Transmissie deksel Scarabeo 500 losmaken

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.358
125
vinkeveen
Beste scooters,
Wil graag bekijken welke rollen ik in mijn Beo heb zitten en evt. een tussenring plaatsen. Helaas lukt het mij niet om de transmissiecover los te maken. Ik heb het vermoeden dat de wielmoer? hiervoor losgemaakt moet worden. Heb geen idee of dit ook zo is? Ik neem aan dat de wielmoer tegen de klok wordt losgedraaid? Kan er geen documentatie over vinden. Zit overigens muurvast... Iemand een suggestie?

Dank je,

Michel

05062010037.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nu ken ik de Master 500 niet maar het komt me voor dat dit een bekende constructie is; de moer op de foto is niet de wielmoer, hij zit op de secundaire transmissieas en houdt de koppelingstrommel op z'n plek.

Direct achter die moer zit (zo te zien) een lagerbus, die klemt in het transmissiedeksel en vormt daar een derde lager voor de secundaire as. Verder zitten er waarschijnlijk ook paspennen op verschillende plaatsen om dit deksel netjes op te lijnen. De krukas kan ook zo'n lagerbus hebben...

Het geheel zit dus met een strakke passing op z'n plek; als je echt alle bevestigingen los hebt is het waarschijnlijk een kwestie van beleid en een kunststof hamertje.... Wees wel voorzichtig.

Maar wacht voor de zekerheid liever op iemand die deze constructie wél kent.
 
Laatst bewerkt:
Ok, top van je reactie. Ik heb dit ook niet eerder aan de hand gehad. Ga nu lekker een biertje drinken en wachten op iemand die weet hoe ik verder kan gaan :)

Thnks, Msh
 
Het lager blijft dus bij het deksel en niet bij de as...

Op zich wel handig om het aseind te voorzien van een zeskant, dan hoef je niet te knoeien met allerhande tegenhoud gereedschap maar door de geringe afmetingen beperkt dit wel het aanhaalmoment.
Zo zie je maar weer, altijd goed om op Chopper te wachten.

En Mish, is het al gelukt ?
 
Pas op! deze moer moet je inderdaad losmaken om de karterkap eraf te halen, maar ik raad je het af om dat op eigen kracht te doen, bij mijn beverly 500 ging deze moer en die van de vario met pijn en moeite los, en dat was met een luchttol. na ruim 10 sec rakatakatakataka kwamen ze pas los. dus denk dat het je niet eens gaat lukken op eigen kracht
 
dat lukt wel je moet alleen even met zijn 2'en zijn een die de scooter rechtop houdt met beide remmen in en de andere die de moer los draaid maat 21 is het btw als je dan alle andere moertjes los hebt pak je zo de deksel er af
 
Pfff, net de buurman erbij gehaald. Maar ik heb mijn waterloo moeten halen. Moest voor mijn gevoel teveel kracht op de moer/ as zetten, heb de actie gestaakt. Ik wacht wel tot de 10k beurt, laat het door experts doen. Dit zo zo ontzettend vast.

Heren, bedankt voor de input. Alles zit weer netjes dicht. Het maximale eruit gehaald. :)

Msh
 
Bedankt.
Als je het zo ziet, moet het te doen zijn. Zal eerst kijken of ik langere sleutels kan krijgen.

Gr. Msh
 
Yes, het is gelukt. Met de zekerheid dat ik de goede kant opdraai en het juiste gereedschap, is de moer losgekomen. Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik geen grote kracht heb moeten zetten. Een flinke lange ringsleutel gekocht, dat scheelt zeg. Nu nog de vario... :)

Msh
 
Het is allemaal gelukt. Ik heb het uiteindelijk met een goede lange ringsleutel en een dopsleutel losgemaakt. Daarna heb ik een stuk gereedschap gemaakt om de vario los te maken. Het videofilmpje heeft mij goed geholpen!

10062010042.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan