Het Moto Guzzi topic, The Italian job

Leuk, dit topic had ik nog niet ontdekt. Ik ben aan het kijken naar een Nuovo Falcone. over een paar weken hoop ik er wat foto's van te laten zien. Er is een beetje werk aan. Weet iemand of er een technische handleiding of werkplaatshandboek is in het Nederlands, Engels of Duits?

Voor de geïnteresseerden, zie "waar is wat te doen": 10 oktober moto Guzzi meeting. Nog niet zoveel klassiekers tot nu toe.
 
Ik heb de vraag ook bij MGCN neer gelegd.

Waarschijnlijk zitten toch velen die hier meelezen ook wel eens op MGCN.

Duits is prima, en geld speelt geen rol ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een manual in het Engels van de site die Jeeron aangaf geplukt. Voorlopig komen we daar wel een eind mee. Bedankt allemaal voor de moeite!
 
leuk , een nuovo falcone.
onwaarschijnlijk traag , maar juist daarom leuk rijden.
ik rijd zelf ook al een paar jaar p zo'n ding , met wisselend succes trouwens , de mijne is al een paar keer in de soep gelopen.
maar veel plezier met je nieuwe aanschaf...
 
In "Waar is wat te doen" in de OP van de Moto Guzzi meeting is nu een link voor de route geplaatst, voor de balangstellenden.
 
De nuovo Falcone, de eerste oliewissel
full

full

full

full

full

full


Vandaag de eerste rit gemaakt naar het postkantoor. Wel veel bekijks gelijk.
 
leuk , een nuovo falcone.
o
ik rijd zelf ook al een paar jaar p zo'n ding , met wisselend succes trouwens , de mijne is al een paar keer in de soep gelopen.
...
Dit bedoelde ik..
ik had eens begrepen dat een falcone een langzaamlopende zeer degelijke motor was?
ze lopen wel errug mooi...
 
Ja, dat verwacht ik ook. Ik was ook een beetje verbaasd over dat in de soep lopen. Zeker meerdere keren. Het is een vrij simpele techniek, behoorlijk degelijk, makkelijk te onderhouden.

Dus Elefant, waar moet ik voor uitkijken?

(het ding loopt echt geweldig. En dan moet-ie nog afgesteld worden)
 
..iets met extra olieleiding naar de uitlaatklep..theo lamers onderdeel nr zoveel..maar in de soep lopen?
het lijkt mne anders een super leuk vakantie-motortje..bijna net zo leuk als een jawa 638.. ;)
 


bijna goed , de uitlaatkleppen breken af
levert een groot gat in de zuiger op , en meer van dat moois




dat is bij mijn NF twee keer gebeurt , beide keren tijdens een autoweg rit.
bij de eerste keer overgegaan op lichtere kleppen en klepveren , maar kennelijk is dat nog niet afdoende, na 40.000 km brak hij weer af.
De kleppenaandrijving is het zwakke punt van de NF , de nokkenas wordt gesmeerd door de olie die van het overdrukventiel af komt.
Dat betekend dat hij bij stationair toerental ( en stationair lopen doet een NF als de beste) niet gesmeerd wordt.
Het probleem van de afbrekende kleppen is waarschijnlijk dat tijdens een autowegrit de klepspeling afneemt doordat de klep uitzet.
dat gaat goed tot er geen speling is , en dan wordt de klep te warm want hij kan geen warmte meer aan de klepzitting kwijt.
uiteindelijk breekt de klep af. met bovenstaand resultaat.
ik heb wel wat oplossingen in gedachten , maar die moeten zich nog bewijzen...
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand ideeën voor andere (goedkopere) dempers op mijn V50, buiten de OEM open vervangingsdempers als Lafranconi enzovoorts? Zolang het maar de juiste aansluitdiameter heeft.
 
Misschien helpt een rijker mengsel tegen het afbreken van je kleppen. Dit wordt bijv. bij rallyauto's gedaan om de kleppen te koelen en de verbrandinstemperatuur lager te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan