Maxi of standaard scooter woon- werkverkeer

Moriske

Rookie
23 okt 2022
12
3
Om de afstand voor het woon- en werkverkeer dien ik dagelijks minimaal 22 km te overbruggen. Hiervan bestaat de rit ongeveer 16km uit A12 en ring van Antwerpen, en de rest is puur stadscentrum. Om me sneller en flexibeler te kunnen verplaatsen ben ik op zoek naar een geschikte motorscooter en zo kom ik uit bij 2 type scooters die ik graag even hier als voorbeeld neem.

Urban type:
Vespa GTS 125cc
Honda PCX 125cc
Yamaha N-max 125cc

Het urban type heeft het voordeel van lichter, compacter en wendbaar te zijn.
Heeft wel als nadeel dat er zeer weinig opbergruimte onder het zadel is of in de vorm van een handschoenkastje. Dit betekent dat ik al vlug naar een waterdichte rugzak moet grijpen en deze op locatie niet onder het zadel kan opbergen. Een topkoffer zou ik het liefst willen mijden om de scooter wendbaar te houden. Bovendien vraag ik me af of dit type scooter wel geschikt is voor de snelweg?

Cruise type
Yamaha X-max 125cc
Honda Forza 125cc
Sym Jet X 125cc

De cruise scooter is tov het Urban type een stuk groter, zwaarder en duurder in aankoop. Hierbij vraag ik me af of dit type scooter voor het stadscentrum wel flexibel genoeg is om tussen een rij stilstaande wagens je een weg te banen, of gewoon vlot hindernissen te ontwijken, omkeer in parkeerplaatsje, enz… Verder vraag ik me af of er tussen beiden type scooters in acceleratie, vermogen en topsnelheid veel verschil is?

Graag lees ik jullie reacties.
 
Hier was ik niet van op de hoogte, maar bij deze zeer graag gedaan.
 
Voorstellen is geen Wet van Meden en Perzen, maar komt wel vriendelijker over , ja .

Ik heb de Vespa GTS 300 HPE gehad en heb nu de BMW C400X, dus ik heb ervaring met zowel het URBAN, als het CRUISE type .

Ik rijd hiermee wekelijks van Brasschaat naar Wilrijk over een zeer vergelijkbaar traject als het jouwe.

Beide versies zijn even wendbaar in de stad en tussen de files.

De Vespa heeft echt kleine wieltjes en is daardoor zijwindgevoeliger en iets minder stabiel op de grote weg, maar het verschil is klein.

Je grootste handicap zal de 125 cc motor zijn, die enorm traag is en eigenlijk niet geschikt voor de autosnelweg, waar je een rijdend obstakel zal zijn bij vlot rijdend verkeer.
Ook het optrekken gaat erg traag, zodat hierbij het voornaamste pluspunt van een scooter komt te vervallen.

Het verschil met een +300 cc versie is enorm, maar daar heb je wel een der motorrijbewijzen voor nodig … .

Een topcase maakt de scooter trouwens niet minder wendbaar en vind ikzelf noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Vespa GTS 300 HPE gehad en heb nu de BMW C400X, dus ik heb ervaring met zowel het URBAN, als het CRUISE type .
Ik rijd hiermee wekelijks van Brasschaat naar Wilrijk over een zeer vergelijkbaar traject als het jouwe.
Beide versies zijn even wendbaar in de stad en tussen de files.

De Vespa heeft echt kleine wieltjes en is daardoor zijwindgevoeliger en iets minder stabiel op de grote weg, maar het verschil is klein.
Je grootste handicap zal de 125 cc motor zijn, die enorm traag is en eigenlijk niet geschikt voor de autosnelweg, waar je een rijdend obstakel zal zijn bij vlot rijdend verkeer. Ook het optrekken gaat erg traag, zodat hierbij het voornaamste pluspunt van een scooter komt te vervallen.
Je traject is inderdaad bijna vergelijkbaar met dat van mij.
Verschil is dat ik me ook in het drukke stadscentrum van Antwerpen zou verplaatsen, geen idee of dat ook met het cruise type is te doen?

Helaas heb ik geen motor-rijbewijs voor +125cc, ben op mijn leeftijd ook niet meer van plan dit te behalen.
Ik zal het dus met een 125cc moeten doen en wil doorkom hier graag enkele zaken uitklaren.
Een scooter met kleine wieltjes < 12" valt dus al af, blijven er enkel de groeten vanaf 13" en meer nog over.

Wat betreft de autosnelweg.
Bedoeling is om me zoveel mogelijk te verplaatsen op secundaire wegen waar meestal een maximumsnelheid van 70 km/u geldt en uitzonderlijk eens 90 km/u. Op de ring van Antwerpen mag je maximaal 100 km/u. Geen idee of dit doenbaar is met een 125cc?
 
Hoi, nou je stelt je redelijk voor hoor ;) ik vind het wel meevallen. En men komt toch vaak op een forum om een concrete vraag te stellen.

Zelf een aantal jaar een Honda PCX 150 gehad, top scootertje en nu een Sym Symphony 125. 125cc houdt niet over moet ik zeggen, maar is wel het goedkoopst in rijden (voor mij belangrijker dan snelheid) en in jouw geval voor het rijbewijs. (daarom worden er denk ik wel nog ruim 125cc maar vrijwel geen 150cc verkocht nieuw)

Honda is een betrouwbare scooter en minder diefstal gevoelig dan een Vespa. 16km snelweg, het moet te doen zijn. je haalt ongeveer 110 - 120 max op de teller (100-110 op de GPS) Van de week nog ruim 40km snelweg achter elkaar met de 125cc gereden. Als je maar beseft dat je plek op de rechterbaan is, (je kan wel vrachtwagens inhalen) dan is 125cc prima te doen. Zeker als je ook geen zware motor gewend bent is accepteren dat je niet zo snel gaat prima. Daarentegen, in de stad is zo'n kleine scooter de koning. Overal ga je makkelijk tussendoor (topkoffer beperkt je wendbaarheid niet in het rijden, maar wel tussen auto's manoeuvreren.
De Sym symphony heeft overigens een grotere buddy seat dan de PCX. en in de klasse 125cc is er vrij weinig verschil tussen de beide typen scooters, opbergruimte is niet heel veel groter, hooguit meer comfort.

Sym Symphony ST 125 2022

ik heb deze in het grijs.
 
@Jessedew

Alvast bedankt voor je reactie.
Vind je jouw Sym scooter voldoende bescherming tegen wind en regen kan bieden tov een pcx?
Hoe ervaar jij de wendbaarheid tussen je pcx en je Sym symphony?
 
(...)
Helaas heb ik geen motor-rijbewijs voor +125cc, ben op mijn leeftijd ook niet meer van plan dit te behalen.
Ik zal het dus met een 125cc moeten doen en wil doorkom hier graag enkele zaken uitklaren.
(...)
Ik veronderstel dat je een B rijbewijs hebt. Wanneer heb je dat behaald?
 
@Jessedew

Alvast bedankt voor je reactie.
Vind je jouw Sym scooter voldoende bescherming tegen wind en regen kan bieden tov een pcx?
Hoe ervaar jij de wendbaarheid tussen je pcx en je Sym symphony?
Het nadeel van de Sym is dat hij geen digitaal verbruiksmetertje heeft (niet heel belangrijk) en geen gevarenlichten (echt dat het nog bestaat in 2022, maar niet verplicht, dat mis ik wel) De PCX heeft dat wel. Ook is de PCX stukje zuiniger, 1 op 45 haalbaar, model 2021 nog zuiniger. al haalde ik nu met de Sym 1 op 39 a 40, maar heb er nog maar 300km op gereden, dus kan ik niet zoveel van zeggen. Ik heb het hoge windscherm (aftermarket) gehad op zowel de PCX als de Sym. Bij de PCX staat het windscherm vrij ver naar voren en is het puur plastic. De Symphony is het windscherm nog iets hoger en het klappert niet. (begint pas op het stuur (bij de PCX is de aanhechting al op het front) Bij de PCX had ik nog een opzetstukje om turbulentie bij de helm te vermijden, dat hoeft bij de Symphony niet. en bij harde wind boog het windschermpje door bij de PCX. Ik zit daarom toch iets meer ontspannen op de Symphony, dus qua comfort wint de Symphony het net aan.
Qua wendbaarheid maakt het echt niet uit, de wielen van de Symphony zijn iets groter, theoretisch is de PCX iets wendbaarder, maar met het lage gewicht is er weinig verschil in stadsverkeer, daar hoef je het niet op af te laten hangen.

Ohja, uiteraard heb ik op beide scooters een beenkleed geïnstalleerd, dus zit ik toch altijd aardig droog. Het grote scherm heeft ook uitsparing voor de handen, (op beide scooters) dus die worden enigzins ontzien)

Ter illustratie de beide scootertjes. Als je twijfelt, ga eens een proefritje maken bij wat dealers.
 

Bijlagen

  • 20220930_115450_resized.jpg
    20220930_115450_resized.jpg
    269,5 KB · Weergaven: 20
  • 20221020_075221_resized.jpg
    20221020_075221_resized.jpg
    224,4 KB · Weergaven: 17
Als je gebonden bent aan 125cc is de aprilia sr-gt125 misschien ook het overwegen waard. Deze valt er (ook qua wielformaat) een beetje tussen in, hij is licht, erg wendbaar, zeker niet sloom en ook gewoon mooi. Met een aantal simpele aanpassingen kun je de scooter wel zo tunen dat hij aardig mee kan, hoewel ik met 125cc niet graag snelweg doe..
Een topkoffer vind ik zelf niks, dat vergroot wat mij betreft de wind-gevoeligheid te veel (zeker bij zijwind).
 
Een andere mogelijkheid met jouw rijbewijs is een Piaggio MP3 Yourban.
De Yourban heeft 278cc [piaggio 300 blok] en is een stuk kleiner en wendbaarder dan een gewone MP3.
Is natuurlijk ook wel duurder maar kan veel beter snelweg rijden dan een 125cc-tje.
 
@Allen
Bedankt voor julie geweldige input.

Intussen heb ik op hetzelfde traject dat ik dagelijks voor het woon-werkverkeer doe proefgereden op met een Sym cruisym alpha 125.
De cruisym alpha 125 was me kwa wendbaarheid en vermogen in de stad en op de snelweg zeer goed bevallen, maar uiteindelijk ben dan toch overstag gegaan voor een Honda Forza 125cc. Als alles goed verloopt zou ik de Forza het eind van de week kunnen afhalen.
 
een Honda Forza is een vrij forse scooter (overigens de Sym Alpha ook) en fors duurder dan de kleinere 125cc uitvoeringen. 2.000 euro prijsverschil, (nieuw) tov wat ik nu heb, met exact dezelfde cilinderinhoud zou ikzelf er niet voor over hebben.

Maar de Honda Forza is zeker een mooie motorscooter dus in het kader van het oog wil ook wat, een hele mooie keus.
 
@Allen
Bedankt voor julie geweldige input.

Intussen heb ik op hetzelfde traject dat ik dagelijks voor het woon-werkverkeer doe proefgereden op met een Sym cruisym alpha 125.
De cruisym alpha 125 was me kwa wendbaarheid en vermogen in de stad en op de snelweg zeer goed bevallen, maar uiteindelijk ben dan toch overstag gegaan voor een Honda Forza 125cc. Als alles goed verloopt zou ik de Forza het eind van de week kunnen afhalen.
Zeker als beginnend motorscooterrijder is een 125cc een goede keuze.

Als het motorrijden je bevalt dan verwacht ik dat er een dag komt waarop je dat beetje meer juice wil dan die 125cc kan bieden.
Ik rij met een 300cc, een Beverly. Er zijn best wat mensen hier op het forum die erg tevreden zijn over hun 125cc maar eens een 300cc geproefd ga je nooit nog voor een 125cc opteren. Dat is mijn ervaring. Een 300 is natuurlijk nog altijd geen snelheidsmonster maar kan zonder moeite mee met elk verkeer tenzij je op de Duitse Autobahn gaat rijden.

Ik lees dat je je B-rijbewijs behaald hebt ergens mid de 90'er jaren, wellicht ben je rond 45 jaar oud, maar dat je opkijkt tegen de moeite om een A2 te behalen.

Ik zou dat toch overwegen. OK, is niet gratis want de rijscholen zijn er in geslaagd om je dan een aantal verplichte lessen op te dringen, en je moet een test op gesloten terrein en op de openbare weg afleggen. Maar je hebt tijd om dat allemaal goed uit te zoeken en je geleidelijk aan te oefenen in de gevraagde manoeuvers.
 
Het nadeel van de Sym is dat hij geen digitaal verbruiksmetertje heeft (niet heel belangrijk) en geen gevarenlichten (echt dat het nog bestaat in 2022, maar niet verplicht, dat mis ik wel) De PCX heeft dat wel. Ook is de PCX stukje zuiniger, 1 op 45 haalbaar, model 2021 nog zuiniger. al haalde ik nu met de Sym 1 op 39 a 40, maar heb er nog maar 300km op gereden, dus kan ik niet zoveel van zeggen. Ik heb het hoge windscherm (aftermarket) gehad op zowel de PCX als de Sym. Bij de PCX staat het windscherm vrij ver naar voren en is het puur plastic. De Symphony is het windscherm nog iets hoger en het klappert niet. (begint pas op het stuur (bij de PCX is de aanhechting al op het front) Bij de PCX had ik nog een opzetstukje om turbulentie bij de helm te vermijden, dat hoeft bij de Symphony niet. en bij harde wind boog het windschermpje door bij de PCX. Ik zit daarom toch iets meer ontspannen op de Symphony, dus qua comfort wint de Symphony het net aan.
Qua wendbaarheid maakt het echt niet uit, de wielen van de Symphony zijn iets groter, theoretisch is de PCX iets wendbaarder, maar met het lage gewicht is er weinig verschil in stadsverkeer, daar hoef je het niet op af te laten hangen.

Ohja, uiteraard heb ik op beide scooters een beenkleed geïnstalleerd, dus zit ik toch altijd aardig droog. Het grote scherm heeft ook uitsparing voor de handen, (op beide scooters) dus die worden enigzins ontzien)

Ter illustratie de beide scootertjes. Als je twijfelt, ga eens een proefritje maken bij wat dealers.

In welke situatie gebruik jij gevarenlichten dan?
Die heb ik echt nog nooit gebruikt.
 
Filefilteren , tijdelijk parkeren op gevaarlijke plek , naderen van staart van file om achterliggend verkeer te waarschuwen, ergens in panne staan …
Hoort m.i. gewoon op een modern gemotoriseerd vehikel …

In de file doe ik het niet, want dat vind ik heel irritant als anderen dat doen. (volgens mij ook verboden)
Filerijden doe ik sowieso zelden trouwens.
Parkeren op een gevaarlijke plek doe ik eigenlijk ook nooit. Waarom hem niet op een goede plek neer zetten? :?
Ja het hoort er misschien wel op, daar kan ik het wel mee eens zijn. Maar zelf heb ik het niet nodig.
 
In de file doe ik het niet, want dat vind ik heel irritant als anderen dat doen. (volgens mij ook verboden)
Filerijden doe ik sowieso zelden trouwens.
Parkeren op een gevaarlijke plek doe ik eigenlijk ook nooit. Waarom hem niet op een goede plek neer zetten? :?
Ja het hoort er misschien wel op, daar kan ik het wel mee eens zijn. Maar zelf heb ik het niet nodig.
Je mag met je motorfiets tussen de file filteren. Dat is niet verboden.
Je moet wel je snelheid matigen tot max 30 als ik het goed heb, en je moet natuurlijk wel attent zijn voor voertuigen die van rijstrook veranderen, en in het algemeen ervan uit gaan dat chauffeurs je mogelijk niet opmerken.
Ik vind het helemaal niet irritant als motorfietsers filteren in de file. Met de scooter kom ik niet vaak een file tegen maar ik stel vast dat veel chauffeurs je eerder wat meer ruimte geven dan minder. Het is me tot nu nog nooit overkomen dat iemand bewust de deur dicht deed.
Daarnaast en voor zover me bekend zijn gevarenlichten bij het filteren niet verplicht, maar wellicht wel een goed idee om beter opgemerkt te worden.
 
Ik bedoelde dat de gevarenlichten verboden zijn met het er tussendoor rijden, niet het tussendoorrijden zelf.
Dat laatste doe ik natuurlijk wel..
 
nee dat heb ik niet want ik weet het ook niet zeker.
Zoals ik al schreef vind ik het irritant als anderen het doen en doe ik het daarom niet.
 
In B is het toegelaten gebruik van gevarenlichten erg beperkt omschreven in het verkeersreglement en filefilteren hoort daar niet bij, zodat het “verboden” is.

Mijn neef, die verkeerspolitie-agent is , doet het zelf op zijn privé motor wél , gezien de vele gevallen, waarbij motorrijders niet worden gezien door de auto’s die van rijstrook veranderen, vaak zonder richting aan te geven .

Hij meent dat daarom geen enkele weldenkende agent je hiervoor zal beboeten .

Ik rij wekelijks meermaals van noord naar zuid en omgekeerd voor 80 % in de file over de Antwerpse Ring .

Ik gebruik dus ook mijn gevarenlichten , zélfs indien dit iemand zôu kunnen irriteren …., maar schakel ze direct uit als de file zich begint op te lossen

Mét die gevarenlichten op mijn BMW ingeschakeld in de file , maken véél meer auto’s plaats , dan met mijn eerdere Vespa zonder dit systeem, welk gemis ik onbegrijpelijk vind op een hedendaagse motorscooter .

Ik weet niet of de voor 2023 vernieuwde Vespa GTS, die thans een digitaal display heeft , eindelijk ook die gevarenlichten heeft gekregen, maar , indien niet, zou dat ook al een reden voor mij zijn om hem niet te kopen, ofschoon vooral de 125 cc versie in B erg vaak wordt verkocht aan mensen, zoals TS.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan