Koppeling hendel werkt niet?

Proximus15

Rookie
24 mrt 2012
18
0
Beste allemaal,
heb het volgende probleem.

Zojuist zelf onderhoud gedaan aan mijn fz600. Hierbij de volgende dingen gedaan:

Nieuwe motor olie
Nieuwe motor olie filter
Nieuwe bougies erin
Nieuwe koelvloeistof.

Nu wilde ik hem net testen. De motor loopt in de vrij goed (op middenbok) (dus bougies werken). Wanneer ik hem in zijn 1 zet, nemen de toeren af en loopt hij bijna vast.

Het blijkt dat wanneer ik hem in zijn 1 zet, en de koppelingshendel in druk, het achterwiel bijna geblokkeert blijft,.... tenzij ik de motor heel hard naar voor/achter duw.....

Aan de koppeling heb ik geen onderhoud gedaan en deze werkte perfect....

Wat kan ik verkeerd hebben gedaan?

Hoor graag.... bij voorbaat dank. :)
 
Ja.... dan gaat hij makkelijk met de hand rond.... alsof er niks aan de hand is...

Maar wanneer ik hem (met lopende motor of motor uit) in zijn 1 zet........ .....
 
Twee weken geleden voor het laatst gereden.... om hem af te tanken en aan additive bij de benzine gegooid (anti roest vorming/corrocsie... toen niks aan de hand....

Toen ik de motor net voor het eerst weer starten (met nieuwe bougies etc).... liep hij eerst goed in de 1..... naar +- 20 seconden ging hij in toeren achteruit en schokken.... toen heb ik hem uitgezet...
 
Kan het ermee te maken hebben dat ik de Radiatordop nog niet goed dicht had zitten.... |(
Overhit kan hij niet zijn geweest, aangezien hij amper heeft gelopen.....

hoor graag... en bedankt tot de hulp so far:)
 
Hmm voor een plakkende koppeling heb ik wel een trucje. Het is een beetje een paardemiddel wat ik wel eens gebruik voor ouwe brikken die een tijdje stil gestaan hebben.

Motor starten, koppeling intrekken, gas geven (6 a 7000 rpm), gas los en op hetzelfde moment in zijn 1 knallen. Denk eraan dat je niet achter een nieuwe auto staat of achter de glazen schuifpui oid.

Vooralsnog eerst maar even blokje rijden en kijken of het probleem weg is.
 
Zonder te rijden is het altijd moeilijk om een motor door de koppeling te trekken, helemaal als de olie niet warm is.
Alleen niemand gaat het proberen. Als je gaat duwen zet je hem ook in zijn vrij.
 
Hmm voor een plakkende koppeling heb ik wel een trucje. Het is een beetje een paardemiddel wat ik wel eens gebruik voor ouwe brikken die een tijdje stil gestaan hebben.

Motor starten, koppeling intrekken, gas geven (6 a 7000 rpm), gas los en op hetzelfde moment in zijn 1 knallen. Denk eraan dat je niet achter een nieuwe auto staat of achter de glazen schuifpui oid.

Vooralsnog eerst maar even blokje rijden en kijken of het probleem weg is.


met geweld in de versnelling trappen kan ook fout gaan.
heb verschillende motoren gezien die een dergelijke behandeling ondergaan hebben en later terugkwamen omdat de koppeling niet goed werkt.
bleken de platen gebroken.
als de platen plakken moet je de koppeling uit elkaar halen.
maar dit lijkt mij geen geval van een plakkende koppeling, meer iets van verkeerde of teveel olie.
 
Wat bedoel je met alleen niemand gaat het proberen?

Zojuist het volgende geprobeerd:

- Motor starten in zijn vrij.... loopt uitstekend..... Wil weg rijden, en zet hem in zijn 1... en BAM.... motor slaat af..... (terwijl ik de koppelinghendel nog ingedrukt heb...) dit telkens weer.... Miss eerst in stationair helemaal warm laten worden ofzo?!

Moet de motor altijd door de ''koppeling'' worden getrokken? zoals hierboven staat?
 
Valt hij in een keer uit of sterft hij langzaam weg. Als hij in 1 keer afslaat zou je ook nog een storing kunnen hebben aan de zijstandaardschakelaar/koppellingssensor (misschien dat iemand anders hier het juiste woord voor weet). Je weet wel, het systeem dat ervoor zorgt dat je niet wegrijdt met je standaard uitgeklapt.
 
met geweld in de versnelling trappen kan ook fout gaan.
heb verschillende motoren gezien die een dergelijke behandeling ondergaan hebben en later terugkwamen omdat de koppeling niet goed werkt.
bleken de platen gebroken.
als de platen plakken moet je de koppeling uit elkaar halen.
maar dit lijkt mij geen geval van een plakkende koppeling, meer iets van verkeerde of teveel olie.
zoals ik al zei, het is ook een paardemiddel!!
 
@bananenman: Volgens het boekje kan er 2.8 liter (met oliefilter olie in)... SAE10W-49 voldoet. Welk ik erin heb gegooid: http://www.louis.de/_30e02385062537562cb2af823150f8eda5/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450

Zojuist de olie gepeilt... ik zit op zo'n 3 kwart (van min tot max streepje) dus teveel lijkt me niet......?!

@Borisz: De eerste keer viel hij langzaam weg.... volgens mij zit het nu zo vast, dat hij in 1 keer afslaat.... heeft niet te maken met de zijstandaard schakelaar lijkt mij.... Hij probeert het wel namelijk....
 
Terug
Bovenaan Onderaan