Verschil 25/37kw

Zijn Transalp staat op 25kW. Hij was bij openen van dit topic van plan hem op te voeren/37kW versie maken. Er staat dus 25kW op papier. Stel dat hij hem origineel maakt zonder omkeuren. Dan zou je lang niet op 37, maar eerder op 30 uit komen.
Vermogens toename mag (tot 40% dacht ik) zonder op te geven. Hij zou dus toch legaal bezig zijn als hij dus onder de 35kW uit komt?

Je haalt idd het originele vermogen niet meer, daarnaast staat er nergens of het vermogen op krukas of achterwiel moet zijn. Die 37 kW is namelijk op de krukas. De verzekering zou moeilijk kunnen doen, maar zo'n groot verschil is het ook niet tussen 25kW en 35kW. Ik denk dat veel mensen het niet eens kunnen voelen. Normaal zou ik zeggen als je een motor wil ontgrenzen 'niet doen', maar in dit geval is het ietsje meer vermogen en dan zou je in de praktijk nog steeds onder de 35kW zitten. Het is wat anders als je bijv een CB650R met 35kW zou aanpassen dat deze weer 70kW heeft. Zo'n Transalp blijft ook met die 37kW wat mij betreft vermogenstechnisch gezien gewoon een motor die je als beginnend bestuurder prima kan rijden.

Maar goed, nu dus een Benelli met 35kW vol vermogen, dus 100% geen gezeik als er wat zou gebeuren.
 
Het was zeker niet de bedoeling om de Alp naar 37kw te brengen terwijl ik met max 35kw mag rijden. (Al word dit niet gecheckt ga ik de gok niet wagen).
Dit ging dan volgend jaar gebeuren als ik wel meer vermogen mag rijden.
25 naar 37kw is 48%, dus voor de maximale 40% alsnog teveel.

De vraag was alleen of dit veel effect ging hebben aangezien ik merkte dat de motor door de geknepen inlaat rubbers de topsnelheid achteruit brengt, en of de optrek snelheid/ koppel het zelfde zal blijven.

Na de Benelli gehuurd te hebben werd ik wel heel enthousiast en heb ik even later de trk502x gekocht.
De tellerafwijking is inderdaad best wel aanwezig, dit zal ik tijdens de 1000km beurt nog eens aanhalen of ze hier iets mee kunnen.
Nu 250km gereden met de Benelli en dit gaat heerlijk!
Veel meer vermogen en koppel voor mijn gevoel onder de kont, heerlijk! (goed, de evolutie is dan ook wel 30 jaar)
Ook is het verschil met een passagier nagenoeg niks. Ook als zij achterop mee gaat zakt de motor niks af, en heb je met de wegligging gewoon hetzelfde gevoel als dat je alleen rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan