Lagervet, welke soort?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Voor de smering van balhoofdlagers zoek ik de juiste soort vet.

Ik kan me voorstellen dat universeel kogellagervet bruikbaar is, maar wellicht is er een beter alternatief.
Je smeert die dingen tenslotte eigenlijk nooit, behalve bij het monteren.

Is het bijv. wat om de lagers voor montage enigszins warm te maken en dan inspuiten met S100 kettingvet?
Of is Shell Alvania vet een betere oplossing?
Of misschien wel Molykote grafietvet?
 
Vroeger gebruikte ik daar Duckhams, een soort "marine" variant voor, de laatste keer had ik alleen gewoon kogellagervet bij de hand en heb ik dat gebruikt.
Lagers goed inpakken met vet.
Het kan geen kwaad om na een paar jaar het vet te vernieuwen. Je hoeft dan niet de boel uit elkaar te halen, gewoon de moer er af en dan de vork een paar cm omlaag schuiven.
 
Gewoon vet is al prima.
Beter is lithiumvet, dat is waterbestendig. Dat vet blijft bestendig bij vochtige omstandigheden, regen enz.

MoS2 vet (molybdeendisulfide) oxideerd in water en vormt zuren. Dat vet is ook beter voor glijlagers dan voor kogellagers vanwege de MoS2 deeltjes.
 
Geen echt eensluisdend advies tot nog toe.

Mijn beeld bij het te gebruiken vet :

- het spul moet tegen heel hoge puntbelastingen op de lagerrollen / - kogels moet kunnen, zonder er tussenuit geperst te worden

- een drup water mag het spul / de werking ervan niet aantasten

- gedrag bij hoge temperaturen is niet belangrijk
 
Geen echt eensluisdend advies tot nog toe.

Mijn beeld bij het te gebruiken vet :

- het spul moet tegen heel hoge puntbelastingen op de lagerrollen / - kogels moet kunnen, zonder er tussenuit geperst te worden

- een drup water mag het spul / de werking ervan niet aantasten

- gedrag bij hoge temperaturen is niet belangrijk
Het is al gezegd, maar in dit geval MoS2. Op internet staat hier verder genoeg over geschreven. Vet wordt er uitgeperst maar het MoS2 blijft voor smering zorgen.
Voor langzaam draaiende zwaar belaste lagers...
 
Het is al gezegd, maar in dit geval MoS2. Op internet staat hier verder genoeg over geschreven. Vet wordt er uitgeperst maar het MoS2 blijft voor smering zorgen.
Voor langzaam draaiende zwaar belaste lagers...

Een balhoofdlager draait helemaal niet.
Daarom gaan ze ook kapot.
Er komt gewoon een put in, of de boel gaat roesten.
 
Tsja, de mijne zijn / is dus ook overleden '(
Er zit een zwaar punt in en dat stuurt vervelend.
Bij montage van de nieuwe wil ik er de meest geschikte vetsoort bij gebruiken, omdat je er nooit meer aankomt.
Eigenlijk zou een smeernippel bij zo'n lager toch gewoon aanwezig moeten zijn?
Net als bij de achterbruglagers. Op mijn CB400F zat er eentje :9 , maar op de XY600 niet '(
Ik ga dus molybdeendisulfide vet gebruiken MoS2
 
Voor de smering van balhoofdlagers zoek ik de juiste soort vet.

Ik kan me voorstellen dat universeel kogellagervet bruikbaar is, maar wellicht is er een beter alternatief.
Je smeert die dingen tenslotte eigenlijk nooit, behalve bij het monteren.

Is het bijv. wat om de lagers voor montage enigszins warm te maken en dan inspuiten met S100 kettingvet?
Of is Shell Alvania vet een betere oplossing?
Of misschien wel Molykote grafietvet?

Vet heeft niet alleen een smerende functie, een heel belangrijke functie is ook het afvoeren van warmte de lager zelf heeft maar een minuscuul klein beetje smering nodig, zij weinig zelfs dat het eigenlijk zo uit de fabriek gebruikt kan worden. :Y
 
Voor lagers onder flinke axiale belasting, maar bij een laag toerental hun werk doen, is meestal MoS2 de beste keuze. Molybdeen-disulfide dus.


MoS2 is een vaste smeerstof (net als teflon, grafiet, boronnitride etc etc) die niets zegt over het type verdikker die in het vet verwerkt is. Lithium is een type verdikker die geschikt zou zijn.

Voor de duidelijkheid: een lihiumvet kan dus MoS2 bevatten. Het is dus niet of Lithium of MoS2

Als MoS2 te lang wordt gebruikt zal het ontleden en na contact met water zal het zeer zuur worden met alle roestgevolgen van dien.

Een algemeen lagervet is prima, het liefst met een zo hoog mogelijke viscositeit van de basisolie aangezien je geen toeren maakt met dit lager. ALs je dat gaat uitrekenen kom je op 0,0000001 rpm.

En warmte afvoeren moet een smeermiddel zeker kunnen.....maar......warmte bij een balhoofdlager?

Een vet op basis van aluminumcomplex (zeer waterbestendig) waar ik zelf goede ervaring mee heb:

Powersports | Bel-Ray Company, Inc

Let op met vet tbv schroefassen. Dit zijn vaak producten op basis van natrium en/of barium. Deze type verdikkers zijn niet mengbaar met b.v. lihtium en aluminiumcomplex. (Deze laatste worden vaak weer gebruikt in de automotive/motorfietsindustrie)
 
Laatst bewerkt:
Voor lagers onder flinke axiale belasting, maar bij een laag toerental hun werk doen, is meestal MoS2 de beste keuze. Molybdeen-disulfide dus.


axiale belasting..........is meestal MoS2 :N

Aan de hand van de stribeck curve en een berekening van de Kappa waarde van een lager wordt gezocht naar een smeermiddel met de juiste viscositeit. Indien de relatie tussen viscositeit, toerental en belasting niet toereikend is, stapt men over op vaste smeerstoffen. Of eventueel bij extreem hoge temperaturen waarbij olie verdampt.

MoS2 staat los van een axiale belasting, heeft er niets mee te maken.
 
[offtopic]
Kan je lagervet ook gebruiken voor de smering(tussen de meenemer en aandrijving) van een cardan?
[/offtopic]
[edit]
Zover ik heb gelezen: ja dus.
Lagervet (op lithiumbasis) met een hoog smeltpunt.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Een balhoofdlager draait helemaal niet.
Daarom gaan ze ook kapot.
Er komt gewoon een put in, of de boel gaat roesten.
Als het niet zou draaien, dan had er ook geen lager ingezeten. Het draait wel, maar zeer beperkt, daarom lijkt MoS2 uitermate geschikt.

De toevoeging van de oliesjeik is interessant, namelijk is het ook water bestendig? Dit heb ik via de Kroon site:

Kroon Oil MoS² GREASE 2
Grease 2 is een multipurpose vet gebaseerd op goed geraffineerde basisoliën met een lithiumzeep als verdikkingsmiddel, waaraan Molybdeendisulfide (3%) en andere additives zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen: -Een sterke hechting aan metaal -Een zeer goede grenssmering -Een uitstekende waterverdringing -Een zeer goede stabiliteit -Een goede anti-corrosie en anti-slijtage werking -Een lage wrijvingscoëfficiënt -Bestand tegen hoge drukken

MoS2 Grease 2 kan worden gebruikt voor de smering van zwaar belaste draaipunten en schotels van opleggers, die onder schokkende en plotselinge overbelastingen dienst doen. Dit vet is tevens geschikt voor die smeerpunten, die moeilijk bereikbaar zijn.

Zie geen reden om geen MoS2 vet te gebruiken. Gebruik het al jaren en heb het nog nooit 'zien' wegspoelen. Integendeel, het is er nauwelijks af te krijgen. Regelmatig verversen kan overigens nooit kwaad. Gebuik het ook voor smeren achterbrug lagers.

Maar goed mijn ervaring maakt nog geen zomer een technisch onderlegd verhaal van de Sjeik moet je nooit onderschatten ;)
 
Als het niet zou draaien, dan had er ook geen lager ingezeten. Het draait wel, maar zeer beperkt, daarom lijkt MoS2 uitermate geschikt.

De toevoeging van de oliesjeik is interessant, namelijk is het ook water bestendig? Dit heb ik via de Kroon site:Zie geen reden om geen MoS2 vet te gebruiken. Gebruik het al jaren en heb het nog nooit 'zien' wegspoelen. Integendeel, het is er nauwelijks af te krijgen. Regelmatig verversen kan overigens nooit kwaad. Gebuik het ook voor smeren achterbrug lagers.

Maar goed mijn ervaring maakt nog geen zomer een technisch onderlegd verhaal van de Sjeik moet je nooit onderschatten ;)

Lagervet met of zonder MOS2, het maakt voor het balhooflager niet zoveel uit. In het balhoofdlager wordt het niet warm, dus de MOS2 wordt niet thermisch belast, dus zuur zal er niet snel ontstaan.

En het wel of niet wegspoelen en waterbestendigheid heeft niets te maken met MOS2, maar met het type verdikker en al dan niet toegevoegde additieven zoals tackyfiers.
 
Gewoon vet is al prima.
Beter is lithiumvet, dat is waterbestendig. Dat vet blijft bestendig bij vochtige omstandigheden, regen enz.

MoS2 vet (molybdeendisulfide) oxideerd in water en vormt zuren. Dat vet is ook beter voor glijlagers dan voor kogellagers vanwege de MoS2 deeltjes.

Van verzuring van MOS2 vet heb ik nog niet eerder gehoord, heb je daar meer info over? Gebeurt het bij contact met water, bij hoge temperaturen of in de praktijk bijna niet? Of heb je ergens een linkje of voorbeeld :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan