Keuze nieuwe motor (op basis van rij ervaring)

Hallo mederijders,

Ik ben de zoektocht gestart naar een nieuwe motor voor dit seizoen, maar kan niet tot een goede selectie komen.
Wellicht kunnen jullie daarom helpen door vanuit eigen ervaring wat suggesties aan te dragen...

Om een beeld te schetsen, hieronder een lijstje met motoren die ik tot nu toe heb gehad (over circa 12 jaar tijd).

1. Honda XL600V Transalp (1e motor)
2. Kawasaki ZX-6 (1996 model)
3. Honda VTR1000F Firestorm
4. Kawasaki ZZR1200
5. Aprilia Tuono (2003 Model)
6. Triumph Speed triple 1050 (2006 model)
7. Nog een VTR1000F Firestorm
8. Suzuki Bandit GSF1200S
9. Kawasaki ZX-12R (2000 model)
10. Ducati M1100S Monster (2007 model)
11. Yamaha V-max 1200 (1988 model) -> 2022 tot heden....

Wat ik (ongeveer) zoek is iets met veel vermogen/koppel (>1000cc cilinderinhoud). Prima stuur eigenschappen, of in ieder geval beter dan de V-max. Iets wat leuk is voor rijden op B-wegen, maar zich ook leent voor woon/werk verkeer op de mooie dagen. Ik ben zelf 1.94 lang en zoek iets met een "rechtere" zit (ala naked bike), dus geen Hayabusa, ZZR1400, of 1000cc supersport... Verder staat een karaktervol motorblok voor mij wel hoog op het lijstje.

Ik kijk in een prijsklasse tot ca. €9000,- (bij ca. 30-40 dkm max.)

Wie of wie helpt mij op weg, ik wil graag een stuk of 3 motoren gaan bezichtigen/proefrijden.
Ik zou een keer een Harley proberen.
 
Een BMW GS 1200 of een Ducati Multistrada zijn natuurlijk geen karakter fietsen. Dat zijn gewoon de nieuwe Opel
Kadetts onder de motorfietsen.

De oude tweekleps blokken van beide merken vallen wel in de categorie karakter fietsen.
 
Met 11 best wel verschillende motoren in 12 jaar tijd zou je toch een beeld moeten hebben wat je aan elk type motor bevalt en wat niet. Zet dat op een rijtje, kijk welke dingen je echt belangrijk vindt en je ideale motor rolt er vanzelf uit.
Na een jaar wil hij statistisch gezien toch weer een andere dus kies wat moois uit.
 
Een BMW GS 1200 of een Ducati Multistrada zijn natuurlijk geen karakter fietsen. Dat zijn gewoon de nieuwe Opel
Kadetts onder de motorfietsen.

De oude tweekleps blokken van beide merken vallen wel in de categorie karakter fietsen.
Kan ik wel beamen, vond de gen 1 tuono een hele leuke fiets 6 jaar gehad. Heb nu een multistrada van 2005 die lelijke cyclops fiets maar wat ben ik van dat ding gaan houden. Dikke Beuker met slechts 85pk maar wat een lol!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230916-231741.png
    Screenshot_20230916-231741.png
    544,4 KB · Weergaven: 0
Kan ik wel beamen, vond de gen 1 tuono een hele leuke fiets 6 jaar gehad. Heb nu een multistrada van 2005 die lelijke cyclops fiets maar wat ben ik van dat ding gaan houden. Dikke Beuker met slechts 85pk maar wat een lol!
Wij hadden thuis de 1100-versie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: edou
Inmiddels toch besloten de Vmax voorlopig te houden. Het rijwiel gedeelte was natuurlijk al gedateerd toen hij in '85 op de markt kwam, maar dat is misschien ook wel deel van z'n charme. Ik kan er in ieder geval nog geen afstand van doen en de meer praktische alternatieven die ik heb geprobeerd missen voor mij de beleving. Misschien is een GEN2 Vmax wel de juiste opvolger voor mij, maar dat betekend nog even sparen... Ik kan weinig andere motoren bedenken die hetzelfde gevoel bij mij oproepen. Om het besluit te "vieren" de Vmax daarom maar getrakteerd op een setje Supertrapp dempers. Op naar het mooie weer!
 

Bijlagen

  • 20240309_131110.jpg
    20240309_131110.jpg
    619 KB · Weergaven: 0
Ik zou een keer een Harley proberen.
HD Vrod staat wel hoog op mijn lijstje qua uitstraling, maar vind ze nog behoorlijk aan de prijs en qua vermogen/koppel ga ik er dan zelfs op achteruit. Dat is een beetje het ding, er zijn weinig motoren zoals de Vmax, beetje klasse apart als je het mij vraagt. Maar wordt graag anders overtuigd...

Bijgewerkt: het praktische gebruik laten we dan even buiten beschouwing...
 
Triumph Rocket.

Hoewel je rooie vmax er wel heel netjes uit ziet. Gewoon lekker op blijven rijden. Verandering en vernieuwing is lang niet altijd een verbetering. Het kost wel altijd geld.
 
KTM SuperDuke GT. Comfortabele houding, bakken met vermogen, praktisch (bagage/tankinhoud) en stuurt ook uitstekend. De prijs wordt misschien spannend.., maar wellicht kun je er met goed zoeken eentje vinden.
 
Bedankt voor de tips, voorlopig knal ik nog even door met de oude en vertrouwde techniek!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Loki
Zuinig zijn op die Vmax! In de tijd dat hij uitkwam was het al een bijzonder ding en nu nog altijd! Als ik vroeger wat meer spinazie had gegeten had ik hem ook wel willen hebben.
 
Ik heb mijn tuono gen 1 na bijna 7 jaar weggedaan. Toch wel spijt van (nog steeds). Daarvoor is cyclops in de plaats gekomen een multistrada 1000ds . Niet de mooiste maar rijdt geweldig, dikke luchtgekoelde 1000cc Ltwin. Heb ook op een een nieuwer model gezeten maar die maakte minder bij mij los. Ouwe meuk, ik hou ervan!

Veel plezier het nieuwe motor seizoen op je oude liefde!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan