Het 250cc 4 Cilinder Topic! 20.000 RPM to Heaven

MC Twenty-Two

Retro Honda Verslaafde
12 jun 2017
659
813
Netersel
Instagram
Ik heb even gezocht, maar ik kwam er achter dat er nog geen topic bestond voor eigenaars en liefhebbers van de geweldige 250cc 4 cilinder motorfietsen die in de jaren 80 en 90 op de Japanse markt verschenen. Dat kan natuurlijk niet!

Ik heb het hier dus over de volgende motoren: (laat me graag even weten als ik er nog een vergeet)
- Honda CBR 250 R(R) MC14/MC17/MC19/MC22
- Honda Hornet 250
- Yamaha FZR250 (R)
- Yamaha FZ250
- Kawasaki Balius 250
- Kawasaki ZX-2R / ZXR 250 / ZX-25R
- Suzuki Bandit 250
- Suzuki GSX-R 250

Daarom leek het me leuk om dit topic te openen. Ik ben vooral benieuwd hoeveel van dit soort zeldzame fietsjes er nog in Nederland rondzwerven. Plant hier dan vooral je foto's en filmpjes van je hoogtoerig jankende stalen ros!

Ook lijkt me dit een mooie plaats om ervaringen en vragen te plaatsen over deze motoren.

Ik zal het topic aftrappen met mijn eigen aanwinst: Een Honda CBR 250 RR MC22 uit 1990 in de Type 1 kleurstelling.

IMAG5292.jpg


Ik heb hem iets langer dan 2 jaar in mijn bezit en inmiddels heb ik er 9000 km mee gereden. Hij heeft zelfs al eens een reis gemaakt naar Lago di Garda in Italië.
Hier een plaatje in Verona samen met mijn RVF 400 R

IMAG6565.jpg


Het zijn echt superleuke fietsjes. Extreem wendbaar, licht, jaren 90 styling met dubbele koplampen, 45 pk uit een 250cc blokje, en dan nog het geluid 😍 Daar krijg je nooit genoeg van.

Haal stiekem een keer de demper eraf, trek het gas open tot bijna 20.000 toeren per minuut en je zou zweren dat je in de bolide van Ayrton Senna door de tunnel van Monaco raast.
Hoe dat ongeveer klinkt? Hier een kleine impressie:

Deze gaat bij mij nooit meer de deur uit!
 
Laatst bewerkt:
Hier het lijstje 250cc 4 cilinder motoren met plaatjes:

Honda CBR250RR
shk002hondamc2205.jpg

Honda Hornet 250
Honda_Hornet_250_a.k.a._CB250f-2.jpg

Yamaha FZR250R
Yamaha FZR250 88  1.jpg

Yamaha FZ250
Yamaha-FZX-250-Zeal.jpg

Kawasaki ZXR250
Kawasaki ZXR250 95.jpg

Kawasaki Balius ZR250
Kawasaki ZR250.jpg

Suzuki GSX-R250
Suzuki GSXR250 88.jpg

Suzuki Bandit 250
download.jpeg

Suzuki Katana 250
Suzuki GSX 250 S Katana 1991.jpg

Moto Guzzi/Benelli 254 (250 Quatro)
2016-multi-minis-moto-guzzi-254-kawasaki-s1-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Yamaha FZR250 uit 1990, 3LN geloof ik.

Ik heb dat ding al jaren, heb er helaas nog nooit op gereden.
Was van mijn zwager, ding liep niet meer, en hij kon niet aan onderdelen komen.
Ik heb hem waar aan de praat gemaakt, maar hij zag er niet mooi meer uit na ruim 10 jaar in een schuur gestaan te hebben,dus maar gaan verbouwen, ding is nog steeds niet klaar..
 
Waar ik woon zag je ze regelmatig, hoor ik een motor vol in toeren optrekken, ik denk wat is dat voor idioot om in een wijk een motor zo ver los te trekken... Komt er een motor voorbij met ongeveer 50km/h... Heb even goed gelachen
 
Ik heb een Yamaha FZR250 uit 1990, 3LN geloof ik.

Ik heb dat ding al jaren, heb er helaas nog nooit op gereden.
Was van mijn zwager, ding liep niet meer, en hij kon niet aan onderdelen komen.
Ik heb hem waar aan de praat gemaakt, maar hij zag er niet mooi meer uit na ruim 10 jaar in een schuur gestaan te hebben,dus maar gaan verbouwen, ding is nog steeds niet klaar..
Het zal in ieder geval de moeite waard zijn geweest als je hem af krijgt.
Heb je foto's van de voortgang? Ik ben erg benieuwd!
Waar ik woon zag je ze regelmatig, hoor ik een motor vol in toeren optrekken, ik denk wat is dat voor idioot om in een wijk een motor zo ver los te trekken... Komt er een motor voorbij met ongeveer 50km/h... Heb even goed gelachen
Dat is inderdaad ook een van de redenen waarom ik deze motoren zo geweldig vind. Het klinkt altijd alsof je zwaar boven de toegestane snelheid rijdt, maar in werkelijkheid zou je waarschijnlijk niet eens een boete krijgen 😂
Waar woon je dan eigenlijk? Heb er in NL nog nooit een andere gezien in levende lijve.
 
Prachtige fietsen, ik ben gek op dit soort technische hoogstandjes.
Voor je lijst, Er is ook nog een 250 cc katana geweest, ook al zo'n hoogstandje.
 
Leuk topic!
Eind jaren 70 / begin jaren 80 produceerden zowel Guzzi als Benelli ook 250 cc viercilinders. 254 Quattro of iets dergelijks heetten die.
Blokje lijkt sterk afgekeken van de Honda CB350f / CB500f uit de jaren 70. Styling is een product van die tijd, zullen we maar zeggen: you love it or you hate it.

Wubbes

1644821273172.png


1644821343571.png
 
Ik heb een Yamaha FZR250 uit 1990, 3LN geloof ik.

Ik heb dat ding al jaren, heb er helaas nog nooit op gereden.
Was van mijn zwager, ding liep niet meer, en hij kon niet aan onderdelen komen.
Ik heb hem waar aan de praat gemaakt, maar hij zag er niet mooi meer uit na ruim 10 jaar in een schuur gestaan te hebben,dus maar gaan verbouwen, ding is nog steeds niet klaar..
Als je hem ooit kwijt wilt mag je altijd een bericht sturen :9
 
Leuk topic!
Eind jaren 70 / begin jaren 80 produceerden zowel Guzzi als Benelli ook 250 cc viercilinders. 254 Quattro of iets dergelijks heetten die.
Blokje lijkt sterk afgekeken van de Honda CB350f / CB500f uit de jaren 70. Styling is een product van die tijd, zullen we maar zeggen: you love it or you hate it.

Wubbes

Bekijk bijlage 1727789

Bekijk bijlage 1727790
Aan de Italiaanse zijde had ik het eigenlijk nog niet gezocht, ook leuke machines!
 
Er staat een cbr250f op marktplaats. Dit is de voorloper van de Cbr250rr. Ik vind hem alleen te duur.

Typisch gevalletje wat de gek er voor wil geven. Mijn MC22 heeft het dubbele gekost, dus het ligt wel redelijk in verhouding denk ik.
Edit: ik had de schade nog niet gezien, zou er toch wel wat minder voor bieden.
 
Laatst bewerkt:
Het zal in ieder geval de moeite waard zijn geweest als je hem af krijgt.
Heb je foto's van de voortgang? Ik ben erg benieuwd!

Dat is inderdaad ook een van de redenen waarom ik deze motoren zo geweldig vind. Het klinkt altijd alsof je zwaar boven de toegestane snelheid rijdt, maar in werkelijkheid zou je waarschijnlijk niet eens een boete krijgen 😂
Waar woon je dan eigenlijk? Heb er in NL nog nooit een andere gezien in levende lijve.
Ik ben er al een tijd niet mee bezig geweest..

Ik woon niet in Nederland
 
Typisch gevalletje wat de gek er voor wil geven. Mijn MC22 heeft het dubbele gekost, dus het ligt wel redelijk in verhouding denk ik.
Dat klopt zeker, opzich omdat dit de eerste cbr250 is ook wel weer grappig om te hebben. En hij heeft zo te zien een aardig comfortabele zithouding.
 
Waar ik woon zag je ze regelmatig, hoor ik een motor vol in toeren optrekken, ik denk wat is dat voor idioot om in een wijk een motor zo ver los te trekken... Komt er een motor voorbij met ongeveer 50km/h... Heb even goed gelachen
Dan woon jij zeker in Australië? Daar zijn de 250 en 400tjes nog goed vertegenwoordigd.
 
Dat verklaart inderdaad, daar stikte het van de kleine viercilindertjes.
Ben benieuwd of de moderne ZX-25R's daar ook terecht komen.
 
Nooit geweten dat er een 250 Katana geweest is. Ik heb de dikke gehad (de 1100).
Die 250 4 cilinders...mooi spul..zeldzaam nu..Echt jammer. Tegenwoordig is alles 'verpest'door E keur en aanverwant geneuzel..:N
 
Ik had deze man ook al gesproken, volgens mij zit er een nsr250 voorvork in, want de remklauwen/clip ons etc kloppen niet. Ook missen er wat kapjes bij de achterbrug en ben benieuwd of er een chinese kuip op zit.
 
Het is in ieder geval geen originele kleur, dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad geen originele kappen. Bij de rechtse kuip mist ook een cruciaal ophangpunt waardoor deze veel verder naar buiten staat.
Uitlaatdemper, schetsplaten en knipperlichten kloppen ook niet. Achterste spatbord is afgezaagd...
En dit is nog maar wat je aan de oppervlakte ziet :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan