Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Ik ben 1,87 (dus niet echt zo veel korter) en zat er subliem op. Benen goed, zithouding goed.
Triumph Tiger 1050 is een mooie motor hoor, maar begint serieus achterhaalt te worden volgens mij. Ik heb er overigens geen rij-ervaring mee.
Versys? Het oude type vind ik lelijk, nieuwe wel mooi, maar dat zal het budget ook niet toelaten. V-Strom? Wil je echt mee met de meute? Ik bedoel, waarschijnlijk goede motor, maar er rijden er wel erg veel van. (Dus waarschijnlijk wel een goede motor)
Van de Japanse merken vind ik Yamaha toch wat onderscheidend aangezien ze erg goede (en spannende) motorblokken maken.
De Tiger 800 heb ik geen ervaring mee. Wel mooi vind ik zelf maar ook wel wat minder vermogen. Als je dat niet erg vind... Goede optie! Proefritjes maken maakt veel duidelijk!
Succes!
 
Tja, het feit dat het zulke Japanse eenheidsmarkt producten zijn houdt mij dus ook tegen om een Versys of V-Strom te kopen. Alhoewel zeker de Versys goede recensies krijgt.
Of de 1050 achterhaalt is? Da's natuurlijk relatief. Vergeleken met het nieuwste inderdaad. maar vergeleken met de 955i is ie natuurlijk een serieuze stap vooruit.
Dat wat mindere vermogen, daar heb ik ook aan gedacht. 95 PK, tegenover nu 110. Of dat zoveel uitmaakt? Volgens de testen niet echt. Gelukkig heb ik tijd. Normaal rijden is met de Sprint geen probleem. Het is maar bij lange ritten dat mijn knieën protesteren.
De kans is trouwens groot dat mijn Sprint op de Nederlandse markt opduikt. Dit soort motoren wordt tegenwoordig graag en veel door Nederlandse opkopers opgekocht. Die ze wat poetsen ( bij de mij e zelfs niet nodig), er minstens 500 euro bijlappen en hem dan in Nederland verder verkopen. Motoren zijn in Nederland echt zoveel duurder.
 
Inderdaad, in Nederland zijn motorfietsen wat duurder. Ik woon zelf zowat op de grens tussen Nederland en Belgie en zie dat ook vaak.
Lijkt mij ook dat bij dit soort motorfietsen het absolute max vermogen niet zo veel uitmaakt. Gaat eerder om souplesse en trekkracht in het (fijne) midden gebied. En natuurlijk de zit/rij houding, bochtengedrag en het simpele feit "zit ik er lekker op"
(eigenlijk een belangrijke reden waarom ik de Sprint zo fijn vind)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren de hele avond gesleuteld, met wat hulp van de buurman is alles gelukt!
- nieuwe voorband: Metzeler M7RR
- voorvork is onder handen genomen door Hyperpro: nieuwe progressieve veren, nieuwe olie en SKF seals. Volgens Hyperpro was de olie al lang helemaal op, hij had het niet vaak slechter gezien.
- LSL crashbars geïnstalleerd, helaas ging dit niet zonder in de kappen te boren, maar het is niet anders. Ik heb de crashbars erop gezet omdat de RS relatief zeldzaam is en tweedehands onderdelen lastig te krijgen zijn.

Klein proefritje gemaakt gisteravond laat, en dat rijdt wel heel lekker nu. Met name toch de banden ten opzichte van de oude gecupte BT-020.
 
Afgelopen weekend bijna 800 km gereden: twee nachten in een huisje gezeten in het zuiden van wallonie. De perfecte plek om het werk van Hyperpro te evalueren. Ik sta ervan versteld hoe comfortabel die voorvork nu is! Veel van de typisch Belgische gaten en hobbels heb ik alleen maar vanuit het achterwiel gevoeld. De voorkant was werkelijk waar zijdezacht! Stuur- en remeigenschappen zijn natuurlijk ook verbeterd, maar dat was ik al gewend van de CB-1. Maar deze mate van gladstrijken, wat waarschijnlijk grotendeels wordt veroorzaakt door de peperdure keerringen van SKF, is gewoon verbluffend.
 
Lieve mensen, ca. een half jaar terug ben ik wezen kijken naar een triumph 900 sprint die voor ca. 1500 euro te koop stond..
Helaas bleek bij proefrit dat de voorrem niet/nauwelijks werkte dus echt rijdne ging niet..
Wel vond ik het karakter van het blok heerlijk, maar voelde de voorhand wat looiig/topzwaar..
Iets anders was, dat ik mijn maat 46 niet echt kwijt kon rond het schakelpedaaltje..
Herkennen mensen dit?
 
Lieve mensen, ca. een half jaar terug ben ik wezen kijken naar een triumph 900 sprint die voor ca. 1500 euro te koop stond..
Helaas bleek bij proefrit dat de voorrem niet/nauwelijks werkte dus echt rijdne ging niet..
Wel vond ik het karakter van het blok heerlijk, maar voelde de voorhand wat looiig/topzwaar..
Iets anders was, dat ik mijn maat 46 niet echt kwijt kon rond het schakelpedaaltje..
Herkennen mensen dit?

Nee, ik ben de 'gewone man'. Met jawel maatje 42.
 
Lieve mensen, ca. een half jaar terug ben ik wezen kijken naar een triumph 900 sprint die voor ca. 1500 euro te koop stond..
Helaas bleek bij proefrit dat de voorrem niet/nauwelijks werkte dus echt rijdne ging niet..
Wel vond ik het karakter van het blok heerlijk, maar voelde de voorhand wat looiig/topzwaar..
Iets anders was, dat ik mijn maat 46 niet echt kwijt kon rond het schakelpedaaltje..
Herkennen mensen dit?

Ik ben 1.91, 100 kg schoon aan de haak, en schoenmaat 45. De 955i die weggaat past mij als een handschoen. Nooit problemen gehad met mijn voeten. Alleen de kniehoek is iets te extreem, zoals ik al eerder aangaf.
Voor 2000 eurietjes mag ie weg. Banden en ketting in heel goeie staat. Nieuwe accu en remblokjes achter. Twee koffers + originele tanktas. Net onderhoud + oliefilter gehad. Led knippers achter + extra Led remlicht. Loopt als een zwitsers uurwerk. Moest je interesse hebben, geef maar een seintje
 
Beste heren en dames Sprint ST rijders,
Ik ben mij aan het oriënteren op en Sprint ST 1050 ABS (bj 2005-2009).

Ik lees (o.a. in voorgaande draadjes) dat de voorremmen en elektra een issue kan zijn op de ST 1050.
Ook dat ik moet letten op ratels bij optrekken of absurd geluid bij schakelen.
En ik heb begrepen dat de standaard kettingen (regina) een stuk minder van kwaliteit zijn dan bijv DID kettingen. Dus ook daar zal ik op letten, naast natuurlijk de gebruikelijke zaken als remblokken, vloeistoffen, banden, beschadigingen, etc.

Ik rij nu een Z750 ABS uit 2007, dus het verschil 4 cilinder naar 3 en naked naar sport-tour zal voor mij al wennen zijn.
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten bij een proefrit op een ST 1050 ABS uit 2005?

Ik was van plan om te gaan proefrijden op deze ST:
http://www.rouvoetmotoren.nl/fotoalbum/?album=Triumph_Sprnt_ST_ABS_2005
 
Beste heren en dames Sprint ST rijders,
Ik ben mij aan het oriënteren op en Sprint ST 1050 ABS (bj 2005-2009).

Ik lees (o.a. in voorgaande draadjes) dat de voorremmen en elektra een issue kan zijn op de ST 1050.
Ook dat ik moet letten op ratels bij optrekken of absurd geluid bij schakelen.
En ik heb begrepen dat de standaard kettingen (regina) een stuk minder van kwaliteit zijn dan bijv DID kettingen. Dus ook daar zal ik op letten, naast natuurlijk de gebruikelijke zaken als remblokken, vloeistoffen, banden, beschadigingen, etc.

Ik rij nu een Z750 ABS uit 2007, dus het verschil 4 cilinder naar 3 en naked naar sport-tour zal voor mij al wennen zijn.
Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten bij een proefrit op een ST 1050 ABS uit 2005?

Ik was van plan om te gaan proefrijden op deze ST:
http://www.rouvoetmotoren.nl/fotoalbum/?album=Triumph_Sprnt_ST_ABS_2005

de elektra is geen issue, de remmen kan dat wel zijn.
hoewel de reminstallatie mogelijk in orde is, kan het zijn dat het remgevoel in niet top is.
hiervoor zijn(geen fabrieks) up-grades voor. trillend remmen duidt wel op problemen.
klapperende spiegel of spiegels tijdens het rijden is een bekent euvel.
waar je op moet letten is de km-tand ivm de onderhoud met name de klepspeling kontroleren (20.000km). dit een hoog prijskaartje, normaal gesproken hoeft de klepspeling niet gesteld teworden. is dit wel het geval dan is dit een omvangrijk klusje die je niet ff doet en dus kostbaar is.
normaal gesproken geen bijzondere dingen bij de sprint st 1050. blijven echt de standaard controle punten over die je bij elke motorfiets hebt.
wat wel uitgezocht moet worden is of alle recall's zijn uit gevoerd!
de ketting levensduur is echt afhankelijk van gebruik en onderhoud.
let op of er bv verhoogte(niet TOR) of hoge stuur (TOR)op zit, dit is een meer waarde.(nav foto's originele lage stuur helften)
de 2005 kwam standaard zonder koffers.
originele kuipruit.
handvat verwarming (TOR)
zwarte gekleurde uitlaat schild ipv grijs/zilver kleurig
hugger achterwiel (geen TOR)
naafdoppen achteras (TOR)
valdoppen

heeft net zijn 30.000 kleine beurt gehad.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info! :)

Iemand was me vandaag voor en heeft de motor waar ik een proefrit op wilde kopen vandaag gekocht. Helaas
 
Laatst bewerkt:
Hallo, hallo,

Gisterenavond is officieel mijn Sprint aan de kant gezet en vervangen door een Tiger 1050. Enerzijds met spijt in het hart, want ik heb altijd enorm genoten en ze heeft me nooit laten staan. Maar de zithouding op de Tiger is zoveel beter voor mijn kniën dat het toch wel deugd doet.
Dus hierbij een beetje afscheid van het Sprint forum ............. al zal ik toch wel blijven meelezen.

greetz
Herman
 
Net weer een paar dagen terug van vakantie en moet toch even kwijt dat de ST 1050 in mijn optiek een zuinige motor is om te rijden.
In de dikke 10 jaar dat ik deze heb, heb ik bemerkt dat met snelheden van zo'n 145 op de autobahn of de Franse snelwegen een verbruik van 1 op 19,5 haalbaar is. Ga ik sneller rijden dan zakt het verbruik al snel naar 1 op 15 - 1 op 16, maar dat is dan wel bij snelheden boven de 160 km per uur. Ook bij binnendoor rijden is 1 op 18 meer regel dan uitzondering. Zelfs bij flink boenderen in de bergen!
 
Hallo, hallo,

Gisterenavond is officieel mijn Sprint aan de kant gezet en vervangen door een Tiger 1050. Enerzijds met spijt in het hart, want ik heb altijd enorm genoten en ze heeft me nooit laten staan. Maar de zithouding op de Tiger is zoveel beter voor mijn kniën dat het toch wel deugd doet.
Dus hierbij een beetje afscheid van het Sprint forum ............. al zal ik toch wel blijven meelezen.

greetz
Herman

Heel erg veel plezier op de Tiger! Veel veilige kilometers genieten! :]
 
Wat bedoelen jullie met TOR?

Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op een sprint st 1050 abs uit 2006. Mooie nette fiets, vrij standaard uitgevoerd met eigenlijk alleen een middenbok.
Ik vond hem nogal aan de prijs, maar dat even terzijde.
Wat mij opviel was de warmte ontwikkeling dat omhoog komt tussen de kappen en onder het zadel (ik rij nu een naked, dat zal al wel wat verklaren) .
En de ruimte voor mijn knieën, deze kwamen net tegen de kappen (ik ben 1.94m) en dat lijkt mij op langere afstanden wel vervelend.

Herkend iemand dit?
 
TOR=Triumph Off Road, afkorting waarvan ik zie dat die wordt gebruikt voor de niet-straatlegale vervangingsdemper van Triumph zelf.
 
Wat bedoelen jullie met TOR?

Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op een sprint st 1050 abs uit 2006. Mooie nette fiets, vrij standaard uitgevoerd met eigenlijk alleen een middenbok.
Ik vond hem nogal aan de prijs, maar dat even terzijde.
Wat mij opviel was de warmte ontwikkeling dat omhoog komt tussen de kappen en onder het zadel (ik rij nu een naked, dat zal al wel wat verklaren) .
En de ruimte voor mijn knieën, deze kwamen net tegen de kappen (ik ben 1.94m) en dat lijkt mij op langere afstanden wel vervelend.

Herkend iemand dit?

Ja, dat herken ik helemaal, althans, de warmte uitstroom!! Als je erg langzaam rijdt, of stil staat, met warm motorblok, dan kan er aardig wat warme lucht langs je benen stromen. Maar als je eenmaal onderweg bent (dus rijdt) heb je hier helemaal geen last van. Als het wat kouder wordt heb je hier ook geen last meer van. En als je een doorrijder bent is het zelfs heerlijk.
Zelf ben ik 1,87 en zit als gegoten op de Sprint 1050. Bij langere ritten krijg ik eerder wat last van mijn polsen dan van mijn knieën. Bij snelwegritten krijg je nergens last, maar als je erg lang langzaam rijdt, krijg ik last van mijn polsen.
 
Tijdje terug lid geworden van facebook-groepje van de Sprint ST. Leuke en actieve groep! Wat vooral ook leuk is, dat deze internationaal is.

Wat ik daar vond en besteld heb, een 'throttle-stop' (poor-man's-cruise-control). Wat mij super bevalt is dat ik nu ook eens rechts van het stuur kan halen.

Voor filmpje:

'Craig' is ook lid van de facebook groep, als je hem een berichtje stuurt, krijg je te horen hoe het bestellen werkt (via paypal).
 
TOR Triumph Original Replacementparts
geldt voor accessoires, slijtage en reparatie onderdelen.
 
Voor wie er iets mee kan doen. Ik heb van mijn Sprint 955i ST van '99 nog een voorspatbord liggen. kleur rood. Gerepareerd, maar aan de buitenkant niets van te zien. Ook nog een origineel scherm, en een setje stalen vervangremleidingen. Wie er iets mee kan doen, laat maar horen wat je ervoor over hebt;

grtz
Herman
 
Wat bedoelen jullie met TOR?

Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op een sprint st 1050 abs uit 2006. Mooie nette fiets, vrij standaard uitgevoerd met eigenlijk alleen een middenbok.
Ik vond hem nogal aan de prijs, maar dat even terzijde.
Wat mij opviel was de warmte ontwikkeling dat omhoog komt tussen de kappen en onder het zadel (ik rij nu een naked, dat zal al wel wat verklaren) .
En de ruimte voor mijn knieën, deze kwamen net tegen de kappen (ik ben 1.94m) en dat lijkt mij op langere afstanden wel vervelend.

Herkend iemand dit?
De warmte wel, maar ikzelf heb er eigenlijk alleen last van als het heeeeeeeeeel erg warm (+35 graden en hoger) is, of als ik lang stil sta... (zal wel iets met rijders houding te maken hebben denk ik)

Mare, als jij hem te duur vond, ik heb de mijne ook te koop staan, voor een schappelijke prijs (al zeg ik het zelf), zeker gezien de accesoires e.d. die erbij zitten.
http://www.speurders.nl/overzicht/t...21089.html?sr_ab=0&no_qs=True&query=sprint+st
En anders mag een goed bod altijd ;-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan