11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Nog even een vraag ik heb nu zon 13 paginas gelezen maar nog niet te weten gekomen hoe het nu zit als je nu een a licht rijbewijs hebt (21 jaar en op 5 april heb ik mijn a licht rijbewijs 2 jaar).

Ik val dus onder de oude wetgeving en mag vanaf 5 april een motor rijden met vol vermogen. De datum dat a zwaar geldig is (5 april) staat ook aangegeven op het rijbewijs.

Maar.... wat nou als ik op bijv. 10 mei mijn bijbewijs kwijt raak en een nieuwe moet aanvragen mag ik dan wel onbeperkt rijden of krijg ik dan ineens te maken met de nieuwe regels (ook omdat ik 21 ben en geen 25)?
 
Nog even een vraag ik heb nu zon 13 paginas gelezen maar nog niet te weten gekomen hoe het nu zit als je nu een a licht rijbewijs hebt (21 jaar en op 5 april heb ik mijn a licht rijbewijs 2 jaar).

Ik val dus onder de oude wetgeving en mag vanaf 5 april een motor rijden met vol vermogen. De datum dat a zwaar geldig is (5 april) staat ook aangegeven op het rijbewijs.

Maar.... wat nou als ik op bijv. 10 mei mijn bijbewijs kwijt raak en een nieuwe moet aanvragen mag ik dan wel onbeperkt rijden of krijg ik dan ineens te maken met de nieuwe regels (ook omdat ik 21 ben en geen 25)?
Bij de RDW staat gewoon geregistreerd dat jij vanaf 5 april onbeperkt mag rijden (ongeacht je leeftijd). Dit zal ook gewoon op je nieuwe rijbewijs zitten. En zal ook blijven zitten wanneer je na 10 jaar weer een nieuwe rijbewijs moet laten drukken bij de gemeenten.
 
Ok thanks. Wij hebben ooit een ritje gereden fuzy met een groepje de mei mei rit 2 jaar geleden. ;)

Ik vroeg me het af om dat eerder al een paar keer onduidelijkheid was over het kwijtraken van bijbewijs als je nog in de a beperkt periode viel.
 
Ik ben 18 maart 21 geworden,wat kan ik nu het beste doen?
A1 halen en 2 jaar dat rijden,en mag ik dan al voortijdig a2 halen? of kan ik dan beter wachten tot me 24ste(dus 3 jaar a1 rijden) en dan meteen A halen?
Echt wat een bout regeling -_-
 
Heb hier en daar wat gelezen maar kom er zelf niet helemaal uit.

Ik heb 10-11-2011 mijn lichte rijbewijs gehaald op mijn 18e

Rij sindsdien op een Thundercat, afgevoerd tot 25kw

Standaard heeft de Thundercat 74kw, betekent dit dat ik NU niet 35kw mag rijden? Omdat mijn motor standaard 70+kw heeft? Hoe krom is dit? 35kw is toch 35kw? Iemand met een duidelijk antwoord? Danku.
 
Dat klopt, je mag geen 35kw rijden op die Thundercat. Die moet op 25kw blijven staan voor jou, als je er op wil rijden zolang je nog een beperkt rijbewijs hebt :)

De voorwaarde bij de nieuwe regels is, dat het originele vermogen niet meer mag zijn dan 2x de 35kw, als je de motor terugvoert naar 35kw (en nog iets per kg, maar dat is hier niet van toepassing). Ik vind het niet krom, ze moeten ergens een grens stellen.. :)
 
Dat klopt, je mag geen 35kw rijden op die Thundercat. Die moet op 25kw blijven staan voor jou, als je er op wil rijden zolang je nog een beperkt rijbewijs hebt :)

De voorwaarde bij de nieuwe regels is, dat het originele vermogen niet meer mag zijn dan 2x de 35kw, als je de motor terugvoert naar 35kw (en nog iets per kg, maar dat is hier niet van toepassing). Ik vind het niet krom, ze moeten ergens een grens stellen.. :)
Bedankt voor het snelle antwoord!

Moet ik nu echt opzoek naar een motor met <70kw om deze zomer legaal wat harder te kunnen rijden...

Een grens stellen? 35kw op een Hayabusa gaat toch even hard als 35kw met mijn donderpoesje?
 
Bedankt voor het snelle antwoord!

Moet ik nu echt opzoek naar een motor met <70kw om deze zomer legaal wat harder te kunnen rijden...

Een grens stellen? 35kw op een Hayabusa gaat toch even hard als 35kw met mijn donderpoesje?

Als je 35kw wil gaan rijden wel ja :+

Lijkt me sterk dat die dan even hard gaan, volgens mij is een Hayabusa wat zwaarder dan een Thundercat.. :P

Maar het kan ook nooit goed zijn voor dergelijke motoren om ze zover terug te gaan voeren.. Een Thundercat zit net op de grens, inderdaad. Maar ze hebben hier vast wel een soort van (politieke) reden achter zitten :+
 
Wellicht is het inderdaad omdat er ook mensen zijn die de begrenzer er uut halen (je zal niet de eerste zijn).

Dan maakt het wel uit of die dan 400 cc is ofdat het een 600 750 of 1000cc is. Want ook al mag je er niet op rijden en ook al ben je niet verzekerd je hebt dan toch meer risico en dat is wat de overheid juist wil beperken.

Ik zeg het nu uit de overheid ze kant he ;) als ze echt risico's willen beperken moeten ze mijn rijbewijs afnemen :p
 
De Busa is weer meer gestroomlijnd dus dat compenseert het gewicht weer...

Tja hoeveel mensen nu al rondrijden met 25kw op papier en gewoon 100+ pk's hebben, de regels zijn gewoon krom. Zal maar blijf 25kw rijden tot november dan :(
 
Ok thanks. Wij hebben ooit een ritje gereden fuzy met een groepje de mei mei rit 2 jaar geleden. ;)
Oh, ja! Het was een leuke rit. Jammer dat ik nog gecrashed was toen ik alleen richting huis ging... Maar op zich het ritje was super leuk!
Ik vroeg me het af om dat eerder al een paar keer onduidelijkheid was over het kwijtraken van rijbewijs als je nog in de a beperkt periode viel.
Nau... ja.... nee.... dat probleem was enkel voor een heel klein bepaalde aantal mensen. Die afreden voor 19 januari en pas na 19 januari hun rijbewijs hadden opgehaald. Maar als je voor 19 januari 2013 een rijbewijs had met daarop de automatisch ingangsdatum van onbeperkt, dan blijft dat ook zo.
Verder is het regeling zo aangepast dat als je voor 19 januari je rijbewijs haalt, dan mag je alsnog 35kW rijden (en je krijgt automatisch je onbeperkt rijbewijs over twee jaar). Mocht je het rijbewijs na 19 januari halen dan krijg je 11kW en moet je voor elke stop opnieuw afrijden, tenzij je tot je 24ste wacht dan mag je gelijk onbeperkt afrijden weer.
(En als het goed is komt er nog een aanpassing om alsnog in A2 gelijk in te kunnen stromen. Maar dat moet nog ingevoerd worden dus.)
 
Heel A1 slaat gewoon nergens op,rij al sinds me 16de scooter(heb hem nog steeds) Dus wil nu een motor,en geen opgefokte brommer,wat levensgevaarlijk is. Gewoon vanaf 21 A2 mogen halen is prima. Dus ik ga duimen dat het volgend jaar aangepast word,anders heb ik een probleem :(
 
Heel A1 slaat gewoon nergens op,rij al sinds me 16de scooter(heb hem nog steeds) Dus wil nu een motor,en geen opgefokte brommer,wat levensgevaarlijk is. Gewoon vanaf 21 A2 mogen halen is prima. Dus ik ga duimen dat het volgend jaar aangepast word,anders heb ik een probleem :(

En daar gaan we weer :+

2014 word vanaf je 20ste a2, kan in januari zijn maar ook pas in december..
 
Ik was eigenlijk van plan om A1 ma gewoon te halen,zodat ik volgend jaar alleen AVD hoeft te doen,maar dat werkt volgens mij ook niet zo. Dan zou ik alsnog 2 jaar evaring moeten hebben. En anders moet ik wss wel gwn AVB en AVD doen.
 
Motorfreaks

De minister van I&M heeft besloten dat de Nederlandse regelgeving op dit punt zal worden aangepast, zodat rechtstreekse instroom voor het rijbewijs A2 mogelijk wordt vanaf de leeftijd van 20 jaar. Uiteraard blijft instroom in het rijbewijs A1 voor de lichte motoren vanaf 18 jaar mogelijk, net zoals de directe instroom voor het rijbewijs A voor zware motoren vanaf 24 jaar.
 
Zo, dat is een opluchting voor jongeren.
De eerste voorstel was echt te gek voor worden. Wel was het waarschijnlijk effectiever om jongeren van een motor af te houden.
 
Ik vind het geen opluchting. Vooral aangezien er geen regeling wordt getroffen voor jongeren ouder dan 20, die nu wel met A1 zitten.

Deze regel had er in het begin al moeten zijn, dan had ik nu A2. Nu zit ik 2 jaar vast aan A1. Óf ik moet het hele traject van examens opnieuw willen doen.

Ik vind A1 voor de rest niet onnoemelijk ergerlijk, maar deze aanpassing zijn wel mosterd na de maaltijd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan