kawasaki zl900 loopt op 3 cilinders... :S

Djesper

MF'er
30 sep 2011
66
0
haaksbergen
hallo

ik heb een Kawasaki zl900 eliminator uit 1985

maar nu heb ik het probleem dat hij op 3 cilinders loopt.
ik heb het gevoel dat hij tijdens het rijden in hogere toeren wel mee komt.
ik heb al van alles gedaan hieronder een opsomming van de gedane werkzaamheden:

1: Bougies vervangen
2: Bougie kabels en doppen vervangen
3: Kleppen zijn gesteld
4: bobine's zijn onderling uitgewisseld
(edit)
5: compressie gemeten (maar ga ik waarschijnlijk nog een keer controleren)

dit heeft altemaal nog niet geholpen.

ik heb vandaag de nieuwe bougie voor een oudere verwisseld en toen werd de uitlaat bocht wel warm. maar daarna liep hij weer niet goed mee. vervolgens heb ik een 10 minuten gereden en de bougie eruit gehaald deze was aan 1 kant zwart en aan de andere kant bruin. hij was niet nat.
na de rit een paar keer flink gas gegeven en dan komen er knallen en soms vlammen uit de uitlaat.

ik heb de motor halverwege de zomer gekocht en hij heeft bij de vorige eigenaar een jaar of 3 stil gestaan. maar is volgens hem wel goed lopend we gezet.

aan de motor zijn de volgende dingen veranderd.
- dyno kit geplaatst
- K&N luchtfilter op de cab's
- after market 4 in 1 uitlaat.

ik heb niet het gevoel dat het vacuüm van de carburateur lek is omdat als ik het lucht filter verwijder ik de gas naald wel omhoog zie komen als ik gas geeft. of is dit een foute aannamen. ik heb de carburateurs er al wel een keer af gehad en schoon gemaakt maar begin eraan te twijfelen of ik dit wel goed genoeg heb gedaan.

graag hoor ik jullie suggesties. voordat ik nog meer los ga halen.

en tevens hieronder even foto's van mijn bougie's...

Foto-KXUI3MW4.jpg


Foto-XULMVK6F.jpg


Foto-SGRJ4RRT.jpg


Foto-DWZ77UEU.jpg


Foto-GRIRYYZZ.jpg


Foto-MDUMOWQH.jpg


Foto-CKTW8HC4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is er toch iets mis met de carburatie van de desbetreffende cilinder?
Blijft er geen vlotternaald hangen zodat deze de boel verzuipt en de bougie doet zwart blakeren waardoor de vonk onmogelijk wordt gemaakt.
 
vergeten te vermelden compressie is gemeten en zou ook goed moeten zijn... maar misschien dat ik dat toch nog een 2e keer laat meten... of is dat makkelijk zelf te doen.

en als ik de carburateur los haal wat is dan de beste manier om hem schoon te krijgen... goed doorblazen met perslucht genoeg of moet ik nog op meer dingen letten.
 
ja daar begin ik ook aan te denken maar volgens mij is er niet veel aan af te stellen... want een zwarte bougie betekent toch dat hij te rijk staat... dus dan moet er een kleinere sproeier in als ik het goed heb.
 
Ik had sooprt van hetzelfde probleem met een Z1000J1 blok uit 1981. Zelfs na het schoonmaken van de carbs nog op 3 pitten.

* Benzine uit de tank gooien door een trechter met twee koffiefilters erin. Kun je zien of er troep in je tank heeft gezeten.
* Tank naspoelen met schone benzine
* Brandstoffilter uitspoelen
* Schone benzine in tank doen, oude bezine niet meer gebruiken
* Flesje Forté Moto Power I door je benzine doen. Dit maakt het brandstofsysteen schoon :Y
* Via een ritje over de snelweg (gas open en ff knallen :P ) naar een zaak met een Dynobank en laten afstellen. Kost je bij elkaar misschien 120 euries, maar dan heb je een goeie afstelling, de PK's die er (standaard) uit te halen zijn en minder rook

Trouwens, bij het afstellen worden je sproeiers gewoon omgeruild voor kleinere/grotere. Per sproeier kost je dat ongeveer 5 cent :)
 
Laatst bewerkt:
het spoelen van de tank ik op zich wel verstandig om te doen denk ik en forte zat ik ook aan te denken... maar ik denk toch dat het eerder een afstelling is of toch smeer in de cab's dus misschien toch schoon maken.

en ik kan hem wel op een dynobank zetten maar er zit een 4 in 1 uitlaat op en verder geen labdasensoren ofzo in de uitlaat dus kunnen ze volgens mij op de bank niet meten welke cilinder niet goed is. en kunnen ze alleen meten dat er 1 niet goed mee doet...

morgen heb ik weer tijd om er naar te kijke dan ga ik kijken of ik op de cab's de luchtmeng schroef kan vinden en eerst daar eens aan draaien en anders toch de cab's eraf en schoon maken.

ps wat is een goede manier om cab's te reinigen is met perslucht voldoende en goed doorspoelen met benzine of moet ik er nog meer aan doen. thevens heb ik dan het voordeel dat ik kan kijke of de naalden goed afsluiten...
 
carbs kun je het beste laten reinigen in een sonarbadje, kun je niet tegen poetsen !!

weet je zeker dat je bobines goed zijn en gewoon vonk blijven geven (ook als hij een tijd warm is)
 
Laatst bewerkt:
heb bobines onderling uitgewisseld en probleem blijft op dezelfde cilinder dus dan lijkt het mij dat ik de ontsteking kan uitsluiten... maar zal morgen nog maals testen met een "goed" warme motor..

edit: ik heb tevens geen ultrasoon bad... dus denk dat het reinigen gewoon met perslucht gebeurd is misschien iets meer werk maar moet het volgens mij ook wel schoon van worden...
 
Laatst bewerkt:
gisteraaf tot in de late uurtjes aan het sleutelen geweest...

DE MOTOR LOOPT WEER MOOI OP 4 CILINDERS :-)

toch maar besloten om de cab's er nogmaals af te halen en wat bleek de Pilot jet zat zwaar verstopt kwam echt geen druppel benzine door. en de Main jet zat deels verstopt... toe maar besloten om alle jet's schoon te maken t is even veel werk maar dan heb je ook wat :)

maar moeten de cab's nog opnieuw afgesteld worden synchroon stellen enzo of is dat ni zo hard nodig... vanavond eerst maar es een stuk rijden motor ff lekker opwarmen en kijke wat ie met een warm blokje doet :D

ik heb alleen nog wel een vraag er zit een heel klein puntje in de cab's die verstelbaar is deze zit aan de kant van de cilinders. hieronder even een foto
Foto-NJKMUK4Y.jpg


1: is het puntje
2: is de stelschroef

iemand enig iede?
 
gisteraaf tot in de late uurtjes aan het sleutelen geweest...

DE MOTOR LOOPT WEER MOOI OP 4 CILINDERS :-)

toch maar besloten om de cab's er nogmaals af te halen en wat bleek de Pilot jet zat zwaar verstopt kwam echt geen druppel benzine door. en de Main jet zat deels verstopt... toe maar besloten om alle jet's schoon te maken t is even veel werk maar dan heb je ook wat :)

maar moeten de cab's nog opnieuw afgesteld worden synchroon stellen enzo of is dat ni zo hard nodig... vanavond eerst maar es een stuk rijden motor ff lekker opwarmen en kijke wat ie met een warm blokje doet :D

ik heb alleen nog wel een vraag er zit een heel klein puntje in de cab's die verstelbaar is deze zit aan de kant van de cilinders. hieronder even een foto
[afbeelding]

1: is het puntje
2: is de stelschroef

iemand enig iede?


Houd je gasklep n beetje open, hoe meer je de schroef indraaid hoe meer de gasklep open blijft. (denk ik)
 
Ik heb net ff in het WHP van KZ1000 / KZ1100 gekeken. Er zal lijkt me niet veel verschil zijn tussen jouw en mijn carb's. Het lullige is alleen dat alle foto's van de andere kant genomen zijn. Ook op de site van cmsnl laten de parts fiche de andere kant van de carb's zien.
Misschien starten en stelschroefjes in/uitdraaien en kijken wat er gebeurt. Wel even het aantal slagen van je sleutel/schroevendraaien opschrijven. Als je er zo niet achter komt even bellen met JSPP.

Als hij het niet weet :W

Laat wel even weten wat het resultaat van je onderzoek is, ben erg benieuwd :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan