Bobine doormeten, is deze kapot?

renelandaal

MF'er
28 jan 2006
54
0
aalsmeer
1988 Kawasaki KLR 650.

Als ik mijn startkop indruk, meet ik 0.40 volt op de + van de bobine. Is dit goed of zit er een storing?

Als ik 2 test draden direct van mijn accu op de + en - zet van de bobine en geeft geen vonk als ik de + draad los laat of met de bourgie op het blok geen vonk maak, is de bobine dan stuk?

Ben namelijk met een totale stroom uitval bezig, maar heb wel spanning op het contactslot en startmotor.

Hoe meet ik de stroom? tussen de + en de - of de in de dop?

Rene
 
Bobine doormeten doe je door de bobine los te koppelen, de weerstand van de primaire en secondaire spoelen te meten en dan de gemeten waarden te vergelijken met de gegeven waarden in het wph.

Succes!
 
1988 Kawasaki KLR 650.

Als ik mijn startkop indruk, meet ik 0.40 volt op de + van de bobine. Is dit goed of zit er een storing?

Als ik 2 test draden direct van mijn accu op de + en - zet van de bobine en geeft geen vonk als ik de + draad los laat of met de bourgie op het blok geen vonk maak, is de bobine dan stuk?

Ben namelijk met een totale stroom uitval bezig, maar heb wel spanning op het contactslot en startmotor.

Hoe meet ik de stroom? tussen de + en de - of de in de dop?

Rene
Deze manier van meten heeft weinig zin.
De bobine krijgt iedere keer een puls als er vonk verlangt wordt, zo snel is je meter niet en houdt dat dus niet bij.
Je kan wel de bobine zelf doormeten op weerstand. De aansluiting naar de ontsteking moet (afhankelijk van type ontsteking) zo tussen de 1,5 en 6 ohm liggen. Tussen de mass van de bobine en de bougiekabel moet je een veel hogere weerstand meten (enkele kilo-ohm's zo uit mijn hoofd).
Verder worden bij een punten ontsteking de bobines altijd over de min geschakeld. Aan een aansluiting van de bobine moet dan continu iets van 12v staan (ook als je niet op de startknop drukt!). Bij transistor/elektronische ontstekingen kan dit wel eens anders zijn.
Kijk verder natuurlijk of alle zekeringen nog in orde zijn!
Wat is trouwens vooraf gegaan aan die totale stroomuitval... een crash?
 
Deze manier van meten heeft weinig zin.
De bobine krijgt iedere keer een puls als er vonk verlangt wordt, zo snel is je meter niet en houdt dat dus niet bij.
Je kan wel de bobine zelf doormeten op weerstand. De aansluiting naar de ontsteking moet (afhankelijk van type ontsteking) zo tussen de 1,5 en 6 ohm liggen. Tussen de mass van de bobine en de bougiekabel moet je een veel hogere weerstand meten (enkele kilo-ohm's zo uit mijn hoofd).
Verder worden bij een punten ontsteking de bobines altijd over de min geschakeld. Aan een aansluiting van de bobine moet dan continu iets van 12v staan (ook als je niet op de startknop drukt!). Bij transistor/elektronische ontstekingen kan dit wel eens anders zijn.
Kijk verder natuurlijk of alle zekeringen nog in orde zijn!
Wat is trouwens vooraf gegaan aan die totale stroomuitval... een crash?


Wat je meet hangt helemaal af van wat voor soort ontsteking het is. Punten of transistors maakt niet uit, want een transistor is in feite ook maar een schakelaar, maar dan elektronisch. Kettering/TCI of CDI, that's the question. Waarschijnlijk Kettering/TCI, zoals de meeste motoren. Dan zou je 12Volt moeten meten bij contact ingeschakeld.

Electronic Ignition Overview
Ignition FAQ
 
Terug
Bovenaan Onderaan