Racefit/SC project te veel db

^DMP

MF'er
11 nov 2022
85
26
Tilburg
Ik wil een gixxer 750 uit 2008 kopen. Deze gixxer heeft nog een standaard uitlaat. Ik wil hier gelijk een nieuwe uitlaat bij halen. Ik zou wel een Racefit growler of een SC project GP-M2 erop willen zetten maar ik vraag mij af of ze niet te luid zijn. Heeft iemand hier ervaring mee??

Als iemand een andere uitlaat weet dat ook mooi geluid maakt maar binnen de normen dan hoor ik dat ook graag 😁
 
Zo'n E-keur geeft juist aan dat je onder de max DB's zit die toegestaan zijn.

Mits je aan alle andere voorwaarden voldoet natuurlijk: katalysator, juiste demper met originele db-killer, geen gaatje in je uitlaat, geen open luchtfilter etc. etc.
Nee.
Die e keur geeft aan dat t product an sich niet gevaarlijk is, en verkocht mag worden.

Het geeft 0 garantie dat bij gebruik het voldoet aan allerlei andere eisen, die ook nog eens per eu land verschillen.
 
Nee.
Die e keur geeft aan dat t product an sich niet gevaarlijk is, en verkocht mag worden.

Het geeft 0 garantie dat bij gebruik het voldoet aan allerlei andere eisen, die ook nog eens per eu land verschillen.

Dus ik kan een uitlaat met E-keur kopen, dat door het teveel aan geluid niet op de openbare weg gebruikt mag worden?
 
Schijnbaar wel.

Daarom ben ik nog steeds sceptisch over de uitlaat waar TS naar aan het kijken is. Ja er zit e-keur op; maar hoe luid is hij?
De standaard uitlaat van een GSXR750 is best een joekel.. Met die broodtrommel eronder etc. En dan kan een (relatief gezien) blikje cola hem houden op hetzelfde aantal db's?
 
Zoals al geschreven; in Nederland telt niet de e keur maar het aantal dB. Je kunt bv een een e keur slip-on kopen en vervolgens de katalysator eronderuit slopen. Gegarandeerd dat hij dan teveel herrie maakt ondanks de e keur. Of een uitlaat met e keur modificeren zonder dat het zichtbaar is van buitenaf. Vandaar dat de politie totaal niet geïnteresseerd is in de e keur maar in de meetwaarden. Helaas worden die metingen ook niet altijd goed uitgevoerd.
 
En nu bedenk ik me, staat er niet gewoon op het typeplaatje wat de max db van het voertuig is?
Heeft dan toch niets met welk land (binnen EU) en welk moment te maken?

Die gsxr1100 uit '89 mag ook nu nog steeds meer lawaai maken dan de nieuwste generatie fietsen, overal in Europa?

Ik vind het nog niet overtuigend genoeg, al dacht ik net even van wel. Een e-keur is een goedgekeurd product voor het voertuig om mee op de openbare weg te rijden. Dus ook het volume.

Al gaan ze er bij de afgifte natuurlijk vanuit dat de rest van het voertuig compleet standaard is, wat logisch is.
 
En nu bedenk ik me, staat er niet gewoon op het typeplaatje wat de max db van het voertuig is?
Heeft dan toch niets met welk land (binnen EU) en welk moment te maken?

Die gsxr1100 uit '89 mag ook nu nog steeds meer lawaai maken dan de nieuwste generatie fietsen, overal in Europa?

Ik vind het nog niet overtuigend genoeg, al dacht ik net even van wel. Een e-keur is een goedgekeurd product voor het voertuig om mee op de openbare weg te rijden. Dus ook het volume.

Al gaan ze er bij de afgifte natuurlijk vanuit dat de rest van het voertuig compleet standaard is, wat logisch is.
Ook het typeplaatje heeft een nummer dat gekoppeld is aan het land waar hij naar toe geëxporteerd is.
Of de geluidseisen per land verschillen weet ik niet, maar als de motor nog voldoet aan de eisen van bv Nederland mag je er ook in het buitenland (Europa) gewoon mee rijden.
Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat hij aan die normen voldoet.
 
Ik wil een gixxer 750 uit 2008 kopen. Deze gixxer heeft nog een standaard uitlaat. Ik wil hier gelijk een nieuwe uitlaat bij halen. Ik zou wel een Racefit growler of een SC project GP-M2 erop willen zetten maar ik vraag mij af of ze niet te luid zijn. Heeft iemand hier ervaring mee??

Als iemand een andere uitlaat weet dat ook mooi geluid maakt maar binnen de normen dan hoor ik dat ook graag 😁
Als die Racefit net zoveel lawaai maakt als dat ding van mn maat, dan zou ik die links laten liggen!
Alle Racefit dempers die ik heb gezien zien er een beetje hetzelfde uit, dus heel veel verschil zal er niet in zitten.
 
Ook het typeplaatje heeft een nummer dat gekoppeld is aan het land waar hij naar toe geëxporteerd is.
Of de geluidseisen per land verschillen weet ik niet, maar als de motor nog voldoet aan de eisen van bv Nederland mag je er ook in het buitenland (Europa) gewoon mee rijden.
Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat hij aan die normen voldoet.
In beginsel wel.
Nu is er een reisorganisatie die ook nog voorwaarden stelt. En dat mag die organisatie.
 
En nu bedenk ik me, staat er niet gewoon op het typeplaatje wat de max db van het voertuig is?
Heeft dan toch niets met welk land (binnen EU) en welk moment te maken?

Die gsxr1100 uit '89 mag ook nu nog steeds meer lawaai maken dan de nieuwste generatie fietsen, overal in Europa?

Ik vind het nog niet overtuigend genoeg, al dacht ik net even van wel. Een e-keur is een goedgekeurd product voor het voertuig om mee op de openbare weg te rijden. Dus ook het volume.

Al gaan ze er bij de afgifte natuurlijk vanuit dat de rest van het voertuig compleet standaard is, wat logisch is.
En toch moet bijv een tuv goedkeuring er bij van x merk y type uitlaat op x merk en y type motorfiets.
 
En nu bedenk ik me, staat er niet gewoon op het typeplaatje wat de max db van het voertuig is?
Heeft dan toch niets met welk land (binnen EU) en welk moment te maken?

Die gsxr1100 uit '89 mag ook nu nog steeds meer lawaai maken dan de nieuwste generatie fietsen, overal in Europa?

Ik vind het nog niet overtuigend genoeg, al dacht ik net even van wel. Een e-keur is een goedgekeurd product voor het voertuig om mee op de openbare weg te rijden. Dus ook het volume.

Al gaan ze er bij de afgifte natuurlijk vanuit dat de rest van het voertuig compleet standaard is, wat logisch is.
Alleen succes met ome agent van een boete/wok afpraten als hij een meting doet die teveel db's aangeeft.
Dan zal het hem weinig interesseren of er een e-keur op de uitlaat zit. Die kijkt dan alleen naar hoe de motor er op dat moment bij staat en hoeveel db's hij aangeeft.

Moet je dan terug naar de uitlaat fabrikant met je boete?
 
Alleen succes met ome agent van een boete/wok afpraten als hij een meting doet die teveel db's aangeeft.
Dan zal het hem weinig interesseren of er een e-keur op de uitlaat zit. Die kijkt dan alleen naar hoe de motor er op dat moment bij staat en hoeveel db's hij aangeeft.

Moet je dan terug naar de uitlaat fabrikant met je boete?

Ok, dan zal het allemaal wel; e-keur zegt niks, het gaat enkel om het volume.


Mag ik het dus dan ook omdraaien? Een uitlaat zonder E-keur die ik stil heb gemaakt gaat mij nooit een boete opleveren?
Ik heb het niet over Duitsland, want daar schijnt E-keur gewoon een verplichting te zijn ongeacht het volume.


En daarnaast, wat zegt de term 'for race use only' dan eigenlijk? Als ik die uitlaat stil maak middels een eigen db-killer, is ie dan ook voor de straat in orde?
 
Ik denk dat je hem idd ook mag omdraaien. Al hang je er een kachelpijp (letterlijk) onder met demping en hij voldoet aan het aantal DB's dan is het prima. En race-use only zal dan ook prima zijn als je hem stil genoeg krijgt.

Maar meestal zijn die uitlaten zo klein dat je nooit genoeg demping krijgt in het kleine volume wat beschikbaar is. Tenzij je gaat werken met tussen dempers etc.

En eigenlijk slaat race-use ook nergens op.. want het gemiddelde circuit mag je niet eens op als je teveel DB's hebt (i.v.m overlast voor de omgeving)
 
Terug
Bovenaan Onderaan