'k Ben om, Bender!

TingTing

MF veteraan
25 apr 2003
9.113
0
Rotterdam
Sidevogn Bender

full

'Die uit de oude Doos vind ik altijd nog de mooiste.' Citaat Bachus. (RIP) :}
Op foto geen Bender, maar een Steib.​

Tsja, 't moest ervan komen, 't kriebelde al zolang, 'k zag het span in de verkoop al eens voorbij komen, 'k was het ook even kwijt, ineens, daar was het weer, nu is het van mij en het werk erbij!

Zojuist terug van een plek ergens op wat wel het platteland wordt genoemd en vanuit een schuur vol met ander moois, een Bender zijspan gekocht. De staat is die van een vergevorderde restauratie. Ik mag het afmaken en dan is de idee het aan mijn Moto Guzzi V7 te bevestigen. Dat kan dus wel even duren, maar het begin is er! :Y

Met dank aan halflive een link met Benderenthousiastelingen, foto's, etc.!

Meer Benderlinks:

http://affordable-beemers.smugmug.c...w-Bender-Floran-sidecar/11985172_eqUkZ#P-1-20
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd *O*

Feauteaux :Y :Y :P


Ik voel een aanknoop-knutsel-dag aankomen :Y
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd TingTing

Een mooi project en veel rijplezier gewenst als het zover is.

Maar mag ik dan een oudhollands zijspan gebruik hanteren en vragen om de foto's.


te laat -O-
 
Laatst bewerkt:
Thnx, many thnx! Uiteraard volgen de foto's zodra het spannetje onder handbereik is. Helaas geen camera bij de hand bij aankoop en ook geen trailertje, maar het gaat absoluut goed komen. Wat ik al wel heb meegekregen is een mooi boekje, maar dan moet ik mijn Deens wel even ophalen. Nostalgie ten top, titel 'Nimbus med Sidevogn'. Prachtige foto's en tekeningen van diverse merken zijspannen uit vervlogen tijd. Dus, dit topic wordt echt wel een verslagje van mijn zijspanavontuur. Voor nu is het nog niet meer als een bak in de grondverf, een frame, een wiel en een doos vol onderdelen, maar wel hele mooie! En hoe fotogeniek is dat nu? Het zal blijken!

Nu maar eens uitvogelen om welk bouwjaar en type het nu precies gaat. Begin vijftiger jaren op zeker en wellicht werd mijnheer Bender wel beticht van plagiaat, 't lijkt wel een Steib. _O- Als ik de types bekijk in het Nimbusboekje denk ik aan een Bender Lexus 1951. Maar goed zodra het kan komen de plaatjes en de hoofdbrekens.

Dit is leuk, héél leuk! :Y
 
Sidevogn Bender


Tsja, 't moest ervan komen, 't kriebelde al zolang, 'k zag het span in de verkoop al eens voorbij komen, 'k was het ook even kwijt, ineens, daar was het weer, nu is het van mij en het werk erbij!

Zojuist terug van een plek ergens op wat wel het platteland wordt genoemd en vanuit een schuur vol met ander moois, een Bender zijspan gekocht. De staat is die van een vergevorderde restauratie. Ik mag het afmaken en dan is de idee het aan mijn Moto Guzzi V7 te bevestigen. Dat kan dus wel even duren, maar het begin is er! :Y

Met dank aan halflive een link met foto-impressie over Bender en Benderenthousiastelingen!
volgens mij is dit een watsonian -squire.......
 
kunnen we misschien wel weer eens regelen.
meuk op de aanhanger en savonds op drie wielen naar huis

Is eerder gedaan O-)

maare gefeliciteerd met spul

Ja, bedankt en heel langzaam trekt hier het stof op, mijn hemel, wat heb ik nu toch gekocht? Een zijspan, dat is toch zo'n ding wat men net na de 2e wereldoorlog kocht omdat motoren er waren en auto's nog geen gemeengoed! Prachtig, ook al heb ik geen flauw idee waar ik technisch gesproken precies aan begonnen ben. Want alle nostalgie ten spijt, het moet wel een goed rijdbare combi worden! _O-


volgens mij is dit een watsonian -squire.......

Noem het een.....exoot!
 
Laatst bewerkt:
In het land van herkomst, Denemarken eiste de overheid dat dit documentje bij het zijspan werd gevoerd. Hieruit blijkt dat het zijspan ooit aan een Nimbus is meegevoerd.


Samenbouwdocument.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik moest gelijk aan deze denken;

full


Leuke serie, Futurama :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik moest gelijk aan deze denken;

[afbeelding]

Leuke serie, Futurama :Y

Metal is ie wel maar shiny nog bij lange na niet!

Ik noteer hier zomaar wat zijspanmerknamen die ik naar boven haal uit een boekje van Nimbus wat ik ook meekreeg, Naast de bekende als Steib en nu dus Bender, zijn er Acap, Engstrøm, Andre, STAR, Master en spannen onder het merk Nimbus. Er staan van al die merken prachtig getekende modellen in het boekje. Verder staan er ook wat technische tekeningen in aangaande het onderstel. Da's toch een leuke opsteker voor de liefhebbert. Ik zal er in de toekomst wel het één en ander van scannen en plaatsen.

:W
 
Is nog uit de tijd toen mannen van staal waren en schepen van hout

En dit soort bolle vormen uit een plaatje ijzer moesten halen en let ook even op het frame, niet origineel, maar is nu wel deels van RVS! Wiel op de achtergrond is ook in alleszins redelijke staat, misschien zelfs wel mooi te noemen. Plaatjes zijn door de verkoper gemaakt.

Bender%252520mf.jpg


en nog één :P

Bender%252520mf2.jpg


en de goodies :9~

Bender%252520mf3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ken nog wel iemand die dat goed voor elkaar kan krijgen....... O-)

Ik sta open voor alle aanbiedingen op dit punt, zonder deskundige hulp, advies etc. gaat dit niet lukken. Zelf ga ik voor het plaatwerk, zitting, polstering etc.
Spuiten besteed ik waarschijnlijk uit of ik moet erg begeesterd raken, mijn kunde willen vergroten, maar op het punt van het onderstel en pasklaar maken voor de motor heb ik zonder meer de kennis en kunde van anderen nodig.

Zo is nu al het punt dat materiaal aanwezig oorspronkelijk voor bevestiging aan een Nimbus is. Dat betekent vastmaken aan een plaatstalen frame. Met een Guzzi V7 is dat niet het geval en dus, andere spoorstangen, bevestiging etc.

Het mag duidelijk zijn, dat wordt vakbekwaamheid elders zoeken/inkopen!

Zodra ik de spullen, waarschijnlijk morgen in huis heb komen de eerste gedetailleerde foto's van wat er aanwezig is en een plaatje van motor en span samen om een beeld te vormen waar het heen kan gaan.

Thnx voor je aandacht en wellicht 'aanbod'. *D

En ja, het is een span dat al even te koop staat, ik volg het al enige tijd en nu was kennelijk het moment daar. Je zult begrijpen dat spannen die al langer te koop staan, of meuk is of........ het laatste dus, maar praten over prijzen is niet sjiek.

Edit: even je site bekeken, ziet er goed uit! Zeil je ook? Ja, dus! :} :} :} ;)

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan