Radio wekt me nu als iemand op mijn erf loopt.

Eindelijk iemand die de TSer door heeft.....
Zien jullie allemaal niet dat dit om een prototype gaat?

Tser omschrijft nergens dat dit het eind resultaat is geworden*D

Zo was ik ook wel eens bezig, prototype uitvoering.
Als alles naar behoren werkt, dan voor het eggie.
En nee, ik ben geen vonken trekker:)
 
Jongens,.. zonder mensen zoals TS is dit Motor-Forum een saaie bedoening.
Hij is het zout in de pap,de kers op de taart, je schoonmoeder in badpak of een paard zonder ruiter.
Bekijk media item 667509
 
Aardekabel is er toch ook voor de veiligheid? En het is een buitentoepassing waarbij zeker van vocht sprake is. :)

Dat ding zit (op de foto) in een niet-geaarde wcd, dus kun je de aarddraad gebruiken waarvoor je maar wilt...
Tot je m wel eens in een geaarde wcd stopt. Dan hoort de aardlekschakelaar zn werk te doen
 
Dat ding zit (op de foto) in een niet-geaarde wcd, dus kun je de aarddraad gebruiken waarvoor je maar wilt...
Tot je m wel eens in een geaarde wcd stopt. Dan hoort de aardlekschakelaar zn werk te doen
Dus is het dubbel fout. :)
Bij een buitentoepassing is het advies aan de consument om niet zelf met 230 volt bekabeling aan te leggen.
Alleen zwakstroom zoals 12 volt.

Bij het uitbrengen van de eerste elektrische strijkijzers kwamen ze pas na verloop van tijd met extra veiligheden :Y zoals de aardlekschakelaar / geaard stopcontact.
Helaas zijn er wel veel (huis)vrouwen eerst geëlektrocuteerd.

Helaas leren mensen nog steeds voornamelijk door schade en schande.
Er kan altijd een niet voorziene situatie optreden.

En dit gaat de komende jaren ook nog wel gebeuren met de voortgang van het elektrische vervoer. :X
 
Laatst bewerkt:
Bij een buitentoepassing mag je ook niet met 230 volt zelf bekabeling aanleggen.
Alleen zwakstroom.

Huh? Ik zal toch in mijn eigen tuin best een paar lampies mogen aansluiten ... ik zeg niet dat je ongelijk hebt want ik ben niet op de hoogte van een dergelijke wet, maar kun je me vertellen in welk besluit dit staat?
 
Dus is het dubbel fout. :)
Bij een buitentoepassing mag je ook niet met 230 volt zelf bekabeling aanleggen.
Alleen zwakstroom
.

Bij het uitbrengen van de eerste elektrische strijkijzers kwamen ze pas na verloop van tijd met extra veiligheid zoals een geaard stopcontact.
Helaas zijn er wel veel (huis)vrouwen eerst geëlektrocuteerd.

Heb je dat wel goed?
Ik heb al vaak genoeg gezien dat mensen zelf hun kabels voor de tuinverlichting ingegraven hadden.
 
Als je dat netjes volgens de NEN1010 doet is er volgens mij niks aan de hand.
 
Thuis mag je nou eenmaal meer dan ergens anders. Ik mag thuis ook een aambeeld versjouwen zonder veiligheidsschoen aan te hebben. Een lamp aan het plafond vervangen terwijl ik op een verrijdbare bureaustoel sta. Vanaf de meterkast tot en met wandcontactdoos moet het kloppen volgens de norm. Daarna, zeker met een stekker in de wandcontactdoos, weet je toch niet of je de blauwe op de min hebt en de bruine op de plus. Dat is het mooie van wisselspanning, het maakt geen reet uit hoe die stekker erin gaat, werken doet het toch wel.
 
Niet helemaal waar willem, Als je aardsluiting hebt in bijvoorbeeld de wasmachine kan je de stekker omdraaien en ben je er vanaf, Dan heb je nul aan aarde. Aarde ligt bij de leverancier aan nul. Je mag thuis maken wat je wil. Je moet jezelf eigenlijk aan wat voorschrifen houden. Zo zijn er maar weinig die een Kas kabel in de grond douwen waarvan het niet eens erg is dat hij op 20 cm ligt, want "die is 2 euro de meter duurder" dan een YMVK-tje. Prima als je het weet en onthoud. Maar als je een tuinman inhuurt en die steekt bij jouw afwezigheid een schop door dat YMVK-tje waardoor hij alvorens te sterven eerst 5 minuten de Charleston staat te dansen heb je toch wat uit te leggen. En aangezien in veel gevallen bij ernstige thuisongelukken de recherche er eerder is dan de ambulance smijchel je dan niet meer...
Als ik aan mijn electronica projecten werk is dat vaak met open spanning. Ik kan niet meten aan een apparaat dat zonder spanning dicht op tafel staat. Het enige dat ik kan doen is vertrouwen op de aardlekschakelaar maar die heeft bij een 96 naar 3 keer 380 inverter ook geen nut... Het is op dat moment even weten waar je mee bezig bent. Ik heb wel leren werken met 1 hand op de rug.
 
Laatst bewerkt:
Hahahaha, autistische vakbroeder, ik zeg dat er wat meer mag thuis en niet dat je na het stopcontact een Sodom en Gomorra aan elektronen verkwisting en regelverkwansing mag uitvoeren. Een kabel ingraven doe je ook buitenshuis en hopelijk niet met ondeugdelijk materiaal of op slechts twintig cm in de grond. Maar goed, er zijn natuurlijk onbenullen bij die tweeaderig lampsnoer een vuistdiep in de grond zouden steken om aan de andere kant een kilowatt of twee te trekken. Het handige is dat je in de winter wel precies kan zien waar die kabel ligt.
 
het is vrijdag dus... :+

op zich geen slecht idee van TS, al hoop ik wel dat het vuurwerk hem bespaard blijft.... O-)
er zijn natuurlijk onbenullen bij die tweeaderig lampsnoer een vuistdiep in de grond zouden steken om aan de andere kant een kilowatt of twee te trekken. Het handige is dat je in de winter wel precies kan zien waar die kabel ligt.
tja, en dan daar hun ´alarm systeem´ mee verbinden.
en dan raar staan te kijken als het dievengilde de draad doorgesneden heeft, en alsnog ongemerkt is gaan rijden met je motor _O-

in dat geval maar iets zoals dit fabriceren.
stelen ze gelijk never nooit meer :t
 
Heb je dat wel goed?
Ik heb al vaak genoeg gezien dat mensen zelf hun kabels voor de tuinverlichting ingegraven hadden.
Het dringende advies door experts is: 12 volt kan je zelf.
En 230 volt laat je door een gecertificeerd bedrijf aanleggen, en bij voorkeur met een aparte groep in de meterkast.
Maar het is inderdaad niet strikt bij de wet verboden.

En voor 230 volt bekabeling gaat wel de tuin overhoop, vanaf 0,5 0,6 meter diep is het goedgekeurd. :)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij was dat allemaal meer dan 1 meter.
Is dat ook goed?
Ok.. 0.6 meter dan. :+:Y

Grondkabel aanbrengen! Alle soorten uitleg | Elektra-info.nl
grondkabel-gietmof-grondmof.jpg

Serieus werk. :9
 
Hmmm, wel degelijk werk maar nog nooit gezien trouwens, dat inharsen.

Normaal gesproken gebruik ik een lasdoos om er later nog meer aan te knopen. Maar dit is einde oefening:?
 
En hoe zit dat dan met fotoke 4 (rechts onderin, meest rechter kabel?
Is dat een bladje, of een aftak punt, of gewoon stuk?!?
 
Heb een halogeenlamp met bewegingsmelder gekocht voor nog geen 20€ en 5 meter 3 aderig netsnoer bij action heb de contrastekker eraf geknipt alsook de stekker en deze vlakbijelkaar weer verbonden.
In de contactdoos heb ik de 3 aderige netsnoer aangesloten waarbij ik de aarddraad heb aangesloten op de draad die eigenlijk de schijnwerper van stroom voorziet.(dit om onverlaten op heterdaad te betrappen zonder dat ze het merken)
De contrastekker heb ik ook verbonden met de aarddraad en de nul draad zodat als ik daar de stekker van mijn radio in steek de radio gaat spelen zodra de bewegings melder wat waarneemdBekijk bijlage 1331909
Ben benieuwd wat voor gespuis er s'nachts naar mijn motor komt kijken daarvoor mogen ze me altijd wakker maken.
Ook een brandmelder in huis?????
 
Heb een halogeenlamp met bewegingsmelder gekocht voor nog geen 20€ en 5 meter 3 aderig netsnoer bij action heb de contrastekker eraf geknipt alsook de stekker en deze vlakbijelkaar weer verbonden.
In de contactdoos heb ik de 3 aderige netsnoer aangesloten waarbij ik de aarddraad heb aangesloten op de draad die eigenlijk de schijnwerper van stroom voorziet.(dit om onverlaten op heterdaad te betrappen zonder dat ze het merken)
De contrastekker heb ik ook verbonden met de aarddraad en de nul draad zodat als ik daar de stekker van mijn radio in steek de radio gaat spelen zodra de bewegings melder wat waarneemdBekijk bijlage 1331909
Ben benieuwd wat voor gespuis er s'nachts naar mijn motor komt kijken daarvoor mogen ze me altijd wakker maken.

Leuk gedaan, niet mooi maar kan niet veel gebeuren zo.
 
Huh? Ik zal toch in mijn eigen tuin best een paar lampies mogen aansluiten ... ik zeg niet dat je ongelijk hebt want ik ben niet op de hoogte van een dergelijke wet, maar kun je me vertellen in welk besluit dit staat?
Huis en bedrijfs installaties moeten aan de normen volgens NEN 1010 voldoen. (Nieuwste is NEN1010: 2015, die per jan 2017 van kracht is)
NEN 1010 is geen wet maar is er wel in het bouwbesluit opgenomen dat aan NEN1010 voldaan moet worden.
(Voor machines en hoogspanning zijn andere/extra normen en voor werkgevers geldt dat er een veilige installatie moet zijn zodat personeel veilig kan werken en beschermd is zoals in de NEN3140 vastgelegd. Alle ladders, valgordels en gereedschap met een stekker eraan (boven 50 Volt ac) moet periodiek gekeurd worden. (Ook voor de verzekering)

Thuis ben je wel vrijer omdat je voor jezelf niet aan NEN3140 hoeft te voldoen. (Gebruik keukentrapje)
Maar de normen zijn er niet voor niets.

Zolang een kabel die in de grond gelegd wordt maar geschikt is en deugdelijk/beschermd aangelegd, is het goed.
YMvK en vergelijkbaar (VMvK en Vult) heeft geen beschermende aardmantel maar mag wel in de grond gelegd worden, onbeschermd op zo'n 60 cm maar mag ook ondieper mits de kabel in een beschermende buis gelegd wordt (Hostaliet slagvaste pijp of in metalen buis)
EDIT 14-10:
YMvK mag wel in de grond gelegd worden mits gelegd in Hostaliet mantelbuis of stalen buis.
Maar wel net als grondkabel op 60'cm diepte.
(Uitzondering voor die diepte is meen ik als je de kabel onder een tegelpad legt.)

Natuurlijk altijd beter om YMvK-as (met afscherming dus) te gebruiken als buiten grondkabel.
Dus geen VMVl/huishoud snoer in de grond leggen. Ook niet in buis.


Wat TS gemaakt heeft zal een probeersel zijn.
Fout die gemaakt is dat naast het feit dat hij de geel/groene aarde draad als schakeldraad gebruikt, hij de stekker met contrastekker met aardvoorziening gebruikt, waarvan de aarde niet aangesloten is. Dat mag niet. De aard-aansluiting van een geaarde stekker moet ook aangesloten zijn. (Ook al zit die in een ongeaarde wandcontact doos gestoken)
Een ongeaarde stekker/contrastekker aan deze kabel zou dus beter op zijn plaats zijn maar dan moeten alle apparaten hierop aangesloten wel dubbel geïsoleerd zijn (dubbele vierkantje symbool) of achter een veiligheidsketen/scheidingstrafo.

De in elkaar gedraaide soepele aders voldoen heus wel voor deze toepassing thuis.
Op de tape zou ik minder vertrouwen. Een laag vulkaniserende tape is steviger en dicht de verbinding wel goed af.
Maar ik veronderstel dat e.e.a nog eens op een officiële manier aangesloten gaat worden.
Nu wordt niet aan de normen voldaan.

Trouwens kroonsteen gebruiken raad ik af als je er niet meer bij kan. Die gaan roesten en voor problemen zorgen.
Beter om Wago/steekklemmen (voor massief) of AMP knijp-verbinders (voor soepel) te gebruiken voor een betrouwbare verbinding.
Oh ja.., en niet die simpele AMP (auto) krimptangen gebruiken maar een met ratel/ontgrendel systeem.
(Die platte AMP tangen zijn alleen handig om boutjes mee op maat te knippen. Je kunt er geen betrouwbare verbinding mee knijpen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan