Hoe test je of bougie vonkt?

Harimau

MF'er
24 sep 2002
248
0
Mijn motor start niet meer. De laatste weken begon 'ie al iets slechter te rijden (bij lagere toeren ietsje onregelmatig lopen), maar nu start 'ie dus helemaal niet meer. In eerste instantie dacht ik aan een slechte afstelling. Dat lijkt het echter niet te zijn omdat de bougies redelijk schoon waren. Ik heb ze in het kader van de 10.000 km beurt wel vervangen.

Dan zou het dus kunnen zijn dat er iets mis is met de brandstof toevoer of dat de bougies niet vonken. Dat laatste zou ik nu eerst willen testen voordat ik hele brandstofsysteem uit elkaar sloop.

De vraag is nu hoe doe ik dat? Als ze in het blok zitten kan ik dat uiteraard niet zien. Kan ik de bougie's gewoon uit het blok draaien en in de open lucht kijken of ze vonken als ik de motor probeer te starten? Of doe ik dan iets heel doms?
 
Ja, dan doe je iets heel doms :+

Ten eerste zul je zo nooit kunnen zien of ze vonken omdat je dan de bougies niet geaard hebt met je motor. Je dient het pootje van je bougie tegen het blok te houden. Nu krijg je een groot spanningsverschil tussen het pootje (geaard) en de pool en zou het vonken moeten kunnen gaan beginnen.

Ten tweede kun je je bobine (of bougiekabel) mollen als de bobine zijn spanning niet kwijt kan (bv. dmv een vonk.). Dit is mij een keertje gebeurd omdat een bougiekap los bleek te zitten toen ik de motor startte.

Dus haal elke 1 bougie uit je blok en duw het pootje tegen het blok. Start de motor en kijk of er lekkere blauwe vonken overspringen. Meet dan gelijk ook even je afstand tussen pootje en pool na, de juiste afstand staat in je motorboek. Zijn het zielige oranje vonkjes dan staat je pootje niet goed of komt er te weinig spanning uit je bobine.

Een andere test is het gebruiken van een stroboscoop. Deze gebruik ik ook om het ontstekingstijdstip goed af te stellen, of dus om te kijken of hij wel echt goed vonkt. De voeding van je stroboscoop sluit je aan op je accu, de voeler sluit je om je bougiekabel. Een snelle lamp (gasontlading?) laat dan zien wanneer er hoogspanning (en dus een vonkje) 'langs komt', deze laat dan kortstondig een lichtpuls zien. Door met die lichtpuls op je vliegwiel te richten kun je zien of je ontstekingstijdstip goed staat. Maar dat is dus een ander verhaal.

Als er problemen met de ontsteking zijn kun je even met een multimeter je bobine doormeten. Zie je handboek voor de juiste waarden van de primaire en secundaire aansluitingen. Loop ook even alle aansluiting na, zit er ergens corrosie? Meet ook of de bedrading goed is: geen kortsluiting met de aarde of draadbreuk? Als laatste kun je dan nog je ontstekingsspoelen doormeten. De juiste waarden daarvan staan ook in je motorboek. Vaak zijn deze problemen redelijk makkelijk op te lossen maar kan het vinden van de oorzaak wel wat tijd vergen.

succes 8-)
 
Ja, dan doe je iets heel doms :+


Dus haal elke 1 bougie uit je blok en duw het pootje tegen het blok. Start de motor en kijk of er lekkere blauwe vonken overspringen.


Fast Forward schreef

Je draait de bougie uit de cilinderkop en doe hem in de bougiekap.
Houd hem nu tegen de cilinderkop aan en start nu even(kijk uit voor je vingers!)
Hou hem aan het rubber vast.

Ik zie hier geen verschil in handeling. :?
 
Hier mijn methode om meer te weten te komen.

Draai de bougiedop eraf.
Hou vast aan het eind van de kabel, ca 2 cm voor het uiteinde, en hou het uiteinde op plusminus 1 cm van je cylinderkop (massa)
Start nu, op deze wijze moet een vonk een centimeter kunnen overbruggen, komt er niets uit, dan een electroprobleem, heb je dan wel vonk, vervang bougie doppen en bougie's

Bobine testen? motor van contact af, steek de twee pennen van een multimeter elk in een bougiedop van dezelfde bobine, ze moeten minimaal een weerstand van 13 Ohm hebben, zit je eronder, electro probleem (bobine ofzo)
Heb er elders ook hele stukken over geschreven, zoek maar op, zal hier even een stukkie bij in plakken, wil niet zeggen dat alles ook voor jou fiets geldt, maar enkele tests ken je er zondermeer mee doen.

Ik was toen bezig met een GS 550 en een Intruder VS

Lucht/mengsel stelschroef

De meeste vragen waar zit die schroef?
Kan ik niet in detail omschrijven.
Maar op beide carburateurs zit er 1
Ze zijn te herkennen aan het feit dat ze van buitenaf toegankelijk zijn met een smalle lange plattebekschroevendraaier, ze zitten min of meer “in” de carburateurs (soort huisje, maar dan zonder deksel, daar waar je de schroevendaaier in kunt steken zie je wel) en achter de schroef zit een veertje, dus als je er aan draait voel je een weerstand.
En ze zijn kleiner dan de schroeven die niet “in” de carburateur zitten zeg maar, maar “op” oftewel meer volledig zichtbaar, de schroeven voor het stationair stellen bedoel ik

Schroef gevonden? Okay dan! Aan de slag!!

Indraaien = minder benzine geven.
Dichtgedraaid krijgt ie geen benzine
Uitdraaien = meer benzine geven.
Zwarte bougie = teveel benzine of gewoon vuil vet = 1/5 slag indraaien = minder benzine.
Witte bougie = te weinig benzine . te arm = 1/5 slag uitdraaien = meer benzine geven

Telkens na verstellen motor goed warm rijden, bougiesleutel en kleine schroevedraaier op zak, na 10 km bougie’s uitdraaien en bekijken en zonodig de lucht/mengsel bijstellen.
Herhaal dit ritueel telkens totdat de bougies geel/licht koffiebruin van kleur zijn en je afstelling is goed.

Indien men andere luchtfilters gemonteerd heeft, dan anders stellen dan op papier staat. Hier hoe het is met mijn Intruder, die moet 1 ¼ staan maar staat ¾ i.v.m. rijden met S&S filters
Mijn GS moet volgens de boeken op twee hele slagen staan, maar door de montage van K&N filters staat ie gesteld en loopt ie goed op 1 1/5 slag

Note : controleer eerst of je luchtfilters goed zitten, zodat ie geen valse / extra lucht aanvoert want dan krijg je je afstelling nooit voor elkaar, dan kan ie gaan knallen of onstabiel lopen.


Bobine van een 4 cyl.testen : sloop het kreng eraf steek de beide pennen van een multimeter die je ingesteld hebt op 20 Ohm, in de bougiekabels die dus uit de bobine komen, en geven ze een waarde weer van 14.67 Ohm dan zijn ze niet defect. Minder dan 10 Ohm is kadoek.
En deze waarde is de afvoer van de stroom, aan de andere kant van de bobine zitten twee ingangen van de stroom, deze komen uit de ontsteking, steek in deze twee de pennen van de multimeter en ze moeten tenminste een waarde weergeven, dan is dat circuit ook nog goed, dan is de hele bobine nog intackt. 2 cyl. is op dezelfde manier te checken.


Maar bovenstaande is oke, maar je hebt nog geen vonk aan de bougie.
Controleer de ingaande draad (las) van de bobine, en check of er geen breuk in zit, zit die er wel in dan deze kabel vervangen, of er wel of geen breuk in zit doe je door de multimeter op piepsignaal in te stellen, en piept ie, dan is de draad okay.

Nu nog geen vonk.

Check contactpunten, visueel, maak ze schoon, schuur ze op, doe dit met een setje sleutelvijltjes, deze kosten 7 euro bij een gereedschapswinkel, grote vijlen daar verniel je ze mee, let wel dit is een secuur werkje.
Controleer de condensator, of vervang hem direct, kost maar 6 euro, is te controleren door op de onderkant of zijkant te kijken, daar staat een getal, 2.5 bij mijn Honda, dat is de waarde die ie moet geven, en dat lees je uit middels, mijn multimeter heeft dat, daar zit een zekeringtester op, gewone autozekering zeg maar (aansluiting) , steek in beide gaten hiervan een stukje goed geleidend iets, ikzelf neem hiervoor een stripje messing, Zet nu de multimeter op F 20, laat de uitgaande draad van de condensator contact maken met de ene strip, en de massa met de andere, nu geeft ie een waarde weer, op basis van 2.5 mag ie 2.2 – 2.8 weergeven, dan is de condensator nog goed, waarde hoger? Geen probleem, waarde beneden 0,5, vervangen. En geeft ie de waarde weer van de helft wat erop staat, ook geen probleem, dat betekend dat ze in serie zijn geschakeld en je gewoon een verkeerd meetpunt genomen hebt.
als de condensator defect is, dan zal een van de contactpunten gaan vonken op het moment dat deze open staan en je steekt er een kleine schroevendraaier tussen, en de motor staat op contact, als de contactpunten nu gaan vonken dan is er een condensator defect, deze dingen zijn bedoeld als buffer voor stroomopslag min of meer, dan kan de overtallige stroom niet retour, dus vonkt ie.

(bij draaiende motor mag er geen vonk overspringen op de contactpunten, gebeurd dit wel, daar loopt ie even goed om, maar dan zal ie moeilijker starten, je hebt ze dan niet goed schoon gemaakt en herhaal dit)

Als dit geheel werkt, en je ontsteking staat goed, die moet je dan trouwens eigenlijk gelijk even controleren want je hebt het deksel er toch af, dan moet je vonk aan de bougie hebben.

En als het fietsje het dan nog niet doet, zoek dan de oorzaak ergens in het carburatie systeem

Hoop dat je hier iets aan hebt, Groeten Hulzie
http://groups.msn.com/eigenbouw
http://www.ofoto.com inlog kano.huls@wxs.nl wachtwoordt viper

Henk Huls
 
Hier mijn methode om meer te weten te komen.

Draai de bougiedop eraf.
Hou vast aan het eind van de kabel, ca 2 cm voor het uiteinde, en hou het uiteinde op plusminus 1 cm van je cylinderkop (massa)
Start nu, op deze wijze moet een vonk een centimeter kunnen overbruggen, komt er niets uit, dan een electroprobleem, heb je dan wel vonk, vervang bougie doppen en bougie's

Bobine testen? motor van contact af, steek de twee pennen van een multimeter elk in een bougiedop van dezelfde bobine, ze moeten minimaal een weerstand van 13 Ohm hebben, zit je eronder, electro probleem (bobine ofzo)

Erg nuttige info allemaal :} , maar ik heb even een kanttekening over het meten van je bobine. Zoals jij test kan alleen als je een bobine voor meerdere bougies hebt. Ik heb ook een twin, maar wel met twee bobines.

Deze test ik als volgt:
primaire kant (lage spanning, komt van je ontsteking af):
1 pen op het stekkerpooltje, de andere pen op het tweede stekkerpooltje, of als die er niet is aan de aarding van de bobine. Dit moet een lage weerstand geven, in de orde van 8 ohm dacht ik. Maar die waarde moet je dus even opzoeken.
secundaire kant (hoge spanning, gaat naar je bougie):
1 pen in de bougiekap of in de kabel, andere pen op de aarde van de bobine. Dit moet een hoge weerstand geven, in de orde van 30 kohm bij mijn motor. Voor sommige bobines behoort dit ook maar 5 kohm of 10 kohm zijn. Dit is dus erg afhankelijk van je motor, en moet je dus opzoeken.

Verder is de vonktest tussen bougiekabel en blok inderdaad erg nuttig. Ik vind een afstand van 1 cm tot het blok wel erg veel, ik ga normaal niet verder dan een milimeter of 5.
 
Hai Lui,

Bedankt voor jullie snelle reakties. :}

Een ding lijkt nu zeker, het ligt niet aan het onstekingssysteem. Bij al de vier de cylinders een mooie heldere/blauwe vonk. De bobine is dan neem ik aan ook wel in orde. Ik overigens wel lui geweest, ik heb een van de oude bougies gebruikt om een voor een te testen, had ze gisteren vervangen.

Ik veronderstel dat ik nu verder naar de brandstoftoevoer moet kijken. Maar goed dat moest ik toch in het kader van de 10.000 km beurt (benzinefilter vervangen en zo). Nog nooit gedaan dus dat wordt weer een weekend puzzelen.

Maar bedankt voor al die snelle info, ook over hoe je een bobine controleert. Dat kan ik vast voor een andere keer gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan