Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

voorrangs bepalingen uitrit/erf

Pagina's:
«
»

Reg. datum:
01 okt. 2011
ff klein snel vraagje over verschil erf/uitrit..... ik snap dat je overal waar je een erf of uitrit verlaat voorrang moet verlenen aan iedereen ook al is het een dronkelap op een pogostok of een marieke op een paar stelten ofzo.maar er is blijkbaar een verschil tussen de voorrangsbepalingen tussen een uitrit en een erf.ik moet dinsdag voor de derde keer op voor mn theorie en ik wil graag weten wanneer je weggebruikers bij inrijden van inrit of erf moet laten voorgaan of dat zij je laten voorgaan..

Honda VFR750F

Reg. datum:
05 aug. 2007
quote:
mummiepak schreef op 08 oktober 2011 @ 15:47:
ik moet dinsdag voor de derde keer op voor mn theorie en ik wil graag weten wanneer je weggebruikers bij inrijden van inrit of erf moet laten voorgaan of dat zij je laten voorgaan..

Als je zelfs dit gaat uitzoeken ben je nu in ieder geval goed voorbereid :+

Volgens mij is er geen verschil. In het RVV staat er in ieder geval niets over voor zover ik zo snel kan zien.
VFR750F CB450S

Reg. datum:
18 jul. 2003
Een woonerf zegt helemaal niets over het wel of niet voorrang hoeven te verlenen. Een erf heft slechts als kenmerk dat je alleen in de vakken mag parkeren, je stapvoets mag rijden en dat voetgangers de hele breedte van de weg mogen gebruiken.
Het wel of niet voorrang hoeven verlenenzit hem in het feit of het een uitritconstructie is of niet.
Meestal valt het einde van een woonerf samen met een uitritconstructie en moet je idd voorrang aan alles verlenen.
Als het einde woonerf is, maar geen uiritconstructie dan gaan de gewone voorrangsregels op (rechts voor etc)
When life throws you a curve.....ride it and ride it hard!

Reg. datum:
01 okt. 2011
dus gewoon doorrijden als je uitrit oprijd en er loopt een voetganger van links of rechts?

Opa Jan inmiddels

Barbie's aardbeitje

Reg. datum:
24 jan. 2003
Functie:
Opa Jan inmiddels
quote:
mummiepak schreef op 08 oktober 2011 @ 16:17:
dus gewoon doorrijden als je uitrit oprijd en er loopt een voetganger van links of rechts?

Nee, zoals gezegd: als er een uitritconstructie is moet je alle andere verkeer voorrang verlenen. Dat is bij de meeste woonerven zo.

Reg. datum:
01 okt. 2011
ja klopt uitrit is alle verkeer laten voorgaan,maar hoe zit het met erf inrijden.ene leer methode zegt als je afslaat voorlaten gaan en andere zegt recht doorgaat voor verband ofniet

'Maniak'

Reg. datum:
26 jun. 2005
quote:
mummiepak schreef op 08 oktober 2011 @ 16:28:
ja klopt uitrit is alle verkeer laten voorgaan,maar hoe zit het met erf inrijden.ene leer methode zegt als je afslaat voorlaten gaan en andere zegt recht doorgaat voor verband ofniet

Inrijden dmv afslaan >>>> Voor laten gaan.
Rechtdoor inrijden uitritconstructie ( drempel ) >>> Voor laten gaan.
Rechtdoor inrijden en geen uitritconstructie of VOP >>> Voetgangers niet voor laten.
Tenzij blindengeleidestok....
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.

Reg. datum:
18 jul. 2003
... en mensen slecht ter been ;)
When life throws you a curve.....ride it and ride it hard!

Geblokkeerd Account

Reg. datum:
03 nov. 2007
quote:
Den The Man schreef op 08 oktober 2011 @ 17:28:
... en mensen slecht ter been ;)

Mensen die slecht ter been zijn dienen ook gewoon de voorrangsregels te volgen :o
There is no such thing as failure there is only early attempts at success!

Honda VFR750F

Reg. datum:
05 aug. 2007
quote:
wimmel_1 schreef op 08 oktober 2011 @ 17:31:

[...]

Mensen die slecht ter been zijn dienen ook gewoon de voorrangsregels te volgen :o

Voorrangsregels zijn niet van toepassing op voetgangers.

Art. 49. - 1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met n of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

Ook op een voorrangsweg...
VFR750F CB450S

Geblokkeerd Account

Reg. datum:
03 nov. 2007
Leg mij dan maar eens uit hoe ik een stilstaande voetganger als "persoon die zich moeilijk voortbeweegt" kan classificeren zodat ik 'm vr kan laten gaan.

Dat stukje "overigens" :o

RVV 1990 staat niks in met betrekking tot...
wimmel_1 wijzigde dit bericht op zaterdag 08 oktober 2011 17:45 (34%)

Pigment Dokter

Reg. datum:
25 jul. 2005
quote:
tuxracer schreef op 08 oktober 2011 @ 17:38:

[...]

Voorrangsregels zijn niet van toepassing op voetgangers.

Art. 49. - 1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met n of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

Ook op een voorrangsweg...

rolstoelers dus niet, die rollen vrij gemakkelijk

is me echt geleerd
www.hemomotoren.com ~we break it they fix it.~ 20-4 zolder, 20-5, 4-8 Zandvoort, 20-6 mettet, 26-5, 3-7 assen

Nu vanuit Apeldoorn!

Reg. datum:
06 jul. 2009
quote:
wimmel_1 schreef op 08 oktober 2011 @ 17:42:
Leg mij dan maar eens uit hoe ik een stilstaande voetganger als "persoon die zich moeilijk voortbeweegt" kan classificeren zodat ik 'm vr kan laten gaan.

Dat herken je terplekke wel...
Deze laat je voor gaan: http://us.123rf.com/400wm/400/400/kameel/kameel0612/kameel061200007/667570-meisje-met-een-gebroken-been-lopen-op-krukken.jpg

Deze laat je niet voor gaan:
http://www.nordicwalking.be/images/nordicwalking.jpg
Yamaha Diversion XJ600S '94 4BR
Het nieuwe rijden: hard optrekken, zuinig remmen
Gebruik Dropbox o.a. om foto's te plaatsen op MF.

Pigment Dokter

Reg. datum:
25 jul. 2005
quote:

Dat stukje "overigens" :o

RVV 1990 staat niks in met betrekking tot...

moet moeilijk doen he opa ;)
www.hemomotoren.com ~we break it they fix it.~ 20-4 zolder, 20-5, 4-8 Zandvoort, 20-6 mettet, 26-5, 3-7 assen

Honda VFR750F

Reg. datum:
05 aug. 2007
quote:

Als je iemand moeilijk ziet lopen en b.v. een weg wil oversteken moet je hem/haar voor laten gaan.
VFR750F CB450S

Honda VFR750F

Reg. datum:
05 aug. 2007
quote:
RemcoNL schreef op 08 oktober 2011 @ 17:48:

[...]

Deze laat je niet voor gaan:

Loopt anders wel met stokken :+
VFR750F CB450S

Geblokkeerd Account

Reg. datum:
03 nov. 2007
quote:
tuxracer schreef op 08 oktober 2011 @ 17:49:

[...]

Als je iemand moeilijk ziet lopen en b.v. een weg wil oversteken moet je hem/haar voor laten gaan.

Dus als ik pretendeer moeilijk te lopen en dat simuleer dan krijg ik overal voorrang _O-

Ik vrees dat ik daarna sowieso moeilijk loop :9

Opa Jan inmiddels

Barbie's aardbeitje

Reg. datum:
24 jan. 2003
Functie:
Opa Jan inmiddels
quote:
wimmel_1 schreef op 08 oktober 2011 @ 17:57:
Dus als ik pretendeer moeilijk te lopen en dat simuleer dan krijg ik overal voorrang _O-
Ik vrees dat ik daarna sowieso moeilijk loop :9

Klopt. Erger nog, het is strafbaar als je dat niet doet.

Reg. datum:
16 dec. 2009
quote:

*D Ik doe dat ook al een tijdje. Het gaat erg goed, volgende week mag ik waarschijnlijk al zonder stokken :Y
zonder dwarsliggers geen recht spoor

Geblokkeerd Account

Reg. datum:
03 nov. 2007
quote:
JanB schreef op 08 oktober 2011 @ 18:05:

[...]

Klopt. Erger nog, het is strafbaar als je dat niet doet.

Maar: Aan een stilstaande voetganger znder de bekende witte stok met een "x" aantal ringen hoef ik dus gn voorrang te verlenen omdat de voorrangsregels in de basis niet voor hen van toepassing zijn.

Een en ander wordt pas anders als die zelfde voetganger zich binnen een straal van 10 meter van een "zebrapad" of VOP bevindt.
wimmel_1 wijzigde dit bericht op zaterdag 08 oktober 2011 18:42 (14%)

Honda VFR750F

Reg. datum:
05 aug. 2007
quote:
wimmel_1 schreef op 08 oktober 2011 @ 18:16:

[...]

Maar: Aan een stilstaande voetganger znder de bekende witte stok met een "x" aantal ringen hoef ik dus gn voorrang te verlenen omdat de voorrangsregels in de basis niet voor hen van toepassing zijn.

Je moet hem/haar evengoed wel voor laten gaan.
Art. 49. - 1. is altijd en overal van toepassing.

quote:

Een en ander wordt pas anders als die zelfde voetganger zich binnen een straal van 10 meter van een "zebrapad" of VOP bevindt.

Ja, want dan moet je iedere voetganger voor laten gaan. Hoewel die straal van 10 meter niet (meer) in de wet staat.
VFR750F CB450S

Geblokkeerd Account

Reg. datum:
03 nov. 2007
Ik zou bijna een voorstander worden van het "x"-jaarlijks laten herzien van de theoretische kennis van ALLE weggebruikers welke daar een soort van certificaat voor hebben behaald, maar....

Iemand die nooit een poging onderneemt/ondernomen heeft tot het behalen van een certificaat wat benodigd is voor het deelnemen aan het verkeer middels een gemotoriseerd voertuig heeft ten alle tijden de wet aan zijn/haar zijde omdat 'ie er geen weet van heeft?
wimmel_1 wijzigde dit bericht op zaterdag 08 oktober 2011 19:21 (5%)

Honda VFR750F

Reg. datum:
05 aug. 2007
quote:
wimmel_1 schreef op 08 oktober 2011 @ 19:10:
Iemand die nooit een poging onderneemt/ondernomen heeft tot het behalen van een certificaat wat benodigd is voor het deelnemen aan het verkeer middels een gemotoriseerd voertuig heeft ten alle tijden de wet aan zijn/haar zijde?

Ja.

Ben je aan het trollen of zo ?
VFR750F CB450S

'Maniak'

Reg. datum:
26 jun. 2005
Fietsers flikken het nog wel eens bij een VOP.
Zolang de fiets tussen hun benen staat blijft het een fietser en hoef je die niet voor te laten.
Ze moeten er netjes naast gaan staan, pas dan is het een voetganger en gaat hij/zij voor.

Sommige proberen het wel eens al fietsend, maar die moeten dan altijd hard remmen.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.

Geblokkeerd Account

Reg. datum:
03 nov. 2007
Ik ben niet aan 't trollen... ik stel alleen kritische vragen met een cynische blik.

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2014 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 1

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.