Ervaring met stuurtjes van bijv Louis

G.C.

Die hard MF'er
Donateur
22 dec 2023
606
690
Truzement
Geen idee waar ik dit moest plaatsen.
Heeft iemand van jullie ervaring met stuurtjes van bijvoorbeeld Louis?
Merken als Raximo, LSL, Saito, Gilles, Gazzini, het zegt me allemaal niets.

Moet een nieuw stuur op mijn Z, wegens krom.
Leek me wel leuk om een rood geanodiseerd stuur op een zwarte Z, met rode accenten te monteren.
 
Je hebt in ieder geval recht en tapered. Bij die laatste is het midden dikker dan de uiteinden. Had mijn F800GT af fabriek. Heeft geloof ik met het dempen van trillingen te maken als ik me niet vergis. Het hielp niet echt op het F-je. Je moet in ieder geval een dikte hebben die past in je klemmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Wanddiktes merk je niets van. Een tapered stuur kan je alleen kwijt als je ook grotere stuurklemmen monteert Dat is dus geen keuze. Dat rood eerder vervaagd, zou kunnen. Maar wat zie je nu van het stuur? Louis is een Duits bedrijf, die hebben spullen met ABE, geen troep, ondanks dat het huismerken zijn.
 
Eigenlijk sta ik er gewoon af en toe van te kijken wat iets kost. En ja @halflive het is maar een gebogen buis. Maar die gebogen buis kost 39 eurie bij Loui, en er zijn online aanbieders die een krom stuur (heeft reparatie nodig) aanbieden voor €45,- terwijl een nieuw origineel €119 kost.
Dus eigenlijk wil ik weten waar een evt kwaliteitsverschil in zit.
 
Zonder kennis van stuurbuizen van motoren pecifiek, een aantal dingen waar ik in mijn werk wel tegenaan ben gelopen qua metaalproducten:

- ongelijke wanddikte
- slechte langs-las
- incomplete anodisatie (snel kleurverschillen of lokaal corrosie)
- overbewerking (teveel optrompen, met scheurvorming als gevolg)
- maatafwijkingen
- verkeerde materiaalkeus of niet-passende coating

Het zal je verbazen hoeveel 'professionele beunhaas' bedrijven er zijn, ook gewoon met productie binnen (west) Europa.

Elke kwaliteitscontrole en elke stap in precisie kost gewoon geld.

Dat betekent overigens niet dat zo"n buis persee meer dan 40 euro moet kosten ;) maar hoe je er achter komt welke zn geld waard is zonder allerlei (destructieve) onderzoeken te doen, geen idee.
 
Zonder kennis van stuurbuizen van motoren pecifiek, een aantal dingen waar ik in mijn werk wel tegenaan ben gelopen qua metaalproducten:

- ongelijke wanddikte
- slechte langs-las
- incomplete anodisatie (snel kleurverschillen of lokaal corrosie)
- overbewerking (teveel optrompen, met scheurvorming als gevolg)
- maatafwijkingen
- verkeerde materiaalkeus of niet-passende coating

Het zal je verbazen hoeveel 'professionele beunhaas' bedrijven er zijn, ook gewoon met productie binnen (west) Europa.

Elke kwaliteitscontrole en elke stap in precisie kost gewoon geld.

Dat betekent overigens niet dat zo"n buis persee meer dan 40 euro moet kosten ;) maar hoe je er achter komt welke zn geld waard is zonder allerlei (destructieve) onderzoeken te doen, geen idee.
Dat dus.
 
90% van de sturen zijn gewoon van staal. Die komen voor dubbeltjes per stuk van de doornbuigmachine vallen. Het duurste is de chroomlaag. De prijzen die gevraagd worden zijn in mijn ogen belachelijk. Een aluminium stuur is getrokken, daar heb je geen lasnaad. En corrosie? dat ontstaat niet spontaan. Daar moet je de anodiseerlaag voor beschadigen, liefst met staal en dan vocht toevoegen. Dat lukt als je een paar winters doorrijdt.
Ik wordt alleen kritisch bij aluminium clip ons, je weet niet van welke legering de koppelstukken zijn. Dan zou ik niet voor merkloos gaan.
 
90% van de sturen zijn gewoon van staal. Die komen voor dubbeltjes per stuk van de doornbuigmachine vallen. Het duurste is de chroomlaag. De prijzen die gevraagd worden zijn in mijn ogen belachelijk. Een aluminium stuur is getrokken, daar heb je geen lasnaad. En corrosie? dat ontstaat niet spontaan. Daar moet je de anodiseerlaag voor beschadigen, liefst met staal en dan vocht toevoegen. Dat lukt als je een paar winters doorrijdt.
Ik wordt alleen kritisch bij aluminium clip ons, je weet niet van welke legering de koppelstukken zijn. Dan zou ik niet voor merkloos gaan.
90% heeft vandaag een alu stuur. Verchroomde stalen sturen zijn eerder uitzondering.

@G.C. koop een renthal en je zit goed. Je hebt wel verschillende vormen erin dus die keus moet je zelf uitzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Voor 40 euro zou ik de gok nemen en het gewoon proberen.

En als het na een tijdje toch wat oxideert... tja. Zandstralen, spuiten en je kunt weer vooruit.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Ik heb ervaring met een LSL stuur, heel net, stevig stuur. Geen vergelijk met origineel omdat het een vervanging voor clip-ons was.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Alle spullen van Louis die ik ooit besteld hebben hadden een goede tot zeer acceptabele kwaliteit. De prijs was altijd lager dan te verwachten voor het geboden product. Ik zou gewoon zo,n rood stuur scoren en kijken hoe lang het mooi blijft.
 
In Duitsland moeten aanbouwdelen zijn voorzien van een ABE.
Dat geeft een extra zekerheid dat de fabrikant ervan een test heeft moeten laten uitvoeren of hun artikel wel voldoet aan de veiligheidseisen die de Duitse wetgever er aan stelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Jou originele stuur, is dat inderdaad gewoon een gebogen buis? Of zitten er ook bijvoorbeeld gatjes in voor bekabeling of schroefdraad in het uiteinde voor een einddop?
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Zoals al eerder gezegd, is eigenlijk alles bij Louis door de TÜV gekeurd. Kijk vooral ook naar de vorm/afmetingen van het stuur. Met een 'platter' stuur zal je bijvoorbeeld wat verder naar voren gebogen op je motor moeten zitten om het stuur vast te houden. Met een 'hoger' stuur, zal je weer moeten checken of alle kabels en leidingen daar lang genoeg voor zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: G.C.
Ik heb door de jaren heen diverse sturen op mijn motoren gehad.

Renthal: Uitstekende afwerking en pasvorm, wel duur. Beetje de Akrapovič onder de sturen.
LSL en ABM: prima kwaliteit, nette afwerking, betaalbaar.
MCU/Caferacerwebshop: Goedkoop, pasvorm OK, aluminium wel erg zacht.

Zoals hierboven ook al aangegeven, met een LSL of ABM stuur heb je een prima stuur in handen :)
Kijk wel even goed naar de maten; hoogte, breedte en sweep zijn bepalend voor je zithouding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan