Yamaha GTS 1000 opknappen

GuidoB

Rookie
21 jun 2009
9
0
Hallo,

Ik ben van plan om een Yamaha GTS op te gaan knappen met slechts 12.000 km op de teller, deze motor heeft echter een hele poos onbeschermt buiten stil gestaan.

Dit is te zien aan ondermeer de velgen die helemaal lelijk geworden zijn, de buddy is gaan scheuren, etc , etc.

Nu wil ik graag weten op welke dingen ik allemaal moet letten tijden het opknappen.

Ik hoop dat jullie met kunnen helpen.

Mvg Guido
 
Service manual supplementary
full
 
Kan iemand mij vertellen waar de aftap plug voor de motorolie,versnellingsbakolie en koelvloeistof zit?

Weet iemand een site waar je yamaha onderdelen kan bestellen?
Jij bent dapper begonnen met nul ervaring. _O-

Hoe ben je aan die motor gekomen?
WB vind het wel een vet project en fantastisch ding. :}
12.000 km .. het zou verboden moeten worden. :9~ _O-
 
Guido,

Zelf gebruik ik Winterschall SAE 10w40(voorgeschreven), haal ik bij mij garagehouder en deze olie is perfect, veel minder motor lawaai een perfecte smering en een stuk goedkoper (5 euro) dan al die zogenaamde speciale olie voor motoren.

Voor de rem en koppeling moet je DOT 4 olie gebruiken, staat trouwens op het dekseltje
van de koppeling en rem vloeistof reservoir.

als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag.

gr
 
Veel plezier met je bike, ik verwacht weinig problemen met die stand en zal hooguit cosmetisch zijn op 'standaard' onderhoud na. Heb er zelf eentje gehad (van 15K tot 55K -> gejat).
 
kan je niet eens een foto plaatsen zodat de meeleezers weten war een GTS 1000 is.
dat is wat makkelijker voor de beeldvorming. we zijn zowieso gek op foto's

ik heb ooit eens op een leenmotor gereden met een speciale voorvork die niet duikt tijdens het remmen, is dat soms een GTS 1000.

verder veel succes gewenst

edit: ik heb snel wat gegoogeld........... en jawel dat is hem. het was een heel apparte ervaring wanneer je van een sportmotor op zo'n fiets stapt.
 
Laatst bewerkt:
Guido,

Zelf gebruik ik Winterschall SAE 10w40(voorgeschreven), haal ik bij mij garagehouder en deze olie is perfect, veel minder motor lawaai een perfecte smering en een stuk goedkoper (5 euro) dan al die zogenaamde speciale olie voor motoren.

Voor de rem en koppeling moet je DOT 4 olie gebruiken, staat trouwens op het dekseltje
van de koppeling en rem vloeistof reservoir.

als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag.

gr


Geef mij dan svp de specificaties van die 10w40 olie.
Ik neem aan dat het hele goede olie moet zijn en waarom is de kreet 10w40 dan zo belangrijk?????????
En hoe weet je dat die olie een perfecte smering heeft??
Volgens mij heb je wel verstand van het wel en wee van olie voor motorfietsen.
 
Laatst bewerkt:
Ruud,

Specificaties kan je opzoeken op internet, volgens mij weet je best meer over olie dan ik,
ik spreek uit ervaring, rij al sinds m'n 18de met de motor en heb al heel wat olie getest
deze gebruik ik al geruime tijd en hij bevalt prima, minder motor geluid en dat is voor mij een van de kenmerken dat hij goed gesmeerd wordt, ik ga af op mijn gehoor en gevoel en dat is belangrijk voor mij.
Probeer hem eens en misschien krijg jij dezelfde indruk als ik.
gr,

syl
 
Sylvain,

Ik heb zopas ook een GTS uit 1995 gekocht (35.000 km) en doe ook altijd alle onderhoud zelf aan mijn motoren. Kun me soms die manual opsturen?

Alvast bedankt,

Jimmy

Guido,

zelf heb ik ook een GTS100 uit 1995 met inmiddels 90.000km op de teller
het onderhoud doe ik zelf, en heb ook de nodige manuals als PDF file.

als je ze wil hebben (gratis) dan laat maar iets weten.

gr, syl
 
Waar ik op zou letten met weinig ervaring is:

zo veel mogelijk kennis opvangen en opbouwen
en mijn portemonnee!!

neem de tijd en kijk goed rond er zijn een hoop gts'en verbouwd tot zijspan zodoende kun je vrij veel onderdelen goedkoop tweedehands vinden!!

veel succes!!
 
Gecombineerd met even droogstarten(de motor rond laten gaan zonder bougies) zorgt dit voor dat beetje smeering dat er voor zorgt dat die zuigerveren goed loskomen.

Eerst alle olie er zo veel mogelijk uit, ZONDER de olie eerst warm te laten worden. Alle metaaldeeltjes liggen op de bodem en die wil je niet eerst door je blok rondpompen voordat je ze er uit probeert te krijgen.

Dan nieuwe olie er in, bougies eruit draaien en droogstarten. Let daarbij op je oliepeil, dat moet langzaam zakken. Beetje olie erbij als dat nodig is. Als het peil dan niet meer zakt weet je dat de olie door het hele systeem gepompt is. Dit is behoud van je kruk- en nokkenas lagerschaaltjes.

Als het oliepeil niet meer zakt bij droogstarten, dan bougies erin en proberen echt te starten.

Echt, na zo lang stil staan, staan de nokkenassen en je krukas droog. Als je zo zonder eerst de olie rond te pompen je motor start, dan richt je schade aan. Dat merk je niet meteen, maar na een paar duizend kilometer kun je de negatieve gevolgen van het starten van een droog blok gaan ervaren...
 
Dus mineraal of semi, in 15W40 of 20W50 en dan zo'n 3,4 liter bij verversen, 3,8 indien ook filter vervangen wordt.
In elk geval niet die dunne olie van 5W40, 0W50 etc.

Over de band is al goede info verstrekt

Even opletten, 0W-50 is warm dikker dan een 10W-40 !!
Het eerste getal is dikte bij koude olie. Lager is dunner is betere smering bij koude start. Het tweede getal is de dikte bij warme olie. Die moet niet te hoog want dan blijft de olie te dik, ook als ie op temperatuur komt.

Als 15W-40 is voorgeschreven kan je probleemloos 10W-40 gebruiken, en zelfs 5W of 0W zal geen probleem zijn. Tweede getal wel houden zoals voorgeschreven. 10W-40 is voor de meeste motoren en het NL klimaat een prima olie. Meer info over motorolie: ajb zoekfunctie gebruiken, het forum staat er vol mee ;)
 
Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd naar adressen voor onderdelen! Aangezien ik zelf een GTS rijder ben en uit ervaring weet dat de onderdelen NIET voor het oprapen liggen wil ik weleens weten waar ik onderdelen kan halen. Wel gaaf dat je zo een fiets vind met die km-stand.

Iemand toevallig kuipdelen liggen?? Rood?!?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan