Het BIG injectie project

Thoran

MF veteraan
2 mrt 2008
5.893
13
Enschede
Net voor kerst kreeg ik een pakketje uit Duitsland. Nu na kerst heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit pakketje te openen, en hierin zat:

1lXpk.jpg

Een K-Data KdFI V1.4

Deze wil ik gaan bouwen op deze fiets:
nvvdy.jpg

Een 1992 Suzuki DR800S BIG

En dat is hoe ver ik op dit moment ben qua onderdelen. (Okay, ik heb nog een stuk kabelboom liggen voor bij de KdFI) Natuurlijk heb ik wel plannen met hoe ik nu verder wil, allereerst heb ik een aantal belangrijke andere onderdelen nodig, hieronder een lijstje met wat ik wil gaan gebruiken:

Computer:
K-Data KdFI v1.4 (MegaSquirt MS2 V3.0 met MS2extra firmware)
Gasklephuizen/injectoren/TPS:
Suzuki GSX-R600 K1/K2/K3, deze passen namelijk zonder al teveel modificaties in mijn inlaatrubbers.
Luchtfiltering:
Losse filters, K&N of schuim.
Brandstofpomp:
Op dit moment nog geen goede oplossing gevonden. Ik twijfel tussen een behuizing maken voor een Gixxer pomp, mijn tank slijpen en lassen zodat ik er een gixxer pomp in kan zetten, of een andere brandstofpomp gebruiken
Lambdasonde:
De KdFI is zelf al uitgerust met een Lambda controller, dit helpt er aan mee dat ik enkel een Lambda Sonde hoef te kopen, dit zal een Bosch LSU 4.2 worden
Inlaatluchttemperatuur:
Bosch, zo dicht mogelijk bij de luchtfilters geplaatst
Koelvloeistoftemperatuur:
Omdat het DR800 blok luchtgekoeld is, is het onmogelijk om een kvs temperatuur te krijgen. In plaats daarvan zal ik een vloeistofbestendige Bosch sensor inbouwen in mijn klepdeksel. KVS sensor wordt voor zover ik kan bepalen toch alleen maar gebruikt om te kijken of hij moet "choken"

In dit topic zal ik mijn voortgang bijhouden. Opmerkingen, vragen en handige tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Mods, als ie hier verkeerd staat, graag verplaatsen naar O&A
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd, verhaaltjestijd...

Vorige keer liep ik nog te schelden omdat het vaporlock probleem nog niet helemaal opgelost was. Omdat ik met hemelsvaart naar Luxemburg toe wil bedacht ik dit weekend maar met de motor naar m'n vriendin in Utrecht te gaan, om op deze manier een soort generale repetitie te doen van de snelwegkilometers naar Luxemburg toe.
De eerste tussenstop was bij mijn oma in Deventer, een stuk van ongeveer 50 km van het beginpunt in Enschede vandaan.
De motor hield zich goed, en door de hogere hoeveelheid rijwind had ik geen last van vaporlock.
Op het vervolg van de route vanaf Deventer nog even getankt, en een respectabele 1:15 berekend. In Deventer er ook nog even een verbeterde mapping in gegooid, zodat het snelweggedrag nog wat beter werd.
Na Deventer kwam er een heel stuk drukke snelweg, en ik was net even aan het wachten op een wat rustiger stukje, zodat ik de topsnelheid van de BIG ook eens kon uitproberen, maar dat mocht niet zo zijn. Ongeveer een kilometer voor parkeerplaats "De Strubben" (enige reden dat ik dat onthouden heb is vanwege de bocht op Assen) voelde ik een soort "kloenk", ik hoorde het niet echt, omdat ik oordopjes met muziek in had. De motor maar laten uitrollen in de versnelling, en gelukkig was 120km/h genoeg om door te rollen de parkeerplaats op.
Daar eerst de laptop maar eens uit m'n rugzak gepakt en gekeken of het dashboard van Tunerstudio rare waardes gaf. Dit was jammergenoeg niet zo. Toen het zadel er maar afgehaald en aan de brandstofpomp en fuel rail gevoeld. Beide waren een koelere temperatuur dan eerder het geval was geweest, wat op zich een goed teken was.
Met het beperkte gereedschapsetje (doppensetje met een paar imbussen) dat ik bij me had de tank er maar afgehaald en gekeken voor het ergste van het ergste, gaten in mijn cilinder, maar daar viel gelukkig niets aan te zien.
Toen ik daar ongeveer een kwartiertje mee bezig was geweest de motor nog een keertje geprobeerd te starten, maar daar kwam niets anders van dan een startmotor die harder ronddraaide dan normaal, maar geen geruststellende plofjes opleverde.
Dat was het moment waarop ik besloot om voor de verandering maar eens gebruik te maken van mijn ANWB lidmaatschap (heb ik daar toch eens wat meer aan dan alleen dat verschrikkelijke blad van hun), met in mijn achterhoofd "Als ik het zelf weet op te lossen kan ik ze altijd nog afbellen".
De ANWB zou er binnen een uurtje zijn wist het meisje van de telefooncentrale me te vertellen.
Gelukkig had mijn oma me een blikje cola meegegeven en een paar Rolo's (zo zijn oma's nou eenmaal ;) ), dus die heb ik eerst maar eens opgemaakt.
Ondertussen stopte er een meneer met een BMW bij mij in de buurt en kwam mijn kant op lopen, hij reed zelf met Guzzi's en was wel wat motorpech gewend.
Samen hebben we nog een paar dingen bekeken, waaronder dat er geen lucht uit de uitlaat kwam bij het starten. Nu was het duidelijk, geen lucht uit de uitlaat en een veel te snelle startmotor: Geen compressie. Natuurlijk kon dat meerdere redenen hebben; maar de meeste daarvan kon ik met mijn gereedschapssetje niet uitvogelen.
Toen heb ik de motor maar eens in de versnelling gezet en gekeken of de zuiger nog rond ging. Dat ging hij gelukkig.
Omdat de tank er af lag was de volgende stap makkelijk, kijken naar de kleppen. Eerst de uitlaatkleppen maar bekeken, maar daar viel weinig aan te zien. Bij starten werd de tuimelaar mooi aangedreven, en de klepjes gingen ook mooi open en dicht. (Nu kon ik in ieder geval de distributieketting al uitsluiten).
Toen de deksel van de inlaatkleppen er af, en dat was meteen duidelijk, één klep zat veel te ver naar beneden.

De beste man bedankt voor zijn hulp met zoeken naar het probleem, maar hij had ook wel door dat hij verder niet kon helpen. (Als je dit leest, nog bedankt!)
Niet heel veel daarna kwam de wegenwacht er aan, aan hem maar verteld dat ik het probleem al gevonden had, en hij was het inderdaad met mij eens. Hij heeft met een grote schroevendraaier nog geprobeerd of hij de klep een beetje los kon krijgen, maar ook dat mocht niet baten.
Ondertussen nog een beetje verteld over mijn project, wat hij ook interessant vond, en nadat hij een sleepwagen geregeld had is hij weer verder gereden.

Niet veel later kwam de sleepwagen langs, en die heeft mij en mijn motor netjes van Apeldoorn naar Enschede gebracht.

En dat is hoe ver ik nu ben. De motor staat in de stalling.
Op dit moment heb ik geen zin, tijd en geld er voor om verder te gaan, aangezien ik het blok er uit moet halen, de kop er af, en dan maar hopen dat er door één of ander wonder enkel nieuwe inlaatkleppen en een koppakking nodig zijn, en geen nieuwe (overmaat?) zuiger.

@Iceman, terwijl ik aan het wachten was op de ANWB voor de grap even met het beschikbare gereedschap gekeken of er iets te meten viel aan die klepspeling, en zelfs een imbus 6 kreeg ik er zonder moeite tussen B|
 
Damn, dat klinkt niet goed!
Als je mazzel hebt is er iets losgekomen uit een gasklephuis en zit dat nu klem tussen de klep en kop, en heeft de zuiger de klep niet geraakt.
Met minder mazzel is je distributie een tandje versprongen, en heeft de zuiger de klep geraakt. Zoiets geeft vaak een hoop rotzooi.
 
Na iets meer dan een maand dan toch maar weer een update...

Vandaag dan toch eindelijk maar de tijd, zin en moed verzameld (vooral dat laatste was een grote factor) om te beginnen met uitzoeken wat er mis was met de BIG.
De bedoeling was dat ik de endoscoop van Joost kon lenen om te kijken wat er no precies de klep open hield.

Voor de verandering weer eens zadel en tank er af:
4XJuHLq.jpg


Meteen bij het losmaken van het linker luchtfilter viel er al iets op:
qCynjim.jpg


Allemaal rotzooi in het filter, met als grootste stukken deze:
g9HJKYe.jpg

Als ik het goed interpreteer een gedeelte van de klepgeleider
Ja, dat lees je goed, dit is door mijn throttlebodies heen mooi het luchtfilter in geblazen.

Toen werd het tijd om de TBs er af te halen en de endoscoop in de inlaat te steken, maar voordat dat kon kwam ik nog meer rotzooi tegen:
FXc4Whf.jpg


Een klep, maar niet zomaar een klep:
NgeXXG1.jpg

Een uitlaatklep. Deze is door de verbrandingsruimte, langs de inlaatklep in het inlaattraject gekomen.

Toen was het tijd voor de endoscoop:
wZ0Cpgz.jpg


Niet de meest duidelijke plaatjes:
JLjpMTR.jpg

L08Nu5j.jpg

5UpRqkQ.jpg


En toen heb ik de throttlebodies er maar weer op gedrukt, en de motor terug de stalling in geduwd.

Zonder het blok los te halen kan ik het natuurlijk niet zeker weten, maar met 90% waarschijnlijkheid kan ik wel zeggen dat dit blok naar de klote is. De kop moet sowieso vervangen worden, en het lijkt me zo goed als onmogelijk dat de zuiger hier zonder kleerscheuren vanaf is gekomen, om nog maar te zwijgen over de cilinderwand...

En nu... :? '(

Mocht er nog iemand een DR800 blok hebben liggen, of een ander passend (te maken) blok, ik hou me aanbevolen.
 
Die is kapot idd. Lijkt mij ook niet dat als bij 120 de schotel van de uitlaatklep via de inlaatklep het inlaatkanaal wordt ingebeukt de zuiger&wand er ongedeerd vanaf komen :X

Dit is echt zuur. Heb je een idee van de oorzaak?
 
Aj....

Dat is echt zonde zeg. Ben je eindelijk een eind krijg je dit. Ellendig in ieder geval. Als je de omvang van de stukken zo bekijkt lijkt er behoorlijk wat schade inderdaad. Daar moet iets grondig afgebroken zijn....

Succes ermee in ieder geval! Hopelijk kun je snel een blok tevoorschijn toveren.

Later,

Loek
 
Eerst de kop er af trekken. Ik ben ook eens een uitlaatklep verloren. Die had de hele kop vol met pitten gebeukt, en een gat in de zuiger geslagen. De cilinderwand had daar niets van te lijden gehad.
Dat was een twin, dan moeten de verbrandingskamers natuurlijk gelijk zijn.
Jij zou een kop met pitten gewoon kunnen hergebruiken. Dan steek je een nieuwe geleider en klep en slijpt hem even in. Nieuw zuigertje en gaan weer met die banaan.
Maar dan moet hij er eerst af. Een kop met pitten gaat wel, maar dan moet hij niet gescheurd zijn, of de zittingen overleden.
 
Laatst bewerkt:
Open trekken ga ik zeker doen, al was het maar om nog een paar mooie plaatjes te kunnen schieten.

Ik hoopte stiekem een beetje dat er een onderdeel van de throttlebodies los getrild was en tussen de (openstaande) inlaatklep was geschoten en daardoor de klep open hield. Iets dat ik misschien simpel op kon lossen.

En qua oorzaak, totdat ik het blok open heb getrokken weet ik het pas zeker, maar zelf denk ik niet dat het aan de injectie ligt. Als je de foto's van de endoscoop ziet dan kan je (heel onduidelijk) zien dat beide inlaatkleppen krom zijn en dat van de rechter inlaatklep (onderste foto van de 3) de geleider ook kapot is. Een optie is dat de nokkenas een (paar) tandje(s) verschoten is, en daardoor de kleppen de zuiger hebben geraakt.

Ik denk niet dat de afstelling de oorzaak is. Ik heb gisteren nog even in de log-file gekeken, en rond het moment dat de motor kapot liep was de olie netjes ~90 graden en liep hij rijker dan stoichiometrisch (ergens tussen de 14.0 en 14.3)

Hoewel opknappen een optie is denk ik dat een ander blok misschien wel de goedkopere optie is. Zuiger + zuigerveren en pistonpen kost €200+, klepgeleiders €50 en nog eens 100 euro voor 4 nieuwe kleppen. (prijzen van cmsnl)
Dat alleen even er vanuitgaande dat wat ik nu gevonden heb stuk is en de zuiger zo hard geraakt is dat die ook vervangen moet worden.
 
Hoewel opknappen een optie is denk ik dat een ander blok misschien wel de goedkopere optie is. Zuiger + zuigerveren en pistonpen kost €200+, klepgeleiders €50 en nog eens 100 euro voor 4 nieuwe kleppen. (prijzen van cmsnl)
Dat alleen even er vanuitgaande dat wat ik nu gevonden heb stuk is en de zuiger zo hard geraakt is dat die ook vervangen moet worden.
De zuiger is zeker gaar. Maar voor dit bedrag heb je dan een hoop werk en een kop die doenlijk, maar zeker niet nieuw is.
Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een ander top end/blok.
 
Hee Thoran,

Ik ben zelf ook bezig met een kdfi project en ben een beetje aan het rondkijken voor antwoorden maar dat valt vies tegen. Het is dus leuk om te zien dat er meer mensen mee bezig zijn en vooral met de instelling “omdat het kan” (een betere kon ik zelf ook niet verzinnen). maar jij gaat nog niet je ontsteking regelen las ik, jammer want daar loop ik juist op vast.
Ik ben benieuwd hoever je ben en het is een leuk project om te volgen.
 
Hallo ik heb net het verhaal globaal gelezen , erg mooi project erg leerzaam.
Ik heb ooit een een Harley uit 1978 op een injectie systeem van een fiat panda laten lopen
Ook dat ging niet vanzelf , het probleem was toen eigenlijk de labda sensor .
Oude motoren moet je niet op labda 1 proberen te laten lopen .
Er werd en waarschijnlijk nu nog bezine gebruikt om te koelen .
Ik kreeg hem perfect stationair lopend en volgas ging ook perfect
Alleen alles daar tussen gaf problemen .
In autogas installatie's werd een signaal naar de ecm gestuurd op de labda aansluiting
Zodat deze eigenlijk uit de regeling gezet wordt .
Dan wordt het allemaal beter .
Maar ik ga het volgen en respect voor je doorzettingsvermogen !!!!!
 
Hee Thoran,

Ik ben zelf ook bezig met een kdfi project en ben een beetje aan het rondkijken voor antwoorden maar dat valt vies tegen. Het is dus leuk om te zien dat er meer mensen mee bezig zijn en vooral met de instelling “omdat het kan” (een betere kon ik zelf ook niet verzinnen). maar jij gaat nog niet je ontsteking regelen las ik, jammer want daar loop ik juist op vast.
Ik ben benieuwd hoever je ben en het is een leuk project om te volgen.

Ontsteking wil ik misschien nog wel eens gaan doen, maar dat is een heel nieuw onderwerp waar ik me dan in moet gaan inlezen.
Daarnaast zal ik dan nog meer aanpassingen moeten gaan maken aan het blok, want het huidige "triggerwheel" is niet precies genoeg om de ontsteking lekker mee te kunnen afstellen.

Succes met je project, mocht je vragen hebben dan zal ik proberen een antwoord te verzinnen ;)
Heb je toevallig ook een topic?
 
Terug
Bovenaan Onderaan