Vespa px 125/150cc tweetakt, 4 versnellingen 2011

Als die "klassiekers" twotone gespoten zijn gaan bij mij al alarmbellen af. Marktplaats staat vol met die troep.
 
Ik had een fiat 127 top auto, ligt nu in een ravijn in voormalig yougoslavie.

Roestbakken er is sindsdien veel veranderd lol
 
Sinds enkele weken in bezit van een PX200 uit `81.

Prima ding voor in en rondom de stad en daar heb ik hem ook juist voor aangeschaft.

Van Amstelveen (waar ik hem kocht) naar Arnhem gereden gewoon over de snelweg,
dat is op zich wel een bijzondere ervaring en niet echt voor herhaling vatbaar.
Je ziet medeweggebruikers ook vol verbazing kijken...
*D

Op zich trekt het voor zo`n lichte motor nog aardig snel weg, als je snel optrekt moet je je best doen om beide wieltjes op de grond te houden.

Mijn ervaring qua top is: 105 km./u op de teller met wind mee, 85 met wind tegen.
Voor in en om de stad dus prima.
Verbuik vind ik wel wat stevig, zoals ik het nu berekend heb is dat ongeveer 1:20 (met de snelwegrit erbij).

Voor mij een stuk praktischer dan bijvoorbeeld de XT die ik hiervoor had, vooral omdat ik voornamelijk in en om de stad rijd...
 
Eventjes melden dat ik mogelijk mijn motor ook ga inruilen voor een PX150. Ik rij de motor enkel nog alleen voor toerritjes, maar vind het eigenlijk hoe langer hoe minder leuk dat men altijd zo wil racen als je met motorrijders wil meerijden. Voor dagdagelijkse verplaatsingen (woon/werk, vrienden bezoeken, kleine boodschapjes) neem ik nu mijn bromscooter 45km/u en die voldoet prima. Heb hoe langer hoe minder interesse in mijn motor, die nu van heel de zomer (en we hebben een mooie lange zomer gehad) hooguit 5x is buitengekomen. Verlang naar een motorscooter waar ik helemaal mee kan onthaasten en tot rust komen. Mogelijk ga ik dan het toeren weer opnemen maar dan met gelijkgezinde zielen die ook toeren om te genieten en niet om zo vlug mogelijk hun bochten te kunnen nemen. Ben een grote fan van de geur en het geluid van 2T (tja, je houd ervan of net niet, ik dus wel) en daarom denk ik dat al bij al gezien de PX150 een goeie keuze voor mij zal zijn. We zijn zover nog niet hoor. Zal waarschijnlijk voor volgende zomer worden. Maar dacht, zal dit topic eens nieuw leven inblazen...

Alweer een jaar geleden dat ik dit schreef. Momenteel nog altijd geen px in mijn bezit maar die gaat er echt wel komen. Heb het gerucht vernomen dat volgend jaar (2015) definitief het laatste productiejaar zal worden voor deze laatste echte "ouderwetse" vespa. Dit omdat er vanaf 2016 abs zal verplicht worden op alle motoren en voor de px vinden ze het niet meer de moeite waard om die aanpassingen door te voeren en zullen ze met hun moderne vespa's verder doen.
Dus ergens volgend jaar MOET ik er één hebben van het laatste productiejaar
 
Stilletjes hier in het PX gedeelte. Niemand met een PX die nog meeleest of post?

Die gebruiken de PX waarschijnlijk voor hele andere zaken;

il_570xN.552892458_fo27.jpg


_O-
 
@(MOET ik er één hebben van het laatste productiejaar),
Je kan er beter een hebben vh eerste productiejaar...!
Das leuker...
Groet,AJ
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik rij nog steeds met plezier de px, voornamelijk woon werk enkel 28 kilometer.

Lees nog steeds mee.

En bevalt nog steeds super...

Blijft leuk
 
Laatst bewerkt:
Super om te lezen dat er weer beweging in dit topic komt.
56km/dag is toch echt wel een mooie afstand om dagelijks af te leggen op de px. Hoeveel kilometers al in totaal op de teller? En al noemenswaardige problemen of pannes gehad?
 
Ik heb er onlangs toch weer een aangeschaft, het begon weer te jeuken.

Dit keer een oudje, ding remt echt voor geen meter met die trommel voor, schijfrem van een nieuwe is toch echt veel beter.
 
Tja, een echte oldie koop je natuurlijk niet voor zijn uitmuntende kwaliteiten en rij-eigenschappen (een nieuwe px eigenlijk ook niet als we eerlijk zijn he?) maar het is de charme en het karakter dat hem zo leuk en uniek maken. Velen begrijpen ook niet dat ik nog steeds een Tomosje in mijn garage heb staan en ik het niet over mijn hart kan krijgen om hem weg te doen, ondanks dat ik een heuse honda integra 750 motorscooter tot mijn beschikking heb. De Tomos is gewoon super leuk voor kleine verplaatsingen, hem lekker aanstampen met de kickstarter, het 2T geluidje en geur vind ik helemaal geweldig, een hele beleving telkens weer om ermee te rijden. Vlug naar de winkel, vriendenbezoek, naar de sportschool,... daarvoor neem ik mijn Integra niet hoor, dat is gewoon overkill voor zulke kleine verplaatsingen. De Tomos blijft trouw dienst doen. En dit gevoel hoop ik ook te verkrijgen op de Vespa PX binnenkort. Echt een icoon die ik nooit weer wegdoe, binnen enkele jaren helemaal reviseer en binnen 25jaar of zo, in mijn living een ere-plaatsje zal krijgen. Dit is althans hoe ik het nu zie, de toekomst zal het uitwijzen.
 
Gewoon halen zo'n PX ding...
Ideaal...
Hier staat nu een T5 als gooi en smijt scootert, geweldig
Ding gaat vd winter uit elkaar, voor nieuw kleurtje
Succes en plezier
Groet, AJ
 
Tevens bezig met oude Moto Vespa 150 S "58
Echt helemaal Vespa leip hiero...
Groetjes, AJ en Karin
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een simpele vraag maar kan toch nergens het antwoord vinden: hoeveel kw heeft de px 150 (en eventueel van de 125)? Zelfs bij de technische gegevens op de vespa site zelf wordt dit niet vermeld, ook de zoekknop van dit forum brengt geen resultaat. Iemand?
 
Komen nogal eens verschillende vermogens te voorschijn.
bij moto.it staat 125cc 6.5 pk en 150cc 7.9 pk
 
Laatst bewerkt:
Zuunig, ben je daar zeker van? Omgerekend is 7.9pk van de 150cc amper 5kw. Dit is eerder het vermogen voor een bromfiets ipv een motorfiets. Zeker als je weet dat een doorsnee 125cc tussen de 9 en 11kw zit,...
 
Nee, daar ben ik niet zeker van bij Scooter System staat 9 pk voor de 125cc.
bij www.moto.it staat 6.5 pk bij de 125cc.
Dus , het is niet makkelijk te vinden op het internet.


Nog eens op youtube gekeken en gezocht naar vespa px 2014
en daar staar duidelijk 6,5 pk 125cc.


dan zou ik voor een LML gaan die hebben ook 4takt met meer pk en ook 200cc.
en hebben een normale prijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht het al geschreven te hebben, maar bij nazicht van mijn eerdere bericht blijkt het van niet. Maar het is de bedoeling om een klein scootertje te nemen voor erbij, mijn Honda Integra gaat niet weg (of althans toch niet onmiddellijk). De Honda voor langere verplaatsingen en woon/werk. De PX louter voor fun-ritjes met en zonder de vespaclub waar ik me zou gaan aansluiten. Dus eigenlijk maakt het beperkte vermogen me niks uit, wanneer ik vespa rij, heb ik alle tijd van de wereld en ben ik in "vakantiesfeer". Het verbaasd me alleen maar dat ze uit een 150cc blok, zo weinig vermogen uitpersen, waarschijnlijk ook om de 2T door de keuringsnormen te krijgen. Daar is natuurlijk altijd een mouw aan te passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan