Moeilijke keuze nieuwe helm: Jet / Integraal in één.

Boltbiker

MF'er
23 sep 2023
90
18
Gisteren helmen gaan kijken, zou graag voor model kiezen waarvan kinstuk helemaal naar achter kan worden gedraaid. Ik dacht dat elke systeemhelm dat kon.
Maar er is een verschil blijkbaar tussen modulair en systeem.
Zo had ik de Schubert C5, de HJC RPHA 91 en de Shoei Neotec3 vooraf geselecteerd, maar die vielen dus meteen af.

Staan nu nog op mijn lijstje: HJC I100 / de Scorpion Exo Tech / LS 2 Advant special ff906 en de Airoh Mathisse.
Natuurlijk zal alles uiteindelijk voor beslissing aankoop veel afhangen van pasvorm.

Hier iemand die één van deze heeft of beter nog een aantal van deze heeft gehad en een vergelijking kan neerschrijven. Alvast bedankt.
 
Ja, moet zogezegd dubbel gekeurd zijn, dubbele P/J homologatie noemt het officieel.
 
Ik vind zowel van Shoei als van Arai geen model waarvan het kinstuk helemaal naar achter kan worden gedraaid. Maar misschien kijk ik er naast.
 
Prima link, waarvoor merci.
De modular modellen blijken door de meeste gebruikers als wat meer lawaaierig ervaren, toevallig was dat ook de uitleg van verkoper in de motor shop i.v.m. vergelijking/verschil met systeemhelmen.

Betreffende mijn voorlopig geselecteerde helmen ...
De Airoh Mathisse kan ik nergens in de buurt passen/testen.
De Scorpion Exo Tech alsook de HJC I100 kan ik passen en zelfs testen via de plaatselijke motorshop (RAD), zeker een pluspunt dus.
De LS2 FF906 Advant Special kan ik passen in een andere winkel.

Helmen van Roof vallen zowiezo af, vanwege groot aantal negatieve ervaringen/testen.
 
Laatst bewerkt:
Lawaai hangt niet alleen van de helm af maar ook van de pasvorm. Past jouw model hoofd bij de helm? Ik heb een Neotec II en dat moet een van de stilste helmen zijn. Nou, ik ben niet onder de indruk. Dus ik heb ipv daarvan maar geïnvesteerd in goede ottoplastieken. Dan hoef je ook niet perse de stilste helm te zoeken.
 
Lawaai hangt niet alleen van de helm af maar ook van de pasvorm. Past jouw model hoofd bij de helm? Ik heb een Neotec II en dat moet een van de stilste helmen zijn. Nou, ik ben niet onder de indruk. Dus ik heb ipv daarvan maar geïnvesteerd in goede ottoplastieken. Dan hoef je ook niet perse de stilste helm te zoeken.
Vanzelfsprekend. Zo paste ik een helm, zat vrij goed, maar omdat de helm aan de wangen vrij ver naar voren kwam werden mijn wangen bijeen geperst als het ware. Pasvorm moet goed zijn, niet alleen m.b.t. maat maar zeker ook betreffende vorm. Die bescherming bij de wangen is bij de Airoh Mathisse en de HJC I100 duidelijk korter in vergelijking met de LS2 ff906 special.
 
Ik heb de exo tech carbon.

Ik ben eigenlijk best tevreden. Het is een mooie helm voor het geld en het systeem werkt goed.
Omdat hij carbon is valt het gewicht ook best mee.

Mijn volgende helm wordt wel 99% zeker een intergraal, mogelijk de exo 1400.

Waarom? 3 redenen

1: Ik rij eigenlijk nooit open, het is eigenlijk vooral makkelijk met tanken en op en afzetten.

2: Kwaliteit van de helm. Een systeem is altijd van mindere kwaliteit, meer herrie, lelijker, groter en lomper(meer gevaar voor nekletsel) en het kinstuk is altijd een zwak punt.

3: Ik heb helaas toevallig recent in levende lijve gezien wat er met je gezicht gebeurt als je de grond raakt, met nieteens extreem hoge snelheden, met een open helm.

Ga maar alvast wennen aan eten door een rietje....
 
Laatst bewerkt:
Zo extreem negatief ... zou je nog wel rijden met de motor? ... de straat op gaan ... kortom leven? ... er kan steeds vanalles gebeuren.

Tuurlijk kan er van alles gebeuren.

Dit was voor mij alleen wel een goede reden om niet met een open helm te rijden.

Ik bedoel niet dat iedereen die met een open helm rijdt uit een rietje moet gaan eten, maar deze specifieke persoon zal dat voorlopig wel moeten doen.

Verder is de 'negativiteit' gewoon het resultaat van mijn ervaring met zo'n helm, mijn volgende wordt een integraal.

Niet iedereen heeft die ervaring, maar ik wel. Dat is uiteindelijk wat je wilde toch? Ervaringen van eigenaren.
 
Mijn systeemhelm was 1700 gram, mijn huidige integraalhelmen zijn 1200 en 1300 gram en veel sterker.
 
Gisteren helmen gaan kijken, zou graag voor model kiezen waarvan kinstuk helemaal naar achter kan worden gedraaid. Ik dacht dat elke systeemhelm dat kon.
Maar er is een verschil blijkbaar tussen modulair en systeem.
Zo had ik de Schubert C5, de HJC RPHA 91 en de Shoei Neotec3 vooraf geselecteerd, maar die vielen dus meteen af.

Staan nu nog op mijn lijstje: HJC I100 / de Scorpion Exo Tech / LS 2 Advant special ff906 en de Airoh Mathisse.
Natuurlijk zal alles uiteindelijk voor beslissing aankoop veel afhangen van pasvorm.

Hier iemand die één van deze heeft of beter nog een aantal van deze heeft gehad en een vergelijking kan neerschrijven. Alvast bedankt.
Je bent nog een rookie zie ik?

Je kunt gaan kijken naar een mooie helm, die past bij je motor, je motorkleding of pak, omdat die helm van je favo coureur is.
Maar ik denk dat de enige en legitieme reden is dat je een helm kiest die goed en juist op je bolletje past.
Zo'n ROOF helm is leuk, als je een opgeschoten jongetje bent of bij een clubje zit die op hun achterwielen door het leven gaan.
En er is een reden voor dat de grote merken ze niet maken.
Kijken, een arm eraf rijden is tot daar aan toe. Die kunnen ze er nog aanzetten, maar een hoofd daar heb ik nog nooit van gehoord (jij?)!
Dus ga liever naar een goede gespecialiseerde en gesorteerde motorhelmenzaak (Bodegraven, voordeelhelmen...) en probeer een paar helmen uit op je bolletje. Maar na 3 helmen passen voel je het verschil niet goed meer, dus kom je later gewoon nog een keer terug en pas je opnieuw.
Heb je je helm gevonden, houd deze dan in de winkel een kwartiertje op en voel hoe die zit.

Tip, een helm moet goed "aan" zitten. Als je je mond opendoet en weer dicht kauw je op je wangen. Is in het begin eventjes wennen maar dit zorgt ervoor dat je wangen niet direct uitlubberen waardoor je helm snel te groot aanvoelt.

Tip, Shoei heeft een personal fitting systeem, kost bij de meeste winkeliers 50 euro extra maar rond de motorbeurs zijn er vaak acties.

Succes met kiezen
 
ik heb een tijdje terug een Shark EVO GT gehad deze is ook gekeurd voor open en dicht
kosten toen 480,- besteld en kwam beschadig binnen dus weer retour en weer wachten op een nieuwe
kreeg toen naar overleg een andere kleur want de rest was ook beschadigt a fijn toen de andere binnen kwam
gelijk de pinlock er in en rijden maar maar viel met zwaar tegen !
veel wind geruis en zwaar en het systeem werkt niet met een hand en door het rubber die het vizier wat dicht maakte
kreeg ik krassen op het pinlock vizier en ik moest 2 handen gebruiken om de helm te openen !
Dus klacht ingediend en terug gestuurd en geld terug gevraagd en een andere helm gekocht
en nooit geen systeem helm meer voor mij ik ben verpest nu door mijn carbon helm hahah
 
ik heb een tijdje terug een Shark EVO GT gehad deze is ook gekeurd voor open en dicht
kosten toen 480,- besteld en kwam beschadig binnen dus weer retour en weer wachten op een nieuwe
kreeg toen naar overleg een andere kleur want de rest was ook beschadigt a fijn toen de andere binnen kwam
gelijk de pinlock er in en rijden maar maar viel met zwaar tegen !
veel wind geruis en zwaar en het systeem werkt niet met een hand en door het rubber die het vizier wat dicht maakte
kreeg ik krassen op het pinlock vizier en ik moest 2 handen gebruiken om de helm te openen !
Dus klacht ingediend en terug gestuurd en geld terug gevraagd en een andere helm gekocht
en nooit geen systeem helm meer voor mij ik ben verpest nu door mijn carbon helm hahah
Ligt niet aan een systeemhelm hoor Hackeross! Maar aan het merk.
Rijdt al 10 jaar met een systeemhelm, nooit geen krassen op de Pinlock (hoe dan, die zit aan de veilige binnenkant) :? _O-
Schuberth kan ik met 1 hand sluiten en openen... kost wat meer als die Shark (is ook geen A-merk).
 
Overigens kan ik heel sterk aanraden om in een winkel te gaan passen om te zien welke helm echt goed zit. Laat een medewerker je dan ook adviseren en helpen, die hebben er kennis van.

Soms heb je een helm op het oog en denk je 'ja dat gaat hem worden' en dan blijkt hij gewoon niet te passen, dan kan je beter voor iets anders gaan.
 
Ik heb de schuberth e1 maar wat een fijne helm is dat :t
ik heb altijd gewone integraal helmen gehad ,dit is m n eerste systeem, ik wil niet meer anders
 
Ik rij reeds jaren, maar ben geen veelrijder. Ik heb steeds budget vriendelijke helmen gekocht, maar nu wil ik verder kijken, meer "eisen" dus.
Ik zal zeker niet impulsief gaan kopen, zowiezo komen alleen helmen in aanmerking die goed zitten/passen. Exterieur is bijzaak. Natuurlijk zijn er ook beperkingen, met mijn rijstijl op een cruiser zie ik me niet rondrijden met een race helm. Maar er is zeker keuze genoeg.

nog een belangrijke factor: ik ben brildrager, vandaar mijn idee om eventueel voor modulair te kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan