mistlamp(en) achter

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordy5

MF'er
30 apr 2011
94
0
Misschien bestaat zo'n topic al.
Maar mijn vraag is of iemand een mistlamp achter heeft en waar ik ene (of twee) kan kopen?
Ik rij nl. door bijna alle weersomstandigheden (nog geen autorijbewijs), ook bij mist of (zware) regenval, natuurlijk niet bij sneeuw zo gek ben ik niet, en dan is een mistlamp achter wel handig.
Ik heb nogal een lullig achterlichtje vandaar.
Voor heb ik goede lampen dus dat is geen probleem.
 
Led strips en eventueel felle dagrijlichten aan de voorkant. Ledstrips worden vaak in of aan de topkoffer gemaakt, of op of rond de kentekenplaat

big_1-0.jpg

8led-dagrijlicht-4.jpg
 
Wat (in Nederland) dan weer NIET mag, is mistachterlicht voeren bij hevige regen.

"Mistlicht
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan."

Bron

Ik heb een tijdje terug na een boel slecht weer er ook over gedacht een mistlampje achterop te bouwen. Ik heb toen ook een en ander gegoogled en ik meen ergens gelezen te hebben dat een motor wél een mistachterlicht mag voeren bij hevige regen, in tegenstelling tot een auto.

-edit
ah klopt wel, bij zware regenval mag een mistlamp aan de voorkant wel, aan de achterkant niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje terug na een boel slecht weer er ook over gedacht een mistlampje achterop te bouwen. Ik heb toen ook een en ander gegoogled en ik meen ergens gelezen te hebben dat een motor wél een mistachterlicht mag voeren bij hevige regen, in tegenstelling tot een auto.

-edit
ah klopt wel, bij zware regenval mag een mistlamp aan de voorkant wel, aan de achterkant niet.

Ik zou persoonlijk bij dergelijke omstandigheden ook liever van achteren goed zichtbaar zijn. Aan de voorkant kan ik zelf nog een oogje in het zeil houden.
 
Ja je mag voor 1 of 2 mistlichten maken, achter 1, ja die mag gebruikt worden met sneeuw en regen, voorwaarde voor gebruik is buiten de bebouwde kom, daar waar geen straat verlichting actief is en er geen overig verkeer voor het voertuig bevind, (achter wel zo vriendelijk deze uit te doen als er iemand achter je rijd) en nu komt het, bij een zicht van minder dan 50 meters, er staat nergens wat die zicht beperking veroorzaakt, dus sneeuw en regen tellen ook mee, maar veel belangrijker is het gezonde verstand, wat helaas bij de moderne mens steeds vaker ontbreekt.
Mist achterlicht op de motor, zelf als doorrijder en een dikke 30.000 per jaar bij nacht en ontij op de weg, een derde remlicht van een auto, 10 euro meen ik toen, als extra remlicht meedoend en middels een simpel wissel schakelaartje naar het stads lampje doet hij mee als mistlamp, zeer effectief en goedkoop, storing vrij en door de verschillende maten altijd wel een passende te vinden. En bij mist blijft de regulieren remlichten goed zichtbaar en bij zon een extra remlicht helaas nodig voor de appende autobestuurders.
 
Mistachterlicht mag, zelfs twee.

http://wetten.overheid.nl/BWBR00257...-11-2012#Hoofdstuk5_Afdeling4_i10_Artikel5457, letter e).

Een voorbeeldje van een modelletje voor auto's uit de 70er jaren: ebay art. 150878635834, maar misschien een beetje groot? :+

We hebben het hier over motoren niet over auto's, dan mag je idd 2 mistachterlichten voeren





Ja je mag voor 1 of 2 mistlichten maken, achter 1, ja die mag gebruikt worden met sneeuw en regen, voorwaarde voor gebruik is buiten de bebouwde kom, daar waar geen straat verlichting actief is en er geen overig verkeer voor het voertuig bevind, (achter wel zo vriendelijk deze uit te doen als er iemand achter je rijd) en nu komt het, bij een zicht van minder dan 50 meters, er staat nergens wat die zicht beperking veroorzaakt, dus sneeuw en regen tellen ook mee, maar veel belangrijker is het gezonde verstand, wat helaas bij de moderne mens steeds vaker ontbreekt.
Mist achterlicht op de motor, zelf als doorrijder en een dikke 30.000 per jaar bij nacht en ontij op de weg, een derde remlicht van een auto, 10 euro meen ik toen, als extra remlicht meedoend en middels een simpel wissel schakelaartje naar het stads lampje doet hij mee als mistlamp, zeer effectief en goedkoop, storing vrij en door de verschillende maten altijd wel een passende te vinden. En bij mist blijft de regulieren remlichten goed zichtbaar en bij zon een extra remlicht helaas nodig voor de appende autobestuurders.

Veel meer onzin kon je niet in 1 reply kwijt, neem ik aan ?

Buiten bebouwde kom, geen straatverlichting, geen overig verkeer... allemaal onzin.

Alleen het stukje over zicht minder als 50 meter klopt.

Mistachterlicht bij regen is niet toegestaan. Als je wil snappen waarom moet je eens in Belgie gaan rijden bij zware regenval, daar mag het nl wel en merk je gelijk waarom het niet handig is.
Je ziet dan nl alleen maar enorme rode vlekken, zien waar je naar kijkt is dan nagenoeg onmogelijk.

PS: gebruik af en toe ook eens een spatie of begin een zin op een nieuwe regel, maakt eea iets beter leesbaar :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan