Het BIG injectie project

Thoran

MF veteraan
2 mrt 2008
5.893
13
Enschede
Net voor kerst kreeg ik een pakketje uit Duitsland. Nu na kerst heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit pakketje te openen, en hierin zat:

1lXpk.jpg

Een K-Data KdFI V1.4

Deze wil ik gaan bouwen op deze fiets:
nvvdy.jpg

Een 1992 Suzuki DR800S BIG

En dat is hoe ver ik op dit moment ben qua onderdelen. (Okay, ik heb nog een stuk kabelboom liggen voor bij de KdFI) Natuurlijk heb ik wel plannen met hoe ik nu verder wil, allereerst heb ik een aantal belangrijke andere onderdelen nodig, hieronder een lijstje met wat ik wil gaan gebruiken:

Computer:
K-Data KdFI v1.4 (MegaSquirt MS2 V3.0 met MS2extra firmware)
Gasklephuizen/injectoren/TPS:
Suzuki GSX-R600 K1/K2/K3, deze passen namelijk zonder al teveel modificaties in mijn inlaatrubbers.
Luchtfiltering:
Losse filters, K&N of schuim.
Brandstofpomp:
Op dit moment nog geen goede oplossing gevonden. Ik twijfel tussen een behuizing maken voor een Gixxer pomp, mijn tank slijpen en lassen zodat ik er een gixxer pomp in kan zetten, of een andere brandstofpomp gebruiken
Lambdasonde:
De KdFI is zelf al uitgerust met een Lambda controller, dit helpt er aan mee dat ik enkel een Lambda Sonde hoef te kopen, dit zal een Bosch LSU 4.2 worden
Inlaatluchttemperatuur:
Bosch, zo dicht mogelijk bij de luchtfilters geplaatst
Koelvloeistoftemperatuur:
Omdat het DR800 blok luchtgekoeld is, is het onmogelijk om een kvs temperatuur te krijgen. In plaats daarvan zal ik een vloeistofbestendige Bosch sensor inbouwen in mijn klepdeksel. KVS sensor wordt voor zover ik kan bepalen toch alleen maar gebruikt om te kijken of hij moet "choken"

In dit topic zal ik mijn voortgang bijhouden. Opmerkingen, vragen en handige tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Mods, als ie hier verkeerd staat, graag verplaatsen naar O&A
 
Laatst bewerkt:
Update tijd terwijl ik zit te wachten totdat het regenbuitje over getrokken is.
Volgens mij is het laatste wat ik hier gepost had het feit dat ik een langere benzineleiding gemonteerd had, zodat er geen knik meer rond de brandstofpomp zat, jammer genoeg lostte dat ook het probleem niet op, maar het probleem was wel meer gepinpoint.
Volgende optie was om de brandstofpomp er af te halen en uit elkaar te trekken:
uph60e3.jpg


Het meshfilter (groffilter) los krijgen was vooral lastig, maar toen ie los was, was wel meteen duidelijk waar het probleem zat:
W1Zpxb5.jpg


Helemaal vol gekoekt.
Netjes schoongemaakt met perslucht en remreiniger, en toen weer gemonteerd, en ja hoor! Hij doet het weer!

Dus vandaag de hele dag bezig geweest met rondjes rijden en tunen:
4OLNRZr.jpg

Zwaar werk, dat loggen ;)

Maar, dit project zou dit project niet wezen als er niet ook een probleem was...
Waarschijnlijk is één van de twee usb kabels kapot, want de laptop wil nog maar moeilijk verbinding maken met de KdFI en van stukken van meer dan 10 minuten hou ik maar logs over van +- 30 records (vergelijkbaar met zo'n 10 seconden) |(

Gelukkig zit er al een redelijke tune in, enige nadeel is dat hij soms uitvalt bij lage toeren (~3000) en lage belasting en daar aan verbonden het feit dat elke keer dat ik voor het stoplicht sta ik maar geluk moet hebben of ik een stationair heb of niet.
 
Gisteren naar Dwingeloo gereden met m'n vriendin achterop. Twee keer afgeslagen in de lage toeren, maar zo lang ik het toerental boven de 4000 houd doet ie geen slag verkeerd.
Vanochtend getankt en een verbruik van 1:16.3 gemeten.
iV2BS31.jpg
 
Ik heb tegenwoordig een bluetoothconnector aan mijn ecu hangen, icm msdroid op mijn telefoon.
Scheelt een hoop gedoe met laptops slepen, gewoon loggen en als je wilt tunen via je telefoon.

Wat voor Ecu en Bluetooth dongle heb jij? Loggen via Bluetooth heb ik zelf ook nog naar gekeken, maar wegens horrorverhalen over kapotte ecu's door verbroken verbinding ben ik toch maar voor een optie met draden gekozen.
 
Ken je dat? Heb je het ene gefixt, gaat het volgende kapot...

Gisteren toen ik naar huis reed had ik een raar probleem, leek heel erg op het probleem dat ik al eerder had, en ik was bang dat er weer iets mis was met de brandstoftoevoer. Omdat het al laat was (~23:00) had ik geen zin meer om er naar te kijken, en de paar dingetjes die ik van buitenaf kon zien leken mij gewoon goed.
Vanochtend nog maar een keertje gekeken, zadel er af, en ja hoor, boutje van de min pool van de accu zat los. Deze maar even weer aangedraaid en de motor deed het zonder problemen.

Toen ben ik naar de sleutelruimte gereden om een nieuwe kettingset onder de BIG te leggen, ook dat ging zonder al te veel problemen, toen wilde ik de sleutelruimte weer uit rijden, maar de motor wilde niet doorstarten. Na drie keer proberen leek het net alsof m'n zadel een nieuwe paus had gekozen, zoveel witte rook kwam er tussen tank en zadel door. Meteen het zadel er af getrokken, en ik was al halverwege de brandblusser toen ik het defect zag:
8qgP3nH.jpg


Aardedraad was kapot gegaan en tegen de ophangbeugel van de brandstofpomp gekomen, en had zo kortsluiting veroorzaakt, dus de rest van de middag ben ik bezig geweest met uit te zoeken tot waar de draad doorgebrand was, en een nieuwe dikkere draad vast solderen.

Hopelijk is dat het laatste probleem, want vanaf zondag moet de BIG een week op vakantie. (En m'n vriendin en ik mogen mee)
 
aarde draad tegen de ophangbeugel en dan sluiting?
Massa tegen massa geeft nooit sluiting lijkt mij.
Het is eerder dat er teveel stroom voor de diameter draad erover heeft gestaan. Of het onderdeel waar het naartoe gaat heeft intern sluiting.
 
aarde draad tegen de ophangbeugel en dan sluiting?
Massa tegen massa geeft nooit sluiting lijkt mij.
Het is eerder dat er teveel stroom voor de diameter draad erover heeft gestaan. Of het onderdeel waar het naartoe gaat heeft intern sluiting.

Heb je helemaal gelijk in. Probleem is ook nog niet opgelost. Zappa.Suzuki zei op het DR BIG club forum dat het waarschijnlijk het startrelais is.

Iemand een idee of een ander relais ook zou passen, of waar ik vanavond/morgenochtend nog zo'n ding kan oppikken?
 
Bij elke grasmaaimachine handelaar/reparateur hebben ze die dingen op voorraad liggen en kosten niet veel. Is redelijk universeel en zwaar genoeg voor le moteur.
 
Zo, weer een beetje bijgekomen van de vakantie en de verjaardagen, tijd voor hét verslag ;)

Uiteindelijk het startrelais toch niet vervangen, maar wel de tip opgevolgd om de aardedraad nog even een beetje op te schuren, samen met het aardepunt op het blok.
De dag voor vertrek vierde een huisgenoot zijn verjaardag, dus na de nodige biertjes en "kleiner klopfer" naar bed gegaan. Uiteindelijk zondag om half 3 zo goed als klaar met wakker worden en inpakken, en met de bagagerol vol met rotzooi en de rugzak vol met laptops, gereedschap en ander spul voor onderweg vertrokken we naar het land van de bratwurst, schitzels en weißbier.
Het eerste gedeelte ging goed, tot we bij Ahaus (zo'n 20km in de reis) in de file voor de wegwerkzaamheden terechtkwamen. Door een combinatie van dommigheid, moeheid en nog niet helemaal helder zijn van het feestje van de dag daarvoor liet ik de motor afslaan, en natuurlijk sloeg het ding niet meer aan. Dus het ding de vluchtstrook op geduwd. En toen nog een paar honderd meter verder naar een viaduct, waar we in de schaduw konden wachten totdat de motor weer wat afgekoeld was.
Toen hij afgekoeld was reed de file ondertussen ook al wat door, en met een rustig gangetje konden we weer invoegen in de file. Met een paar vrijwillige tussenstops kwamen we uiteindelijk onder Köln aan, en aan het einde van de snelweg. Bij de kruising aan het einde van de afslag was ik een beetje een sukkel en liet ik heel langzaam de motor omvallen. Gelukkig stopte er een seconde of 10 daarna al een behulpzame Duitser die mij hielp om de motor overeind te tillen. We besloten de motor maar even van de kruising af te laten rollen en wat verder bij een zijstraatje de motor na te kijken op problemen. Gelukkig was zo goed als alles bergaf, dus ik hoefde niet al te veel te duwen ;)
Op het eerste gezicht leek alles in orde, en aangezien het nog minder dan 10 kilometer naar het hotel toe was besloten we maar weer op te stappen en verder te rijden. Hoewel... De startmotor draaide wel rond, maar de motor wilde voor geen meter aan slaan. Dus zadel er maar af, maar daar viel niets aan te zien. Gelukkig had ik nog meer gereedschap bij me, en meer dan genoeg ervaring met de kuipdelen verwijderen, dus die had ik er ook al snel af. Eerst dacht ik dat er niet genoeg brandstof langs kwam, dus even snel de snelkoppelingen los getrokken, maar daar stroomde de brandstof gewoon door. Toen de slang van de pomp naar de fuel rail maar bekeken, maar ook daar stroomde de brandstof.
Toen het contact maar eens omgedraaid, maar toen hoorde ik de brandstofpomp niet aan slaan, dus meteen verwachtte ik het ergste. Ik was toch niet met de finish bijna in zicht toch verslagen? Met de motor nog op contact besloot ik de stekkers van de computer nog maar eens aan te drukken en de andere kant van het kuipwerk ook te verwijderen zodat ik alle relais etc. nog eens na kon kijken. En opeens hoorde ik de brandstofpomp weer draaien. Maar omdat ik geen idee had waardoor de pomp weer draaide ging ik verder met aan draadjes prutsen totdat ik er uiteindelijk achter kwam dat het kwam omdat dé zekering van alle injectiespullen geen goede verbinding maakte. Nadat ik deze even goed aangedrukt had, had ik er weer alle vertrouwen in, dus alles weer vastgemaakt, vriendin weer achterop geplant en de reis ging weer verder.
Tot +- 3km verderop, op een stukje heuvelop begon de motor weer tegen te sputteren, en net toen we over de top waren viel de fiets uit. Omdat ik geen zin had om weer aan de kant te staan liet ik de motor gewoon uitrollen. De motor proberen aan te laten slaan door in de 3e versnelling de koppeling op te laten komen resulteerde alleen maar in een dikke streep op de weg en een piepend achterwiel, dus snel de koppeling maar weer in, en doorschakelen naar de vrij toe. Uiteindelijk op die manier een heel stuk heuvelaf gereden totdat de weg weer omhoog begon te lopen en ik een geschikte plek vond om stil te staan. Het zadel er maar weer af en de zekering weer aangedrukt en de motor sloeg weer aan. Omdat er een beetje te weinig brandstof in het systeem zat stotterde motor in het begin nog wel een beetje, maar omdat ik geen zin meer had om te stoppen gewoon door gebikkeld, en uiteindelijk de laatste paar kilometer afgelegd. Rond 19:00 waren we bij het hotel, waar we de bagage hebben afgeladen, de big stil hebben gezet, en nadat we op de kamer waren geweest hebben aangeschoven voor het eerste Schnitzelmenu van de vakantie. Voor mij een camembertschnitzel, en voor de vriendin een Jägerschnitzel.

En nu heb ik geen zin meer om de rest van het verhaal te typen, dus morgen (misschien) meer.

Nog een paar cijfertjes:
Eerste keer tanken: ~1:18, met daarbij +- 50 afstelkilometers,
tweede keer tanken: 1:20+
Derde keer tanken: (Nadat ik me een beetje had uitgeleefd op de mooie bergweggetjes) 1:16
En de vierde keer na ongeveer de hele rit tegenwind: 1:17,7
Totale afstand inclusief een ritje naar mijn ouders: +- 1000km
 
Wegens een pmmetje van DownUnder toch maar weer een update hier. Ik ben nog wel met de BIG aan de gang geweest, maar heb weinig meer geupdate.

Daarom eerst maar het tweede deel van mijn vakantieverhaal, terwijl ik mijn topic op het DR Big club forum nog maar eens ga doorspitten zodat ik er een semi-samenhangend verhaal van kan maken.

...

De rest van de vakantie dan maar. Maandagochtend eerst nog maar eens wat aandacht besteed aan de zekering van de injectiecomputer en andere loszittende onderdelen ;) Daarna was het tijd om de omgeving te verkennen en een paar boodschapjes te doen. De BIG had het prima naar de zin in de heuvels en op de kronkelweggetjes, en ondanks dat de supermarkt zo'n 3km verder weg was is het mij toch nog gelukt om 50km op de teller te zetten. De rest van de week nog lekker rond gereden en gerelaxxed in de buurt van het hotel. (Met de nodige schnitzelmenu's natuurlijk). Qua afstelling was er niet heel veel extra nodig, het enige wat ik heb aangepast was bij decelleratie minder brandstof te laten inspuiten via de zogenaamde "acceleration enhancement".
In al die dagen zo'n 3 keer stil komen te staan met oververhitte motor/verzopen blok/vaporlock (nog steeds geen idee welke van die redenen de precieze reden is waarom de motor soms afslaat en dan de komende paar minuten niet aanslaat), maar dan kan je in ieder geval nog een mooi plaatje schieten:
sNZCBko.jpg


Toen werd het tijd om weer terug te gaan naar het Oosten. Met enige ervaring was de BIG al snel weer opgeladen, en al snel zaten we weer op de autobahn richting het land van Grolsch. Waar we op de heenweg het verkeer mee hadden zitten zaten we nu in de drukte. Omdat het op sommige punten niet mogelijk was om tussen de file door te rijden (en ik geen idee had of het uberhaupt mag in Duitsland) moest ik achteraan sluiten in de file. En waar ik met maximaal 30 doortokkelde gebeurde hetzelfde weer. De motor sloeg af, wilde niet meer aanslaan, en een lange pauze (na veel hectisch duwen) op de vluchtstrook was het gevolg... Na ongeveer een kwartiertje konden we de weg weer vervolgen. Op naar de volgende file. Daar was ik ondertussen zo moe van de files dat ik besloot om er tussendoor te gaan rijden. Tot een $%^# met een Pools kenteken besloot dat ik er niet meer langs mocht en te lang de weg blokkeerde waardoor de BIG weer afsloeg, en ik weer op weg ging naar de vluchtstrook. :x Na een pauze besloot ik toch maar eens op internet te kijken en te zien wat er verder nog stond qua files, maar een combinatie van langzaam internet en een website die niet gemaakt was voor een smartphone kon ik geen duidelijk beeld krijgen. Om de files nog een beetje te omzijlen ben ik toen maar midden door de stad naar de A31 gereden, ipv via de knooppunten waar ik files verwachttte. In de stad nog een keertje stil komen te staan, maar gelukkig bij een supermarktje waar we even wat te eten en te drinken hebben gehaald. Eenmaal op de A31 kwamen we geen problemen meer tegen en kwamen we uiteindelijk een stuk later dan verwacht thuis.
De volgende dag de 1000km maar vol gemaakt met een ritje naar m'n ouders toe om de verjaardag van m'n zusje te vieren.
 
Respect voor het geduld van jouw vriendin.

En ook voor jou natuurlijk;-)

Vriendin kon weinig anders, die moest weer terug naar Nederland en Duits is ze niet heel goed in :+

Ben ondertussen al wel wat verder dan in het verhaal dat hier boven geschreven staat (en heb weer nieuwe foutjes erbij gekregen), maar dat is voor een volgende update. Over een maand of 2 ofzo... :+
 
Sorry Downunder, ben een maand te vroeg... :P

Terug naar het verhaal:

Zoals jullie je misschien kunnen voorstellen had ik nadat ik "succesvol" op vakantie was geweest even geen zin meer om fouten te zoeken (of uberhaupt met de BIG bezig te zijn).
Een paar weken nadat ik op vakantie was geweest had ik dan toch eindelijk weer wat zin gevonden om aan de BIG te werken, en toch maar eens te proberen het afsla probleem op te lossen.
Allereerst had ik de volgende "voorwaarden" gevonden voor het afsla probleem:
- Treed enkel op bij warme motor
- Treed sneller op bij warmer weer
- Treed op bij lage toerentallen, bij hogere toerentallen blijft hij gewoon lopen (onder de 4000 in de 1 of 2)
- Vlak voordat de motor afslaat laat de AFR waarde een dip zien, oftewel het mengsel wordt eerst te rijk voordat de motor afslaat.

Aan de hand van die voorwaarden heb ik een aantal dingen aangepast, waaronder de Req_Fuel constante (is eigenlijk de constante waar de hele basis pulse width aan opgehangen is) een stuk lager gezet en daarbij de gasklepopening verder dicht gedraait. Dit zorgde er echter voor dat ik geen stationair toerental meer had, en voor elk stoplicht het gas een heel klein beetje open moest houden.
Tot nog toe ben ik het afsla probleem nog niet weer tegen gekomen, maar of dit met mijn afstelling of met het koudere weer te maken heeft weet ik pas wanneer het weer 20+ graden is buiten.

Vorige week dan toch maar weer een beetje aan het afstellen geweest, want het moet toch mogelijk zijn om én een goede stationair én genoeg motorrem te hebben.
Allereerst de gasklepopening iets verder open gezet zodat ik een betrouwbare stationair had. Omdat dit er voor zorgt dat ik minder/geen motorrem meer heb, heb ik aangeklooid met de Overrun Fuel Cut functie, een functie die normaal bij cruise snelheden zorgt dat er minder/geen brandstof ingespoten wordt, om op die manier brandstof te besparen.
Dit werkte echter niet voor mij, het zorgde er voor dat ik een motorfiets had waarbij opeens halverwege het vermogen weg viel, of andersom ineens midden in de bocht het vermogen er in kwam. Na een testritje van 200 meter heb ik dit dus snel maar weer uitgezet.

Ondertussen heb ik wel een idee hoe ik ook voor motorrem kan zorgen, maar deze moet ik nog in de praktijk brengen. Volgens mij blijft de motor teveel brandstof inspuiten bij de hogere toerentallen. Bij normale belasting is dit goed, echter wanneer ik het gas dicht gooi blijft hij teveel inspuiten.
Er zijn twee manieren om dit op te lossen. De nette en de vieze manier.
De manier die ik eerst wil proberen (de nette) is bij de acceleration enrichment tabel de decelleration waardes heel laag te zetten. Op dit moment is die waarde 90% (oftewel, bij een teruglopend toerental met een negatieve afgeleide van de gasklepstand spuit hij nog 90% van de brandstof in). Dit wil ik gaan verlagen naar 25% of zelfs 10%.
Als dat niet werkt is er ook nog de "vieze" methode, wat er op neer komt om alles onder de curve waar de motorfiets normaal zit in de VE map naar beneden bij te stellen, of zelfs op 0 te zetten.

En daarnaast moet ik de koude start voor echt koude temperaturen ook nog aanpassen, maar deze begint er al behoorlijk op te lijken...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan