35kW motor of zwaardere motor begrenst tot 35 kW?

SjengPiet

Rookie
16 okt 2020
3
3
Hoi mensen,

Ik ben nu nog 18 maar wil als ik 20 ben mijn A2 gaan halen. Dan zit ik te denken aan een xt660x want die valt precies binnen die 35kw limiet volgensmij. Een andere optie is om een zwaardere motor te laten begrenzen tot 35kw en dan later te ontgrenzen als ik mijn volledige A rijbewijs heb. Omdat mensen vaak hun a2 weg doen voor iets zwaarders. Ik hoor uit mijn omgeving alleen dat dat de pret er vanaf haalt, dat ze er dan voor zorgen dat je het gas niet helemaal open kan trekken.

Wat is verstandiger?
 
De fout die de meeste mensen maken (mij inclusief) is denken dat je per se die 35 kw nodig hebt en dat je eerste motor de motor is die je nooit meer weg doet.

Dus:
Koop een motor onder de 35kw standaard. 25kw is ook zat. 20 waarschijnlijk ook wel om een beetje deftig snelweg te kunnen rijden. Pak een oud hok en leer er mee sleutelen. Na 2 jaar doe je die weg naar de volgende die begint met motorrijden en koop je alsnog de hayabusa (een rooie wel, de rest zijn de langzaam voor op de snelweg).
 
Aanrader van mijn kan, zoek een suzuki Sv650s van de eerste generatie! Leuke speelse fiets, heb er 2 gehad, nu nog 1.
En nu op vol vermogen is hij ook nog super leuk!
Doe er mee wat je wil, succes met je zoektocht!
 
ik sluit mij aan bij @RickLSV650s.
2 35kw motoren gehad, maar de SV650 is de perfecte A2 motor (25 of 35kw) beide hebben power zat.
Vermogen zit mooi onderin en door het lage gewicht kun je mooi leren sturen.

Verder zijn de blokken behoorlijk bullet proof.
 
ik sluit mij aan bij @RickLSV650s.
2 35kw motoren gehad, maar de SV650 is de perfecte A2 motor (25 of 35kw) beide hebben power zat.
Vermogen zit mooi onderin en door het lage gewicht kun je mooi leren sturen.

Verder zijn de blokken behoorlijk bullet proof.

Hier sluit ik mij ook naadloos bij aan
 
De fout die de meeste mensen maken (mij inclusief) is denken dat je per se die 35 kw nodig hebt en dat je eerste motor de motor is die je nooit meer weg doet.

Dus:
Koop een motor onder de 35kw standaard. 25kw is ook zat. 20 waarschijnlijk ook wel om een beetje deftig snelweg te kunnen rijden. Pak een oud hok en leer er mee sleutelen. Na 2 jaar doe je die weg naar de volgende die begint met motorrijden en koop je alsnog de hayabusa (een rooie wel, de rest zijn de langzaam voor op de snelweg).
Turbobusa was natuurlijk wel 1e keuze ja
 
Gas niet open? Bij een beetje 35kW-model kan het gas volledig opengedraaid worden, alleen op de snelweg merk je dat je vermogen mist.
Die XT660X is leuk om mee te beginnen en omdat deze 35kW is, hoeft ie niet geknepen te worden. Ik heb een MT-03 gehad met hetzelfde blok, terwijl ik al jaren lang mijn A-rijbewijs had. Prima ding, liep 170+ km/u en had onderin een berg koppel, omdat het een ééncilinder is.

Met viercilinders die geknepen zijn, merk je het sneller, omdat het koppel ook pas later in toerental er uit komt. Maar met één- en tweecilinders kan je rustig ook een geknepen model kopen. Bij bijv. de Kawasaki Ninja 650 en Z650 merk je pas als je de snelweg op gaat dat ie wat trager is, maar ook de Ninja 650 haalt nog bijna 190 km/u. Doet er alleen wat langer over dan de vol vermogen 650. Kijk je naar de Z900 35kW, dan is die langzamer dan de Z650 35kW, vanwege de twee extra cilinders (en wellicht een paar kilo extra), maar meer dus vanwege hoe het blok het vermogen er uit gooit.

Maar een 25kW Suzuki SV650S of SV650N is ook dikke pret. Zeker nu je nog maar 100 km/u mag overdags, kom je goed weg met elke 400cc+ motor. Zelfs nog wel met 250cc, maar die hebben maar een beetje koppel, vergeleken met bijv 400-750cc.
 
Gas niet open? Bij een beetje 35kW-model kan het gas volledig opengedraaid worden, alleen op de snelweg merk je dat je vermogen mist.
Die XT660X is leuk om mee te beginnen en omdat deze 35kW is, hoeft ie niet geknepen te worden. Ik heb een MT-03 gehad met hetzelfde blok, terwijl ik al jaren lang mijn A-rijbewijs had. Prima ding, liep 170+ km/u en had onderin een berg koppel, omdat het een ééncilinder is.

Met viercilinders die geknepen zijn, merk je het sneller, omdat het koppel ook pas later in toerental er uit komt. Maar met één- en tweecilinders kan je rustig ook een geknepen model kopen. Bij bijv. de Kawasaki Ninja 650 en Z650 merk je pas als je de snelweg op gaat dat ie wat trager is, maar ook de Ninja 650 haalt nog bijna 190 km/u. Doet er alleen wat langer over dan de vol vermogen 650. Kijk je naar de Z900 35kW, dan is die langzamer dan de Z650 35kW, vanwege de twee extra cilinders (en wellicht een paar kilo extra), maar meer dus vanwege hoe het blok het vermogen er uit gooit.

Maar een 25kW Suzuki SV650S of SV650N is ook dikke pret. Zeker nu je nog maar 100 km/u mag overdags, kom je goed weg met elke 400cc+ motor. Zelfs nog wel met 250cc, maar die hebben maar een beetje koppel, vergeleken met bijv 400-750cc.
Die XT660X ga ik alleen niet van verwachten dat die 170+ loopt. Je heb daarop nogal wat frontaal oppervlakte.
 
Die XT660X ga ik alleen niet van verwachten dat die 170+ loopt. Je heb daarop nogal wat frontaal oppervlakte.

Wat ik van eigenaren begreep, lukt ze dat ook wel.
Ik heb zelf nog een DR650SE gehad, luchtgekoeld blok, haalde ook 172 km/u. Die was wel ietsje gekieteld, maar niet veel.
 
Wat ik van eigenaren begreep, lukt ze dat ook wel.
Ik heb zelf nog een DR650SE gehad, luchtgekoeld blok, haalde ook 172 km/u. Die was wel ietsje gekieteld, maar niet veel.
Ah, dan is dat beetje doorontwikkeling ergens goed voor. Ik heb met mijn XT600 wel ooit een keer 130 gereden, maar vond het maar niks. Tegenwoordig kachel ik wel met 100 rustig over de snelweg.
 
Ah, dan is dat beetje doorontwikkeling ergens goed voor. Ik heb met mijn XT600 wel ooit een keer 130 gereden, maar vond het maar niks. Tegenwoordig kachel ik wel met 100 rustig over de snelweg.

Met hoog spatbord nodigt het inderdaad niet uit om veel verder dan 130 km/u te gaan, of je moet wind mee hebben.
Snelweg is toch ook geen zak aan.. en met een extra cilindertje veel prettiger. Dus rustig aan over de snelweg is niets mis mee. :) Extra cilindertje is handig als je wat harder door wil rijden.
 
De fout die de meeste mensen maken (mij inclusief) is denken dat je per se die 35 kw nodig hebt en dat je eerste motor de motor is die je nooit meer weg doet.

Dus:
Koop een motor onder de 35kw standaard. 25kw is ook zat. 20 waarschijnlijk ook wel om een beetje deftig snelweg te kunnen rijden. Pak een oud hok en leer er mee sleutelen. Na 2 jaar doe je die weg naar de volgende die begint met motorrijden en koop je alsnog de hayabusa (een rooie wel, de rest zijn de langzaam voor op de snelweg).
Een hayabusa als je eerste volvermogen motor is link. Zware racers zijn zover ik weet allemaal niet zo vergevend gezind. Een foutje bij het zoeken naar de grenzen bij het nemen van bochten is snel gemaakt. En bij zo een snelle motor met zoveel vermogen is de bocht uitvliegen geen kunstje. Gaat denk ik vrij gemakkelijk. Als je de grenzen op wilt doeken, doe het op een oudere racer, waarvan je schuivers niet erg vind, want dat gaat hoogswaarschijnlijk gebeuren als je wilt "racen" op de snelweg. 1 keer uit de bocht vliegen is een paar duizend euro schade, naast je kleding en helm... of wat denk je van de snelweg afzetting met palen?! Kom je tegen een paal aan tijdens het wegschruiven en je lichaam breekt in 2'en. Misschien naar een race circuit gaan en daar leren racen eerst.... niet meteen met een Hayabusa op de snelweg.... -.-
 
Een hayabusa als je eerste volvermogen motor is link. Zware racers zijn zover ik weet allemaal niet zo vergevend gezind. Een foutje bij het zoeken naar de grenzen bij het nemen van bochten is snel gemaakt. En bij zo een snelle motor met zoveel vermogen is de bocht uitvliegen geen kunstje. Gaat denk ik vrij gemakkelijk. Als je de grenzen op wilt doeken, doe het op een oudere racer, waarvan je schuivers niet erg vind, want dat gaat hoogswaarschijnlijk gebeuren als je wilt "racen" op de snelweg. 1 keer uit de bocht vliegen is een paar duizend euro schade, naast je kleding en helm... of wat denk je van de snelweg afzetting met palen?! Kom je tegen een paal aan tijdens het wegschruiven en je lichaam breekt in 2'en. Misschien naar een race circuit gaan en daar leren racen eerst.... niet meteen met een Hayabusa op de snelweg.... -.-
Even wat feedback op je reactie: de hayabusa wordt hier vaker aangeraden, terwijl iedereen ook weet dat het een slecht idee is. Het was meer een overdrijving zegmaar.
Daarbij kick je weer een topic omhoog wat al 2 maanden oud is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan