2012 bmw maxi scooter

het was inderdaad wel balen maar geeft niet.
want het is nooit erg om een rond te lopen in een motorzaak.
ik ga mij dus inschrijven voor Pasen.
ik ben vast niet de enige.
 
haha jij bent een van de weinige die niet van mijn project gehoord haha.
als je nieuwsgierig bent dan kun je op de topic van de gp800 meelezen.
begin maar bij de laatste blz en ga van daaruit maar terug.
anders ben je een eeuwigheid aan het lezen.
als dan nog dingen wil weten hoor ik het wel.
Ik las van de big-end lagers dat zijn wel serieuze reparaties met die kilometerstanden. Voor mij is onderhoud ook wel bepalend. Ik heb nu mijn tweede Kymco motorscooter. Daarmee is mijn ervaring dat ik er wel eens iets mee heb, maar dat het vrij simpel te fixen is tegen zeer lage kosten. De dingen die ik bij de Kymco's ben tegenkomen zijn voor mij ook nog wel zelf te doen. Nu hebben ze allemaal wel iets. Maar als ik lees over automatische versnellingsbakken (burgman) of big-end lagers dan zijn dat wel serieuze punten. Zijn van de BMW scooters ook zulke dingen bekend? ik heb er nooit op gereden maar geloof dat dat wel goed zit en ik vind het mooie scooters om te zien, vooral de sport die oogt nog mooi compact en de proporties vind ik kloppen.
 
tja wat kan ik zeggen.
alles staat inderdaad met het onderhoud.\helaas was het niet mijn scooter.
toen ik hem kocht was dit al zo.
ik wist dit eigenlijk gelijk al bij aankoop.
daar was de prijs ook naar.
ik heb expres nog een jaar doorgereden omdat ik toch wist dat ik zou proberen om er grotere cillinders in te krijgen.
al met al ben ik qua prijs hetzelfde uit als ik deze had laten staan en gewoon die bij roke had gekocht.
alleen had ik dus voor dezelfde prijs inclusief grotere cillinders nu dus nog rondgereden met een 839cc en 75 pk, en had ik nog steeds het in mijnhoofd gehaald om dit te gaan doen en was ik dus nog veel duurder uit geweest.

er staat nu bijv weer een op marktplaats voor maar 2800 euro met een tikkende blok.
3x raden tuurlijk ook bigend, maar er staat er ook een waarschijnlijk goede voor 6700.
wat denk jij wat er uiteindelijk goedkoper is? die met de bigend nieuwe krukas erine en gelijk de grotere cillinders zoals ik heb gedaan?
of die van 6700 euro waarvan je niet weet wat daar achter zit?
die van mijn is in en uit elkaar gehaald en rijd weer als nieuw, ik hen er nu 100%vertrouwen in.

ik zou nu gewoon weer voor die 2800 kiezen.
tja de bmw daar zijn ook steeds verhalen over de kwaliteit en dingen die herhaaldelijk stuk gaan, met wisslende verhalen van de een die goede service krijgt en de ander die een moeizame relatie met de dealers en de garantie etc heeft

honda begint nu langzaam de eerste verhalen te komen van de dct bak van de 700 integra.
de 750 zijn nog te jong dus daar horen we nog niks over.
de burgman 650 is wel bekend met zijn cvt problemen.
maar goed ook de bev 350 zijn er goede en hele slechte ervaringen mee, etc etc.
 
Zoals jij het gedaan hebt kan ik volgen. Je verdiept je erin en weet dan ongeveer wat je koopt en calculeert dat in. Als je zo een motor of scooter nieuw koopt en net na de garantieperiode een dure reparatie hebt dan zou ik mij toch een beetje bekocht voelen. Als je dan voor een paar honderd euro weer klaar bent denk ik dat hoort erbij. Maar als het om reparaties van een paar duizend euro gaat dan zou ik daar niet blij van worden. Voor mij zijn dit soort dingen wel een overweging bij het aanschaffen van een motor of scooter, zeker als je een beetje kilometers gaat maken.

Natuurlijk je kan overal pech mee hebben. Zelfs een nieuw blok van een gerenomeerd merk kan stuk draaien terwijl een ander met eenzelfde blok na een ton nog geen motorproblemen heeft. Maar dan heb ik het echt over de uitzonderingen.

Welk merk komt er het beste uit qua gebreken of kun je dat zo niet stellen? Ik zou denken Yamaha, maar misschien is dit geheel ten onrechte. We zitten hier in een BMW topic, ik vind het in ieder geval hele mooie scooters.
 
het gaat eigenlijk helemaal zo om het merk.
scheelt het er natuurlijk wel of je een gerenommeerd merk neem of een of andere chinese na aap copie natuurlijk.
neem nu bmw die heeft helemaal geen ervaringen met scooters dus verstandiggewijs doen ze leentjes buur bij kymco.
vervlogens gaan toch de egos parten spelen dus komen ze met allerlei eissen die totaal onlogische voor een scooter zijn zoals webengine al eerder aangegeven heeft.
vervolgens zie jedus dat er bij de eerste modellen allerlei kinderziektes in zitten die ze er later uit moeten filteren.
grappig want kymco met de myroad heeft deze dingen niet omdat zij het gewoon basic hebben gehouden, typisch kymco want hiermee zijn ze groot geworden en betrouwbaar.
verder kom je vooral op modellen aan.
een simpele model als een Suzuki 400 majesty 400 de nieuwe lichte bmw scooter straks etc waar alles basic is hoef je nergens druk om te maken.

zodra er allerlij moeilijke techniek eraan te pas komt, zoals de burgman 650. de bmw met tracticontrolle etc de honda integra en zo zijn er nog wel een paar.
dan weet je dus dat er op termijn van alles stuk kan gaan.
zeker als het voor scooter begrippen nog in de kinderschoenen staat.

anders dan bijv de burgman 650 die er dus al vanaf 2002 met dezelfde techniek ie en hier in blijft hangen ondanks de cvt problemen.

dan doet yamaha het toch het beste met de tmax 500 en 530, goede blok en verder niets meer aan doen dan het basic houden zelfde recept dus als kymco en sym.
ook der silverwing 600 hoord in het rijdje thuis geen poespas geen extra luxe en die blokken ziojn bijna niet stuk te krijgen
 
Hoe die blokken het qua betrouwbaarheid doen heb ik geen ervaring mee, maar bijvoorbeeld het KTM 690 blok in een stijf en licht frame als scooter lijkt mij ook wel iets. Zo een Duke weegt nog geen 150kg dus geef ze 30 a 50 kg extra om er een scooter van te maken.

BMW werkte voorheen met Rotax blokken, zoals de ontwikkelingen nu gaan zal het eerder het Xciting blok worden? Ook niets mis mee lijkt mij.

Maar goed nu ben ik aan jet fantaseren. Terug naar vandaag. Hoe bevallen de BMW's?
 
Vind de techniek in de tmax 530 niet echt basic, vorige week stond er 1 bij de garage helemaal gestript! En dan kun je echt uren naar kijken en verbazen hoe die japaners het aanpakken. Aan elke mm is er nagedacht en dat merk je.
 
Sorry Sosje misschien iets minder leuk maar ik ga um bij Harry Meijer op 15 april rijden. Die zit hier om de hoek tussen Haarlem en Amsterdam in dan hoef ik niet zo ver weg.
Uiteraard ook de C650 2016 gereserveerd die GT pruim ik niet.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Vandaag op de zwarte 2016 model gerede en ook de gt.
full
 
ha ha je dochter vindt het ook wel wat.
Ik vindt hem best mooi in het blauw, alhoewel wit zou ook tof zijn.
 
Laatst bewerkt:
sorry ik had bezoek vandaag, collega s van werk waarmee ik dus heb gereden met de gt650 c650 en de gs 1200, dat laatsten reden zij dan op ik heb geen voorkeur voor schakelen.
ik heb de foto dus snel tussendoor gezet.
ferry vanochtend ben ik met mijn dochter naar zwemles geweest.
na het zwemmen en de lunche daar zijn we gelijk door naar de dealer gereden waar mijn dochter op verschillende motorfietsen heeft gezeten en dus ook op deze buiten gewone mooie c600,
dus die foto wilde ik jullie niet onthouden haha.
ik heb gelijk daar de papieren voor de proefrit ingevuld en heb mijn dochter thuis gebracht.
daarna terug gegaan waar mijn collega s inmiddels gearriveerd waren met hun eigen cbf1000 van honda en een yamaha tmax 500 uit 2012.
deze collega had een yamaha fjr1300 kreeg een ongeluk en in plaats van het ding te laten reparen ruilde hij hem om voor deze tmax vorig jaar omdat zijn vrouw ooit een tmax had uit 2001 de bekende gele kleur.
die had intussen op verschillende cruisers en andere motoren gereden maar ja.
elke jaar gaan we met zijn allen op motor weekend en zij ziet mij dan steeds door de jaren heen met een andere scooter op komen draven.
ik ging met de majesty 400 mee en met de burgman 400 en 650.
ook met de honda integra 700 en uiteraard met de gp800.
en jaar in jaar uit zeurde ze dan weer tegen haar man dat die sossa toch steeds weer werkte handig en makkelijk met die scooters omgaat zo in de bergen.
rijd alles en iedereen zoek en het gemak en comfort en zij maar hard zwoegen in de bergen haha.
dus verwende hij haar dus vorig jaar met deze tmax, waar een sossa al niet goed voor is he.
 
ok we reden dus met 3 personen met deze motoren weg.
wat mij inderdaad opviel is dat het optrekken inderdaad iets beter verloopt dan de c600 en de gt600 vanuit stilstand.
vanuit crouse snelheden is het niet anders dan de vorige modellen.
dus qua rijden etc is het verhaal niet anders dan het al was. heel sportief en comfortabel.
mijn blik is wel een beetje vertroebeld door mijn eigen stomme scooter waardoor al het andere op de een of andere manier traag lijkt haha. maar goed in perspectief gezien rijd het gewoon goed en hard.
wel een kleine kanttekening en dat is dat hij nu wel iets beter optrekt vanuit stilstand maar niet zodanig dat ik u zou zeggen tjongejonge wat een verschil met de oude.
bovendien bij de 50 km/h aangekomen tot 80 vind ik hem toch ook wel weer net een soort van lui worden en na de 80 gaat hij weer ervandoor.
hij maakt geen mooie lineaire lijn van 0 tot 100, en hier komt ik toch weer bij het speerpunt dat ik toch bij bijna alle scooters vind en dat is als je het geld hebt om een scooter te kopen is het toch altijd een kleine moeite om die originele vario er maar gelijk uit te laten halen en naar een of andere land te versturen waar ze er wel blij mee zijn.
en er gewoon standaard onder alle scooters een dr pully malossie polini of jcosta eronder hoort te zitten.
orgineel is gewoon prut werk behalve bij de bev350 die is de enige die volstaat en zouden alle fabrikanten een voorbeeld aan moeten nemen.

maar goed het rijden helaas stond er teveel wind bochten en verkeer om hem uit te kunnen knijpen waardoor ik de top steeds net mis liep.
bij 170 moest steeds weer door een of andere reden de snelheid eraf.

op de dijk kwam ik ook niet verder dan 160 170 haha en dat bleek later helemaal niet zo raar te zijn.
omdat ik op een gegeven moment door een grote zware crosser in gehaald werd en er reden er meer achter hem .
ik was er bij de eerste er niet op bedacht en bij de rest uiteraard wel.
dus ik daar op de dijk volgas geven en ik maakte gelijk afstand op de achterliggers die het dus niet meer bij konden houden al bleven ze hun best doen.
die mafkees voor mij was duidelijk en meer bedreven en had ook een vermogender crosser dan de anderen.
ik kon hem wel bij houden en soms zelfs er wel voorbij als ik had gewild maar de snelheid lag tussen de 140 en 170 op de teller en achterdochtig als ik ben en ook zuinig op mijn rijbewijs haalde ik bij elke stilstaande auto op de dijk de snelheid eruit, bang voor flitsers he.
die mafkees die gaat er vrolijk met 160 nog gewoon op de rechte stukken met het voorwiel de lucht in.
hoe dan ook de bmw bewees hier toch wel mee dat zo een dijk dus echt geen enkele probleem oplevert en dus ook niet qua wendbaarheid.
en in deze bochtige wegen det hij het zeker beter dan mijn g die uiteraart zwaarder is en meer overtuiging nodig heeft door de krappe bochten heen.
het feid dat ik harder met de gp op de rechte stukken gaat zegt meer over het vermogen en niets over de wendbaarheid want op die flak wint de bmw het evenals een tmax en zeker de burgman 650. want die laatste is dan wel weer wendbaarder dan de bmw ondanks dat die wel minsten net zo zwaar als de gp800 is.

heb ik voorkeuren voor een van de beiden scooters?
eerlijk gezegt nauwlijks, voor de looks ga ik zeker voor de c650.
zo scheurend op de dijk kom je ook niet om de 650 heen.
maar zo rijdend op de n wegen en of snelwegen en of het feit dat het zo mooie weer was maar heel erg veel wind stond dat is dan weer heel erg in het voordeel van de gt650.
en aangezien beiden blokken hetzelfde zijn gaat de voorkeur dus vooral esthetisch uit en de omstandigheden waarin je gaat rijden.
want zo gezegt is het een beetje hetzelfde als de keuzen tussen mijn oude burgman 650 en de gp800 ongeveer hetzelfde.
de burgman reed niet slechter dan de gp800 want ook daar reed ik altijd met een grote glimlach op met zijn goede remmen windbescherming en wendbaarheid.

en tja vragen julie je af mijn collega s?
haha van tijd tot tijs stopte ik even om of op ze te wachten of om van scooter te verwisselen haha.
zij hebben in iedergeval van de kook kunsten van mijn vrouw kunnen genieten.
 
dat gezegende moet ik nog steeds zeggen dat ik op de t750 nog steeds niet gereden hebt allee de 700.
want bij de integra geloof ik wel dat het verschil met de 700 en de 750 wat groter is.
en volgende punt is dat ik ervan overtuigt bent dat die nieuwe kymco k50 die nog uit moet komen minsten gehakt van de bmw gaat maken.de vraag is dus alleen hoe die het tegen de tmax doet.
het word dus tijd dat bmw stopt met leentjes buur te spelen en nu echt binnen 3 jaar met een eigen ontwikkelde scooter blok komt nu ze bi kymco hebben kunnen afkijken.
 
Dat jou blik vertroebelt is door de snelheid van jou GP kan ik heel erg goed begrijpen, daar zal ook niet snel iemand overheen gaan, misschien wel nooit, die kans is bijzonder reëel... overigens geld dat al voor een standaard uitvoering.
Maar ja zo'n GP of SRV legt het qua handelbaarheid en remmen etc. wel af tegen een BMW, en dat is ook heel wat waard.

Jou verhaal bevestigd enigsinds mijn eerdere vermoedens, en die waren gebaseerd op het geen wat er aan de motor is verandert bij model 2016
En dat is dusdanig weinig, dat ik durf te stellen dat als je zo'n BMW niks vond dan vindt je het nu nog steeds niet helemaal geweldig.
Terwijl als je het wel wat vond dan merk je nu een lichte verbetering wat o.a. merkbaar zou moeten zijn in de eerste meters en daarnaast acceleratie.


Jou bevindingen stroken ook met de "Probefahrt" van onze Duitse forum vrienden.
Die ook aangeven dat als je al een andere vario, en eventueel koppeling en uitlaat en nog wat dingetjes op het oude model had veranderd je ook al aardig op weg was naar het nieuwe rijden.
Enige verschil is dan nog de vertanding in de transmissie bak, die is wat minder makkelijk om zo maar even te vervangen bij het vorige model.

Kan jij antwoord geven op een paar simpele vraagjes?

A/ Hoe vond je het nieuwe uitlaat geluid?

B/ De stroefheid van destuurschakelaars is wat mij eerder opviel
Hoe vond jij de soepelheid van b.v. de richtingaanwijzer knop,
ging dat goed?

C/ Hoe hield (ondanks de wind van gisteren) het windscherm zich bij 160km.
Wiebelde het bij die snelheid, of was het rock-steady?

Mijn speeddate met de C650 is op 15 april bij Harry Meijer, ik hoop op net zulk mooi weer als dat jij gisteren hebt gehad.
Wel wat jammer was de wind van gisteren, en dat kan ik ook wel uit je verhaal opmaken.

Ik vindt de BMW nog steeds een van de meest spannende scooters, omdat hij toch een bepaalde potentie in huis heeft, waar als je dat zou willen nog meer uit valt te halen.
De zit ruimte is ook perfect en net zoals MTeun eerder ook al aangaf lekker hoog.



Prettige paasdagen gewenst *D
 
Laatst bewerkt:
het geluid bij de koude is wel een mooiere geluid dan het was.t geluid is mooier dan het vorige blikkerige geluid.
dat gezeghebbende zit er nog seeds wel iets blikkerig in.
mijn vermoeden is dan ook dat het er waarschijnlijk niet uit te krigen is.
omdat ik denk dat dit het geluid van het motorblok zelf is.
als dat zo is kun je er wel allerlei uitlaten ertegenaan gooien maar diut verandert niets aan het blok geluid.
voor de rest was mijn gehoor ook al erg vertroebelt haha. ikhad een leen helm van hun gekregen een shubert.
voor degenen die zo een helm hebben weten dat dit bijna net zo goedis als oordoppen in hebben.

die windscherm die hield zich erg goed moet ik zeggenbij zowel de gt als de c.
en wind stond er genoeg zowel op de dijk als op de gewone wegen
ze leken weinig last te hebben van waperen.

de scooter zelf die heeft boven de 130 al wat last van de wind en alles hoger dan dat moert je zelf steeds steviger vast gaan houden.
maar er stond dan ook meer een stevige herfst strandwind dan normale wind.
de gs 1200 ging een stuke mee tot 160 en hij zei later dat hij nagenoeg geen last van de wind had dat hij stabiel als een huis is, behalve uiteraart de harde klappen van de wind op zijn lichaam vanuit de zijkanten.
de c en gt gaan niet echt zwabberen maar je voeld de klappen van de wind tegen de kuipen aan en het is meer dat je dan met mee en of tegen de wind in moet leunen.

tja met het oude moddel als je daar een sport vario in heb en akra dan ben je gewoon sneller als deze nieuwe dus daar heb je het echt noiet te zoeken.
anderds dan bijv de tmax waarbij een sportvario op de 500 de 500 net zo snel maakt als de 530, maar zet je vervogens een andere vario op de 530 dan loopt die weer uit.
deze verschillen vind je bij bmw echt niet terug.
er is maar 1 motorfabrikant die gewoon openlijk durfde toe te geven dat er een andere speler in de markt is die beter oem rollen maakt dan de fabrikant zelf.
en dat is gilera die kwam uit met eigen rollen maar die gingen elke 10.000 km al op en besloten zelf later om image schade te voorkomen om vanaf dat moment alle gp800 standaart met de dr pully rolklen te leveren.
kijk dan heb je inzicht en ballen.

die knoppen gaan nog steeds wel stroef oor maar daarmee geeft wel een soort gevoel van degelijkheid.
bij de andere fabrikanten als je naar de knpjes kijkt dan gaat de richting al aan bij wijzen van.
soms heb je dan het soort van gevoelo dit kan bijna uit elkaar vallen zo soepel gaat het.
eerlijkheidshalve moet ik wel dat als ik goed naar de scoeter kijkt dat hij er vanaf alle kanten heel erg degelijk uit ziet, en vandaaruit bekeken past de stroefheid van de knopjes in het verlengstuk hiervan.
de burgman bijv haha met al zijn knpjes voelt lang niet zo degelijk aan terwijl het wel ook gewoon een goede scoioter is.

bmw moet gewoon startenmet zijn eigen motorblokken want zij hebben zelf prachtige blokken met heerlijke geluiden.
die gs allleen al.
en ja het is momenteel samen met de gp800 de makkelijkste op te voeren motorscooter van het moment.
de enige automaat die nog makkelijker op te voeren is dat is de vfr1200 dual clutche maar dat is geen scooter.

het kenteken van de scooter van de c600 was 60 mg jp.

en ja de remmen zijn supper goed net als de jowe en als de burgman.
maar ook de remmen van de gp zijn zeer goed hoor.
maar voor al het andere heb je inderdaad gelijk en dat zijn grote pluspunten.
vandaar dat ik bij mijn gp al minimaal 31,5 kg lichter is dan de standaard gp800.
dit is ook al een groot verschil.
ik heb een keer samen met een standaart gereden en kon het verschil goed voelen en die eigenaar ook.
nu kan ik nog minimaal 7,5 kg besparen aan de voorkant maar daarvoor moet ik mijn electronische ruit opgeven en dat is 1 echt not done.
en 2 aangezien er al veel vanaf is weet ik niet wat dit met de stabiliteit van de scooter doet op hoge selheden.
 
Laatst bewerkt:
Het rijden klinkt allemaal goed. Als BMW zelf een blok wil ontwikkelen zullen ze denk ik vanaf scratch moeten beginnen. De 800cc parallel twins komen volgens mij van Rotax, de vier en zescilinder weet ik niet ik denk BMW. Maar krijg dat maar eens in een scooter en met de cardan, hetzelfde geldt voor de boxers. Natuurlijk kunnen ze een blok ontwikkelen, maar ze zullen pas zelf ontwikkelen als ze serieuze aantallen denken te verkopen en niet als ze de scooter zien voor erbij. Daarvoor ken ik de strategie van BMW niet.

Voor Kymco zie ik dat iets anders. Die leven van de scooters. De knowhow en ervaringen die ze met de K50 weer opdoen kunnen ze gaan toepassen op kleinere modellen en wellicht zelfs tot aan de 50cc. En voor Kymco is de K50 een prestige fiets, BMW heeft al veel langer een imago en wil meeliften op het scooter succes. De BMW ziet er in ieder geval heel mooi uit.
 
klopt helemaal wat je daar zegt.
in die opzicht zal bmw uiteindelijk gaan zien dat er steeds meer scooters verkocht gaan worden en het dus cht wel van belang is om een eigen blok te hebben.
al is het maar om cliches als het is gewoon een verkapte kymco af te zijn.
het zelfde fenomeen zie je toch ook bij honda terug, ze begonnen met de dual clutche en de motor wereld was sceptisch met hun opmerkingen dat ze iets hadden gecreëerd waar geen vraag naar was al was het geniaal bedacht.,
nu lees je dus dat de verkopen van de nc platformen 50/50 gaat voor wel een geen dual.
ondertussen staan hun verkopen overal in de top 5.

die rotax blokken lenen zich ook heel mooi voor een scooter denk ik. :P
 
Laatst bewerkt:
Mijn rit staat gepland op begin juni pffff.

Dank voor je beschrijving sossa.
Ja die 1200 GS heeft minder last van de wind, maar dat ding is niet alleen loodzwaar, maar ook topzwaar (en ik ben gewoon niet groot en sterk).

Als ik n rotonde wilde nemen, moest ik eerst n aanvraag indienen...zo voelde t.
Echt n snelwegding.

Ben benieuwd naar de bmw c650. Denk ook dat n j.costa vario wonderen zal doen, maar die zijn ook niet goedkoop bij zon BMW.

Ik moet ook eerlijk zeggen, nu ik de nieuwe Kymco K50 heb gezien......wauw wat n ding zeg!
 
Ik denk ook dat BMW de 650 motor blok niet goed zijn recht geeft.
Vervang de vario,koppeling,uitlaat en indien beschikbaar ook de achter poulie. Andere ECU en dat mooi laten afstellen door iemand.
 
ja het blok komt helemaal niet tot zijn recht, maar dat vind ik ook voor de integra die elke net iets te langzaam reageert op het gasgeven en of schakkelen die heeft ook even bedenk tijd nodig eer die reageert.
de gp800 die komt toch qua motorische gedeelte het meest tot zijn recht me alleen maar het vervangen van de vario van de grote scooters.
het grappige is dat van de kleinere scooters er meerdere blokken zijn die wel precies doen wat ze moeten doen.
als je bijv kijkt naar de kymco 400 . de cube 300 de pcx 150 125 de sh modellen de bev 350 en 500 de silverwing 400 etc, tuurlijk daar kunnen ook allemaal een sportvario onder maar die zijn vanzichzelf al heel goed afgestelt.
voor het doel waarvan ze gemaakt zijn zijn het zelfs heel sporieve scooters.
wie had dat je zoveel lol op een 125cc scooter kon hebben terwijl de 125 van vroeger zo trag waren en de 80 niet voorbij kwamen.
 
Volgens mij zijn de KTM eencylinders ook uit Rotax voortgekomen en moet je kijken wat daar nu van terecht is gekomen, 690cc eencylinder met 73 krukas pk licht in gewicht en goed uitgebalanceerd van wat ik ervan begrepen heb. Ik blijf het zeggen kan iemand dat blok aub in een scooter lepelen. Onderdelen schijnen niet heel goedkoop te zijn, maar dat is van horen zeggen :)

BMW gebruikte de eencylinder Rotax blokken jarenlang met een brave 45-50pk maar die deden het heel goed als werkpaard en haalden voor een eencylinder hoge km standen van makkelijk een ton of meer. Met de 800cc parallel twin zitten ze qua performance gelijk richting GP800/SRV850 lijkt mij.

Verder zal ik wel een zuurpruimen worden, maar ik heb al langere tijd geen vertrouwen in Duitse auto's en motoren. Voordat je zo'n ding koopt kun je beter met een monteur praten dan met de verkoper. Wat de oorzaak is weet ik niet. Duitsers waren altijd goed met elektronica en ze hebben zoveel knowhow in huis en hebben al zoveel blokken gebouwd dat ik niet geloof dat ze het niet kunnen. Het lijkt mij meer een bezuiningskwestie met misschien wat luiheid omdat de mensen het toch wel kopen o.b.v. een imago. Dat bezuinigen doen ze allemaal. Zo liet een man die al zijn hele leven in de Yamaha buitenboordmotoren zit een blok zien en zei kijk daar zaten vroeger altijd twee lagers en nu zit er nog maar eentje.

Aan de andere kant, als de mensen het maar blijven accepteren zullen ze die dingen niet verbeteren. En dat is zonde, want ik geloof echt dat ze het kunnen die Duitsers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan