motor op aanhangwagen

Zit met verbazing te lezen, alsof er 100 ton zeewaardig moet worden vast gezet.

Wat ik altijd doe (met de gsx-r k7)

2 banden door de onderste kroonplaat en waar ooit mijn duostepjes zaten draai ik een oogbuit in met (met nylonring zodat het lakwerk van mijn subframe niet beschadigd)

Voor staat ie als een huis in de wielklem, achter maken de banden een behoorlijke hoek om de zijdelingse beweging op te vangen.

Komop.......er staat soms niet eens 200 kg op een aanhanger.......waar hebben we het over.......?
 
Komop.......er staat soms niet eens 200 kg op een aanhanger.......waar hebben we het over.......?

Ik kan het blijkbaar niet vaak genoeg zeggen:

Bij mij is tijdens mijn werk als vrachtwagenchauffeur wel eens een lading piepschuim gaan schuiven, terwijl ik dacht dat het allemaal perfect vast stond gezien het gewicht.

Dit kwam destijds door het feit dat de verkeerde plaatsing van de spanbanden er voor zorgde dat de spanbanden niet hun volledige kracht leverde, maar slechts 5 % hiervan. Reken maar uit:

De meeste spanbanden die voor dit soort doeleinden worden gebruikt, zijn geschikt tot 350 of 400 kilogram.

5% van de kracht houdt dan dus in dat er slechts 20 kilogram effectief kan worden vastgehouden door de band. Gebruik je vier banden op de verkeerde manier, kan je dus effectief 80 kilogram gezekerd op de plaats houden.

In de meeste gevallen gaat het goed, omdat je geen rare acties hoeft uit te halen.

Maar als je ergens voor moet uitwijken of je moet een noodstop maken, versterken de krachten die hierbij vrijkomen het gewicht.

Er wordt niet voor niets gewaarschuwd dat een tissuedoosje van nog geen kilogram bij een frontale aanrijding een dodelijk projectiel kan vormen als het los ligt.
 
heb het nou zo zitten met die ankers
full
 
heb het nou zo zitten met die ankers [afbeelding]

Ziet er goed uit. Doordat je de spanband naar voren zet, is deze beter in staat om de kracht die er voor zorgt dat tijdens het optrekken de motor natuurkundig gezien naar achter (van de aanhanger af) wil laten rollen, op te vangen.

En ik zou die verbrande spanband idd vervangen. Het kost wat geld, maar voor de zekerheid. Tenzij je eigen gevoel zegt dat het nog wel kan en jij niet het gevoel hebt dat je ladingzekering hiermee minder wordt.
 
Ziet er goed uit. Doordat je de spanband naar voren zet, is deze beter in staat om de kracht die er voor zorgt dat tijdens het optrekken de motor natuurkundig gezien naar achter (van de aanhanger af) wil laten rollen, op te vangen.

En ik zou die verbrande spanband idd vervangen. Het kost wat geld, maar voor de zekerheid. Tenzij je eigen gevoel zegt dat het nog wel kan en jij niet het gevoel hebt dat je ladingzekering hiermee minder wordt.
ja hij staat echt heel stevig zit amper beweging in nou. en ik heb het spanbandje al vervangen :Y deze maandag circuit dagje op zolder, dus hopelijk is het weer goed.
 
ja hij staat echt heel stevig zit amper beweging in nou. en ik heb het spanbandje al vervangen :Y deze maandag circuit dagje op zolder, dus hopelijk is het weer goed.
Als een haak los kan schieten omdat de spanning er van af is, kan dan een anker ook lostrillen/draaien als de spanning er van af is?
 
nee want die wordt (als het goed is) zo goed vast gedraaid dan de bout die erin zit op rekt waardoor hij op spanning komt te staan.
Ook als er geen spanband aan zit.
 
nee want die wordt (als het goed is) zo goed vast gedraaid dan de bout die erin zit op rekt waardoor hij op spanning komt te staan.
Ook als er geen spanband aan zit.
kan niet loskomen of trillen je draaid de bout goed stevig vast met een tang. en 1 zo'n beugeltje kan 300 kg aan hangen en heb er 2 per kant dus dat zit wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik zet hem altijd in de versnelling+tyre wrap om de remhendel en twee goede sjorbanden om de kroonplaat vast. Gaat heel goed, maar je moet er niet mee door de berm proberen te rijden. Ben er zo eens eentje verloren :X B|
 
Ik zet hem altijd in de versnelling+tyre wrap om de remhendel en twee goede sjorbanden om de kroonplaat vast. Gaat heel goed, maar je moet er niet mee door de berm proberen te rijden. Ben er zo eens eentje verloren :X B|
ik zet hem nooit in de 1e versnelling mij lijkt dat het voor de koppeling en versnellingsbak niet goed is die krijgen bij een beweging steeds een klap.

nog ideen voor een HOW TO??
 
helaas is 1 bandje verbrand na het doorslijpen van de beugel. is nog wel sterk maar ik denk dat ik toch maar een nieuwe koop. [afbeelding]
De bouten van de ankers moet men volledig indraaien,dan een kwartdraai terugschroeven.Anders bestaat het probleem dat ze gaan griperen :? (het uitrekken van de schroefdraden)onder de spanning.Dagelijks gebruiken wij zulke ankers voor de montage van leidingen en valven met kranen,maar dan in veel grotere versie.

Vooral nooit vastzetten met een tang of wat,enkel met de hand.

Wat je ook nog kan doen inplaats van het door te slijpen en zo het bandje te verbranden,is de plaats van de anker waar de schroefdraad van de bout zich bevindt te materen met twee hamers.Deze gaat dan uitzetten en de bout komt los te zitten.
Ook mag er wat kruipolie bij gebruikt worden.
 
ik zet hem nooit in de 1e versnelling mij lijkt dat het voor de koppeling en versnellingsbak niet goed is die krijgen bij een beweging steeds een klap.

nog ideen voor een HOW TO??
Ik heb al contact met een modje gehad over de how-to. Ik maak een apart topic aan, waarin de kennis uit 2 andere spanbandtopics wordt meegenomen.
 
Als een haak los kan schieten omdat de spanning er van af is, kan dan een anker ook lostrillen/draaien als de spanning er van af is?

Dit weekend naar de Nordschleife geweest met twee motoren op aanhanger. Voor het eerst probleem gehad met spanbanden. Bij een flinke hobbel in de stad hing de motor van mn maat opeens bijna tegen die van mij aan :o
Haak was losgeschoten doordat zijn motor toch nog kon veren. Komt door te slappe vering (oud type gsx600f). Motor daarna nog verder in veren getrokken (2 cm veerweg over) en geen problemen meer mee gehad.
Mijn motor staat sowieso veel steviger doordat de veren sterker zijn.

Ik ga ook overwegen om de haken te vervangen door iets beters!
 
geen banden met haken gebruiken of je moet de haken met tierips aan de ogen vastzetten, door een onverwachte manouvre of bobbel in de weg veert de motor , ook al staat die diep in de veren !! , altijd een beetje verder in waardoor haken losschieten .
 
de aarde is rond, net als een pannekoek [Herman Finkers]

en dat van die zakdoekjes daar geloof ik niks van, je slaat er nog geen vlieg mee kapot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan