Maxi of standaard scooter woon- werkverkeer

In welke situatie gebruik jij gevarenlichten dan?
Die heb ik echt nog nooit gebruikt.
Ik ben 'asociaal' (wel met beleid) maar als ik een rij voor het verkeerslicht zie, dan rijd ik altijd voorbij (dat is dus het veiligst met gevarenlichten) en als er file is, dan rij ik daar (met gepaste snelheid) ook doorheen, dus die gebruik ik normaliter echt heel veel. Nu is dat helaas beperkt tot een knipperlicht naar links of rechts, (wat nergens op slaat) maarja, het is niet anders. Weet wel dat ik nooit meer een scooter zal nemen die het niet heeft, om nu een net aangeschafte scooter daarvoor weg te doen gaat te ver. Daarnaast, er gaat echt geen agent je bekeuren voor het door de file rijden als het 'stilstaat' en je gebruikt gevarenlichten. Beter opgemerkt worden en een boete, dan niet opgemerkt worden en een aanrijding.
File rijden is niet zonder gevaren, maar ik heb niet voor niets een motorscooter. Niet om in de file te staan in elk geval. Gelukkig heb ik nog een gele helm en led verlichting, dat helpt ook zeer zeker.
 
Ik denk dat we het er zo ongeveer over eens kunnen zijn dat met de gevarenlichten aan filteren tussen de file in principe eigenlijk niet toegelaten is maar in de praktijk het filteren wel veiliger maakt en getolereerd wordt door oom agent.
Mijn Beverly heeft die gevarenlichtfunctie ook niet. Maar filteren met de linker- of rechterknipperlichten aan doe ik niet, heb ik ook nooit overwegen omdat ik het te verwarrend vind voor de andere weggebruikers. Je geeft aan dat je naar links of naar rechts wil maar dat is niet het geval.
 
Is dat niet vrij een voudig te maken met een extra schakelaar?
Onder de knipperlichtschakelaar rechts naast de claxon is nog ruimte denk ik.
 
Is dat niet vrij een voudig te maken met een extra schakelaar?
Onder de knipperlichtschakelaar rechts naast de claxon is nog ruimte denk ik.
 
Is er een voorschrift dat het gebruik van de gevarenlichten verbiedt?
Heb je daar een referentie van?
Er is in NL alleen een richtlijn / gedragscode voor zover ik weet:

Die zegt alarmlichten niet gebruiken tijdens het filteren, eventueel wel aan het begin vd file om te waarschuwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan