SR en XT 500 verbouw

Nou Ed ik heb niet zoveel te updaten. Ik heb onlangs het rijwiel gedeelte weer uitelkaar gehaald omdat ik nu weet hoe alles vast komt te zitten. Een aantal beugels van het frame verwijdert, en een paar beugels weer toegevoegd. De achterstepjes zitten ori op de achterbrug wat een ramp is voor langere ritten. Ik heb de steunen daarvoor op de vork weggehaald en las 4 nwe steunen aaqn het frame. Het is een 76'er die de uitlaat onderlangs heeft. De steun is door een vorige eigenaar eraf geslepen. Ik maak weer een nwe steun omdat ik geen heftig offroad rijd. De uitlaat onderlangs geeft een mooi traject im mijn ogen. Heb ook een nwe jiffy gemaakt. Als toetje twee nwe schokkers die misschien wat erg glimmen maar de kwaliteit lijkt redelijk, i.i.g. beter dan Hagon die mij nogal tegenvallen. Momenteel trekt het werk weer aan en ben ik ook bezig met de camper die voor de vakantie klaar moet. Dus in september verwacht ik verder te gaan en hem deze winter af te bouwen.
Op de foto's wat nwe steuntjes, het lelijke laswerk van de jappen, het afgezaagde oog voor de uitlaat bevestiging achter de rechter voetsteun-bevestiging, jiffy en de schokkers.
full
 
Degelijk werk.
Heb zelf ooit een blauwe maandag een SR gehad. Beetje impulsief gekocht. Het ding zag er leuk uit met een Duitse bodykit. Alleen had ik geen ervaring met zware 1 pitter vietakten en de startprocedure kende ik ook niet. Na een week me lens trappen en de buurt charteren om me aan te duwen heb ik hem weer verkocht.
Saillant detail; de nieuwe eigenaar frunnikt wat aan de carburateur en start met één trap.
 
Het is inderdaad lang geleden dat ik er wat aan gedaan heb maar vandaag de stoute schoenen aangetrokken. Het is wat rustig in m'n bedrijf dus nu of nooit!
Het frame is terug van de moffelaar en is signaal rood, echt wel rood dus...
Ondanks dat het goed dicht was gemaakt met rubber het frame vanbinnen eindeloos uitgespoeld.
Daarna begonnen met de balhoofdlagers. Ik heb geen passende frezen dus alles heel netjes uit zitten krabben tot de lagerzittingen goed kaal en vlak waren. Bussen gedraaid uit alu om de lagerschalen er in te persen. De nieuwe (kegel) lagers nemen iets meer inbouw hoogte, gaat net. Balhoofd loopt mooi. Ik heb het oude sleutelgat dichtgelast en een m8 boutgat gemaakt voor een vetnippel. Balhoofd helemaal vol spuiten, hoef je nooit meer schoon te maken of te verpakken, alleen af en toe de vetspuit erop. Achterbrug ook voorzien van frisse naaldlagers en de spuit erop.
full
 
Ook de nieuwe bremsbakken erin, hoop dat de rem een beetje gaat werken. Ik heb er alles aangedaan, trommel iets uitgedraaid, oploop van de voering afgeschuind, vastzetten met ingetrokken rem, wie weet er nog iets?
full
 
Effe buiten gezet voor een plaatje. Het zit totaal anders dan de sr. Lekker breed stuur, geeft het gevoel dat je op een HD zit zowat maar dan met een cilindertje minder. Schokkers achter geven zo te voelen een goede rebound-reactie. Voorvork zet ik misschien nog de zwaardere veren in. Maandag weer verder.....
full
 
Aah,eindelijk weer actie!Bijna een jaar uit de lucht geweest. :+
Hoever ben je met het blok?
 
Vandaag wezen stoeien met het uitlaat traject. Valt niet mee om het mooi vloeiend te krijgen. Dummie-blok gemonteerd met een rvs bocht die ik had liggen en de achterpartij erin gezet om de ruimte die ik heb te kunnen zien. Uitlaat opgehangen waarvoor een steuntje gemaakt. Koste me drie pogingen voor ik tevreden was. Nog een gat erin boren voor de looks? Hij hangt netjes in het rubber i.i.g. Ik wil de pijp achter de stepjes omhoog laten lopen en dan achter de schokker langs. Dat laatste word natuurlijk het lastigst en die kan ik niet buigen, te kleine radius en te kort op elkaar, dat worden dan lasbochtjes of segmenten zagen.
full
 
Vandaag zitten stoeien met de uitlaat. Heb er zes uur aan zitten te klooien en ben eigenlijk niet tevreden. Zeggen jullie het maar.......
full
 
Mooi project :}


ik kan me die andere uitlaat (bovenlangs) niet aan de aandacht onttrekken,
hoe zit het daarmee? :)

gat in de schetsplaat zou ik zeker doen, mooi en functioneel.
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet de lijn zoals origineel de bocht loopt?Vind ik persoonlijk veel mooier.
Zou gewoon bij kedo een rvs bocht bestellen.Wel weer 150 pegels...
Ga je het tuutje van de Monster demper nog omdraaien?
 
Die demper is veels te lomp voor zo'n fragiel fietsje. Ik zou die pijp gewoon de originele (boven het blok) weg laten volgen. Hoewel ik fotoos tegen kom van originele XT's die ook de uitlaat langs de onderste framebuis laten lopen. Maar ook daar vind ik het geen gezicht.

Als je hem zo mooi opknapt, moet je er ook een demper bij vinden die er mooi bij past en niet dit lompe ding.

OJ
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het wel wat hebben. Zorg gewoon dat je er zelf helemaal tevreden mee bent, anders ga je het later toch nog veranderen :P
 
Die demper is veels te lomp voor zo'n fragiel fietsje. Ik zou die pijp gewoon de originele (boven het blok) weg laten volgen. Hoewel ik fotoos tegen kom van originele XT's die ook de uitlaat langs de onderste framebuis laten lopen. Maar ook daar vind ik het geen gezicht.

Als je hem zo mooi opknapt, moet je er ook een demper bij vinden die er mooi bij past en niet dit lompe ding.

OJ
Ja, onderlangs is eerste jaargang ofwel 1976 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan