Reparatie Suzuki GSX550ES (1986)

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Mensen, ik heb onlangs voor mijn vriendin ( die binnenkort mag afrijden ) een motorfietsje aangeschaft.
Echter loop hij nog niet, via dit gemixte topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, én om jullie hulp vragen bij problemen.

Het leek mij handig om 1 topic aan te maken, dat houd het lekker overzichtelijk, en hopelijk ook een beetje interessant voor jullie!

Eerst maar eens wat foto's van de motor :)

312580_306781609338708_100000206145190_1486331_1401741984_n.jpg

311721_306781679338701_100000206145190_1486332_1149731951_n.jpg

310633_307276599289209_100000206145190_1488044_870693449_n.jpg


Totaalplaatje fiets met stoere man er op.. 8-) :P
320520_276696942371109_100000924166729_849221_1497178935_n.jpg


De verkoper wist mij te vertellen dat de motor prima liep, echter op een gegeven moment hield hij er mee op.
Een dag later weer gestart en toen deed hij het plots weer, om na een poosje weer uit te vallen.
De verkoper wist mij te vertellen dat er geen vonk was op de bougies.

De motor toen op de brug gezet, klaar om er mee aan de slag te gaan!
Beetje rommelig nu, maar normaal valt dat wel mee hoor!
317190_309847939032075_100000206145190_1500279_291048340_n.jpg


Wat ik toen gedaan heb:

Ik zag al gelijk dat de zijstandaardschakelaar los hing ( vorige eigenaar? ) en heb de schakelaar er tijdelijk tussen uit gehaald, en de draden doorverbonden om evt. defecten in de schakelaar te omzeilen.
Echter nog steeds geen vonk ( op geen van de 4 bougies )

Toen de dodemansknop doorgemeten, en die werkte naar behoren.
Was ook zónder door te meten al "zichtbaar" aangezien de startmotor bij dit model óók niet ronddraait als de dodemansknop ingeschakeld is.
Echter, meten is weten! Vandaar :)

Toen heb ik de bobines doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
305377_309848355698700_100000206145190_1500286_1023424713_n.jpg


Daar kwam uit dat de bobines allebei in orde waren.



Toen de pickups doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
296071_309854575698078_100000206145190_1500295_1777792429_n.jpg


En verdómd, 1 van de pickups ( de rechter op het plaatje ) gaf een oneindige weerstand.
Die is dus in ieder geval defect!
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Toen aan de slag gegaan met het doormeten van de igniter/CDI zoals op onderstaand plaatje:
318632_309854539031415_100000206145190_1500294_875191569_n.jpg



Hier kwam ook naar voren dat bij sommige testverbindingen de waardes óf buiten de marge vielen, óf dat er een oneindige weerstand werd gemeten waar dat niet het geval moest zijn.

Hieruit concludeer ik dat de igniter/CDI óók de geest heeft gegeven?

Wat mij de meest logische stap leek is om die 2 componenten in ieder geval te vervangen, en dáár ( mocht de motor dan nog niet lopen ) op verder te borduren..

De componenten liggen gedemonteerd en al klaar om morgen mee te nemen naar Woesthoff ( japanse motorsloop )
298108_309848332365369_100000206145190_1500285_1609863169_n.jpg


Zo ver ben ik nu dus.

Als iemand tips/trucs/aanwijzingen/koekjes/commentaar/ideeen heeft dan hoor ik dat graag!

Ook een eventuele verklaring van
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Ik hou jullie op de hoogte!

En alvast bedankt voor jullie input! :)
 
Laatst bewerkt:
Update!

Spanningsregelaar doorgemeten en 1 van de meetpunten klopte niet.

Verder ben ik wat knoeiwerk tegengekomen:

Vanuit de spanningsregelaar lopen er draden naar een stekkerblok + 1 draad met zo'n rond busje.. ( horen bij elkaar: 1 stekkerblok en 1 losse draad ( zwart/wit )

"vanuit de kabelboom" waar men de spanningsregelaar insteekt zit dus ook een stekkerblok + 1 draad met rond busje.
Echter zat de stekker vanuit de regelaar wél in de aansluiting, maar het losse kabeltje ging ( dwm later aangebrachte wijzigingen ) retour naar de - van de accu.
Die draad van de - afgehaald en in de draad vanuit de kabelboom gestoken, maar dit mocht niet baten?

Misschien de draad uit de kabelboom op de - aansluiten en de draad van de regelaar ook? ( ipv met elkaar verbinden )

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is!


Er is trouwens geen spanningsval, maar het is wel beroerd gesteld met de voltages:

motor uit = +-12v motor aan = 10 volt 5000 toeren is 10.9 volt.

Gemeten op de polen, én op verschillende massapunten.
 
Laatst bewerkt:
Het is al effe geleden dat ik aan mijn eigen gixxer gewerkt heb, maar als ik het me goed herinner zit er een 4 polige stekker aan de regelaar en een losse zwarte kabel. Die zou als het goed is naar de - pool klem moeten lopen.

Die stekker zitten 3 gele draden in vanuit de boom en 1 rode die naar de accu loopt.

Heb je de wisselspanning nog gemeten met afgekoppelde SR? Hoeveel meette je daar? (tussen alle 3 combinaties draden?)

grtz
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie, voor dat ik het verhaal nóg onduidelijker maak zal ik eerst even kijken hoe de kleuren/aansluitingen e.d. nou precies zitten, daarna kom ik hier terug om verslag te doen.

Wisselspanning heb ik nog niet gemeten omdat ik de motor op slot had staan en de accu ( logischerwijs) leeg was ik hem niet kon starten.
 
Nou, daar gaan we dan! :P

655u7k.jpg



Ik heb de zwart witte draad vanuit de regelaar ook losgehaald van de - van de accu en verbonden met de loshangende zwart witte draad vanuit de draadboom/dynamo.. dit maakte zo op het oog geen verschil ( had de meter niet bij de hand, maar met flink gasgeven werd de koplamp niet feller, iets wat je wel zou moeten zien al is het maar miniem )

Als jij ( of iemand anders ) aan de hand van de tekening al kan zien dat er iets niet klopt dan zou dat helpen ( loshangende zwart/witte draad vanuit de draadboom/dynamo? ) Maandag ga ik aan het meten! Alvast bedankt!



--edit--- de accu staat er een beetje voor de sier op zie ik nu, maar bij de draad zelf staat zoals je ziet dat hij naar de - gaat! ;)
 
Laatst bewerkt:
Die zwarte (met witte streep) kabel moet iig naar de - pool van de accu. Ik denk dat je SR gehemeld is, het blijft een zwak punt van die fietsen.

Start em effe met een hulpaccu en meet de wisselspanning eens. Als je geluk hebt is je stator nog goed. Die zou je eventueel ook ohms nog even kunnen doormeten. (dan moet de motor natuurlijk niet lopen als je dat doet!)


grtz Thijs
 
Volgens mij komt die zwart wittel kabel van de dynamo eigenlijk via een omweg van de accu af. Dat zou je even na moeten lopen, want nogmaals, het is al effe geleden sinds dat ik mijn gixxer onder het zadel heb bekeken.
 
Nou nou Bananeman, éérst maar eens even kijken Maandag of en zoja hoeveel spanning ik van de dynamo krijg toch? :)

Dat die massadraad vanuit de regelaar naar de - ging zal waarschijnlijk ( ook aan de aangeknepen oogjes e.d. te zien ) wel een latere wijziging geweest zijn, iig hóórt die draad dus aan de massa draad vanuit de dynamo ( of "die omweg vanaf de accu" ) te komen als ik het goed begrijp?

Het is me nu te laat om dat schema even goed door te spitten, dat komt maandag wel!

Thijs en Bananeman bedankt voor de reacties tot dusver, en suzukidude ook ( en bedankt voor het schema! )


Nu eerst maar eens weekend houden, maandag verder!

Als iemand zich in de tussentijd nog iets te binnenschiet, laat het me weten! :)
 
Laatst bewerkt:
Bananeman had ( gedeeltelijk, er was/is meer aan de hand ) gelijk!


De 3 gele draden van de dynamo losgetrokken ( niet bij het stekkerblok maar onder de tank )
Doorgemeten en 2 fasen gaven ruim voldoende spanning ( 85+ V ) en 1 fase gaf 15 V.

Ik in de oude rommelbak graven of er niet héél toevallig nog een identieke dynamo lag ergens.
Kom ik een oud blok tegen van een Kawasaki crosser.
Deksel er af en verdomd! een identieke dynamo!
Ding er op geprutst en kijken wat hij gaf: alle 3 de fasen ruim voldoende spanning! :)

Toen de boel weer aangesloten en de SR doorgemeten volgens het schema in het WPHB.
Daar kwam uit dat alles zou moeten werken ( gemeten ohms kwamen overeen/vielen binnen het bereik )
Toen alles aangesloten en gekeken of de accu bijlaadde: helaas, helemaal niks.
Spanningsregelaar werd wel warm :?

Toen de stekker onder uit de "fusebox" getrokken en de fusebox van het accubakje afgenomen om de contacten te bekijken.
Daar was niks aan de hand, echter toen ik de stekker weer in de fusebox stopte en het sleuteltje omdraaide gebeurde er niks ( geen neutraal/olielampje ) :?

Ik gok dat de hoofdzekering ( 30A? ) er uit ligt, maar ik heb werkelijkwaar géén idee waar die zich bevind. ( uiteraard niet op de fusebox, anders had ik dat wel gezien )

Wat betreft het niet bijladen: ik gok dat de SR het wél doet, maar dat er ergens een breuk/los draadje zit.

Zodra ik de main fuse heb gevonden en vervangen ga ik de draad ( rood ) die UIT de SR komt ( 3 gele draden er IN, + rode draad = de draad waar de afgeregelde stroom uit komt? ) meten om te kijken of daar en zoja hoeveel spanning er op staat.

Iemand tips/suggesties/vragen, laat het me weten! :W


---edit---

Ik zie net in het schema hierboven dat de main fuse ergens bij het start relais zou moeten zitten?

Eigenlijk heel logisch, want daar zit die van m'n bol ook! Stom stom stom :P
 
Laatst bewerkt:
Bananeman had ( gedeeltelijk, er was/is meer aan de hand ) gelijk!


De 3 gele draden van de dynamo losgetrokken ( niet bij het stekkerblok maar onder de tank )
Doorgemeten en 2 fasen gaven ruim voldoende spanning ( 85+ V ) en 1 fase gaf 15 V.

Ik in de oude rommelbak graven of er niet héél toevallig nog een identieke dynamo lag ergens.
Kom ik een oud blok tegen van een Kawasaki crosser.
Deksel er af en verdomd! een identieke dynamo!
Ding er op geprutst en kijken wat hij gaf: alle 3 de fasen ruim voldoende spanning! :)

Toen de boel weer aangesloten en de SR doorgemeten volgens het schema in het WPHB.
Daar kwam uit dat alles zou moeten werken ( gemeten ohms kwamen overeen/vielen binnen het bereik )
Toen alles aangesloten en gekeken of de accu bijlaadde: helaas, helemaal niks.
Spanningsregelaar werd wel warm :?

Toen de stekker onder uit de "fusebox" getrokken en de fusebox van het accubakje afgenomen om de contacten te bekijken.
Daar was niks aan de hand, echter toen ik de stekker weer in de fusebox stopte en het sleuteltje omdraaide gebeurde er niks ( geen neutraal/olielampje ) :?

Ik gok dat de hoofdzekering ( 30A? ) er uit ligt, maar ik heb werkelijkwaar géén idee waar die zich bevind. ( uiteraard niet op de fusebox, anders had ik dat wel gezien )

Wat betreft het niet bijladen: ik gok dat de SR het wél doet, maar dat er ergens een breuk/los draadje zit.

Zodra ik de main fuse heb gevonden en vervangen ga ik de draad ( rood ) die UIT de SR komt ( 3 gele draden er IN, + rode draad = de draad waar de afgeregelde stroom uit komt? ) meten om te kijken of daar en zoja hoeveel spanning er op staat.

Iemand tips/suggesties/vragen, laat het me weten! :W


---edit---

Ik zie net in het schema hierboven dat de main fuse ergens bij het start relais zou moeten zitten?

Eigenlijk heel logisch, want daar zit die van m'n bol ook! Stom stom stom :P



hee bolletjebas, goed bezig man. ;)



die mainfuse is puur en alleen voor je gehele electrische circuit,

behalve; de startmotor... die verbruikt veel meer dan die 30A, dus die +12vkabel zit ongezekerd direct doorverbonden van de accu op het startrelais> startmotor. :)


zonder mainfuse [hij is aut geschakeld, ff 10 min wachten na overbelasting] is er;

1 geen contact
2 geen spanning op CDI
3 geen spanning op bobines.

gewoon geen spanning,.... :P *D



succes met sleutelen en storing zoeken. :W



[edit; hij hoort in de buurt te zitten bij je accu, ]
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Zal morgen wel eens kijken waar die precies zit ( had idd "gewoon geen spanning" ) ;)

Kan jij je vinden in mijn gedachte dat er vanaf de SR ergens een breuk/losse kabel/foute aansluiting zit?

Aangezien de gemeten Ohms wél allemaal klopte van de SR, én dat de SR wél warm werd tijdens het lopen van de motor?
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Zal morgen wel eens kijken waar die precies zit ( had idd "gewoon geen spanning" ) ;)

Kan jij je vinden in mijn gedachte dat er vanaf de SR ergens een breuk/losse kabel/foute aansluiting zit?

Aangezien de gemeten Ohms wél allemaal klopte van de SR, én dat de SR wél warm werd tijdens het lopen van de motor?


wat ik wel weet, ahum O-) *D


met een kapotte SR spert hij de hoge voltages niet meer, en laat alles door naar de accu om te laden, deze spanning kan oplopen tot wel 18 volt. [staat ook in WPHB]
Dat dit niet zo best voor je accu is, is logisch dan :)
[in WPHB staat een test met proeflampje om te kijken of deze functioneert, ik zal eens kijken of ik dit schema kan posten]

Met een kapotte GR [gelijkrichter] zet hij de wisselspanning [AC] niet goed om in [DC]
waardoor de accu niet voldoende of amper kan bijladen.

ik moet zelf ook het WPHB erbij pakken om dat soort metingen te doen, ik bekijk het altijd logisch en pak dan de multimeter erbij.
Van de echte electronica blijf ik ook liever af, O-) :+ maar als ik weet [of denk te weten] wat ik zou moeten meten kom ik meestal een aardig eind/of met een goed schema erbij.... ;)

IMAG0638.jpg

IMAG0639.jpg

IMAG0640.jpg

[bovenstaand schema is van een gsx-r750 1987 , dus niet van jouw bike. ]
 
Laatst bewerkt:
Zit de GR niet ingebouwd in de SR dan ( volgens mij wel? ) aangezien er tussen de bedrading vanuit de dynamo naar de SR ( volgens mij ) geen "apparaatjes" meer zitten?

Dat zou kunnen verklaren waarom er wél spanning ( AC ) aanwezig is, de SR wél warm word, maar er niét bijgeladen wordt.
Echter vind ik het in dat geval wel raar dat ik de juiste waardes krijg bij het doormeten van de SR?

Dat de SR meestal bij defecten een ( veel ) te hoog voltage laat zien op de accu wist ik, toch dank voor de uitleg!
 
Laatst bewerkt:
Zit de GR niet ingebouwd in de SR dan? aangezien er tussen de bedrading vanuit de dynamo naar de SR ( volgens mij ) geen "apparaatjes" meer zitten?
Dat zou kunnen verklaren waarom er wél spanning ( AC ) aanwezig is, de SR wél warm word, maar er niét bijgeladen wordt.

Dat de SR meestal bij defecten een ( veel ) te hoog voltage laat zien op de accu wist ik, toch dank voor de uitleg!


de SR en GR zitten bij dit type dynamo van de gsx-r750 op de dynamo zelf.
De SR kan je zien zitten de GR niet :) [volgens mij]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wél duidelijk een losse SR er op zitten, en volgens mij is dat ook gelijk de GR, ( zie vorige bericht )

Wat mij weer doet denken dat er ergens een aansluiting niet lekker zit.
Dat valt uit te sluiten door de - van de multimeter op de - van de accu te zetten, en ( met de stekker in de SR ) met de + van de multimeter de draden direct uit het blokje na te meten om te zien of er 1 tussen zit die een mooie spanning van +- 12 tot +- 14.5 volt geeft.


Maar dat kan ik morgen pas meten/weten!

Ik heb nog wel een SR liggen van een ander ( onbekend ) merk motorfiets, mocht blijken dat de SR tóch defect is kan ik aan de hand van het typenummer op de andere SR opzoeken op welke motorfiets hij hoort, en aan de hand dáár van weer een passend schema opzoeken, om zó weer die SR passend te maken op de Suzuki.. :P

Kost wat moeite allemaal, maar op deze manier kost het ook enkel moeite, en geen geld! *D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wél duidelijk een losse SR er op zitten, en volgens mij is dat ook gelijk de GR, ( zie vorige bericht )

Wat mij weer doet denken dat er ergens een aansluiting niet lekker zit.
Dat valt uit te sluiten door de - van de multimeter op de - van de accu te zetten, en ( met de stekker in de SR ) met de + van de multimeter de draden direct uit het blokje na te meten om te zien of er 1 tussen zit die een mooie spanning van +- 12 tot +- 14.5 volt geeft.


Maar dat kan ik morgen pas meten/weten!

Ik heb nog wel een SR liggen van een ander ( onbekend ) merk motorfiets, mocht blijken dat de SR tóch defect is kan ik aan de hand van het typenummer op de andere SR opzoeken op welke motorfiets hij hoort, en aan de hand dáár van weer een passend schema opzoeken, om zó weer die SR passend te maken op de Suzuki.. :P

Kost wat moeite allemaal, maar op deze manier kost het ook enkel moeite, en geen geld! *D


wat ik lees is dat de GR op de dynamo zit, [halfronde vorm] met de aansluitingen

P1
P2
P3
B


is echt een ander app [op dit type dynamo ] dan de SR. :)


edit; je GR heeft een aansluiting B, die gaat weer op je SR zie ik op het schema.
de andere kant leg je aan massa [-]

die [+] die je GR genereert, loopt via die SR pas naar je accu.
op het moment dat die SR teveel spanning krijgt spert hij het voltage naar je accu en je accu stopt met opladen.

hoe dit precies werkt>>> willem1940 *O* :} O-)

[luister ik gelijk ff mee, als ik terug ben...ik ga nu ervandoor] :W
 
Laatst bewerkt:
tja, meten aan een spanningsrtegelaar?
ik doe het niet meer.
op jouw motor zit een spanningsregelaar en gelijkrichter ineen.
de rode draad gaat via de zekering rechtstreeks naar de accu.
dus die even overbruggen met een aparte draad en je hebt je antwoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan