XS 750

Was ik al een beetje bang voor. :/

Dus als iemand nog een XS tank over heeft hou ik mij aanbevolen :Y .
Uitwendige staat relatief onbelangrijk, binnenzijde is belangrijker. Mijn emailadres staat in mijn profiel.

Kleine deuken zijn geen probleem, alleen deuken in de bovenlijn van de tank (dus overgang tussen zijkant en bovenzijde) zijn een probleem. Heeft geen zin om een dergelijke tank over te nemen, want zo'n bijzondere tank heb ik namelijk al _O- .

De motor heeft wel al weer gelopen *D . Niet al te best, dat dan weer wel. Er viel namelijk ook benzine op één van de luchtfiltertjes. Ook is de afstelling van de carbs beroerd. De carbs lagen namelijk uit elkaar toen ik de motor kocht. Dus synchroniseren is absoluut noodzakelijk.
Is er trouwens iemand in het Westland die dit voor mij kan doen of wordt het met de motor naar MCW (Yamahadealer hier op het dorp) ? Hoeft dus niet gratis.....
 
:+ :+ De tank is weer dicht *O* *O* *O* .

Is gelukt op een simpele wijze, namelijk met metaallijm aan de buitenkant.

Natuurlijk weet ik dat dit niet voor jaren de oplossing zal zijn, maar ik heb hierdoor meer tijd om wat anders te zoeken/verzinnen.

Nu de volgende fase namelijk het in basis afstellen van de carbs. Het zijn helaas geen type II carbs ;( Het zijn dus type I carbs... en uit betrouwbare bron (ander topic van het onvolprezen Motor-forum O-) ) heb ik vernomen dat deze carbs niet zo makkelijk af te stellen zijn.......

Afstellen van de carbs is bedoeld als een soort basis om mee te kunnen rijden naar een motorzaak , dit omdat ik daar de fijnafstelling wil laten doen. En ja, daar wil ik rijdend aankomen...........

Dus wil ik zelf een poging wagen deze basisafstelling te vinden. Maar het volgende is op mij van toepassing: Ik heb GEEN ervaring met afstellen :X .

Wat handig is om te weten is dat de carbs uit elkaar lagen toen ik de motor kocht. Bij het in elkaar frotten heb ik wel gezorgd dat de gaskleppen visueel gelijk open gingen.

Overigens zijn de volgende zaken vernieuwd rond de carbs en ontsteking: inlaatrubbers, bougies kabels en kappen. Ook heb ik er open filters op geplaatst...

De motor loopt trouwens met de carbs en de nieuwe luchtfilters, zonder dat ik iets heb afgesteld :) .

Ben ook niet in het bezit van een stroboscoop voor het afstellen van de ontsteking en spullen om de carbs te synchroniseren :N .

Hans, het slot is gemonteerd en werkt perfect.
 
Mooi woark!
ik zou willen dat ik je uit de brand kon helpen vwb de tank, maar de laatste tank die ik over had heb ik verslepen tot het kontje van 'Kamikaze'...
Solly.
Via MP/ eBay of een lieve donateur moet er toch aan te komen zijn dunkt me.
Het vervelende van de Mik I carb is dat de afstelschroef schuin onderin de carbs zitten, en je dus kleine japanse handjes nodig hebt om deze mèt een schroevendraaier tussen blok en carbs te friemelen en manoeuvreren...
 
Ik ga gewoon proberen en lukt het niet dan zie ik wel weer.

En blij dat het rubber op de juiste plek terecht is gekomen.
 
Vanavond de eerste 4 km gereden op de project XS 750 *O* *O* *O*

Duidelijk merkbaar dat de motor lang niet gereden heeft,slipt ietsjes door in de versnellingen.

Stationair nog niet op orde, toerental ongeveer 2500 :( :( . Wat ik ook probeer ik krijg het toerental niet omlaag. Wat doe ik fout ?

Maar het trotse gevoel overheerst :+ :+ . want ongeveer een jaar geleden gekocht met losse carbs en nu toch gereden.

Van de week rubber besteld. Dus eerste km op oud rubber :X , maar nieuw is onderweg.
 
Gefeliciteerd! Dat met het hoge stationair toerental heeft de mijne ook, nog niet gekeken waar dat aan ligt (kan gewoon stationairschroef zijn). Waar wil de je de carbs laten afstellen? Kan me voorstellen dat de gemiddelde motoport oid er niet zo heel veel verstand (meer) van heeft.
 
Bij mijn rijdende XS is het afstellen gewoon door de Yamaha dealer gedaan. :Y

Zit er hier op het dorp (MCW). En die hebben de motor gewoon goed afgesteld. Ze doen ook het nodige aan Harleys en daardoor hebben zij de technische kennis van "technisch" oudere motoren O-) :X . En ik weet dat er goede monteurs lopen.

Ik heb met dat brik tijdens een oude brikken tocht zelfs 1 op 18 gereden, gewoonlijk tussen de 1 op 15 tot 1 op 17. Ding loopt op de teller tegen de 150 km/h. Begint dan ook aardig te waaien :+ , want er zit geen kuip, ruitje of iets dergelijks op.

Dus met een beetje geluk gaat het met deze ook lukken.

Met de regelschroef krijg ik het toerental niet lager ;( . Deze al zover uitgedraaid dat deze los zat .......

Morgen nogmaals ernaar kijken.
 
Valse lucht; heb je je inlaatrubbers wel gecontroleerd/ goed aangesloten?
 
Vanmiddag nog een stukje gereden. Stationair nog niet op orde. Wel ontdekt dat de gaskabel niet goed zat.

Motor loopt op zich redelijk goed door, voor dat je het weet rij ik 110. En dat is op de provinciale weg voldoende. Zeker omdat ik op oude bandjes rij en de remmen nog niet goed zijn ingesleten.

Dus binnenkort nog een keer prutsen met stationair. En ik verwacht komende week een pakje uit Duitsland :Y met nieuwe banden.
 
:( :( :( :( :(
Blijkt dat mijn benzinekranen toch niet geheel afsluiten. Er zit nu een aantal liter benzine in het carter. :X :X

Dat het eruit moet is duidelijk, hoe het grootste deel eruit gaat komen is ook duidelijk, namelijk via de aftapplug. Maar hoe moet ik de laatste restjes smeerolie gemengd met benzine eruit krijgen ??

Is redelijke oplossing om afgewerkte olie in het carter te gooien, dan via de kickstarter of elektrische starter (zonder ontsteking) de boel te laten draaien, wederom aftappen en daarna vullen met verse olie. Nogmaals laten draaien zonder ontsteking en dan pas (echt) starten ??

Omdat ik dit toch wel veel werk zal zijn, wil ik dit niet nogmaals meemaken dus moet ik gelijk de benzinekranen afsluitend maken. Dat is toch te doen door het draaideel van links te verplaatsen naar rechts en andersom (weet het staat er vreemd maar toch komt het hierop neer)

Alvast bedankt voor een reactie.
 
Waarom het blok ronddraaien op de kick/ starter?
De benzine is er ingelopen zonder dat het blok draaide, dus dat ligt gewoon onderin.
Dat loopt er wel uit als je de olieplug eruit draait.
Spoelen hoeft niet.

Hendels inderdaad omwisselen, kranen kun je dus gemonteerd laten.
Dan doen je vacuumleidingen dus ook niets meer...(!) dus afpluggen, vooral aan de kop.
Check na deze operatie ook even of je inderdaad nu een 'off' positie hebt (!!)
 
Spoelen om te zorgen dat alle benzine er echt uit is.
Ben namelijk bang dat er wat benzine achterblijft die je er via het aftappen niet uitkrijgt.

Afdoppen en proberen van de kranen, dat zal ik na deze actie (lees veel vuil vies werk ;( ;( ) zeker doen. Wil niet nog een keer deze lol beleven.
 
Spoelen om te zorgen dat alle benzine er echt uit is.
Ben namelijk bang dat er wat benzine achterblijft die je er via het aftappen niet uitkrijgt.

Afdoppen en proberen van de kranen, dat zal ik na deze actie (lees veel vuil vies werk ;( ;( ) zeker doen. Wil niet nog een keer deze lol beleven.


Er zijn ook handbediende kranen te koop, die zijn eigenlijk bedoeld voor de XS650 maar ze passen ook op de onze. Dan hou je gewoon de "reserve" stand. Er is een nadeel, ze kosten 45 euro per stuk. (Heidentuning in Amersfoort).
 
Goed om te weten. Maar ik heb nu ff geen 90 euro voor kranen. :N

Steek het geld liever in het laten afstellen van de carbs, want dat is iets wat ik zelf niet kan. En de oplossing met de kranen, de km werkt en als ik de dagteller bij het tanken op nul zet weet ik dat ik na 220 km mag/moet tanken.

En dat als ik langer doorrij ik grote kans heb op een natte rug van het duwen :+
 
Zo doe ik het ook altijd Wim.
Ik heb mijn kranen omgedraaid en heb geen reservestand meer maar ze kunnen wel dicht. Bij 200 km ga ik meestal op zoek naar een pomp.
 
Zo doe ik het ook altijd Wim.
Ik heb mijn kranen omgedraaid en heb geen reservestand meer maar ze kunnen wel dicht. Bij 200 km ga ik meestal op zoek naar een pomp.


Dat heb ik ook een tijdje gedaan en dan opende ik meestal slechts 1 kraan, als 't ie dan ging stotteren dan zat er altijd nog wel een beetje peut aan de andere kant. Niet veel, maar genoeg om een pomp te vinden. Maar op een gegeven moment had ik toch weer lekkage en toen heb ik maar een investering gedaan.
 
Hee, dat wist ik niet van de hendels. Dacht dat je ook nog gaatjes moest boren oid.

Dat is ook een mogelijkheid, dan hou je de reservefunctie. Maar daar komt nogal wat bij kijken, dan ben je echt wel een tijdje aan 't knutselen. Het staat keurig omschreven op "XS750e.com". Op die site staat trouwens veel nuttige informatie, ook over de lekkende toerentelleraandrijving bijvoorbeeld.
 
Dat is de site van Warren en een prima bron voor informatie, maar de bron aller bronnen is natuurlijk de amerikaanse site waar ikzelf ook al een aantal zaken voor heb geschreven en vastgelegd via fotosessies.
Er is in ieder geval altijd wel wat aan informatie te vinden.
 
Gelukkig bleek niet al te veel benzine doorgelopen naar het carter :P .

Olie ververst, de zooi stonk wel naar benzine, maar was niet heel erg dun. Dus vers filter, verse rubbertjes en een sloot olie erin. Probleem opgelost :Y
Gelijk de kranen omgedraaid. Helaas nog niet de tijd kunnen vinden om uit te vinden hoe de kranen moeten staan. Maar komende week gaat dat wel lukken.

Maar eerst nog twee dingetjes zien te vinden die de vacuumkranen gaan afsluiten. Ducktape is zo d-h-z _O- _O- . Maar hoe dan ook ze moeten dicht ik hou niet van valse lucht. En als ik nog niets heb kan het altijd nog ff...

Weet nog niet wat is daarvoor kan (mis)bruiken.

Maar het was dus niet zo erg als ik had ingeschat.
 
Dinsdag dus even langs bij de Yamahadealer hier op het dorp. Want maandag is die dicht...

En natuurlijk bedankt voor deze info :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan