Motor verbouwen, wat mag en wat niet

moto-dv

Rookie
30 okt 2011
3
0
Ik loop al een tijdje met de gedachte om een opknapper aan te schaffen, gewoon voor te klussen als hobby, beetje project.

Echter is mijn vraag, hoever mag je gaan? Zijn er echt specifieke eisen / regelgeving dat je bepaalde onderdelen niet mag modificeren enz?

En zijn jullie hier ook al tegenaan gelopen?
 
Officieel mag je er volgens mij niets aan doen.

Ik heb in mijn motor monoschock gebouwd, andere wielen, andere voorvork en achterbrug en de buddyseat een eind ingekort.

Nog nooit problemen gehad met de sterke arm.

Je kunt een hoop doen, en zo lang je het niet te opvallend, en goed maakt zul je vast geen problemen krijgen...
 
je zou kunnen mailen met het RDW, die zou hem goed moeten keuren als je echt veel veranderd... die zouden het dus wel moeten weten ;)

je mag inderdaad veel veranderen voor je problemen krijgt
 
Zoals ik begrijp valt het dus wel mee en mag wel redelijk wat.
Denk dat het geen ik voor ogen heb dan ook wel mee valt.

Voorbeeld:
Je koopt een motor en heeft standaard kappen, deze weghalen.
Inkorten buddy, eventueel de zit zelf veranderen.

Daarnaast eventueel lichten integreren, denkend aan een remlicht in de zit zelf ( achterkant ).

Al met al valt het wel mee, maar het maakt net het verschil, vind ik dan :)
 
je zou kunnen mailen met het RDW, die zou hem goed moeten keuren als je echt veel veranderd... die zouden het dus wel moeten weten ;)
je mag inderdaad veel veranderen voor je problemen krijgt

Formeel heeft Reinhoud gelijk. De motor moet blijven voldoen aan de typegoedkeuring, waarmee hij ooit is ingevoerd. Dat houdt in dat je, nog steeds formeel, niets mag veranderen en een onderdeel alleen mag vervangen voor een identiek (fabrieks) onderdeel.

In de praktijk wordt daar niets mee gedaan, totdat je zodanige technische veranderingen aanbrengt dat je van een wezenlijk andere motor kunt spreken. Dan moet je denken aan een ander blok, remmen, wielen enz. So wie so stelt de wet als eis dat een motorvoertuig altijd veilig moet zijn en zijn er een aantal eisen die nooit veranderen, zoals verlichting, remvertraging enz.
 
je zou kunnen mailen met het RDW, die zou hem goed moeten keuren als je echt veel veranderd... die zouden het dus wel moeten weten ;)

je mag inderdaad veel veranderen voor je problemen krijgt

Dat is echt een hopeloze actie.
Ik heb behoorlijk wat gemailed naar het RDW voor info. Die is er niet (blijkbaar)

Wettelijk mag je de wielbasis 6 cm verlengen.
Je mag lassen aan je frame. De lassen moeten er deugdelijk uitzien, helemaal geen magnetische lascontrole nodig. Of Dye check.
Dat is wat ik gehoord, direct aan de telefoon, van iemand van het RDW.

De antwoorden per mail slaan verder nergens op.
Ik kreeg toen papieren voor het bouwen van een invalidewagentje.

Wat ik er van weet, wat mij verteld is.

Wil je een frame verbouwen dan gaan ze er vanuit dat het een fabrieksmatige productie betreft. Je moet dan ook voldoen aan de eisen van 2012/2013. Je motor moet dan misschien wel een katalysator hebben i.v.m. de NOx %.


Eigenbouw, dus zelfgelast frame. Die krijgen een eigenbouwnummer. De keuring is alleen visueel. Bij mijn frame was de keuring in Roosendaal. Je moet dan wel op A4 of A3 nette tekeningen meeleveren.
Je frame krijgt een framenr. en een tekst "zelfbouw". Ke tekeningen krijgen een diepdruk stempel en zijn daarmee meteen officiele documenten die je bij de eindkeuring moet meenemen.
Bij zelfbouw kijken ze niet zo naar emissie waarden (nog niet hopelijk) en kan je een kenteken krijgen na het afrekenen van de keuringskosten+ BPM+BTW.
 
Ik loop al een tijdje met de gedachte om een opknapper aan te schaffen, gewoon voor te klussen als hobby, beetje project.

Echter is mijn vraag, hoever mag je gaan? Zijn er echt specifieke eisen / regelgeving dat je bepaalde onderdelen niet mag modificeren enz?

En zijn jullie hier ook al tegenaan gelopen?

Tja, veel en vaak bellen met RDW.

Stelregel: de eisen ten tijde van het bouwjaar blijven gelden.
Lengte (tussen voor en achter-as) mag niet teveel afwijken.
Bij blokwissel is tot +30% pk niet echt een probleem, daarna kan er extra worden gekeurd. Zorg voor documentatie van oude en nieuwe blok (tbv kentekenpapieren)

Maar eigenlijk mag je best veel met een frame, zonder dat er een keuring aan te pas hoeft te komen.
 
Ik heb (bijna 10 jaar terug, ik word oud..) een CBR600 verbouwd naar Streetfighter en deze laten keuren bij het RDW (kenteken was ingenomen na schade). Keuring viel mij heel erg mee. De heren keken inderdaad alleen of het deugelijk gebeurd was, en of er geen scherpe delen aanzaten. Verder werd de verlichting gecontroleerd (koplamphoogte, onderlinge afstand verlichting, e-keur etc), en geluid gemeten (originele db's waren van toepassing).

Wat mij overigens wel tegenviel, is dat er geen enkele melding op het kentekenbewijs kwam te staan over de verbouwing. Aan de andere kant... Weet je dat ook weer... ;)
 
Wat niet mag:

Een dubbelen raketwerper
En cocktailmixer met uitstekende molens.
Een afterburner
Een audiospeler die hardop gedownloade MP3's speelt
Een 'stay-awake' slapper.
Een raderdectector
Een bord met ACAB
Een band met spikes
Een raceslick
Een dief neerknuppel systeem die uitsteekt

Dat mag zo ie zo niet, je kan in Nederland tegenwoordig beter vragen wat wel mag. Wat niet mag is in Nederland tegenwoordig bijna eindeloos.
 
Ik heb (bijna 10 jaar terug, ik word oud..) een CBR600 verbouwd naar Streetfighter en deze laten keuren bij het RDW (kenteken was ingenomen na schade). Keuring viel mij heel erg mee. De heren keken inderdaad alleen of het deugelijk gebeurd was, en of er geen scherpe delen aanzaten. Verder werd de verlichting gecontroleerd (koplamphoogte, onderlinge afstand verlichting, e-keur etc), en geluid gemeten (originele db's waren van toepassing).

Wat mij overigens wel tegenviel, is dat er geen enkele melding op het kentekenbewijs kwam te staan over de verbouwing. Aan de andere kant... Weet je dat ook weer... ;)

Er staat wss nog ergens : "dit is een opgelapt total-loss wrak" ;)
 
Formeel heeft Reinhoud gelijk. De motor moet blijven voldoen aan de typegoedkeuring, waarmee hij ooit is ingevoerd. Dat houdt in dat je, nog steeds formeel, niets mag veranderen en een onderdeel alleen mag vervangen voor een identiek (fabrieks) onderdeel.

In de praktijk wordt daar niets mee gedaan, totdat je zodanige technische veranderingen aanbrengt dat je van een wezenlijk andere motor kunt spreken. Dan moet je denken aan een ander blok, remmen, wielen enz. So wie so stelt de wet als eis dat een motorvoertuig altijd veilig moet zijn en zijn er een aantal eisen die nooit veranderen, zoals verlichting, remvertraging enz.
Is dat de wet , of de RDW regels....
Heb motoren bij het RDW gehad, die gewoon goedgekeurd werden na invoer met b.v. lenskoplampen, enigste waar ze naar keken was het lichtbeeld, niet eens naar E-nummer
 
Zo werd ik een keer aangehouden met mijn koekblik...had een behoorlijke schade gehad, en opknappen werd eigenlijk te duur...dus ik een donor gekocht in Dld, naar NL gehaald, en bel het RDW op om te vragen hoeveel ik aan een auto mag verlassen voor ik de regels overtreed..
Nou daar konden ze niets zinnigs over zeggen, en het enigste wat ik niet zelf mocht veranderen was het chassisnummer....
nou dat was makkelijk dus...
oude auto om het chassisnummer weggezaagd
nieuwe auto om het chassisnummer gelast , en viola ...
schade gerepareerd
Een jaar of 2 daarna werd ik aangehouden door een overijverig dienstkloppertje, en die zag tijdens een controle dat er aan /rond het chassisnummer gelast was, dus auto in beslag...
mocht ik verschijnen voor de officier van justitie, douane, en de verbalisant...
werd beschuldigd van OMKATTEN...
Vertel ze wat ik had gedaan, aankoopbewijs er van overlegd...
Daar moesten ze over nadenken, dus werd naar huis gestuurd, en werd nog diezelfde middag gebeld, dat het niet de bedoeling was zo, en dat ik me op het randje van het toelaatbare had begeven, maar verder gewoon auto terug, en niets aan de hand
 
Het meeste is wel gezegd wat moet: remmen goed, verlichting goed (inclusief nummerplaatverlichting), geluid binnen de perken, geen rijdend rookgordijn, geen rode diesel in de tank, geen uitstekende delen, voldoende profieldiepte, kenteken juist monteren, spiegel, richtingaanwijzers als deze er op zaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan