Scooter met opbergplek voor systeemhelmen?

xray71

Die hard MF'er
30 mrt 2003
286
7
Amsterdam
Ik overweeg om een motorscooter te kopen voor in de stad. Zijn er scooters die een systeemhelm als de Airoh Matisse kunnen herbergen? Ik zou er 2 kwijt willen, dus bv 1 onder het zadel en 1 in de topkoffer. Ik verwacht niet dat er 2 in een koffer kunnen, of wel?
 
Gewoon ff testen bij een dealer. Ik rij zelf een BV350, daar gaat mijn Roof helm samen met een open helm wel onder het zadel. 2 systeem helmen denk ik niet. Maar, met een topkoffer zou het geen probleem moeten zijn. De X-max heeft de meeste ruimte onder z'n zadel, daar lukt het wellicht wel... Maar, meten is weten. Dus, het beste is met de helmen naar de dealer 😉
 
Forza 350, tijdens de proefrit getest, mijn systeemhelm (L) past zowel in het voorste als achterste gedeelte onder het zadel, dus 2 moeten passen, tja in de bijgeleverde topkoffer (45L) past natuurlijk ook een helm 😁
 
Laatst bewerkt:
Sym Symphony heeft ook een vrij grote buddy seat, maar de suggestie passen bij een dealer is denk ik het beste wat je even kan doen.
 
In de Beverly 350 past een Nolan N91 systeemhelm maar daar leek het in eerste instantie niet op. De helm moet op de zijkant gelegd worden en de kinbak moet een beetje openstaan en dat past het zowaar. Dus niet gelijk opgeven als het niet lijkt te passen.
 
?
Hoe werkt dat? Ken ik niet...

TS heeft een Airoh Matisse met opklap kinstuk.
dat bedoel ik, je hebt integraal helmen (niet inklapbaar) en systeemhelmen, inklapbaar, opklapbaar, net hoe je het noemt. Je kan bij zo'n systeem helm de kin en het vizier omhoog duwen, inklappen, net hoe je het noemt. daardoor neemt die in elk geval minder ruimte in dan een integraal helm waar je het vizier wel kan opklappen maar de kin niet.
 
dat bedoel ik, je hebt integraal helmen (niet inklapbaar) en systeemhelmen, inklapbaar, opklapbaar, net hoe je het noemt. Je kan bij zo'n systeem helm de kin en het vizier omhoog duwen, inklappen, net hoe je het noemt. daardoor neemt die in elk geval minder ruimte in dan een integraal helm waar je het vizier wel kan opklappen maar de kin niet.
Ik ben bang dat je dan nog nooit een systeemhelm van dichtbij hebt gezien. Ze zijn door het klapmechanisme breder dan een integraalhelm, dus het vizier open van een integraalhelm neemt veel minder ruimte in dan het kinstuk omhoog bij een systeemhelm.
 
De tip om bij een dealer te gaan kijken lijkt me een goed idee. Ik wil een zo licht mogelijke scooter, dus 125 cc lijkt me het meest interessant. Maar welke dealers hebben een grote collectie lichte scooters staan? Normale motorzaken denk ik niet?
 
Laatst bewerkt:
Suzuki Burgman 400, met gemak 2 helmen onder het zadel. en nog wat boodschappen ook....
Je mag komen passen, kun je hem gelijk kopen ook... :-)
Echter niet zo licht als jij zoekt waarschijnlijk...
 
In de 125cc klasse kun je mogelijk een systeemhelm kwijt in een PCX125. Staat me bij dat daar een flinke bak onder het zadel zat.
 
Is Piaggio niet meer diefstalgevoelig? Ik woon in Amsterdam, en 2 motoren zijn al van me gestolen. Dat is een van de redenen dat ik erover denk om over te stappen naar een scooter.
 
Daar heb ik geen idee van.

Er zijn er wel natuurlijk maar hier in Vlaams-Brabant worden er niet direct veel motorfietsen gestolen.
Ik heb de cijfers opgezocht bij de federale politie, cijfers van 2021: Criminaliteitsstatistieken / Statistiques de criminalité
Aangegeven fietsdiefstallen: 3200 (zullen er in de praktijk veel meer zijn want de meeste worden niet aangegeven)
Aangegeven autodiefstallen: 333
Aangegeven bromfietsdiefstallen: 113
Aangegeven motordiefstallen: 35

Over hoe zich diefstal naar merk verhoudt heb ik hier iets gevonden: Motordiefstallen 2018. Bekijk de diefstalcijfers per motormerk!
Nederlandse cijfers op de site van een bedrijf dat motorsloten verkoopt. Dus niet gegarandeerd neutrale informatie.

Yamaha, Suzuki, Piaggio en Honda zouden de meest gestolen merken zijn. Merkwaardig vind ik dat Vespa zo laag staat maar ik vermoed dat je de Vespa en de Piaggio getallen moet optellen. Gestolen Vespa's zullen misschien meestal ook als Piaggio's worden aangegeven.
 
Ik neem aan dat een Vespa meer gestolen wordt dan een Medley of een PCX maar dat komt natuurlijk ook omdat een Vespa veel duurder is. Je kunt bij veel verzekeraars op hun site kijken wat je premie wordt. Een hoge premie komt meestal door een hoog diefstal risico. Maar wordt in Amsterdam niet gewoon alles gestolen?
 
In Amsterdam lopen er blijkbaar veel rond die het verschil tussen "dijn" en "mijn" niet kennen.

Wel een goede tip voor xray71: wat kost een verzekeringspremie voor een Medley 125 vergeleken met een PCX 125 of een NMAX 125 en anderen
 
Blijkbaar wordt een Vespa weinig gestolen volgens mijn dealer, indertijd .

De door de dief noodzakelijkerwijs te vervangen ECU/startonderbreking is erg duur ( meer dan 1.500 euro) en nauwelijks te vinden buiten het dealernetwerk.

Dat maakt de diefstal van een Vespa weinig interessant voor het krapuul.
 
In de 125cc klasse kun je mogelijk een systeemhelm kwijt in een PCX125. Staat me bij dat daar een flinke bak onder het zadel zat.
ik heb nu een symphony en die heeft optisch een grotere plek onder het zadel dan de PCX (die ik eerder had) komt omdat de tank in de voorkant zit en niet bij de voeten (waardoor de bak ondieper is) overigens passen er bij allebei geen systeem helm in.

Vind ik zelf niet zo belangrijk, neem hem wel mee naar binnen als dat nodig is (of in de prive stalling op het werk zet ik m er gewoon op de motor)
 
Update van mijn kant, ik ben vandaag toevallig tegen een Medley uit 2017 aangelopen bij een scooterzaak. Mijn systeemhelm paste er net in, met daarnaast nog ruimte voor een 2e helm. Ik heb deze motor gekocht, dus ik ben bij deze toegetreden tot het scootergilde:)
 
Wow, 2 helmen in een Medley. Had ik niet gedacht. Veel plezier met je scoot. Wel even er aan wennen dat de 'echte' bikers geen hand meer opsteken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan