Heeft iemand tips voor twijfels?

Kylojazz

Rookie
28 mrt 2024
13
15
Beste dames en heren

Volgende week vrijdag heb ik mijn eerste proefles voor de motor (A1). Helaas raadt iedereen in mijn omgeving het af om nu al te gaan motorrijden. Mijn ouders zijn er niet blij mee en zeggen dat ik eerst meer ervaring op moet doen met de auto (ik heb een maand geleden rijbewijs B gehaald). Helaas krijg ik nu af en toe toch twijfels omdat iedereen het afraadt om meteen te gaan motorrijden. Misschien speelt mijn karakter ook mee want ik ben een vrij rationeel en voorzichtig persoon. Ik vraag mij af of die twijfels normaal zijn want motorrijden is natuurlijk heel gevaarlijk en of jullie tips hebben voor zo'n keuze? Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van het a1 rijbewijs vinden (oftewel motor rijden op jonge leeftijd).
 
Welkom op MF.
Motorrijden is sowieso leuk en hoe harder je ' gebeten' wordt door het ' virus ' , hoe leuker het is en wordt.
Mijn brommer liep vroeger ook 105 , wat m'n huidige 250 cc ook loopt en dat is hartstikke leuk.
Hoe het met getrapte rijbewijzen zit weet ik niet, typisch voorbeeld van leuker maken kunnen we het niet, wel lastiger.

Gewoon doen.
 
Motorrijden anno nu is pakweg zo gevaarlijk als autorijden begin jaren zeventig (kijkend naar het aantal doden per miljard kilometers).
Ik neem aan dat je ouders (of grootouders) toen ook wel in de auto stapten.

Rationeel en voorzichtig zijn lijkt me alleen maar een pré als je wilt leren rijden (niet te voorzichtig, maar dat geldt voor alles).

Succes!
 
1711663089719.png
 
Juist als rationeel en voorzichtig persoon kun je wel grenzen houden, Ga gewoon lekker lessen en geniet ervan.
Het geeft je sowieso meer inzicht in het verkeer als je meerdere voertuigen beheerst. :t
 
Ik denk dat het goed is om het motorrijden zo jong mogelijk te leren.
Het getrapte rijbewijs brengt alleen schijnveiligheid, maar je zult het er mee moeten doen.
Veel plezier.
Om een beetje aan te geven hoe leuk ik motorrijden vind: ik geniet al als ik de ketting van mijn motor schoonmaak. En dat is een smerig klusje. Maar ik geniet al.
Toen ik net begon met motorrijden wou ik meer er zwaarder. Maar nu dat gedaan heb vind ik het eigenlijk veel leuker om op een licht brommertje te rijden en daar alles uit te halen wat er in zit. In plaats van kwart gas met 172 pk.
Met een A1 kun je ook prima naar Nordkapp op en neer. Dat is een groter avontuur dan met een BMW R1300 GS Adventure.
 
Beste dames en heren

Volgende week vrijdag heb ik mijn eerste proefles voor de motor (A1). Helaas raadt iedereen in mijn omgeving het af om nu al te gaan motorrijden. Mijn ouders zijn er niet blij mee en zeggen dat ik eerst meer ervaring op moet doen met de auto (ik heb een maand geleden rijbewijs B gehaald). Helaas krijg ik nu af en toe toch twijfels omdat iedereen het afraadt om meteen te gaan motorrijden. Misschien speelt mijn karakter ook mee want ik ben een vrij rationeel en voorzichtig persoon. Ik vraag mij af of die twijfels normaal zijn want motorrijden is natuurlijk heel gevaarlijk en of jullie tips hebben voor zo'n keuze? Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van het a1 rijbewijs vinden (oftewel motor rijden op jonge leeftijd).
Voorzichtig en rationeel klinkt als een goed begin. Verder is het een beetje lastig in te schatten. Heb je veel gefietst in het verleden? Brommer gereden? Verrast het verkeer je wel eens?
 
Ik denk dat het goed is om het motorrijden zo jong mogelijk te leren.
Het getrapte rijbewijs brengt alleen schijnveiligheid, maar je zult het er mee moeten doen.
Veel plezier.
Om een beetje aan te geven hoe leuk ik motorrijden vind: ik geniet al als ik de ketting van mijn motor schoonmaak. En dat is een smerig klusje. Maar ik geniet al.
Toen ik net begon met motorrijden wou ik meer er zwaarder. Maar nu dat gedaan heb vind ik het eigenlijk veel leuker om op een licht brommertje te rijden en daar alles uit te halen wat er in zit. In plaats van kwart gas met 172 pk.
Met een A1 kun je ook prima naar Nordkapp op en neer. Dat is een groter avontuur dan met een BMW R1300 GS Adventure.
Je zit toch niet jouw wil op te dringen aan de jongere generatie hè.
Potjan doosie laat ik het niet merken hè 😉

P.S een BMW G310 is een mooi ding maar vast ook geen A1.
 
Het gebeurt heel vaak dat je, niet motorrijdende, omgeving iemand afraadt om te gaan motorrijden. Dat omdat de meeste leken motorrijden extreem gevaarlijk vinden. Terwijl diezelfde mensen wel zo op de skies stappen of gaan fietsen. Ik zou mijn hart volgen en gewoon gaan lessen.

Een A1 rijbewijs beperkt je in je motorkeuze maar, zoals al gezegd, met een A1 motor kunnje onwijs veel plezier hebben in, bijv., de Ardennen of de Eiffel!

Gewoon doen!
 
Gewoon proberen en kijken hoe het aanvoelt. Is het niks, of zit je teveel tussen je oren, dan kan je altijd nog terug. En veiligheid heb je ook deels zelf in de hand. Je kan defensief rijden en voor het verkeer uit rijden (sneller dan de rest rijden) en ervoor kiezen om niet te rijden tijdens slechte weersomstandigheden.

En wellicht zeggen ze, ga eerst ervaring op de weg doen in een auto. Tja, dat hangt er weer vanaf hoe vaak je auto rijdt, met 1000km per jaar leer je alsnog niet veel, daarnaast rij je in een auto weer heel anders dan met een motor.
Bv, In een auto, max 100 rijden, snelweg, dan verliezen de meeste mensen al concentratie (telefoon, entertainment, bellen etc). Op de motor ben je nooit afgeleid. Althans :p dat heb ik niet bij mijzelf opgemerkt, altijd gefocust en bewust van alles om mij heen

En daarnaast is elk persoon weer anders. De een kan duizenden kilometers in een auto rijden en alsnog een natte krant zijn op de motor. Of op de motor duizenden snelweg kilometers gereden hebben en dan op het circuit de eerste beste bocht compleet onderuit gaan

Dus wat ik wel zeggen. Er is geen goed of fout.
Even een kleine maand wennen aan het verkeer (snelweg, spits, files) in een auto moet in mijn mening al genoeg zijn om over te gaan op een motor
 
Ik ben zelf begonnen aan mijn motorrijbewijs zonder eerst auto te hebben gedaan. Mijn enige rijbewijs is dan nu ook nog steeds A (Code 80). Op sommige aspecten is dit een voordeel andere een nadeel. Ja, ik breng minder verkeersinzicht mee maar ik hoef ook geen autorijders gedrag af te leren.
In ieder geval raad ik je aan, in hoeverre mogelijk, een aantal proefritten bij verschillende rijscholen te doen en dan daaruit de voor jou beste te kiezen.
 
Beetje enthousiastmeren.

1711665291254.png


1711665338761.png


1711665382631.png

Ik zal choppers en andere invalide voertuigen achterwege laten aangezien je aangeven hebt rationeel te zijn.

En nog een persoonlijke favoriet, maar ik ben volgens anderen raar 😉 :

1711665521487.png

Of in NL beter verkrijgbaar:

1711665596272.png
 
Ik deed motorrijden en auto rijden tegelijk ervaring opdoen in een auto heeft niets te maken met motorrijden en is totaal anders
en niet te vergelijken alleen de verkeer regels zijn het zelfde .

Ik zeg eerst motorrijden :t dan begrijp als automobilist

Wat motor rijder meemaakt als er een auto achter reet zit in of wind en regen gladheid al dan niet meer dus eerst motorrijden :)
word je een betere automobilist door zeg maar tegen je ouders dat ik dat gezegd heb !!!!!
 
Toen ik destijds lessen ging volgen, rade mn omgeving het ook af.
Veels te gevaarlijk en blablabla.
Ben toch doorgegaan en geen moment spijt van die beslissing gehad.
Natuurlijk zit je hier tussen enthousiastelingen, maar het is verstandig om los van de mening van anderen voor jezelf te beslissen wat je wilt.
Wil je motorrijden? dan is er maar één antwoord: DOEN!!! :t

Voor motorrijden geld, dat je er van moet houden.
Maar als je dat doet, krijg je er ook veel voor terug!
 
Beste dames en heren

Volgende week vrijdag heb ik mijn eerste proefles voor de motor (A1). Helaas raadt iedereen in mijn omgeving het af om nu al te gaan motorrijden. Mijn ouders zijn er niet blij mee en zeggen dat ik eerst meer ervaring op moet doen met de auto (ik heb een maand geleden rijbewijs B gehaald). Helaas krijg ik nu af en toe toch twijfels omdat iedereen het afraadt om meteen te gaan motorrijden. Misschien speelt mijn karakter ook mee want ik ben een vrij rationeel en voorzichtig persoon. Ik vraag mij af of die twijfels normaal zijn want motorrijden is natuurlijk heel gevaarlijk en of jullie tips hebben voor zo'n keuze? Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van het a1 rijbewijs vinden (oftewel motor rijden op jonge leeftijd).
Gaaf dat je volgende week een proefles hebt!

Meningen zijn de dingen die mensen het liefst weggeven en het zijn de grootste oorzaken van twijfels. Dus ja, het is best normaal dat je twijfelt. ;)
Lekker die proefles nemen en dan zelf een oordeel vormen of je het beter niet kan doen.
(Ik weet wel wat daar uit gaat komen..welkom alvast!)

ik geniet al als ik de ketting van mijn motor schoonmaak.
Dus toch..ik ben dus niet de enige!_O- Ik snap ook niets van die kettingsmeersystemen, het is toch een gemis om na een rit niet meer op de grond te liggen om de ketting te smeren..:P
 
Geef aan je omgeving aan dat je als motorrijder over het algemeen een beter overzicht krijgt van het verkeer doordat je veel meer anticiperend gaat rijden, dus dat ook gaat bijdragen aan een beter verkeersinzicht in de auto. Ik heb eerst mijn A gehaald door omstandigheden, ik was bezig met auto lessen begin jaren tachtig maar kon een stage krijgen in het buitenland waarvoor wel een rijbewijs nodig was, dus eerst motor lessen genomen (geef direct toe dat het toen wel veel simpeler was), heb daarna 10 jaar alleen motor gereden tot ik een vriendin kreeg met een auto, rijlessen genomen en met 5 lessen toen al examen gedaan.instructeur en examinator zeiden meteen "jij rijd al een tijdje motor zo te zien". Moest dus alleen leren schakelen en de breedte van de auto onthouden
 
Ach. Je eerste les is eigenlijk een proeflesje.
Je merkt dan vanzelf wel of het wat voor je is.

En wat je omgeving er van vind?
Iedereen heeft recht op een mening.
En gelukkig hoef je daar niks mee te doen.
 
Uiteraard is motorrijden gevaarlijker dan auto rijden en zijn ouders er natuurlijk niet blij mee. Moet je het dan maar niet doen? Je mist wel heel wat.
Wat betreft eerst ervaring opdoen in de auto; ik heb eerst mijn A gehaald en 4 jaar later pas mijn B toen bleek dat motoren in de winter wel eens onhandig kunnen zijn. Vooral als je ver van je werk woont en een paar stevige winters mee maakt.
P.s. Wel jammer van dat stappen rijbewijs tegenwoordig.
 
Beste dames en heren

Volgende week vrijdag heb ik mijn eerste proefles voor de motor (A1). Helaas raadt iedereen in mijn omgeving het af om nu al te gaan motorrijden. Mijn ouders zijn er niet blij mee en zeggen dat ik eerst meer ervaring op moet doen met de auto (ik heb een maand geleden rijbewijs B gehaald). Helaas krijg ik nu af en toe toch twijfels omdat iedereen het afraadt om meteen te gaan motorrijden. Misschien speelt mijn karakter ook mee want ik ben een vrij rationeel en voorzichtig persoon. Ik vraag mij af of die twijfels normaal zijn want motorrijden is natuurlijk heel gevaarlijk en of jullie tips hebben voor zo'n keuze? Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van het a1 rijbewijs vinden (oftewel motor rijden op jonge leeftijd).

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt. Vanaf 16 jaar helemaal gek van motoren en niet kunnen wachten tot ik 18 was. Uiteindelijk is er niets van gekomen door allerlei redenen, één daarvan een angst om gewond te raken of zelfs te overlijden (heb een vriend verloren op 18 aan een motorongeval).

Pas begonnen met lessen vorig jaar op 34 jarige leeftijd, heb nog steeds spijt dat ik niet eerder begonnen ben. 18 was mss te vroeg, maar 21-22 lijkt me ideale leeftijd. Elke keer ik op dat ding stap is het puur genieten, gewoon doen!
 
Van leven ga je dood..... weet je wat pas gevaarlijk is? Naar bed gaan, want de meeste mensen overlijden in (een) bed.

Gewoon doen en geniet! Je kop er bij houden en niet overmoedig worden, dan kun je het motorrijden prima overleven! Zelfs met een ietwat sportieve rijstijl.... O-) :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan