Maxsym 400i

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor de geinteresseerden, de oorzaak van mijn benzinelek.
Blijkbaar zijn de bevestigingspunten van de benzinetank afgebroken, voor de Belgen "les pate" ;)
Vandaar dus het benzinelek, wat de oorzaak hiervan is is ook voor Sym niet duidelijk en ook de eerste keer dat ze hiermee te maken krijgen bij een Maxsym. Mss heeft het wat te maken met mijn ongeval een paar maanden geleden? Maar de oorzaak is voor Sym geen probleem, de benzinetank zal onder garantie vevangen worden. Een nieuwe is dus besteld. Zal mijn Maxsym dus wel een tijdje moeten missen want blijkbaar moet gans de motor der uit om de nieuwe tank te bevestigen. En ook voor mijn dealer is dat de eerste keer, het zal dus gebeuren in nauwe samenwerking met de invoerder.
De volgende weken zal het dus Fuoco rijden worden, als dat maar goed gaat? O-)

Ik vind het toch top van Sym dat ze hier geen probleem van maken.
Volgens mijn dealer is Sym altijd heel soepel wat betreft herstellingen onder garantie.
 
Laatst bewerkt:
Wie in Nederland (Zuid-Holland) levert de maxsym 400i?
Op de site van sym zijn het bijna allemaal bromfiets winkels.

Nou, je geeft het zelf al aan ;)
Ik heb die van mij ook bij de bromfietsdealer van Nieuwkerk in Amstelveen aangeschaft.
Wel heb ik van te voren gevraagd of zij die service kunnen leveren. Hun personeel
wordt voortdurend bijgeschoold en tussen brom- en motorscooter zit qua onderhoud niet echt veel verschil.
 
Zijn ze ook ergens te bezichtigen en proef te rijden?

Gewoon op de website van Sym via contact melden dat je graag een proefrit wilt maken.
Zij vragen dan bij welke dealer jij de proefrit wilt maken en sturen hun demo
dan daar naar toe. Wellicht staat er al ergens een demo in jouw buurt, dan geven zij het wel aan.
 
De meeste goede dealers hebben testversies staan waar je mee kan rijden. Gewoon een kwestie van rondkijken, bellen en surfen. Of inderdaad even contact opnemen met SYM zelf.
 
Hallo beste MAXSYM-mers, ik volg dit forum reeds geruime tijd en heb me onlangs geregistreerd want... sinds enkele weken ben ook ik een fiere MAXSYM rijder, 't is een zwarte geworden, nog eentje van 2011 die ik nog aan de oude prijs (4990) heb kunnen binnenhalen. ;)
Nog enkele dagen en ik mag 68 kaarsjes uitblazen. Van mijn 52 tot mijn 65 heb ik met diverse motoren gereden. Dan de motor verkocht (mijne laatste was een VSTROM 1000, waarmee ik half europa heb afgereisd). 2 jaar geleden begon het terug stilletjes te kriebelen, heb een okkasieke gezocht en gevonden, een ...solex! Maar dat was het toch niet voor mij. Enkele maanden later solex verkocht en een superzuinige HONDA PCX gekocht. Dat was het na enige tijd ook niet ('k zal oud aan het worden zijn zeker?) en begin dit jaar een SYM GTS250 gekocht die ik 2 weken geleden terug heb ingeleverd (mede door het volgen van dit forum) en nu dus een MAXSYM 400i. Dat zal het voorlopig toch wel zijn. Zo, prettige kennismaking met jullie. Bob. :W
 
Welkom in de familie Bob. Ge gaat er geen spijt van hebben. Ikzelf ben er 57 en rij met heel veel plezier rond op deze Maxsym. Aartselaar en omgeving kennen mijn witte scooter!
 
Hoi Bob, en welkom. :W

Ik heb ook een SYM. Welliswaar de kleinste telg (Nieuwe Joymax GTS) want ik ben dan ook nog maar een beginnend rijder. :]

Ik hoop dat je die Solex nog hebt want dat is een echte klassieker.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de woordjes van welkom.
Nee SdK, 'k heb hem terug verkocht. Het originele merk Vélosolex is namelijk meermaals van eigenaar veranderd, (bvb. Renault, Motobécane, Yamaha) en uiteindelijk is de productie naar Hongarije verhuist, en de mijne was een hongaarse van 1998, dus niet echt een verzamelobject.
Maar de man die hem toen gekocht heeft, tuft er nog steeds mee rond. Leuk hé.
Bob.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag nog een heerlijk rustig ritje gaan maken van 140 km in de Antwerpse kempen, luie kilometerkes om vlug mijn eerste onderhoud te kunnen laten uitvoeren. Mooie rit die ik gisteren snel in elkaar had gestoken voor mijne gps.
Een Maxsym 400i en een Zumo 210, prachtcombinatie.
Bob.
 
Nu heb ik een eigenaardigheidje...
Normaal gezien verbruik ik tussen de 3,7 en 4,2 liter. Naargelang hoe sportief ik rijd.

Net voor ik begin juli op vakantie ging is de scooter binnengegaan bij de dealer om handvatverwarming te verplaatsen en de kabel van mijn gps te vervangen (malfunction van garmin zelf). Daar heeft de scooter de maand juli doorgebracht.

Begin augustus ga ik hem ophalen, ik tank vol en nu blijkt dat mijn verbruik niet meer rond de vier liter schommelt maar VLOTJES de 4,7 a 4,9 liter haalt. En dan mag ik nog niet te zot doen...

Voor iemand die er een nationale sport van maakt om zo zuinig mogelijk te rijden is dit wel even slikken.

Zien jullie redenen waarom dit zou zijn?
 
Mss dat je gewoon meer verbruikt door meer electrische afname?
Van een wagen is het toch ook bekend dat ie meer verbruikt als je de airco aan hebt.
Ik zou het niet weten maar er zit wel enige logica in.
Wedden dat je hier voor vanavond nog een uitgebreide technische uitleg krijgt voor dit fenomeen?
Eerlijk gezegd kijk ik niet op een litertje meer of minder, rijden moet vooral plezant blijven hé?
 
Bedankt al voor de eerste reacties...

Er zal waarschijnlijk nog wel wat volgen... Maar dit weekend ga ik kamperen met de sym. Dus zal niet onmiddellijk toelichting kunnen geven.

Ziggy mijn stationair toerental varieert naargelang de motortemperatuur. Als hij koud staat tikt hij tegen de 2000 toeren/minuut aan. Als hij goed warmgedraaid is dan daalt hij automatisch tot zo'n 1500 toeren/minuut. Soms zelfs iets lager tot zo'n 1300 toeren/minuut.

Mordan... Aan de electriciteitsafname zou het inderdaad kunnen liggen maar om dan plotseling 0,7 liter meer te verbruiken per 100 km. En dan nog maar te zwijgen over het feit dat de verwarming misschien nog maar voor 50 km aangestaan heeft?! Dat vind ik er wel even lichtjes overgaan.


Zou het misschien te maken kunnen hebben dat ik nu 4300 km op de teller heb waarvan de helft stads en de andere helft autosnelweg en dat mijn scooter uitkijkt naar zijn tweede onderhoud?!

Naar mijn buikgevoel trekt hij ook minder vinnig op...
 
Ah ja het enige dat ik veranderd heb is dat ik het windscherm in zijn hoogste stand gezet heb...
 
Naar mijn buikgevoel trekt hij ook minder vinnig op...

Als je dit compenseert door meer gas te geven...
Kan zijn dat de aandrijving (riem?) een storing ondervind. Maar zoveel meer verbruiken met iets meer electronica erbij lijkt mij onwaarschijnlijk. 1300-1500 toeren stationair vind ik ook precies aan de hoge kant.. Zeker melden bij volgende onderhoud...
 
Mijn 400 cc draait ook 1500 Rpm stationair, dat zal dus best kloppen.

...Zien jullie redenen waarom dit zou zijn?.....
Even in het algemeen, een paar zaken waar je op kunt letten bij een hoger verbruik.

Snelheid lijkt me duidelijk, het verbruik neemt grofweg kwadratisch toe met de snelheid; je stemming heeft ook een grote invloed, dus hoe je met het gashendel omgaat.

De bandenspanning heeft best een grote invloed, vraag maar aan de Vectrix rijders; met hardere banden kom je veel verder op een acculading en dus ook op een liter brandstof.

Varioafstemming; draait de motor door slijtage of wat dan ook aan de transmissie een ongunstiger toerental dan merk je dat in het verbruik; om toch aan de prestaties te komen die je gewend bent ga je ongemerkt meer gas geven.

De staat van onderhoud; vervuiling van het inlaatluchtfilter maakt van een zuinige motor een regelrechte zuiper.
Kleppen die nodig gesteld moeten worden helpen ook niet mee aan een laag verbruik.

De stroomlijn speelt op hogere snelheden ook een grote rol, een groter windscherm zul je vast wel merken in het verbruik.

En er zijn vast nog wel meer omstandigheden die het verbruik kunnen opdrijven.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn de opties die ik tot hiertoe op mijn Maxsym heb:

Het opzetscherm X-creen.
Eerst heb ik even met het windscherm in de laagste stand gereden, maar dat viel voor mijn 184 cm. totale hoogte nogal tegen.
De hoogste stand van het windscherm was ok tot 100 km./u. Daarboven begon de herrie rond mijn oren, oordopjes zouden noodzakelijk geweest zijn.
Dit opzetschermpje had ik vroeger met beugels (dus zonder gaten in het scherm te boren op mijn GTS 125, nadien op de GTS 250.
Met het originele scherm in de laagste stand, en dit opzetschermpje goed afgeregeld is het gebulder rond de oren op de snelweg helemaal weggeveegd. Er kan weer genoten worden van MP-3's, zelfs een telefoongesprek is prima mogelijk aan 120 km./u.
Het resultaat was dermate goed dat ik de beugels verwijderd heb en vier gaatjes in het originele Sym-scherm geboord heb. Dit gaat er toch nooit meer af, ook al zullen sommigen het bompa-achtig vinden.

SYM01.JPG


De volgende optie is de Garmin Zumo 660. Deze had ik ook gemonteerd op de GTS 125, nadien op de 250, en vermits ik lifetime update voor de kaarten heb, nu ook op de Maxsym. Niet dat ik echt tevreden ben met die Zumo, die heeft immers de kwaaltjes van iedere GPS. Neemt dus meestal een afslag te vroeg, en stuurt je door iedere dorps- of stadskern. En van een Motor-GPS met zo'n prijskaartje zou je toch mogen verwachten dat je kan kiezen tussen aangename motorwegen (groene wegen bij TT?) of de gewone wegen, die hier in België helaas vol springplanken liggen die geen deugd doen aan de rug, opgesmukt zijn met tal van bloembakken midden op de weg en nog van die dingen die het leven van een bestuurder verzuren.

SYM02.JPG


Verder heb ik nog gekozen voor handvatverwarming met windbeschermers.
Ik heb wel verwarmde handschoenen, maar dan zit je daar telkens te knoeien met die draad of die uitneembare batterijen die na 30 minuten vrieskou reeds uitgeput zijn.
Als het dan toch eens stenen uit de grond vriest kan ik nog steeds én de handvatverwarming, én de verwarmde handschoenen tesamen gebruiken.
De bediening van die dingen zit keurig binnen handbereik op het voetstuk van de linkerspiegel gemonteerd.

SYM03.JPG


Verder kan ik er nog een originele witte Sym-topkoffer opklikken, en heb ik nog een paar sets 3-watt ledjes in bestelling bij de Chinezen.
 
amaai tozumi, ge hebt dat knap gedaan. Ik denk dat de meeste van ons er niet "durven" aan beginnen uit schrik voor krassen of beschadigingen. Die GPS lijkt me het coolste!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan