Lagervet, welke soort?

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Voor de smering van balhoofdlagers zoek ik de juiste soort vet.

Ik kan me voorstellen dat universeel kogellagervet bruikbaar is, maar wellicht is er een beter alternatief.
Je smeert die dingen tenslotte eigenlijk nooit, behalve bij het monteren.

Is het bijv. wat om de lagers voor montage enigszins warm te maken en dan inspuiten met S100 kettingvet?
Of is Shell Alvania vet een betere oplossing?
Of misschien wel Molykote grafietvet?
 
:N :N :N

De alu versie die ik vermeldde is om lagers te smeren en dient NIET te worden gebruikt als montagepasta ivm het ontbreken van vaste smeerstoffen.

NANO :? wat is dat, kun je dat ook uitleggen? Van welke vertegenwoordiger krijg jij altijd een kerstpakket?

En hoezo kan er geen grafiet in een smeermiddel voor lagers, kun je dat onderbouwen?

Kom nou eens met een gefundeerde uitleg ipv zomaar iets te posten.
Hier professor oliezeik, :+

Wat is nanotechnologie?
Nanotechnologie houdt zich bezig met deeltjes tot enkele honderden nanometers (1 nanometer = 1 miljoenste milimeter). De deeltjes die door deze techniek tot stand komen, hebben andere eigenschappen en gedragen zich anders dan grotere deeltjes. Nanotechnologie maakt het mogelijk om stoffen op moleculair niveau te beheersen en zo materialen met nieuwe eigenschappen te creëren. Hierdoor ontstaat een hele nieuwe generatie van technologische toepassingen. Dit opent nieuwe mogelijkheden op diverse gebieden, van gezondheidszorg en voeding tot milieu en landbouw. Er zijn al vele producten op de markt waarin nanotechnologie is toegepast

En over grafiet , dat kan ik wel uitleggen maar jij moet toch altijd het laatste woord hebben :+
 
Laatst bewerkt:
Hier professor oliezeik, :+

Wat is nanotechnologie?
Nanotechnologie houdt zich bezig met deeltjes tot enkele honderden nanometers (1 nanometer = 1 miljoenste milimeter). De deeltjes die door deze techniek tot stand komen, hebben andere eigenschappen en gedragen zich anders dan grotere deeltjes. Nanotechnologie maakt het mogelijk om stoffen op moleculair niveau te beheersen en zo materialen met nieuwe eigenschappen te creëren. Hierdoor ontstaat een hele nieuwe generatie van technologische toepassingen. Dit opent nieuwe mogelijkheden op diverse gebieden, van gezondheidszorg en voeding tot milieu en landbouw. Er zijn al vele producten op de markt waarin nanotechnologie is toegepast

En over grafiet , dat kan ik wel uitleggen maar jij moet toch altijd het laatste woord hebben :+


_O-

http://www.rivm.nl/rvs/075_nanotechnologie/
 
En wat zijn goede anti-vreet pasta's voor roestvaststaal?
Ik moet er voor mijn werk wat mee gaan doen en dan is het altijd handig om er wat vanaf te weten.
Al was het maar om de keuze van het product enigszins te kunnen onderbouwen.
turmopast schijnt een anti-vreet vet voor RVS te zijn.

Dat is althans wat ze bij mij op het werk altijd gebruiken, daar waar echt alles van RVS is..

hopelijk kunt u er wat mee.
 
Kijk kijk, er komen antwoorden *O*

Ik weet dat als RVS eenmaal aan het vreten is geslagen dat het dan niet meer goed komt en dat da zaak zelfs muurvast kan komen te zitten.
Weleens gezien bij een monteur die niet wist dat je er een anti vreetpasta bij kan / moet gebruiken.
De ellende om de zaak weer los te krijgen, zonder verdre schade te maken! :X

Dat wil ik per se voorkomen, door meteen de juiste spullen te laten aanrukken.

Zo heb ik me ook eens lam gezocht naar een smeervet dat, in de loop van de tijd, niet verhard.
Dat is nl vaak de oorzaak van het falen van fijnmechanische bedieningsmechanismen bij elektrische schakelaars, vooral bij die exemplaren die heel weinig bewegen / lang in 1 en dezelfde stand blijven staan.
Als het dan een keer moet weigert de zaak doordat het smeervet verhard is.

Ook hiervoor zoek ik eigenlijk nog steeds HET produkt.
 
Ik heb hier een setje nieuwe wiellagers omdat de velgen bij de coater zijn geweest..
En nu heb ik geen lagervet bij de hand; maar wel een pot valvoline multi purpose grease.
Is een rood vet, NLGI2 lithium complex..

Voor zover ik heb begrepen en gelezen heb kan dit prima in die wiellagers?
Temperatuurbereik is -20 tot +180
 
Ik heb hier een setje nieuwe wiellagers omdat de velgen bij de coater zijn geweest..
En nu heb ik geen lagervet bij de hand; maar wel een pot valvoline multi purpose grease.
Is een rood vet, NLGI2 lithium complex..

Voor zover ik heb begrepen en gelezen heb kan dit prima in die wiellagers?
Temperatuurbereik is -20 tot +180
prima zut, glijdt lekker
 
Ik heb hier een setje nieuwe wiellagers omdat de velgen bij de coater zijn geweest..
En nu heb ik geen lagervet bij de hand; maar wel een pot valvoline multi purpose grease.
Is een rood vet, NLGI2 lithium complex..

Voor zover ik heb begrepen en gelezen heb kan dit prima in die wiellagers?
Temperatuurbereik is -20 tot +180

Als ik nieuwe wiellagers koop dan zitten ze in het vet,hoeft toch geen vet meer in?
 
Als ik nieuwe wiellagers koop dan zitten ze in het vet,hoeft toch geen vet meer in?

je hebt als het goed is "2RS" lagers... met een (zwarte) kunstof ring tussen de binnen en buiten ring?

de ring dicht het lager af... dus alle vet wat je er op smeert komt er nóóit in |(

(deze lagers hoef je dus niet te smeren, vet hebben ze er in de fabriek al in gedaan)
 
Groot wiel lager voor achter is een open ding, kogels zie je zitten..
Voor zijn inderdaad dichte lagers en daar hoeft het idd niet op zoals je aangeeft..
Maar die achterste wel hoor, zit niks in..
 
Vet heeft niet alleen een smerende functie, een heel belangrijke functie is ook het afvoeren van warmte de lager zelf heeft maar een minuscuul klein beetje smering nodig, zij weinig zelfs dat het eigenlijk zo uit de fabriek gebruikt kan worden. :Y

Vet in kogellagers misschien. Dat vet kan de warmte het weinige dat ontstaat verdelen over het lager maar zal nooit de warmte af kunnen voeren. Zeker niet bij langzaam draaiende hoogbelaste assen. Het vet is er zodat het er niet te snel uitgedrukt wordt, de as heeft daarom wel een minimum toerental nodig bij een bepaalde belasting. bij te laag toerental zal de as toch invreten. Molybdeensulfide is een vaste stof en zal niet weggedrukt worden. Zoals koolstof (grafiet) heeft het een gelaagde structuur en zal daardoor de as van het lager gescheiden houden.

Bij olie is het duidelijker.
De olie staat tijdens bedrijf onder een (hoge) druk ter plaatse van de as en het lager.
Het kleine vlakje draagt in feite de last van de as via het dunne laagje olie over naar het lager.
De olie is ook in beweging en gecombineerd met deze hoge belasting zal in dat punt zeer veel inwendige frictie optreden in de olie. Deze warmte moet afgevoerd worden middels dezelfde olie. Anders verliest de olie teveel van zijn viscositeit en raken as en lager elkaar alsnog.
 
Van verzuring van MOS2 vet heb ik nog niet eerder gehoord, heb je daar meer info over? Gebeurt het bij contact met water, bij hoge temperaturen of in de praktijk bijna niet? Of heb je ergens een linkje of voorbeeld :]

Het is incidenteel.
MoS2 in vet/olie omgeven is beschermd tegen water. Het vet zal zeker niet wegspoelen door spatwater. Wat dat betreft is er geen reden om het niet te gebruiken.

Indien MoS2 wel met water in aanraking komt zal er een reactie optreden. Een van de producten is zwavelzuur (in kleine hoeveelheden).
E.e.a. afhankelijk van de omstandigheden.

Vet reageert ook met water. Vet is een organische verbinding met een metaalion, een zeep .Het vormt een los 3 dimensionaal net waarin olie kan worden vastgehouden. Een beetje als bij een spons. Je kan er ook stoffen zoals MoS2 of grafiet aan toevoegen om de smerende werking te verhogen als het vet op zich niet meer werkt.

Dat metaalion is een reden tot zorg. De gebruikte metalen zijn erg reactief en zullen met water een verbinding aangaan. het resultaat is dat het 3D net uit elkaar valt en de olie en overige stoffen uit het lager zullen verdwijnen.
Bij de alkalimetalen, Li, Na en K is de reactiviteit hoger naarmate het atoom groter wordt.
K is veel reactiever dan Li. Vandaar dat Lithium voor waterbestendige vetten wordt gebruikt.

Er worden nog andere metalen gebruikt o,a, calcium en barium (aardalkalimetalen). Voor div. toepassingen, o.a temperatuurstabiliteit.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou wellicht kunnen..
Maar ik heb hem al liggen.. en er moet vet in dus..

Maar ik smeer idd gewoon die universeel vet erin die ik heb staan..
Gaat vast prima..

De pot is trouwens verkeerd gestickert door de MotoPort..
Zit een prijssticker op van Moly Purtified.. en dat isset toch echt niet :/
 
Dat zou wellicht kunnen..
Maar ik heb hem al liggen.. en er moet vet in dus..

Maar ik smeer idd gewoon die universeel vet erin die ik heb staan..
Gaat vast prima..

De pot is trouwens verkeerd gestickert door de MotoPort..
Zit een prijssticker op van Moly Purtified.. en dat isset toch echt niet :/


dan zou ik helemaal uitkijken, voor je het weet sta je leervet in je lagers te frotsen. ;)
 
je hebt vooral een mechanisch stabiel vet nodig,dit wil niet zeggen dat je de Ferrari onder de smeervetten moet kopen.je moet vooral kijken naar de toevoegingen.neem een alu complex vet dit zal vooral waterafstotend werken.ten 2é moet je naar de vetdikte kijken neem min. nlgi klasse 2.anders gaat het vet uitzakken. in de branche noemt dit een tacky vet.en moet je nog kijken dat het je keerringen niet aantast dus uit welke basisolie is dit vet vervaardigd?neem dus een minerale basisolie.bv Termalene Heavy Duty Construction Grease | Bel-Ray Company, Inc
 
je hebt vooral een mechanisch stabiel vet nodig,dit wil niet zeggen dat je de Ferrari onder de smeervetten moet kopen.je moet vooral kijken naar de toevoegingen.neem een alu complex vet dit zal vooral waterafstotend werken.ten 2é moet je naar de vetdikte kijken neem min. nlgi klasse 2.anders gaat het vet uitzakken. in de branche noemt dit een tacky vet.en moet je nog kijken dat het je keerringen niet aantast dus uit welke basisolie is dit vet vervaardigd?neem dus een minerale basisolie.bv Termalene Heavy Duty Construction Grease | Bel-Ray Company, Inc

Dan heb ik wel het juiste gok ik zo;


Valvoline (TM) Multi Purpose Grease
A universal, NLGI grade 2, heavy duty lithium complex EP grease, developed for lubrication of automotive and industrial equipment, like trucks, road-building equipment, and industrial machinery.
Valvoline Multi Purpose Grease can be applied over a wide temperature range, is mechanically very stable and due to its smooth/tacky structure easily pumpable.

Valvoline Multi Purpose;

Characteristics:
Excellent thermal stability, excellent mechanical stability, longest lifetime at high temperatures, good corrosion protection adhesive, very wide temperature range (-20 ; +180 °C)

Application:
Automotive wheel bearings, High-temperature industrial applications

Wheel bearings:
Mechanical and structural stability +++
Oxidation resistance +++
High temperature service +++
Protection against wear -
Protection against friction and water ++
Protection against corrosion ++
Protection against washout ++
 
Dag oma.

Ik heb hier Molykote 33 medium liggen, geschikt voor metaal/metaal of metaal/kunstof lagers welk langzaam draaien en niet zwaar belast worden.

Is dat geschikt voor een balhoofdlager? Ik weet niet hoe zwaar dit belast word.
 
Wij gebuiken dat in tandwielkasten met kunststof tandwielen die niet hoog belast worden . (Printeronderdelen) lijkt mij niet erg geschikt voor balhoofdlagers. Buikgevoel, erg dun spul wat makkelijk uitsmeert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan