Vespa px 125/150cc tweetakt, 4 versnellingen 2011

Nou gaan jullie mee dan morgen?
Ritje met de scooterclub dutchbigscoots.nl?
Van Breukelen langs westkant ijselmeer tot overkant afsluitdijk.

Genieten! ;)
 
Ik heb iig. geen moment spijt gehad van mijn keuze.

Een moderne Vepa heeft 'het' voor mij net niet, en nu ik hem een jaar rij is dat
gevoel alleen maar sterker geworden.

Het is eigenlijk heel simpel, je valt ervoor of je valt er niet voor,
val je ervoor dan neem je de minpunten voor lief, en geniet je zodra je
de schuurdeur opent, haar ziet (ja het is een zij...), de schoke openzet, de benzinekraan,
contact open, 2 trappen op de kickstart geeft (omdat het kan...) het voorzichtige
gepruttel hoor, haar in z'n 1 zet (schakelen is echt fun op zo'n ding) en met een
mooie walm en heerlijke geur wegrijdt.

Snelheid doet er niet meer toe, bewonderenswaardige blikken des te meer, je voelt je
een koning te rijk.

Owja, het is ook een (betrouwbaar) vervoersmiddel, dus je komt ook overal!
(behalve de snelweg)

Dat is zo'n beetje de PX *D

Mooi gesproken!
 
Prachtig model, voor mij persoonlijk de mooiste scooter (en geheel niet objectief is mijn PCX-je een goede tweede). Waarschijnlijk heeft de Vespa indertijd minder gekost dan dat zij nu opbrengt.
Over de kleur valt nog te twisten.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik rij nu een jaar mijn px, en heb nu een 4000 probleemloze kilometers achter de rug. Het blijft bevallen, het is een leuke manier van vervoer. Ik rij bij goed weer zo een 23 kilometer naar het werk en 23 kilometer terug. Alles over 80 kilometer wegen en ik kom prima mee. Tuurlijk heb je wel eens golfjes en auditjes in je nek hijgen maar dat was op mijn vorige motor een Suzuki gsr 600 een stuk erger, lees altijd wel. Ik hou van de lekkere tweetaktklappen en het nostalgische gevoel met gebruiksaanwijzing van deze scooter. Succes met de beslissing!
 
Is dat zo?
Daar zullen ze toch wel een flinke update tegenaan gegooid hebben?

Update is de mengautomaat en schijfrem aan de voorkant. En enkele minimale details.

Downgrade is de euro-3 katalysator.


Dus gewoon euro 95 tanken en fatsoenlijker remmen. Originele pijp eraf, vervangingspijp(zonder kat.) erop en andere sproeiers erin en hij loopt weer als vanouds.

10pk ofzo, loopt afhankelijk van de omstandigheden ca. 90km//h op top.

125cc of 150cc maakt nauwelijks verschil, met de nieuwe rijbewijzen zou ik eerder voor een 125 gaan.
 
150 PK heeft maar 11-12 pk dus daar zou ik me niet druk om maken ?

A2 rijbewijs gaat in bij 14,8 pk ?

Mengautomaat is natuurlijk wel handig heb ik ook op een tomosje hier in de schuur 1 x per jaar vullen en klaar alleen af en toe checken
 
150 PK heeft maar 11-12 pk dus daar zou ik me niet druk om maken ?

A2 rijbewijs gaat in bij 14,8 pk ?

Mengautomaat is natuurlijk wel handig heb ik ook op een tomosje hier in de schuur 1 x per jaar vullen en klaar alleen af en toe checken

Ze praten altijd in kw en niet in pk maar zou wel eens kunnen kloppen inderdaad
 
Laatst bewerkt:
150 PK heeft maar 11-12 pk dus daar zou ik me niet druk om maken ?

A2 rijbewijs gaat in bij 14,8 pk ?

Mengautomaat is natuurlijk wel handig heb ik ook op een tomosje hier in de schuur 1 x per jaar vullen en klaar alleen af en toe checken

A1 is maximaal 125cc.
 
Oh ja, mijn fout het is en / en

Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.

Word een A1 rijbewijs automatisch na 2 jaar een A2 en na weer 2 jaar een A ?
 
Laatst bewerkt:
Zo, net terug van de vespa dealer. Was er eens gaan kijken en praten. Had een tijdje geleden al 2dealers bezocht, maar die waren niet zo enthousiast om een px te verkopen, ik wist toen niet exact waarom. Ook deze dealer stelde voor om een gts aan te schaffen ipv een px. Nu heb ik op de man af gevraagd om eerlijk te zijn waarom hij die px niet graag wil verkopen. Gesprek is eerst moeizaam op gang gekomen maar hij is uiteindelijk heel eerlijk geweest. Het is zo, het heeft niks te maken met winstmarge. Maar per px dat hij nieuw verkoopt met 2 jaar garantie, verliest hij ongeveer gemiddeld 150€ per jaar. Dit komt omdat er veel kleine defectjes aan komen. Hij benadrukt dat het gaat over kleinigheden zoals kabeltjes geregeld moeten aanspannen tussen beurten door, kabeltje dat afbreekt (vooral met de koppelingskabel komt dit veelvuldig voor) bougiekop er terug opklikken, mechanisme smeren, lampje stuk enzovoort. In principe valt dit niet onder garantie. Valt een klant in panne met een gebroken kabel of kan hij niet meer (soepel) schakelen omdat de kabel moet aangespannen worden dan is dit normaal voor de klant zijn rekening. Maar om de klanten tevreden te houden, neemt hij die kleine dingen voor eigen rekening. Voor dingen die wel onder garantie vallen krijgt hij van de constructeur een bepaald bedrag uitbetaald voor een bepaalde klus. Bijvoorbeeld het schakelmechanisme vervangen duurt volgens de constructeur 25min en wordt enkel voor die tijd vergoed. In de praktijk werkt hij daar minstens een uur aan. Hij verliest dan een half uur werkuren. Alles bij elkaar, tussen de beurten door, kost dit de dealer dus gemiddeld 150€ per jaar per PX. Hij heeft net nog een geval voor. PX is enkele maanden uit garantie en komt binnen voor een nieuwe band. Dealer steekt een nieuwe band en klant rijdt ermee weg. 5min later staat hij daar terug want de scooter wil niet meer schakelen. Blijkt uiteindelijk na lang zoeken iets binnenin de motor te zijn dat is afgebroken en het vervangen van de band met bijhorende bewegingen heeft de laatste druppel geweest. Heel de motor is daar voor uit elkaar geweest en in totaal 14uren werk vooraleer het heuvel was ontdekt en hersteld. Klant weigert te betalen omdat hij dit wil verhalen op de dealer die hem stuk heeft gemaakt tijdens het banden monteren. Dealer wil wel enige tussenkomst bieden en een compromis uitwerken, maar is ook niet van plan om 14uren gratis te hebben gewerkt voor iets dat toch had stuk gegaan, was het niet tijdens het monteren van de band, dan had het daarna wel geweest...
En zo heeft hij naar eigen zeggen nog meerdere voorvallen gehad met de PX en nooit met moderne vespa's. Aldus de dealer.
 
Zo, net terug van de vespa dealer. Was er eens gaan kijken en praten. Had een tijdje geleden al 2dealers bezocht, maar die waren niet zo enthousiast om een px te verkopen, ik wist toen niet exact waarom. Ook deze dealer stelde voor om een gts aan te schaffen ipv een px. Nu heb ik op de man af gevraagd om eerlijk te zijn waarom hij die px niet graag wil verkopen. Gesprek is eerst moeizaam op gang gekomen maar hij is uiteindelijk heel eerlijk geweest. Het is zo, het heeft niks te maken met winstmarge. Maar per px dat hij nieuw verkoopt met 2 jaar garantie, verliest hij ongeveer gemiddeld 150€ per jaar. Dit komt omdat er veel kleine defectjes aan komen. Hij benadrukt dat het gaat over kleinigheden zoals kabeltjes geregeld moeten aanspannen tussen beurten door, kabeltje dat afbreekt (vooral met de koppelingskabel komt dit veelvuldig voor) bougiekop er terug opklikken, mechanisme smeren, lampje stuk enzovoort. In principe valt dit niet onder garantie. Valt een klant in panne met een gebroken kabel of kan hij niet meer (soepel) schakelen omdat de kabel moet aangespannen worden dan is dit normaal voor de klant zijn rekening. Maar om de klanten tevreden te houden, neemt hij die kleine dingen voor eigen rekening. Voor dingen die wel onder garantie vallen krijgt hij van de constructeur een bepaald bedrag uitbetaald voor een bepaalde klus. Bijvoorbeeld het schakelmechanisme vervangen duurt volgens de constructeur 25min en wordt enkel voor die tijd vergoed. In de praktijk werkt hij daar minstens een uur aan. Hij verliest dan een half uur werkuren. Alles bij elkaar, tussen de beurten door, kost dit de dealer dus gemiddeld 150€ per jaar per PX. Hij heeft net nog een geval voor. PX is enkele maanden uit garantie en komt binnen voor een nieuwe band. Dealer steekt een nieuwe band en klant rijdt ermee weg. 5min later staat hij daar terug want de scooter wil niet meer schakelen. Blijkt uiteindelijk na lang zoeken iets binnenin de motor te zijn dat is afgebroken en het vervangen van de band met bijhorende bewegingen heeft de laatste druppel geweest. Heel de motor is daar voor uit elkaar geweest en in totaal 14uren werk vooraleer het heuvel was ontdekt en hersteld. Klant weigert te betalen omdat hij dit wil verhalen op de dealer die hem stuk heeft gemaakt tijdens het banden monteren. Dealer wil wel enige tussenkomst bieden en een compromis uitwerken, maar is ook niet van plan om 14uren gratis te hebben gewerkt voor iets dat toch had stuk gegaan, was het niet tijdens het monteren van de band, dan had het daarna wel geweest...
En zo heeft hij naar eigen zeggen nog meerdere voorvallen gehad met de PX en nooit met moderne vespa's. Aldus de dealer.

Das een heel verhaal.

Misschien kun en mag je de PX niet met de hedendaagse scooters vergelijken. De PX is zo'n 30 jaar geleden (of misschien wel meer) ontworpen. De GTS dateert van de laatste jaren. De PX is tweetakt met handschakeling, de GTS een automaat met een moderne viertakt.
De PX heeft karakter, de GTS ook, maar wel op een andere manier. Als je een PX koopt, is dat voor een groot deel ook vanwege het karakter, de tweetakt, de geur, de handschakeling, het geluid, de vormgeving en misschien nog wel meer. De PX wordt nagekeken op straat en aangesproken bij het tanken. De PX wordt in etalages van winkels geplaatst of bij MacDonalds op een voetstuk.
Met een PX heb je een icoon, de GTS is meer een "gewone"scooter. Ik heb geen PX, maar een Jawa van 1991. M.u.v. de vormgeving, handschakeling en icoonschap enigszins vergelijkbaar met de PX. Ook hier wel eens een kabeltje dat knapt of een stekkertje dat los zit, echter de basis is eenvoudig en solide en heeft inmiddels zo'n 55000km gereden.
Er zijn mensen die met een PX de hele wereld hebben rondgereisd en daarbij is het ontwerp al meer dan 30jr gerijpt, dus ik geloof niet dat de basis slecht is.

Verwacht je echter een moderne scooter en ben je onbekend met het PX-karakter, koop dan een GTS. Misschien een GTS voor het dagelijkse woon-werkverkeer en de PX voor de bijzondere toertochtjes op zondag.
Mocht ik de loterij winnen dan kocht een scooter extra (heb een PCX), maar geen GTS.
 
Laatst bewerkt:
Is ook wel knap om 14 uur bezig te zijn voor een assie te vervangen...
Gewoon een oude PX zoeken voor een Rooitje (of minder), en daarmee kachelen, totdat je het zat ben en dan totaal restaureren...
Groet, AJ
 
Laatst bewerkt:
Zo, net terug van de vespa dealer. Was er eens gaan kijken en praten. Had een tijdje geleden al 2dealers bezocht, maar die waren niet zo enthousiast om een px te verkopen, ik wist toen niet exact waarom. Ook deze dealer stelde voor om een gts aan te schaffen ipv een px. Nu heb ik op de man af gevraagd om eerlijk te zijn waarom hij die px niet graag wil verkopen. Gesprek is eerst moeizaam op gang gekomen maar hij is uiteindelijk heel eerlijk geweest. Het is zo, het heeft niks te maken met winstmarge. Maar per px dat hij nieuw verkoopt met 2 jaar garantie, verliest hij ongeveer gemiddeld 150€ per jaar. Dit komt omdat er veel kleine defectjes aan komen. Hij benadrukt dat het gaat over kleinigheden zoals kabeltjes geregeld moeten aanspannen tussen beurten door, kabeltje dat afbreekt (vooral met de koppelingskabel komt dit veelvuldig voor) bougiekop er terug opklikken, mechanisme smeren, lampje stuk enzovoort. In principe valt dit niet onder garantie. Valt een klant in panne met een gebroken kabel of kan hij niet meer (soepel) schakelen omdat de kabel moet aangespannen worden dan is dit normaal voor de klant zijn rekening. Maar om de klanten tevreden te houden, neemt hij die kleine dingen voor eigen rekening. Voor dingen die wel onder garantie vallen krijgt hij van de constructeur een bepaald bedrag uitbetaald voor een bepaalde klus. Bijvoorbeeld het schakelmechanisme vervangen duurt volgens de constructeur 25min en wordt enkel voor die tijd vergoed. In de praktijk werkt hij daar minstens een uur aan. Hij verliest dan een half uur werkuren. Alles bij elkaar, tussen de beurten door, kost dit de dealer dus gemiddeld 150€ per jaar per PX. Hij heeft net nog een geval voor. PX is enkele maanden uit garantie en komt binnen voor een nieuwe band. Dealer steekt een nieuwe band en klant rijdt ermee weg. 5min later staat hij daar terug want de scooter wil niet meer schakelen. Blijkt uiteindelijk na lang zoeken iets binnenin de motor te zijn dat is afgebroken en het vervangen van de band met bijhorende bewegingen heeft de laatste druppel geweest. Heel de motor is daar voor uit elkaar geweest en in totaal 14uren werk vooraleer het heuvel was ontdekt en hersteld. Klant weigert te betalen omdat hij dit wil verhalen op de dealer die hem stuk heeft gemaakt tijdens het banden monteren. Dealer wil wel enige tussenkomst bieden en een compromis uitwerken, maar is ook niet van plan om 14uren gratis te hebben gewerkt voor iets dat toch had stuk gegaan, was het niet tijdens het monteren van de band, dan had het daarna wel geweest...
En zo heeft hij naar eigen zeggen nog meerdere voorvallen gehad met de PX en nooit met moderne vespa's. Aldus de dealer.


Hoop blabla van de dealer. Waarschijnlijk heeft ie er nooit een verkocht of in onderhoud gehad. Dingen die je benoemd gaan ook bij "normale" motoren/scooters stuk. Stellen of vervangen van kabeltjes stelt niet veel voor. Motorisch zijn ze eigenlijk oerdegelijk.
 
Het probleem is natuurlijk dat die goede oude onder het smeer zittende monteur in de oude schuur niet overweg kan met de moderne technologie die in de hedendaagse scooters zit. De nieuw te verkrijgen px is dan ook de enige uitzondering met verouderde techniek, waar ze dan weer in de moderne dealer omgeving geen blijf mee weten.
 
Hallo mensen, heb een vraagje voor iemand die een vespa px 150 heeft; ik vind het een hele mooie scoot, vraag me alleen af hoe je zo een px afsluit. Ik zie op de foto's dat zowel het voorwiel als achterwiel dicht zijn. wat is de beste en veiligste manier van deze scooter af te sluiten. Zag wel een anti robos slot wat aan het stuur kan. Maar hoe zit het met een gewoon kettingslot, kun je hier ook iets mee? Mocht ik hem aanschaffen is goed op slot zetten een vereiste....... Gr. Roof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan