Reparatie Suzuki GSX550ES (1986)

BolletjeBas

MF veteraan
18 jun 2010
11.175
10
Bolletje
Mensen, ik heb onlangs voor mijn vriendin ( die binnenkort mag afrijden ) een motorfietsje aangeschaft.
Echter loop hij nog niet, via dit gemixte topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen, én om jullie hulp vragen bij problemen.

Het leek mij handig om 1 topic aan te maken, dat houd het lekker overzichtelijk, en hopelijk ook een beetje interessant voor jullie!

Eerst maar eens wat foto's van de motor :)

312580_306781609338708_100000206145190_1486331_1401741984_n.jpg

311721_306781679338701_100000206145190_1486332_1149731951_n.jpg

310633_307276599289209_100000206145190_1488044_870693449_n.jpg


Totaalplaatje fiets met stoere man er op.. 8-) :P
320520_276696942371109_100000924166729_849221_1497178935_n.jpg


De verkoper wist mij te vertellen dat de motor prima liep, echter op een gegeven moment hield hij er mee op.
Een dag later weer gestart en toen deed hij het plots weer, om na een poosje weer uit te vallen.
De verkoper wist mij te vertellen dat er geen vonk was op de bougies.

De motor toen op de brug gezet, klaar om er mee aan de slag te gaan!
Beetje rommelig nu, maar normaal valt dat wel mee hoor!
317190_309847939032075_100000206145190_1500279_291048340_n.jpg


Wat ik toen gedaan heb:

Ik zag al gelijk dat de zijstandaardschakelaar los hing ( vorige eigenaar? ) en heb de schakelaar er tijdelijk tussen uit gehaald, en de draden doorverbonden om evt. defecten in de schakelaar te omzeilen.
Echter nog steeds geen vonk ( op geen van de 4 bougies )

Toen de dodemansknop doorgemeten, en die werkte naar behoren.
Was ook zónder door te meten al "zichtbaar" aangezien de startmotor bij dit model óók niet ronddraait als de dodemansknop ingeschakeld is.
Echter, meten is weten! Vandaar :)

Toen heb ik de bobines doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
305377_309848355698700_100000206145190_1500286_1023424713_n.jpg


Daar kwam uit dat de bobines allebei in orde waren.



Toen de pickups doorgemeten zoals op onderstaand plaatje:
296071_309854575698078_100000206145190_1500295_1777792429_n.jpg


En verdómd, 1 van de pickups ( de rechter op het plaatje ) gaf een oneindige weerstand.
Die is dus in ieder geval defect!
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Toen aan de slag gegaan met het doormeten van de igniter/CDI zoals op onderstaand plaatje:
318632_309854539031415_100000206145190_1500294_875191569_n.jpg



Hier kwam ook naar voren dat bij sommige testverbindingen de waardes óf buiten de marge vielen, óf dat er een oneindige weerstand werd gemeten waar dat niet het geval moest zijn.

Hieruit concludeer ik dat de igniter/CDI óók de geest heeft gegeven?

Wat mij de meest logische stap leek is om die 2 componenten in ieder geval te vervangen, en dáár ( mocht de motor dan nog niet lopen ) op verder te borduren..

De componenten liggen gedemonteerd en al klaar om morgen mee te nemen naar Woesthoff ( japanse motorsloop )
298108_309848332365369_100000206145190_1500285_1609863169_n.jpg


Zo ver ben ik nu dus.

Als iemand tips/trucs/aanwijzingen/koekjes/commentaar/ideeen heeft dan hoor ik dat graag!

Ook een eventuele verklaring van
Wat echter niet verklaard waarom ik op alle 4 de bougies een vonk mis, ik ( correct me if i am wrong ) ben in de veronderstelling dat als 1 van de 2 pickups defect is, ik iig op 2 bougies een vonk zou moeten krijgen?

Ik hou jullie op de hoogte!

En alvast bedankt voor jullie input! :)
 
Laatst bewerkt:
Idd, en men kan lullen wat men wil, maar voor 140 euro ( 100 euro aanschaf + 40 euro onderdelen om hem lopend te krijgen ) is dit een verdomd mooi motorfietsje! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hee bolletjebas 1%, :)


ik dacht dat je veel ouder was altijd, nouja zo zie je maar weer *D



ff over die pickup, als je die gemeten hebt en hij is niet goed zorg er wel voor dat je meet op de stekker die bij de cdi afgekoppeld is. Vanwege de weerstand ed op de cdi die je dan mee-meet.

Ik ben ook aan de slag geweest met dit hele verhaal op m'n eigen suzuki.

tip: een pickupspoel kost bijna niets. Schaf die gewoon opnieuw aan 2/3/4 of 5e hands. :)
das tientjeswerk, ik had er toen 1 voor 10 euri.


en, je kan je cdi laten meten bij Carmo Electronics in Eindhoven. Dit bedrijf kan hem ook voor je repareren en zelfs namaken op een nieuwe print voor [destijds] een mooie prijs.

Klopt dacht dat ook gelijk toen ik die foto zag.. Is hij dat nou? Dacht ook altijd dat ouder was ;)

Maar succes met het project! Nu die loopt ga je er verder nog wat aan veranderen?
 
Laatst bewerkt:
@michel, bedankt!
Idd een heel fijne sleutelruimte, nu een beetje een bende, maar van álles voorzien!
Draaibank/lasapparatuur/snijbrander/wals/etc!

Dat zijstandaard circuit was idd een "maakcircuit" dus draadjes doorverbinden en de motor loopt :)


@J_oram, wat is dat toch? Misschien komt het doordat ik geestelijk wat ouder/sneller opgegroeid ben dan een gemiddeld persoon? :P


Bedankt voor de succeswensen!
Nu hij loopt ga ik bezig met de cosmetische kant, hierover vanavond een kort verhaaltje + foto's!
 
@michel, bedankt!
Idd een heel fijne sleutelruimte, nu een beetje een bende, maar van álles voorzien!
Draaibank/lasapparatuur/snijbrander/wals/etc!

Dat zijstandaard circuit was idd een "maakcircuit" dus draadjes doorverbinden en de motor loopt :)


@J_oram, wat is dat toch? Misschien komt het doordat ik geestelijk wat ouder/sneller opgegroeid ben dan een gemiddeld persoon? :P


Bedankt voor de succeswensen!
Nu hij loopt ga ik bezig met de cosmetische kant, hierover vanavond een kort verhaaltje + foto's!
Pas maar op, dat mensen je ouder inschatten dan je bent is maar tot een bepaalde leeftijd leuk. :P
 
Ik snap dat jij nooit een standaard vergeet in te klappen maar kan je daar ook van uit gaan bij jouw vriendin?
Het zou toch zonde zijn als de vriendin schade oploopt door een schakelaar die jij hebt door verbonden

(jij hebt daar een rubbertje voor op de standaard maar volgens mij heeft suzuki niet zo'n handig standaardinklaprubbertje)
 
Laatst bewerkt:
@Gixxer-harry, goed dat je het even benoemt, echter heb ik het er al over gehad met mijn vriendin over het hoe en wat van die schakelaar.
Zij zei: Als hij nog werkt, heb ik hem graag er op.

Ik die schakelaar doorgemeten en blijkt te werken, dus die komt er morgen ook weer op! :)
Maar tóch bedankt dat je het even gemeld hebt, je zal nét zien dat ik het vergeet/achterwege laat, super!


En inderdaad, ik vergeet nooit m'n standaard in te klappen!

Ik heb soms gewoon dat dat rubbertje het voor me doet.. :P
 
Laatst bewerkt:
En weer een update:

Vanochtend dus een proefritje gemaakt! :]

Reed prima, voorrem liep in het begin iets aan ( alleen merkbaar met motor uit en motor rollen ) maar dat was snel weg.
Wel een wereld van verschil met mijn Bol D'Or.. net alsof je op een bromfietsje rijd!
Zo licht en wendbaar, en zo stil! :P

Toen gelijk maar even wat spulletjes gehaald voor de motor:
320222_311043465579189_100000206145190_1505283_507250442_n.jpg


Nieuwe olie ( uiteraard van de Action ) busje carbcleaner ( geen noodzaak maar ach ) oliefiltertje ( luchtfilter was nog mooi schoon ) en wat lak om de witte en zwarte delen bij te werken.

Toen even nagedacht hoe ik de gebroken/verdwenen "pukkeltjes" waarmee de zijkappen vast zitten makkelijk/goed/snel kon repareren.

Ik kwam uit op het volgende:
Aluminium inbusboutjes met de goede lengte en juiste diameter kop vastlijmen op de zijkappen met 2 componenten epoxy.
En dat ziet er dan zo uit:
315833_311043508912518_100000206145190_1505284_1944720414_n.jpg

293688_311043568912512_100000206145190_1505285_1713920722_n.jpg

305294_311043642245838_100000206145190_1505286_1223122881_n.jpg


De schoonheidsprijs zal het niet verdienen, maar het zat na 3 uur al wél knettertje stevig!
Morgen maar er op zetten en even flink morrelen om te kijken of het houd! :)

Morgen verder, en weer een update! :W

Oh en hier nog een fotootje "voor de leuk" Een 98'er circuit R1 waar binnenkort een kenteken op komt })

111lcfb.jpg


( een beetje ) onder het stof, maar dat is er zo afgewassen! :]
 
Laatst bewerkt:
Ik vergeet ook nooit mn zijstanaard en ik heb nog nooit gehad dat de motor metteen afsloeg als ik de bak in zn eerste schakelde (ik heb het van horen zeggen O-) )
En dat gebeurt al helemaal niet als ik met een groepje rij en wordt afgeleid door die leuke dame die ook mee rijdt
Want ik ben de goeiste (of de op 1 na)

Ik zie het vaak genoeg dat men wel de standaard vergeet en bij een gixxer ga je ongenadig op je smoel en dat alleen maar omdat men wel even de schakelaar door had verbonden
En dan moet ik weer als een dolle achter die mensen aan rijden en schreeuwen dat de standaard nog uit staat

Let je bij jouw motor wel een beetje op de slijt markering van het handige inklaprubbertje want als die versleten is klapt de standaard niet meer zo handig in en is de kans op schade aan wezig

Oh en de gsx-en hebben een soms wat storings gevoelig laad sytheem
 
En weer een update:

Vanochtend dus een proefritje gemaakt! :]

Reed prima, voorrem liep in het begin iets aan ( alleen merkbaar met motor uit en motor rollen ) maar dat was snel weg.
Wel een wereld van verschil met mijn Bol D'Or.. net alsof je op een bromfietsje rijd!
Zo licht en wendbaar, en zo stil! :P

Toen gelijk maar even wat spulletjes gehaald voor de motor:
[afbeelding]

Nieuwe olie ( uiteraard van de Action ) busje carbcleaner ( geen noodzaak maar ach ) oliefiltertje ( luchtfilter was nog mooi schoon ) en wat lak om de witte en zwarte delen bij te werken.

Toen even nagedacht hoe ik de gebroken/verdwenen "pukkeltjes" waarmee de zijkappen vast zitten makkelijk/goed/snel kon repareren.

Ik kwam uit op het volgende:
Aluminium inbusboutjes met de goede lengte en juiste diameter kop vastlijmen op de zijkappen met 2 componenten epoxy.
En dat ziet er dan zo uit:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

De schoonheidsprijs zal het niet verdienen, maar het zat na 3 uur al wél knettertje stevig!
Morgen maar er op zetten en even flink morrelen om te kijken of het houd! :)

Morgen verder, en weer een update! :W

Oh en hier nog een fotootje "voor de leuk" Een 98'er circuit R1 waar binnenkort een kenteken op komt })

[afbeelding]

( een beetje ) onder het stof, maar dat is er zo afgewassen! :]

Bij star twin een yamaha gekocht ja? Wist niet dat die ook in japanse motoren dealde ;)! Ga je wel het circuit ermee op? Of alleen voor de straat?

Nu nog wachten op mensen die gaan reageren op je action olie O-)
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor, ten eerste is het niet mijn motor ( google "berry bouwmeester" of bekijk het "spuiten" topic maar eens ) ten tweede is hij niet bij start twin star twin gekocht maar werd hij gesponsord door star twin.
Als laatste ( zoals eerder in het topic vermeld ) is het op dit moment een circuit motor, maar zijn we bezig om hem straat legaal te maken.

En over de olie, we wachten af! ;)
 
Laatst bewerkt:
Klopt star twin, zonder t ;). Dat had ik gelezen maar vroeg me nog wel af of die alleen nog maar op de straat ging rijden of ook nog circuit.. Ik zal het eens google.
 
Weer een kleine update!

Motortje rijd prima, vanmiddag remschakelaartje gekocht voor de voorrem.

Echter stuitte ik toen op het volgende:
De accu laad niet bij *heb ik weer* :P
Ik constateerde een paar dagen terug dat het voltage niet boven de 12.5v uitkwam bij 4000 toeren, maar dacht er toen niet veel bij ( de SR werd warm, en kwam niet boven de 14 volt dus het zal wel )
Domme gedachte misschien, maargoed!

Verder heb ik dus nog niks doorgemeten, morgen even de stator doormeten ( minimaal 50 volt moet ik krijgen toch? ) en de SR doormeten volgens het schema in het boek!

Als ik meer weet, weten jullie het ook! :W


Tips, aanwijzingen, commentaar, gezeur is altijd welkom! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Meet effe de laadspanning op de stator met de SR afgekoppeld. Dat moet je rond de 5000 rpm ongeveer 80-100 V~ meten.

Ik heb destijds ook de nodige probleempjes gehad met het start-laad systeem. Was uiteindelijk een kwestie van nieuwe kabels trekken naar SCHONE massapunten. Heeft met 2 SR's en een stator gekost om daar achter te komen. (in 30 dkm, dat dan weer wel!)

Succes.
 
Dank voor de reactie!

Volgens het WPHB zou ik minstens 75 V ~ moeten meten, en volgens de eigenaar van "mijn" motorzaak zou 50 V ~ al voldoende moeten zijn?

Nieuwe kabels trekken naar schone massapunten, bedoel je de daarmee de massapunten van de SR ( en accu ) ?
 
Ik zal morgen eens kijken!

Wederom bedankt, en ik zet het hier neer als ik meer weet!

Wat je sowieso kunt doen is even de spanningsval meten over de massakabel. Pak een multimeter en laat de motor lopen. (+/- 3000 rpm). Multimeter op 20V gelijkspanning en dan een meetpen op de accupool en een meetpen op het massapunt van het blok.

Daar mag je nog geen Volt "kwijtraken".
 
Terug
Bovenaan Onderaan