie aan en uit, en ik kan daar echt niet tegen. Ik heb hetzelfde effect met oude first person shooters (denk Duke Nukem 3D, Doom, Quake, zelfs Blood), op een of andere manier gaat het niet goed samen met mijn evenwichtsorgaan. En dat terwijl ik een bijzonder goed gevoel voor evenwicht heb (zelfs een tijdje gekoorddanst ooit :) ).
 
Ik zoek eigenlijk een camera waarbij:

- opladen zonder er iets af te halen mogelijk is (dus bijvoorbeeld niet uit een case moeten halen)
- externe microfoon aansluiting mogelijk
- scherm

Volgens mij voldoet alleen de nieuwe Gopro die ook zonder case spatwaterdicht is hier aan...maar die heeft weer een of andere mega mic adapter :?

Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn? mss dat ik maar een sjcam koop en dan de case ga modden. De Sony FDR-X3000R komt aardig in de buurt van wat ik zoek maar ja die is nogal aan de prijs...
 
Laatst bewerkt:
@monomuis, Techmoan heeft denk ik wel een review van een drift stealth en ghost s camera :)

Volgens mij was ie niet zo positief over de Ghost-S. Ik heb daar al 3 jaar heel veel plezier van.
Redelijk waterdicht, direct toegang tot de poorten (mic, usb voor opladen) en batterij is snel vervangen indien nodig. Heb 2 originele batterijen en kon er nog 4x 3rd party batterijen bijkopen voor 1 euro per stuk bij V-Nix, toen ze al het Drift-spul de deur uit deden. En die 3rd party batterijen doen het net zo goed. Moest alleen het stickertje eraf halen om het perfect te laten passen. Niet slecht, ongeveer 10 uur extra filmen per keer, voor maar 4 euro eenmalig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan