XS 750

Jongens ik ben er nog niet over uit wat ik moet doen: ik kan moeilijk afscheid nemen (ik ken mezelf: heb om deze reden dus drie motoren en 5 auto's..).
De Japchop is een beetje mijn kindje: het eerste serieuze verbouwproject en bovendien start het gekke ding altijd, ook na 14 jaar bezit.
De 'Caféracert' ooit gekocht als donor voor de Japchop, maar kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar te slopen...
En als laatste 'Kamikaze' en dat ding reed zo fijn...

Ja: ik ben verknocht aan de driepitters, ook al zijn ze geen drol waard.
Ik ken ze intussen door en door en kan bijna elk boutje wel dromen, dus weet nog niet wat te doen.
Verstand komt met de jaren, dus hoop ik oud te worden.
We zien wel...
 
Je hebt gelijk. ze zijn geen drol waard maar o zo leuk om mee te rijden en heerlijk om aan te sleutelen. Ik zou er het liefste nog een paar bij kopen (zag alweer een mooi projectje op mp) maar de ruimte en het geld (ook al zijn ze geen drol waard) houden me tegen. Ik wil de gele XS flink aan gaan pakken dus daar kan ik voorlopig mee vooruit.

Ik ken eigenlijk alleen jou Kamikaze van foto's de andere heb ik nog nooit gezien. Kan je daar eens een fotooke van plaatsen?

gr. Hans
 
Ben nog niet veel verder met mijn project XS. Hopelijk volgende week wat tijd :+ .

Triple XS doe niet iets waar je achteraf veel spijt van krijgt.

Hans, volgens mij heb je je zitje bij Ruig polyester vandaan. Is dat het brede ducatie zitje ? En is het dan noodzakelijk om laswerk te verrichten aan het frame om het zitje te bevestigen ?
Je hebt trouwens een mooie gele XS op een heel schappelijke manier te pakken gekregen. Ik ga je topic van het ombouwen in de gaten houden. Hopelijk lukt die net zo goed als de groene.

En een algemene vraag: de knippers werken geheel niet.
Waar moet ik beginnen met doormeten, oftewel waar moet stroom op staan als de stuurschakelaar aan staat ?
Ik kan natuurlijk wel gewoon beginnen, maar van ervaringen leren van anderen is misschien handig. :Y

Groetjes Wim

En volgend weekend naar de Eifel met de Fazer. Heb er zin in :9~
 
Wim,

Is idd het brede Ducati zitje. Ik ga er voor de gele weer een bestellen. Lassen is nodig. Ik heb een soort subframe op het bestaande frame gelast maar dat was meer nodig om de nummerplaat aan vast te maken. Kan er wel eens een foto van maken.

Ja gele XS750's zijn het goedkoopst :+
Heb je er eenplaatje van?

Ik heb de gele echt helemaal uit elkaar gehaald met de bedoeling het frame ook te spuiten of coaten. Zover ben ik bij de groene niet gegaan. Alles hangt ook een beetje af van het kostenplaatje. In de groene heb ik toch best wel wat geld gestoken. Eigenlijk nog niet veel als je bekijkt hoe mooi ie is geworden.

voor je knippers zou ik eerst even het relais testen. Waarschijnlijk is die kapot.

gr. Hans
 
Oja nog zomaar een vraagje.

Is het mogelijk om een cardanbrug van een V-max in een XS750 frame te plaatsen?
Vind ze erg op elkaar lijken.
Ik zie ook vaak op caferacers een modernere voorvork (soms upsidedown) met modernere betere remmen. Ik vraag me dan af hoe je dat pas maakt met het balhoofd.
Lijkt me niet eenvoudig.

even een voorbeeldje (let niet op de motor want die heeft 1 cilinder te veel)
cb750voorbeeld.jpg

By kornfed gr. Hans
 
@Hans: Hiero vind je wat ploatsies van m'n fietsen en m'n "Witte Dame"...
Ik heb vanmiddag een eindje gereden...op schoonvaders BMNEE dat wel.
Volgens mij zijn de inbouwmaten van een V-max anders, maar een beetje handige Harry draait daar z'n handjes niet voor om.
Een XS-11 past 1-op-1..
Ik heb bij Mick wel eens een XZ-achterbrug pas gemaakt in zijn XJ600..
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reactie. Ik ben zeer geïnteresseerd in de foto van het onderliggende frame. Want lassen moet ik uitbesteden. Nooit gedaan en om dan aan een motorframe te gaan oefenen lijkt mij niet de meest logische actie. :N :N

Maar veel succes met de "gele". En wat je vermeldt over de kosten daar ben ik achter. En dat terwijl ik niets verbouwd heb aan mijn rijdende XS. Alleen al nieuwe banden, nieuwe remleidingen, bougies, kabels en bougiekappen met de nodige nieuwe remonderdelen (seals, remzuiger) ging mijn motor qua aanschaf 3x over de kop. En daarna nog een goede tweedehands uitlaat en elektronische ontsteking aangeschaft. En de ontsteking laten monteren en carbs laten afstellen. Dan loopt het nog verder op.

Maar ik moet zeggen het is nu wel MIJN motor geworden *O* *O*

Voor de knippers, ik heb het relais van mijn lopende XS al geprobeerd en geen enkel teken van leven :( . Maar je dan heb ik iets om verder te puzzelen ;( en daar heb ik nog geen zin in.

Dus eerst wordt het eerst kijken waar de carbs lekken. Dan kijken of ik dat opgelost krijg..

En mijn collega achter zijn broek aanzitten, want hij regel via via nieuwe remleidingen. Want zonder remleidingen is het geen :] :] .

Alvast bedankt voor de foto

PS Pascal, ik heb je XS en DS even bekeken. Ziet er goed uit.
 
Nou komen ze:

op deze foto zie je tussen het draadwoud door dat ik 3 gaten geboord heb in het bestaande frame. zie de rode pijltjes.
dscf4745.jpg

By kornfed

Aan de onderkant van het zitje heb ik 2 metalen plaatjes vastgezet met epoxy en plamuur (ziet er niet uit maar is sterk genoeg) Op de plaatjes heb ik 3 bouten gelast die in de gaatjes van het frame vallen. Zo kan je met moeren ook nog mooi de hoogte wat afstellen.
dscf4749.jpg

By kornfed

Het subframe is dus alleen maar voor de montage van de kentekenplaat en zekeringkast.
dscf4748.jpg

By kornfed
dscf4747m.jpg

By kornfed

Alle bedrading heb ik, zoals je ziet onder het zitje weggewerkt. Daar heb ik van rvs gaasachtig spul een bakje gebogen. Het ziet er rommelig uit maar alles zit netjes vast.
Bij de gele ga ik dat zeker anders doen want onder het kontje van het zitje is ook plaats genoeg. Moet dan allen de bedrading verlengen maar die ga toch minimaliseren.

De aanschafprijs is bij mij wel 5 keer over de kop gegaan. ;( maar idere euro was het waard en het is ook echt mijn XS geworden.

Bij de gele zal ik het ongetwijfeld anders monteren maar het is maar net wat ik tegen kom in de garage toevallig als ik bezig ben.

Wat voor remleidingen krijg je?
Ik heb bij mij staalomvlochten remleidingen gemonteerd. Staat mooi en remt echt beter.
Op ebay gekocht voor ±90 euro (all in) in de UK.

ALs je tevreden bent met gewone rubberen leidingen dan heb ik die ook nog wel voor je liggen eventueel.

gr. Hans
 
De aanschafprijs is altijd in geen enkele verhouding tot dat wat je er later nog insteek ter opleuking ende vermaek...
Krijg je er bij eventuele verkoop ook nooit weer uit, en dat zal me een drol zijn.
Moet je doen omdat je het leuk vindt en een hobby mag nu eenmaal geld kosten.

Tis wel een beetje spaghetti onder dat kontje Hans, dat had ik toch wat netter gedaan...
Hoe draai je nu dat kontje vast; van onderaf?
Is daar dan nog een beetje bij te komen dan?
Waarom heb je dat frame niet effe iets mooier afgewerkt, want Meneer Agent houdt niet van doorgeslepen frames...
Ik doe dat eigenlijk altijd zo:

afbeelding

Gewoon een halfronde hoepel aan de frame-oren lassen...
 
Laatst bewerkt:
Die bedrading is een zooitje inderdaad maar alles werkt en het is er gewoon niet meer van gekomen om het allemaal netter te maken.
Dit geldt ook voor de afwerking van het frame dat overigens al zo was toen ik de motor kocht.
Ik heb het rijdbaar gemaakt met de bedoeling om het later allemaal nog eens uit elkaar te halen en beter af te werken/spuiten. Maar als eenmaal alles uit het zicht is en het rijdt lekker heb ik er niet meer zo'n haast mee.

Bij de zekeringen kan ik bij zonder demontage van het zitje. Wil ik bij de bedrading dan is het een kwestie van 2 moeren losdraaien en het zitje kan eraf. De voorste zit niet vast en rust ook op 2 rubbers. Is in een minuutje gebeurt.
Het zou zomaar kunnen dat ik het komede winter eens wat netter ga maken.

De beugel die jij gebruikt ga ik zeker ook op de gele XS toepassen.

gr. Hans
 
Om te beginnen :} :} want hier kan ik wat mee.

Dus Pascal een bocht laten buigen en deze op de afgezaagde stukken lassen.

Ik bedenk me met dat er iemand een paar garages verder racemotoren voor zijn zoon prepareert misschien kan hij mij helpen met de lasrupsjes (kost mogelijk wat bier maar wat maakt dat uit......)

En de metalenplaatjes met boutjes mbv matjes en hars bevestigen is ook best te doen (polyester op polyester moet hechten lijkt mij).

Remleidingen komen van een maat van een collega, betreft staalomvlochten remleidingen met rvs-koppelingen. Zitten ook mijn rijdende XS en bevallen zeer goed (merk is me ontschoten).
Ik kan het vergelijk maken want op mijn Fazer (1999) zitten goede remmen en ondanks dat deze fiets 60 kg lichter is, schrik ik niet van mijn remmen op mijn XS. Moet iets meer kracht zetten maar dat is ook niet gek. 4 zuigerklauwen in de Fazert en en 1 zuigerklauw op de XS.

Maar hoe dan ook hartstikke bedankt. Dit geeft inspiratie *O*

En als ik bezig ben zal ik plaatjes schieten.....
 
Wim,

Jij hebt op jou XS toch een electronische ontsteking gebouwd dacht ik?
Waar heb je die vandaan gehaald en was het een beetje te betalen?

gr. Hans
 
Ebay Hans, maar je moet wel alle componenten hebben (klikkerdeklik!):

- de grondplaat met pulsgevers,
- de 'black box' / ontstekingsmodule en
- de mechanische vervroeger met '2F3' erin (die van de foto is voor puntenontsteking; je kunt als je goed kijkt '1J7' erin gedrukt zien staan)...

Ik heb nog wel een complete set liggen Hans, kun je zó opbouwen.

Er bestaan ook setjes van Piranha/Newtronic die alleen de contactpuntjes vervangen voor een grondplaat met pulsgevers, maar die heb ik zelf nooit ingebouwd.
Als je interesse hebt in mijn setje, moet je maar efkes een mailtje/ PM doen goed?
 
Laatst bewerkt:
Die newtronic heb ik in mijn groene zitten werkt perfect.
Je klikerdeklik werkt niet. ;(
Ik zal je binnenkort een pm/mail sturen want ben zeker geinteresseerd.

gr. Hans
 
Ik heb er niet zoveel voor betaald. 60 Euro incl. een gaskabel en een aantal bougies *D. Degene die dit verkocht, daar was zijn blok in elkaar gelopen :X en was nu de "resten" aan het verkopen.

Was compleet van het motorblok afgesloopt inclusief de "kast" waar de pickupdeel zit.

Monteren was niet heel erg veel werk volgens mijn dealer. Ik heb eea niet zelf gemonteerd, zij hebben de ontsteking gemonteerd en gelijk het geheel afgesteld, incl. afstellen carbs wat zeer noodzakelijk was.

Is overigens, met het laten monteren van nieuwe banden, het enige geweest wat ik uitbesteed heb.

Hopelijk heb je hier iets aan.
 
jazeker.
Pascal is al wat bij elkaar aan het zoeken voor me. Dus dat komt wel goed.

Ik zag op een XS1100 topic een prachtige verbouwde XS1100. Had een Diversion 900 achterwiel/brug ingebouwd en voor een FZR vork. Mooi stukje werk.

Yamaha XS11OO

Lijkt me wel een uitdaging om zoiets eens te proberen.
 
Tis lang geleden maar eindelijk weer wat gedaan aan mijn XS.

Alle elektra werkt *O* *O* , en ja daar ben ik blij mee.
Was een dikke puzzel, maar nu kan ik verder (ben namelijk niet zo van de elektra)... :N

Overigens zitten de RVS omvlochten remleidingen op de brommert, nu alleen nog remvloeistof in de leidingen krijgen. Ziet er niet verkeerd uit overigens (foto volgt morgen).

Volgende grote karwei, carbs benzinedicht zien te krijgen.

Ik heb nog wel een vraag wat zijn de beste banden voor dit soort fietsen Bridgestone BT 45 of Continental Conti GO of zijn er nog andere fabrikanten die deze oude maten banden leveren ?

Eigen ervaring met mijn rijdende XS is dat BT 45 gewoon lekker rijdt en ook in de regen voldoende vertrouwen geeft. Maar omdat omdat op mijn andere XS ook nieuwe banden moeten, zou ik andere kunnen laten monteren dus ben ik opzoek naar ervaringen van anderen.
 
ik had er bij mijn eerste Avon Road Riders op zitten, achter iets breder dan normaal en dat gaf ook goed vertrouwen.
Nu heb ik er BT45's op en daar ben ik ook zeer tevreden over (gewoon de standaard maten)
 
Overigens hiermee ook het antwoord waar de remleidingen vandaan komen.

Bike Design Delft (Goodriche leidingen dus). RVS banjobouten en rvs mantel met doorzichtig kunststofbeschermlaag.

Plaatje van het stuur (voorzijde 1 leiding naar splitter of hoe dat ding ook mag heten) want er zitten natuurlijk 2 schijven op een XS750 :+
full
 
Oma opz.. ten.
Overigens moet die zoutzooi ook opzouten, want ik ben de strooizooi zat :r :r

Maar gisteren zat het mee het was hier (Westland) mooi weer (droog, geen vorst en een flauw zonnetje). Dus de rijdende XS uitgelaten. De motor, en ook ik, hadden er zin in :] :].

Voor de rest is de project XS voorzien van nieuwe schokbrekers (waarvoor Hornix nogmaals) bedankt.

De tank begint in zodanige staat te komen dat er een basislaag verf/lak op gespoten kan worden, zodat de opgeknapte benzinekranen gemonteerd kunnen worden. Dan wordt het mogelijk om na te gaan of er benzine lekt.

Elektra werkt ondertussen helemaal en dat vindt deze "niet elektraliefhebber" erg prettig :Y .

Ben nog wel opzoek naar een kunststof voorspatbord. Weet iemand waar ik deze kan opduiken (hoeft niet nieuw te zijn) liefst in de buurt van het Westland / Den Haag ? BVD

Mijn project XS is één van de goede voornemens dit jaar :+ . Het is namelijk de bedoeling dat hij/zij weer op de openbare weg gebruikt kan worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan