Bmw motor R80 verwachte problemen tussen 80000 en 120000 km

Houttakje

Rookie
20 nov 2012
20
0
Hoorde laatst dat ik problemen kan verwachte nu mijn Bmw R80 de 80000km heeft gehaalt.
Iets met de kleppen????? :?

weet iemand daar meer van?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Geld dat ook voor mijn bmw R80 van 1986
of geld dit alleen voor oudere Bmw modellen?
 
Rond die stand worden vaak preventief de uitlaatkleppen vervangen.
De geleiders worden ruim, de kleppen gaan scheef inslaan en dan gebeurt het wel eens dat de schotel afbreekt.
Ik heb altijd de gok genomen. Zolang het olieverbruik meevalt zullen de klepgeleiders ook wel meevallen. Maar ik kan me voorstellen dat een fiets die een zwaar leven achter de rug heeft eerder gevaar loopt.
Meestal worden de koppen ook omgebouwd voor loodvrij, dan heb je ook al nieuwe geleiders en kleppen.
Maar ik weet niet of dat bij een loodvrije fiets van '86 ook geldt.
 
Laatst bewerkt:
Hoorde laatst dat ik problemen kan verwachte nu mijn Bmw R80 de 80000km heeft gehaalt.
Iets met de kleppen????? :?

weet iemand daar meer van?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Geld dat ook voor mijn bmw R80 van 1986
of geld dit alleen voor oudere Bmw modellen?
Schijnt pas bij 81.000 km te gebeuren, je kunt dus nog 1000 :+ km rijden.
 
zoals halflive al zegt worden BMW-koppen van de oude 2V boxers (eigenlijk alle modellen voor de 1100) vaak preventief rond de ton gereviseerd. nieuwe kleppen en soms geleiders erin en klaar is ze weer. Als ze een klepje licht dan is de schade veel groter dan de revisiekosten. De hoobyist in Hunssel is een betrouwbaar adres voor deze actie. Ik dacht ca. 200 euro per kop.

Ik moet zeggen dat ik mijn eigen r100rt met 110.000 ook gewoon zonder revisie gebruik en ik ben ook niet echt bang ervoor dat het fout gaat. Het gebeurde soms weleens met een boxer.

groet,

Benno
 
Ik hoorde van versnellingsbakproblemen rond de 100000km, lagers en tandwielen 5de versnelling.
Dat zijn bepaalde bouwjaren. BMW heeft toen een goedkopere circlip gemonteerd. Dan drukte het schuin vertande vijfde tandwiel de boel in elkaar. Ik heb twee bakken rijden met meer als twee ton op de teller en geen probleem. De ene zit dan ook nog in een zijspan.
Als de bak gereviseerd moet worden laat je even een groefje in de as steken en plaats je een fatsoenlijke circlip. Maar daar zou ik me onder de drie ton geen zorgen om maken.
 
Dat zijn bepaalde bouwjaren. BMW heeft toen een goedkopere circlip gemonteerd.
Dat was de periode dat er helemaal geen circlip gemonteerd werd.
Dan drukte het schuin vertande vijfde tandwiel de boel in elkaar. Ik heb twee bakken rijden met meer als twee ton op de teller en geen probleem. De ene zit dan ook nog in een zijspan.
Hier een R65 van oktober 1985 met 112.000 km op de teller en volgens mij nog lang niet toe aan een koprevisie. Klepspeling verandert niet en olieverbruik is ca. 1 liter op 10.000 km, dus klepgeleiders zijn nog niet echt versleten.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn R80 bij 84k uitlaatklep gebroken, met bijbehorende ravage. Uitlaatklep van de andere kant meteen ook maar vervangen.
full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan